Är D-star på väg att dö?

Drutten

Well-Known Member
Hej
Jag fundera igen på att ta det här med D-star och tänkt därför införskaffa mig en ny burk.
Hitta en som jag kan tänka mig köpa men när jag pratar med en återförsäljare om priset så informera person mig att i det området person befann sig så är D-star mer eller mindre dö.

Klubbarna i det området har börjat att ta ut en avgift för dom som vill köra D-star repiter, vilket har gjort att i just det området så har det här med D-star svalnat väldigt mycket.

Om det här är en trend så är det ingen ide att satsa på att köpa en D-star radio utan att man köper sig en utan den funktionen.

Så min fråga är, håller D-star på väg att dö i Sverige?
 
Döda D-star om det innebär att man ska betala för att använda en repeater.

Ok, ett frivilligt bidrag till de som ställer upp med repeaterjobbande är väl
rimligt men att kräva betalning från användarna tycker i alla fall inte jag är ok.
 
Vad är det för klubb som tar betalt för dstar?
Det låter som en klubb man kanske ska gå ur i så fall...

Vilket distrikt bor du i?
 
Hej
För att ni inte ska tror att jag kommer med något april skämt så här tidigt i mars så fick jag hör att gäller i södra delen av Sverige och att klubbarna där ner har börjat att ta betalt för att köra D-star repiter.

Än så länge gäller det inte i mitten av Sverige, vad jag vet.

Det är därför jag ställer frågan som jag gör, inte för att komma med några rykten.

Jag vill ha klarhet innan jag investerar i 10 000 kr och mer i radio som man inte kan använda fullt ut.
Det är som att köpa en Lamborghini som kan göra 350 km och när man får den så kan man bara köra i 30 km, ni förstår nog vad jag menar.
 
Hej!

Intressant frågeställning.


Jag tror inte att det håller på att dö men det är en oerhörd tröghet i systemet att få igång nya användare....


Jag som helt ointresserad av D star som del av min hobbyutövning har skaffat en hotspot och håller på att sätta mig in i vad som krävs för att komma igång.

Det är än så länge en rätt hög inlärningströskel där man får surfa runt på nätet och samla information. Problemet där är att det dyker upp en massa varningar om att man ska göra si eller så annars blir man fort impopulär på dom olika reflektorerna.

Det finns även en hel del varningar om att man ska registrera sig lite här och där.

När man väl har förstått var man ska registera sig så är det där en tröghet i väntetid på att någon ska godkänna den aktuella registreringen.

Ett problem verkar även att vara att det är ett ytterst fåtal som verkligen är insatta i hur saker ska konfigureras för att samverka utan att förstöra för någon annan.

Det är dessutom väldigt svårt att få någon klar punkt för punkt hänvisning på någon sida i SM och man får söka sig till andra sidan atlanten för bra information.

När jag har arbetat mig igenom hela denna tröga process så kommer det en artikel i QTC där jag beskriver hela vägen från start till första QSO.

(Vi får se om det blir avskräckande läsning eller....)


Vad det gäller kostnad att använda en repeater så har jag viss förståelse men ändå inte...


Det har i alla tider varit någon som har betalat för dom repeatrar vi satt upp, och av tradition har det varit klubbar som stått för fiolerna och helt självklart har den legat öppen för alla användare som den gemensamma resurs frekvenspektrat är.

Den snabba utbyggnad som varit med D-star i vissa delar tror jag har kostat lite pengar och då kanske dom enskilda eller eventuelle klubbar som startat dom vill ha lite tillbaka från användarna.

Efter vad jag har kunnat se så bör det inte vara så stor skillnad i kostnad att bygga en D star repeater mot en vanlig analog (om man inte köper färdig I*** repeater) förstås.


Kör du på med dina D-star planer men räkna med att FM kommer att hänga med så länge vi är aktiva....

Verkar helt OK att vara med på båda trafiksätten :)

73 Håkan SM7WSJ
 
Ska man betala för att använda infrastrukturen finn redan GSM!

Jag personligen tror att D* kommer att föra en tynande tillvaro ett tag för att sedan dö.

