Amatörradio alltid möjligt

sm7kjh

New Member
Christer heter jag, som med åren blivit allt mer QRP-frälst. Startade min amatörkarriär 1978 och har bara kört CW sedan jag fick B-cert, som det då hette.
Erfarenheten visar att man kan köra amatörradio i alla lägen, t o m när man bor i ett betonghus mitt i stan (Malmö) och förvägras att sätta upp en antenn. Då kan man använda en magnetic loop eller en käpp fullindad med tråd stående i fönsterkarmen. Det blir många kontakter med QRP. Fast visst blev det lättare när jag fick tillstånd att smyga in en 0,8 mm tråd mellan hissmaskinrummen på taket och avstämma den med en Smartuner liggandes på taket.
Bättre var det på förra QTH:t, också mitt i stan, där jag kunde hänga en 20 m tråd tvärs över gatan. Alla band gick fint med den. Mest överraskad blev jag när jag testade min K2 under uppbyggnad. På 10 MHz svarade en ZL-stn mitt på dagen.
Med eget hus var det ju ingen match att köra vad som helst med 1 watt och en Butternut stående på gräsmattan med 40 nedgrävda motvikter.
Fritidshuset på Österlen är dock bäst med sitt Versa Tower och beam samt en tysk quad. Då behövs nästan ingen effekt alls för att snurra runt jorden 7 ggr i sekunden. Lättast är det med CW, ett elegant sätt att kommunicera på.
Sierra, K2 och KX1 är mina egenhändigt byggda QRP-stationer. TS-940 och TS-50 mina QRO-stationer, som båda går lika bra på QRP. Förmodligen kommer samtliga att vara i drift mycket oftare efter jul, när jag blivit pensionär.
 
Back
Top