All time high: 700 000 amatörer i USA

SM7TLH

Well-Known Member
US Amateurs Now 700,000 Strong!

Det är visserligen en partsinlaga, men detta överraskade mig:

"Please note: While the number of licensees has grown considerably over the years, we realize that these numbers include some who are no longer active in Amateur Radio. A recent survey of ARRL members, however, indicates that more than 80 percent of those responding are active."
(min kursivering)
 
Förmodligen menar man 700 000, (dvs sjuhundra tusen)
Men tillväxten är en intressantare siffra, någon som sett sådan?
Fördelat på befolkningen då, hur stor befolkining bor i USA?

Man har tydligen då tre klasser av radioamatörer.

de
FPD
 
Klart att det är sjuhundratusen och inte sjuhundra stycken (fast rysligt noggrant bestämda :) )

Beträffande tillväxten finns data för det senaste decenniet här.

KG6POK - "Extra"
 
Ok, då ser man att de har haft negativ tillväxt en tid.


1999 4848
2000 797
2001 2271
2002 -1249
2003 -12222
2004 -9237
2005 -15769
2006 -226
2007 7722
2008 18933
2009 13544
2010 4180

Synnerligen irriterande att sätta decimal för tusental, har dom räknedosor med decimakomma mitt i talen där i USA?


de
FPD
 
De 80 procenten gäller ARRL-medlemmar,och motsvarar ca 120000.
Det är svårt att uppskatta aktiviteten hos de övriga 550000.
Kanske 25% är aktiva vilket skulle ge högt räknat 250000 någorlunda aktiva i USA.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Karl-Arne: Förvisso långt ifrån de 700 000 som har tillstånd, men jag tycker ändå att 80% aktivitetsgrad bland ARRLs medlemmar är rätt högt. Finns det några siffror för hur det ligger till i Sverige?

hcb, SSA-medlem men i stort sett inaktiv på banden
 
Det finns veterligen ingen underbyggd statistik,men en uppskattning är
att högt räknat 1500 - 2000 amatörer i Sverige genererar märkbar aktivitet på amatörbanden.
En annan uppskattning är de 1200 SSA-medlemmar som röstade i ordförandevalet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Synnerligen irriterande att sätta decimal för tusental, har dom räknedosor med decimakomma mitt i talen där i USA?


de
FPD

Helt OT men:

Mina gamla HP-11C och HP-15C är justerbara därvid: Man kan ha antingen komma eller punkt som "decimalpunkt". Jag har alltid använt decimalpunkt som punkt. Det som inte är valt som decimalpunktsmarkör blir tusen-avskiljare.

Än mer OT men:

Mer störande är att telefonen har siffrorna i fel ordning:(
 
Last edited:
Vad jag är ute efter, SM5JAB, med att förlöjliga Amerikanska skrivsätt är att visa att det finns standard.
SI, (Système International d'Unités) Internationell Standard som bara några få länder i Världen inte tillämpar trots att de har rattificerat SI sedan hundra år.

Enligt SI skall decimal skrivas med komma. Om man vill gruppera större tal skall det ske med mellanslag, ex: 1 900 000 antenner.
Svenska skrivregler för exvis författare och journalister anpassar sig till detta.

EU kommer att stärka SI i Europa, England har anstånd med sina decimal punkter.

de
ÄffPeDeh
 
Roy,

Det är nog inte en särskild djärv gissning att globalt, de, som dagligen använder decimalpunkt, är betydligt flera än de, som använder decimalkomma. Om man skulle, i god demokratisk ordning, anordna en omröstning, så behöver vi inte tvivla över att resultatet skulle bli till decimalpunktens fördel. De flesta av dessa har ingen aning om SI, men klarar sig rätt bra ändå.

73,
Kjell
 
Last edited:
Jag är medveten att det alltid har funnits och finns SI motståndare, okunskapen får sitt namn där. Dålig utbildning och konservativism är grogrunden för detta. Inte minst i USA.
Kommer som ett brev på posten bara SI nämns.
Endast Burma, Liberia och en del av USA är de som inte använder SI. Trots att SI är ratificerat där.
Att försöka "förstå varandra ändå" . Leder ofta till missförstånd, jag har sett så mycket fel just pga av avsaknaden av vårt gemensamma världspråk SI, bla, spegelvända prylar från tillverkare.
Vad är exvis skillnaden mellan dBm och dBM som man kan hitta på en och samma panel på ett R&S instrument?

I ARRL handböckerna fanns förr ett helt uppslag med SI, och man kallade det för Internationell Standard units, dvs man försökte från ARRL att utbilda radioamtörerna.
Än mäter man dock bara våglängd i SI enheter.

Klart man kan gissa vilka som anvädner punkt som decimal, men vad hjälper det oss?
SI är lag i de flesta länder, och EU kommer att stärka SI.
England har tillfälligt anstånd.

"Denna tråd kan innehålla spår av hemgjorda förkortningar och icke SI standard"

RNA menar du min anropsignal ÄffPeDeh? Det är min "logotyp" och sådana får man utforma själv, som även företagsnamn, sådant är inte reglerat av SI.

de
FPD
 
Last edited:
FPD de APQ.

Kan bara hålla med dig Roy.

Finns det något sämre sätt att angiva al-rörs diameter och godstjocklek med inch?

Jag läser i en ARRL-publikation om al-rör. Ett rör har följande data:
Diam. 1.125" Thickness 0.116"
Här får man räkna ut innerdiametern (i inch) för att få en uppfattning vilken rördimension som kan tänkas passa in som förlängning.
Obs. Jag satte ut decimalkomma som punkt för att citera boken korrekt.

Finns det något enklare när man inhandlar al-rör på t ex Metallverken. Ett visst rör betecknas som 31/28 - alltså 31 mm utvändig diam. och 28 mm invändig diam. Skillnaden blir 3 mm, alltså är rörets godstjocklek 1,5 mm.

Punkt och decimalkomma ställer också till problem. Erinrar mig att för ett tiotal år sedan att Ericsson "klantade" till det med ett anbud i Brasilien. Mottagaren tolkade slutsumman fel - på tok för låg om jag minns rätt.
Egentligen klantade nog inte Ericsson - det var mottagaren av anbudet som var klantskallen.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
63 år på två meter

År 1949 började svenska ham:s att använda 2 meter.
Redan år 1951 slog SM7BE europarekordet på 960km.
År 1953 slog SM6ANR europarekordet på 1211km.
 
Back
Top