Aktiva antenner för kortvågsmottagning?

SM7TLH

Well-Known Member
Jag har inte fått upp något vettigt i dipolväg (jag har bara bott här i 2.5 år) än. Nyligen skaffade jag mig en begagnad Perseus SDR och funderar på att som åtminstone tillfällig mottagningslösning sätta upp en aktiv antenn. Men:
- vad är oddsen att detta fungerar i en dansk villamatta (och jag har själv drösvis med datorer, switchar etc som kan tänkas störa)?
- självfallet siktar jag på utomhusmontering, eventuellt kan jag till och med komma kanske 10 m bort från bostaden till ett litet lusthus
- Dressler var stora när jag började med amatörradio i början av 90-talet, men nu verkar de borta. Har någon några tips?

Alla råd och kommentarer tas tacksamt emot.
 
Wellbrook har haft bra loop antenner men dom är nog lite dyra numera med pundkursen och då UK är utanför EU.

Dessutom verkar det som ägaren har stängt ner verksamheten pga pensionering i april 2023 men det verkar fortfarande gå att beställa
grejor ?
På deras UK sida står det inget om retirement vad jag kan se.

UK sidan:
Export sidan:
 
Last edited:
Aktiva antenner är "svårt" därför att det är så besvärligt att hålla störfält borta från dem.
Utsidan av skärmen är bärare av sådana störfält, och eftersom de utgör "andra halvan" av antennen så
kommer dessa in i matningspunkten vare sig man vill eller inte.

Dessutom är de allra flesta aktiva antenner "E-fält probar" vilka på lägre frekvenser har en extremt hög impedans
mot omgivningen och då plockar de upp störfälten som finns runt alla elektriska apparater.

Trots det går det att använda aktiva antenner hjälpligt om man iakttar detta:

1) Håll dem långt borta från allting elektriskt, i synnerhet switchade kraftaggregat och LED-belysningar
2) Jorda skärmen på koaxen i den bästa jordpunkt som det finns tillgång till och sätt en CM-drossel på kabeln före jordpunkten
3) Överväg att bryta upp skärmen genom en 1:1 transformator med låg kapacitans mellan primär- och sekundärlindningar och gärna en Faraday-skärm
4) Använd ett dubbelisolerat linjärt kraftaggregat till den aktiva antennen

Saken berördes med "Deutsche Genauigheit" i ett föredrag av Diplom-Ingenieur Harald Wickenhäuser DK1OP på HF16.
 
Last edited:
Bättre du satsar på en liten loop ca 1 m i diameter och ansluter den till en lågimpediv lågbrusig förstärkare i matningspunkten. Fungerar bra upp till 20 MHz och hjälpligt upp till 30 MHz. Det är också vad du kan förvänta dig av en bra aktiv sprötantenn om det är helt störningsfritt.

Finns en bra beskrivning på nätet för den lågimpediva basjordade förstärkaren men kommer inte ihåg exakt vem som beskrev den. Den är populär i BCDX sammanhang så någon annan vet nog vilken konstruktion jag menar.
 
Man kan göra något i denna stil;

1690730096011.png

Men med 2N5109 eller BFR96 som transistorer.
Man behöver även skärma loopen elektrostatiskt så att E-störfält
inte plockas upp.
En svårighet med H-fältantenner är att göra så att antennfaktorn blir någorlunda
konstant.

Man kan snegla på hur R&S gjort i HFH-2 Z2 samt också läsa detta:

 
Jag kom att tänka på SM5BSZ Leifs filmer om MV-antenner:
Som det står i texten till den så är det en serie om fyra filmer, de har en del detaljer som bara flyktigt behandlas i denna film.
Hälsningar
/Jan
 
En lite allmän fundering: Är tanken med en aktiv antenn att få till en diskret sak, som presterar som en stor bynglig sak, eller har en aktiv antenn potential att vara väsentligt bättre än en "vanlig" antenn? Jag tänkte mest att det är rätt sällan jag upplever att det "saknas förstärkning" på RF-sidan... Störningsmattan finns ju där hur man än gör.
 
Det man vill uppnå är en liten antenn med ett stort frekvensområde och en så konstant antennfaktor som möjligt.
Detta gör man genom att bygga in en förstärkare med ett anpassningsnät.
 
Letade fram ritningen på mätantennen vi använde för fältstyrkemätningarna på Hörby mellanvåg 1179 kHz 2016. Den har högre förstärkning för att passa till R&S mätmottagarens höga brusfaktor och för att kunna mäta på mycket svaga signaler i ytterområdena. Loopen är elektrostatiskt skärmad vilket är viktigt. Det finns också en ingång för nivåkalibrering av mätuppställningen inför varje mätning.

Med en ordinär amatörradiomottagare så kan man skippa de extra förstärkarstegen. Antennen har ganska jämn antennfaktor från långvåg upp till över 20 MHz och hör i princip lika bra som en fullstor dipolantenn i en störningsfri radiomiljö upp till ca 10-15 MHz. Högre frekvenser där det atmosfäriska bruset är mindre vinner en dipolantenn även om skillnaden inte är jättestor.

