Är man knäpp, eller?

SM7HPD

Well-Known Member
Funderar lite över min mentala hälsostatus i förhållandet till radiohobbyn.:eek:

Klippte gräset hos min mamma för en vecka sedan.
Allt organiskt material, dumpas på ett speciellt gemensamt ställe för trädgårdsavfall.
Varför tänker jag potentiella antennprojekt, när jag då ser en hög av dumpade förtältsstolpar? Istället för att reagera med en negativ attityd. Som att knyta näven i fickan och svära över andras nonchalans.

Varje gång jag närmar mig ett samhälle, far blickarna upp kring takåsarna.
Finns det en radioamatör här, måntro? Egentligen ett helsjukt beteende.

Varför ser bara jag, att Kodaks nedläggning av produktionen av Kodachromefilm,
medför att tillförseln av "bra-att-ha-filmburkar" försvinner.

Varför plockade jag igår en tjock rundstav med fot från soprummet, i den tron att antingen passande den som longwirestötta eller som mall för luftlindade spolar.

Varför offrar jag min vackra 50-talskropp, genom att dejta kärringen på våningen ovanför. Bara för att vinna några meter högre antennfäste.

Förmodligen kan radioamatören bli av med sina mentala krämpor med hjälp av kognitiv beteendeterapi.

Men, hur blir då livet sedan?
-Att besöka frisören, med funderingar över, vilken sida håret ska kammas över den kala flinten, känns både mossigt och tillväxtfientligt.

-Att strosa omkring i shoppingcenter och leta upp senaste klädesmodet, känns både dyrt och fel. Har man på sig sina vanliga kläder tillräckligt länge, blir de sedemera högsta mode. Ännu en gång.

-Att bleka tänderna, får mig bara att se ut som en tecknad seriefigur.

-Att laserbehandla synen, kanske bara resulterar i ballögdhet.
Vilket i och för sig, skapar en ny möjlighet när det gäller runt-om-seende.

Varför kan inte vi radioamatörer få vara som alla andra svenssontyper i vårt samhälle?:rolleyes:
 
Nix Du är inte knäppare än jag i alla fall.
Fast jag dejtar inte gumman ovanför. ;-)
Kollar alltid taken när man är på okänd ort. osv....

Tur att det finns alla sorter, både de som stödjer modeindustrin och de som rotar i soprummet.
vy 73 Göran
 
"Knäpp" är nog alla, var och en på sitt speciella sätt. Själv har jag otroligt lätt att gräva ned mig i alla projekt jag pysslar med.
I sommar håller jag på med att renovera fönster på mitt hus, "allt" fixas ned till trären karm och omkittning av alla kittfogar, byte av beslag och slutligen målning.

Jag har läst flera skrifter om hur man enklast/bäst arbetar med rutorna, hur man skär glas etc, skillnader på olika kitt mm. Dessutom pratat med flera fönsterrenoverare av den gamla stammen.

När jag så tog ett par dagar ledigt och åkte till Grimeton för att trivas på SAQ-dagarna kom jag på mig själv att jag tittade mer på fönstren på SAQ:s byggnader än på den imponerande antennparken... :eek:

Tidigare besök i Grimeton har annars alltid resulterat i "stel nacke" pga allt antenntittande. ;)
 
Att samla på sig olika saker känner jag igen. Ibland har de kommit till nytta, men för det mesta ligger de någonstans bortglömda och hittas i bästa fall då man letar efter något helt annat. Jag tror ändå att vi får se det positivt att vi har fantasi och en liten uppfinnare inom oss.
Att kolla på antenner då man är ute och kör har jag vuxit ifrån. Jag tittar numera mest på vägen så att jag kan parera om någon skulle "komma över på fel sida". :cool:

/Ingvar
 
En dåres försvarstal.

Som tur är så är vi människor olika och har olika intressen. Annars hade det varit väldigt trångt på banden.....

Jag har funderat lite över det här med att engagera sig så starkt i sina projekt. SM7MCD:s fönsterprojekt är nog ganska typiskt för oss radioamatörer.
Jag känner igen mig själv. Oavsett om det handlar om att blanda det optimala fönsterkittet eller bygga en stabil VFO så vill man ha alla fakta innan man skrider till handling. Jag ser detta som ett "friskhetstecken". Suget efter att skaffa sig nya kunskaper är minst lika stort som önskan att få arbetet klart.
Att ständigt lära sig mer gör att man håller hjärnan i trim och slipper att bli försoffad som tipsextra-tittarna.
Vår egenhet att ständigt samla på "onyttiga saker" är ett tecken på kreativitet.
Bara döda fiskar simmar med strömmen.

(Jag fick inte stel nacke i Grimeton. Däremot blev jag något bländad av de vackra hemmabyggen som ett par herrar visade upp, hi)
 
Jag känner igen mig själv. Oavsett om det handlar om att blanda det optimala fönsterkittet eller bygga en stabil VFO så vill man ha alla fakta innan man skrider till handling.
Håller med till 110%.

Jag lider av "sjukan" att själva teorin och förberedelserna _är_ själva projektet. När jag har koll på det jag trodde jag ville göra så svalnar mitt intresse. Det är som om nyfikenheten driver mig. Men så snart nyfikenheten stillats så vill jag kittla nyfikenheten med något annat istället.
Lärorikt, men det resulterar i väldigt många halvfärdiga projekt. :eek:

För övrigt ser jag det som en självklarhet att spana efter antenner, inte bara HAM antenner.
Liiite skadad är man nog. :)

73 SM0RVV
 
Back
Top