Är Iridium-satelliterna värt att undersöka?

Sven.Erik

Active Member
Saknar just nu viss utrustning för att undersöka detta närmare (kommer på måndag), Någon som provat eller vet om Iridium-satelliterna värt att undersöka.
Detta är vad jag vet..

L-bandet: För röst- och datatjänster. Uplink (från användare till satellit) ligger vanligtvis i området 1616 till 1626.5 MHz, och downlink (från satellit till användare) ligger vanligtvis i området 1616 till 1626.5 MHz. finns det över huvud taget något där som går att lyssna på och avkoda eller är allt krypterat?

Ka-bandet bör vara omöjligt, om man inte har tillgång till rejäla grejer.. (Iridium Certus) ligger i området 29.1 till 29.3 GHz för uplink och 19.4 till 19.6 GHz för downlink. (Höghastghetslnternet)
 
Iridium-telefoner är representanter för 90-tals-teknologi som använder relativt enkla signaleringsprotokoll. Dock är det inte enkelt att avkoda kommunikationen, primärt därför att den är digitalt modulerad (DQPSK) och dessutom tidsdelad. Man måste därför ha "järnkoll" på tidsrelationerna för att överhuvudtaget lyckas med att fånga något.

Det hela börjar med att hitta en använd ned-länk kanal (man kan nog försumma sannolikheten att vara inom radiohorisonten för en aktiv Iridium-mobil), sedan att etablera bitsynkronism i demodulatorn för att kunna avkoda 50 kbps bitströmmen som varje kanal innehåller.

Sedan etablera ramsynkronism för att kunna välja ut en tidslucka som är intressant, därefter ta fram 4800 bps FEC-kodade bitströmmen vilken innehåller talkodarens indata, och slutligen köra denna genom en
AMBE-vocoder. Ur vocodern kommer till sist, i bästa fall, en audiosignal.

Alla verktyg för sådant är tillgängliga, men är inte någon direkt "barnlek" att varken utveckla eller använda. Det ska finnas "open-source" implementeringar, men med okända systemkrav och funktionalitet.
Kommersiella programvaror finns, men kostar "ett U-lands statsbudget" och är dessutom exportkontrollerade.

Sedan finns ett rent allmänt problem, man behöver göra detta med en viss brådska, eftersom varje satellit endast har ett litet "tidsfönster" när den passerar över användaren. För att klara ut "hand-over problematiken" måste man även ha systemoperationella data så att ett visst samtal kan följas genom hela kedjan.

Förmodligen går sådant att göra "från scratch", men kräver resurser som knappast "hobbyister" kan uppbringa.

Sedan finns problemet att de som har något riktigt viktigt att avhandla, gör detta med användning av "end-to-end encryption". Sådant kan man inte angripa med konventionella metoder.
 
Last edited:
det mesta är redan klart :)


prova och berätta hur det gick, nu blev jag själv ite sugen :cool:
 
det mesta är redan klart :)


prova och berätta hur det gick, nu blev jag själv ite sugen :cool:
Skall undersöka det närmare. Lägger det "projekthögen" Tur att jag känner mg hemma Linux :)
 
Om du känner dig hemma i Linux och har din 144/432 antenn till SDR'en. Prova med att "dra igång" en SAT-nogs-stn.
Då har du en massa satellittrafik sparat i burken som du kan titta lyssna på.
 
Back
Top