Det fick aldrig det enorma genomslaget som behövdes och det enbart beroende på att man inte FÖRST lät tillverkarna komma fram till en GEMENSAM standard som var HELT ÖPPEN.

Här gick man på en tillverkares linje (hur mycket pengar som bytte händer i mörkret för att just den standarden skulle gå igenom kan man bara gissa) och följdaktligen finns det bara utrustning från en tillverkare på marknaden.
(nu kommer några att protestera, men i realiteten är det så)

Sen ser jag personligen inte riktigt amatörradion i det hela om man (som många gör) köper sig en dongel och sätter i sin dator för att få en D* åtkomstpunkt och personen på andra sidan jorden gör samma sak.


Då går det med radio ett par meter i vardera änden men i kablar resten.

På kinesiska marknaden finns trådlösa dator-headset som går på 70cm bandet om man ansluter varsitt sådan och ringer med SKYPE mellan två datorer är det väl inte amatörradio för det? Eller?

Men visst, jag kan se nyttan med ihoplänkbara system digital trafik och så vidare, men kanske inte just det här systemet som faktiskt håller på att vara gammalt redan innan det tog fart riktigt.
 
Saken är inte ny på något sätt. Se den 2 år gamla diskussionen här:

http://www.ham.se/allm%E4nt-om-amat%F6rradio/18933-%C4r-det-ok-att-ta-betalt-f%F6r-ett-qso.html

Jag ser själv hela problematiken som ett utslag av det kontrollbehov som kringgärdar organiserad amatörradio i allmänhet och repeatrar i synnerhet.Från tanken att man "äger frekvenserna" är steget inte speciellt långt till att försöka ta betalt för dem.

Det hela är på sitt sätt en repris på när ett antal klubbar under det tidiga 70-talet skickade inbetalningskort till "utsocknes" som hade hörts på repeatrarna.

Ifall sådana här oskick förmår att "ta död på D*" ska jag låta vara osagt, men de ökar inte direkt överlevnadsutsikterna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man tänker hur svårt det är för axxeptans för att TXa CTCSS i "landet" så lär DÄ* ligga minst 50-100 år fram i tiden. Fast då hinner vi kanske utrota oss själva innan dess..
 
Jag förstår inte vad D-Star ska vara bra för. Kan man göra något med D-star som man inte kan göra med sin iPhone? Kan man delta i intressantare samtal än på amatörradio FM eller 80m? Är det smalbandgare än FM? Kan man lära sig mer om vågutbredning och teknik? Nä, jag fattar bara inte.

Detta skriver jag inte för att klanka ner på de som håller på med D-star, men helt ärligt, jag fattar inte poängen?

Sture
 
Om man tänker hur svårt det är för axxeptans för att TXa CTCSS i "landet" så lär DÄ* ligga minst 50-100 år fram i tiden. Fast då hinner vi kanske utrota oss själva innan dess..

D* har i och med att de låst in sig med en redan föråldrad codec redan blivit föråldrat, vilket många, bl.a jag kritiserat. CTCSS däremot är öppet och har framtiden för sig, även om det funnits med ett bra tag.
 
Last edited:
Mig veterligen finns ingen klubb som tar betalt för att man skall kunna köra

Det har funnits någon klubb som krävt medlemskap för att man skulle kunna registrera sig via dem. Om detta kan man tycka vad man vill. Och givetvis finns möjligheten att registrera sig annorstädes (tex via SK0QO eller SK0MQ) helt utan krav på medlemskap. Detta med registrering är en annan het potatis och behövs egentligen inte heller, enda som "kräver" detta är om man vill köra via DPLUS reflektorer. Dock så är majoriteten av all reflektor-trafik nu för tiden via DCS systemet som INTE kräver någon som helst registrering.

Ett ställe man kan läsa mer om hur det funkar med D-STAR i Sverige är http://d-star.se och som tvärtom lever och frodas trots en del domedags profeter hihi) som exempel kan sägas i går när jag tittade senaste hade vi ca 70 svenska noder online via DCS010 reflektorn

Visst kan man tycka att den Codec man valt inte är den bästa men nu är det som det är och inget hindrar med att man experimenterar med andra codec om man så vill. Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Det jag finner intressant är möjligheterna att bygga själva
systemet.

