AH-4-tuner: bästa motvikten?

Skalmannen

Well-Known Member
Har en tråddipol för HF med matningspunkt på maströr vid skorsten, några meter över plåttak. Matar
med koaxialkabel, främst eftersom den till stora delar ligger an mot maströr och tak.

Nu har jag skaffat en begagnad Icom AH-4 autotuner som jag håller på att montera
i matningspunkten, för att kunna köra antennen på flera band.

Min fråga är hur jag bäst skall göra med motvikten. Dvs vad är bäst att koppla in på tunerns
jordanslutning - är det den andra halvan av dipolen, eller är det bättre att slopa den och jorda
tunern i t ex plåttaket?
Är medveten om att AH-4 är gjord för obalanserade antenner, men söker man på nätet så är
det många som har lyckats få den att jobba även mot t ex dipoler.
 
Du behöver ingen motvikt, det du behöver är en övergång mellan oblanserat(tuner) och balanserat(dipol), alltså en balun.

Det vanligaste är en enkel choke-balun, en spole av koax på lämpligt material, den har ingen impedansomsättning d.v.s 1:1.

Vill du ha omsättning så kan du använda dig av två chokar och göra en Guanella balun, uppbyggd av två chokar ger den 1:4 i impedansomsättning.
 
Last edited:
Det går precis lika bra med att sätta balunen, i form av en "choke" gärna kombinerat med ferritkärnor, före tunern.

Jag har gjort detta med AT-130 och Skanti ATU:er och poängen är att balunen arbetar vid en lägre impedansnivå.
Det är att rekommendera att ansluta utsidan av koaxen nedanför balunen till t.ex. plåttaket för att förbättra balunens verkan i synnerhet vid
de frekvenser där dipolen har en längd av heltal gånger en halv våglängd.

För en liknande lösning titta på:

http://www.g3ynh.info/atu/sgc230.html

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Då behöver väl han också linda chokar på matningen av AH-4, har för mig att FPD visade hur en sådan lösning kan se ut. För det gäller ju att få AH-4:an att "flyta".

Här är SM4FPDs inlägg.
 
Man låter manöverkabeln gå i samma lindning som koaxen och genom samma ferriter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

 
Vilken respons, stort tack för alla svar! Då låter jag dipolens andra ben gå till jordskruven, och sedan lindar jag en koax-choke och
kompletterar med några ferriter där koax och manöverkabel lämnar tunern (mot radion).

Enligt denna sida http://www.karinya.net/g3txq/chokes/ bör en RG58-choke ha 20-25 varv lindande med ca 10,8 cm diameter om
man vill uppnå CM-impedans även på lågbanden.
 
Back
Top