Alternativ till Icom 706mkIIg?

zorro

Member
är på jakt efter en allmode station till bilen som klarar 10m, 2m och 70cm.
ett stort plus är om den tar hela HF.
ett krav är dock möjlighet till att separera fronten från radioenheten.

Icom 706mkIIg är den jag direkt tänker på och är väl nånstans i den prisklassen jag tänkt mig. finns det fler (bättre?) kandidater?
Har även kikat på Yaesus FT-857 som verkar lite plottrig och FT-100 som verkar mer lik 706an.
 
Last edited:
är på jakt efter en allmode station till bilen som klarar 10m, 2m och 70cm.
ett stort plus är om den tar hela HF.
ett krav är dock möjlighet till att separera fronten från radioenheten.

Icom 706mkIIg är den jag direkt tänker på och är väl nånstans i den prisklassen jag tänkt mig. finns det fler (bättre?) kandidater?
Har även kikat på Yaesus FT-857 som verkar lite plottrig och FT-100 som verkar mer lik 706an.

Har kört FT-857 i bilen i många år.
Både kortvåg och dom högre frekvenserna.
Har den som delat montage och tycker den funkar kanon bra.

Peter sm6vkc
 
TS-480 från Kenwood kan delas och fungerar även med remoterig om det var det du tänkte på.
 
Fast 480 har varken 2m eller 70cm.

706:an är bra till åren och har ersatts av både IC-7000 och nyligen IC-7100.
 
Om du med remoterig menar fjärrstyrning så är det oväsentligt för min del.

Jo 706an har ju blivit till åren men det passar min plånbok bättre ;)

Fast man får ju en ic-7000 ny för nästan samma peng som en gammal 706a på gott och ont men det är lite i överkant för min budget. Jag ska ha lite is i magen tror jag för en gångs skull.
Har ju inte fått min signal ännu men nu är det bara dagar bort.
 
Jag ska ha lite is i magen tror jag för en gångs skull.

Det tycker jag absolut du skall ha!

IC-7100 kommer ut på marknaden under våren och en naturlig effekt blir att många IC-706all och IC-7000 kommer då att lösgöras ur shacken, då kommer du kunna köpa till sansade priser.
 
Yaesu FT-8900 har 10/6/2/70. Liten och smidig, har ingen egen erfarenhet dock.

//SA0AZY
 
Last edited:
Yaesu FT-8900 är en trevlig liten radio om man klarar sig utan SSB. En irriterande miss är att på den högra VFO'n går det inte att köra NFM.
Den är MYCKET bökig att programera med knappar och display.

En kopia från Kina är TYT TH-9800.
http://www.446shop.com/views.asp?hw_id=203
 
Last edited:
Jag tittade på Yaesu 8900 till bilen, men anser att den radion saknar berättigande, man får ju 857 och 897 för marginellt mera pengar och då har man hela kortvågen alla moden på den.

Allmode och hela kortvågen ska du inte pruta på.

Icom gör väldigt bra radios, men dom är väldigt mycket dyrare än övriga märken, om man får mer radio för pengarna är en smaksak.

Själv har jag två Yaesu och en Kenwood, samt en kinesisk duobands handapparat för FM bruk.

Det är bara handapparaten jag har köpt ny, dom övriga har jag köpt för under halva nypriset av folk som har tröttnat.
 
Jag tittade på Yaesu 8900 till bilen, men anser att den radion saknar berättigande, man får ju 857 och 897 för marginellt mera pengar och då har man hela kortvågen alla moden på den.


Undrar hur de lyckas med det?
 
Ja, dom (857/897) är säkert jättedåliga jämfört med en annan radio av samma märke som bara har 4 band och saknar ssb och cw möjligheter, det måste såklart vara därför.
 
Resonemangen i den här tråden fick mig att tänka till och bestämde mig för att behålla min IC-706! Därför tog jag också bort mitt tidigare inlägg, där jag länkade till min annons, bara så ni vet! ;-)
 
Ja, dom (857/897) är säkert jättedåliga jämfört med en annan radio av samma märke som bara har 4 band och saknar ssb och cw möjligheter, det måste såklart vara därför.

Redan vid mer än ett band i samma radio börjar kompromissen.. ;)
 
Jag tittade på Yaesu 8900 till bilen, men anser att den radion saknar berättigande, man får ju 857 och 897 för marginellt mera pengar och då har man hela kortvågen alla moden på den.
Var hittar du dessa för marginellt mer pengar. Priset verkar vara ungefär det dubbla.
 
Last edited:
Läser man vad TS helst önskar så äro svaren tre:
IC-706, FT-857 och IC-7000.

Jag tyckte att just FT-8900 var så mycket "varken eller" och inte särskilt logisk/ergonomisk så den åkte ut till förmån för FT-857 som har mer att erbjuda, prismässigt är det gigantiskt stor skillnad.

IC-706mkIIG är trevlig och relativt lätt att lära sig, något enklare att hantera än IC-7000 som i sin tur vinner på sina filtermöjligheter.