Välkommen att checka in på SSA bulletinen / D-STAR SM nätet på Söndagar kl 1900 via DCS010B

// SM0TSC
 
Last edited:
1. Det går inte att ta betalt för att köra DV via en relästation, oavsett trafiksätt. En sådan relästation är fullständigt öppen var varje radioamatör.
2. Det är vanligt att om man bygger en relästation så ingår detta i ett samarbete, det är ett väl stort projekt för en enskild radioamatör. Det finns dock exempel på att en radioamatör byggt allt och bjuder på möjligheten.
3. För 35 år sedan skramlade man i Värmland ihop till Sunnerepeatern, ett tjugotal radioamatörer lade varsin 200 kr. Motsvara väl 2000 kr per styck idag. Resterande kostnad lades av ett enmansföretag i branschen på sin tid.
4. Amatörradio bygger på samarbete, men de flesta har blivit mer själviska på senare år och tycker att det bara skall existera relästationer och infrastruktur som man bara kan ta för sig av.
5. Med dagens inställning att allt skall bara finnas om just "JAG" skall skaffa en radio och köra amatörradio, så kommer vi ju att se en total utarmning. Ingen gör något, alla bara kräver.
6. Finns ingen relästation så bygger man väl en då, så tänkte man förr.
7. Med DV finns möjligheten för en mycket ringa peng komma världen över med bra en dator och en Hotspot. Dvs en egen infrastruktur hemma i stugan.
8. Förr gjorde vid detta genom att dra en ledning mellan relästationerna, en radiolänk eller en hyrd ledning. Man delade kostnaderna.

Experimentera mera, bygg mer själv, kräv mindre av andra, fråga dig vad du kan gör för hobbyn och inte vad hobbyn gratis gör för dig. Tro inte att varken staten, mamma, SSA eller andra andra gör allt bara för dig.

de
FPD
 
Problemet är väl att kostar en hel del att köpa en rig för D* samtidigt som man riskerar att förlora investeringen snabbt.
Kommer det att "ta över" eller kommer det att dö?
Denna fråga hämmar självklart etableringen.
Krångligheter med att konfigurera är en annan hämmande faktor.

När det gäller hårdvaran och mjukvaran har jag inte riktigt fått kläm på "tänket".
Går det att uppgradera om det kommer ett nytt system?

En jämförelse med mottagare för satellit-TV:
De första digitala mottagarna gick inte att konfigurera/uppgradera för nya system.
Idag köper man en mottagare utan operativsystem och konfigurerar den som man själv vill. Kommer det nya system är det bara att uppgradera till detta. Allt är open source och utvecklas ständigt av en mängd hobby-utövare.
En digital amatöradio med samma systemtänkande hade jag kunnat tänka mig att köpa. Kanske "hallonpajen" kan bli ett steg i rätt riktning.

Att köra amatörradio över internet är inte att köra amatörradio.
 
1. Det är helt frivilligt att köra amatörradio över Internet. Det har så varit i hela den tid Internet har funnits och D-STAR påverkar inte valet för den enskilda radioamatören. Detta gäller SSB, CW, FM, AM och alla former av DV, liksom alla former av RTTY. Interner och amatörradio är inte bundet till något specifikt trafiksätt.
2. När D-STAR utvecklade byggde länkningen, om man vill ha sådan, på länkar på 1,2 GHz. Den metoden är öppen idag oxo. Liksom hyrd ledning eller hemmadragen ledning.

Vilken annan hobby erbjuder så mycket gratis infrastruktur som amatörradio. flera hundra relästationer helt gratis.
Inte bara att köpa en golfklubba och kräva gratis gräslandskap, inte bara att kräva gratis lån av segelplan i flygklubben, inte ens gratis att vara med på byggkvällar, man måste, hör och häpna faktiskt köpa kondingar motstånd och elektronrör själv. Fiskeklubben erbjudr inte gratis fiskvatten, eller ens resor dit..

Inte kostigar med ett nytt trafiksätt idag än för 60 år sedan. Då SSB kom exvis. Man fick köpa eller bygga en station. Skillnaden är idag att kostnaden är en tjugondel.


de
FPD
 
Back
Top