Monterar man en sådan loop på ett jordat maströr 1-3 m över marken en bit ut i trädgården och även använder en strömdrossel på matarledningen in till radion så får man en mycket bra mottagarantenn med hög undertryckning för lokala e-fältstörningar och rassel från datorer etc som tar sig ut via koaxialkabelns skärm. Ev lokala störningar - om de kommer från en riktning eller punktkälla - kan också undertryckas en hel del genom att vrida antennen till minimum. För rymdvåg i höga elevationsvinklar är loopen i praktiken riktningsokänslig.

Loop 1179 kHz.jpg
 
Det var LZ1AQ konstruktion som var förebilden för min variant och som jag tänkte på.
 
Det var LZ1AQ konstruktion som var förebilden för min variant och som jag tänkte på.
Jag ser att du har ökat förstärkningen med ytterligare en förstärkare, en MAR-7.
Vad är anledningen till detta?
 
Som jag skrev i inlägget så användes loopen tillsammans med en okänslig mätmottagare så det behövdes mer förstärkning för att kompensera.

500 ohm potentiometern på utgången användes för att ställa nivån så att mätmottagaren visade 50 dB/uV vid kalibrering.
 
Som jag skrev i inlägget så användes loopen tillsammans med en okänslig mätmottagare så det behövdes mer förstärkning för att kompensera.
OK, tack för förklaringen.

Jag kör min antenn "fantommatad" med CAT-5 skärmad nätverkskabel enl LZ1AQ.
Antennen har jag tillverkad av 3cm bred kopparfolie.
Har ännu inte provat med skärmad loop.
 
Min loop består av en bit Comflex koaxialkabel försedd med N-kontakter. Förstärkaren monterades i en gjuten låda som sedan skruvades på en trefot.

Med skärmad loop blir den fullständigt okänslig för hur och var man håller i loopen.

Minimum vid peljing blir makalöst djupt och skarpt. Mer än 60 dB på markvåg på 1179 kHz.

Det var så de gamla rävsaxarna med rör och loop gjordes. Lägger man sedan till en signal från en hjälpantenn som är lika stor som den från loopen så kan man sidobestämma.
 
LZ1AQ's anordning med två loopar som kan kopplas om till dipol verkar fungera bra enligt användare.
Jag har provat aktiva loopar med lite enklare förstärkare, men de har varit dåliga map korsmodulation. Jag har dessutom behov av ett rundstrålande bredbandigt antennelement i mitt pejlsystem för azimuth och infallsvinkel. Valet föll på MiniWhip. Det är en efältsantenn som är mycket enkel att bygga. Jag använder 5 stycken. Men man måste ta hänsyn till ett antal saker:
Antennen måste sitta flera meter över marken och långt från ledande material. Mina sitter 7 meter upp och hänger från trädgrenar i skogen med matningskabeln rakt ned. För bästa resultat (utsignal) jordas skärmen i ett jordspett under antennelementet och där ansluts ett mindre motviktsnät. Det gör rätt stor skillnad mot att bara dra kabeln vidare utan jordning och motvikter. Från den punkten har jag 50 till 100 meter nedgrävd RG-6 till shacket.Utgångstransistorn ska vara pigg, t ex 2N5109 och inte en vanlig switchtransistor. Det gör stor skillnad.
Med tanke på den enkla konstruktionen fungerar de mycket bra. Jag kan t ex lyssna på Rumänien 153 kHz dygnet runt (och pejla om jag vill :) ). Jag använder dem inte över 10 MHz, men de fungerar högre i frekvens och jag har inte haft problem med korsmodulation. Jag har en kraftig stördimma runt huset och från grannarna och 100 meter bort är klart bättre än 50 meter, men det är ok även 10 m från huset.
Inomhus får man ingen utsignal alls.
Edit:
Jag såg att en transformator lagts till vid mottagaren. Någon sådan har inte jag och det verkar inte behövas om skärmen jordas och kopplas till motviktsnät och matningskabeln grävts ned. Komponenterna har jag monterat på ett kopparfoliekort som delats upp i öar med en liten sliptrissa.
Den ursprungliga konstruktionen:
 

Attachments

  • pa0rdt-Mini-Whip (2020_07_22 19_31_51 UTC).pdf
    41,4 KB · Views: 30
Last edited:
Själv använder jag en MLA-30, den äldre varianten, numera finns en uppgraderad plus-version hos bland annat Limmared. Kan bara tala för mig själv men att koppla in denna antenn till SDR-mottagaren var som natt och dag jämfört med illa anpassade trådantenner.
 
Tack för alla synpunkter.
Loopen som -EQL m.fl. tipsar om ser ju helt klart intressant ut. Den får nog tyvärr vänta så tills vidare skall jag prova att hänga upp en liten dipol i uterummet. Det kan i alla fall inte bli sämre än den 60 cm långa sladdstump som hänger inomhus nu ...
 
Tack för alla synpunkter.
Loopen som -EQL m.fl. tipsar om ser ju helt klart intressant ut. Den får nog tyvärr vänta så tills vidare skall jag prova att hänga upp en liten dipol i uterummet. Det kan i alla fall inte bli sämre än den 60 cm långa sladdstump som hänger inomhus nu ...
Om du ska ha en antenn inomhus för lyssning är nog en avstämd loop ett bra alternativ. Mycket enkel att tillverka och fungerar förvånansvärt bra.
Bifogar ett tidigare inlägg:
 
Back
Top