Kör man mobilt i brus, sus och störningsdimman från bilen kanske det inte spelar nån roll, miljön avgör dock ibland, på hotellrummet tycker jag IC-7000 vinner, på en stubbe i skogen vinner IC-706mkIIG :p
FT-857 är lika bra i båda fallen, fast den är tråkig..
 
Last edited:
Ja, dom (857/897) är säkert jättedåliga jämfört med en annan radio av samma märke som bara har 4 band och saknar ssb och cw möjligheter, det måste såklart vara därför.

För egen del tycker jag 8900 fyller en funktion. Att köra kanaltrafik kan vara nog utmaning i trafiken. De lägre banden kräver antenner som man kanske inte vill lämna utan tillsyn.

Men sen är det intressant vad det gäller 857/897. De flesta var rörande överens i kinaradiotråden att man får vad man betalar för. Men här är ett exempel när alla mode, alla band och alla andra finesser verkar förblinda. Att riggarna måste vara enkelt byggda om det ska gå ihop verkar som bortblåst. Första blandare, storsignalegenskaper, spegelfrekvenser, blandningsprodukter, brus? NB, enkel, tar flera sorters störningar, tål starka och fler stationer? Sändarens renhet? O.s.v...

Sedan ska det givetvis vägas mot pris, men kan ju inte handla för pengar man inte har. Man måste ju även väga in sin egen kunskap. Klarar man inte att höra att signalen bottnar och NB sprakar, eller snarare lider man inte av det så kanske det är dumt att handla dyrare. A andra sidan tycker jag det borde kännas fel att vara radioamatör och köra med sändare med "kräksspektrum" som jag tror nån uttryckte det.
 
Klarar man inte att höra att signalen bottnar och NB sprakar, eller snarare lider man inte av det så kanske det är dumt att handla dyrare. A andra sidan tycker jag det borde kännas fel att vara radioamatör och köra med sändare med "kräksspektrum" som jag tror nån uttryckte det.



Yaesun är mycket troligt något sämre än Icomen, men att den ska vara så dålig som du försöker få den att låta är otroligt.

Jag tror att du är en sån där märkesmännsika som tycker att ditt märke är det enda rätta och att alla andra som har något annat är dumma i huvudet som inte tycker som du.

Jag har väldigt svårt för den mentaliteten oavsett vilken produkt det gäller, oftast har man sett det när det gäller datorer och mobiltelefoner, men även när det gäller bilar och tydligen också amatörradio.

Pratar man för en bra produkt finns ingen anledning att försöka "göra ner" andra produkter, det räcker med att framhålla den bra produktens fördelar.

På Eham har Yaesu 857 fått betyget 4.6 och Icom 706 har fått 4.4
 
Yaesun är mycket troligt något sämre än Icomen, men att den ska vara så dålig som du försöker få den att låta är otroligt.

Jag tror att du är en sån där märkesmännsika som tycker att ditt märke är det enda rätta och att alla andra som har något annat är dumma i huvudet som inte tycker som du.

Jag har väldigt svårt för den mentaliteten oavsett vilken produkt det gäller, oftast har man sett det när det gäller datorer och mobiltelefoner, men även när det gäller bilar och tydligen också amatörradio.

Pratar man för en bra produkt finns ingen anledning att försöka "göra ner" andra produkter, det räcker med att framhålla den bra produktens fördelar.

På Eham har Yaesu 857 fått betyget 4.6 och Icom 706 har fått 4.4

Då har du helt fel. Jag har apparater av alla de stora tre plus den fjärde (Alinco). 706an är förutom till åren även "pyschig" i mottagaren. Det som brukar kallas för "blow by" alltså medioker selektivitet och brus som både tar sig igenom passbandet på filtren och strax utanför.

Att sitta och gissa att jag är "märkesmänniska" och tillskriva mig mentaliteter är lågt. Det enda jag har hävdat är att man får vad man betalar för och 857/897 har lågt pris och många band och moder. Hittills har jag inte direkt pratat för någon produkt, bara att man generellt ska vara uppmärksam. Möjligen att jag försvarat 8900 lite men då råkar det ju vara samma fabrikat....

E-ham:s omdömen ska man ta med en stor nypa salt. Många ger betyg på displayens färg hellre än radiotekniska egenskaper. Detta i bland 3 minuter efter att ha kopplat upp radion. Även där kommer massa moder, band och bling vinna över ren radioteknisk prestanda..
 
E-ham:s omdömen ska man ta med en stor nypa salt. Många ger betyg på displayens färg hellre än radiotekniska egenskaper. Detta i bland 3 minuter efter att ha kopplat upp radion. Även där kommer massa moder, band och bling vinna över ren radioteknisk prestanda..

Om nu dom radiotekniska prestande som du tycker är så viktiga skulle vara så dåliga som du säger skulle ju NÅGON annan ha skrivit det i sina omdömen.

Jag har inte hittat NÅGON annan som har uttryckt sig som du om modellerna i fråga, och här gällde det ju jämförelsen mellan en liten gammal Icom och en liten gammal Yaesu, det är nog ingen som ifrågasätter om en ny rigg för tio gånger pengarna är bättre, men det var alltså det du ville förmedla genom att prata om kräkspektrum?
 
Back
Top