Amatörradio i TV - även annan typ av kommunikationsradio

bastuper

Well-Known Member
Halkade in i en tråd om Fleksnes, jag tror jag sett honom "leka" radioamatör, läste ltie om det i följande tråd

http://www.ham.se/allmaent-om-amatoerradio/13603-fleksnes-amatoerradio.html


Men då kom jag till tanken, hur många filmer är det
där amatörradion har funnits med egentligen?

Jag såg för några månader sen en kille - som via sin amatörradio fick kontakt med sin egen döde far och om dom levde i 2 olika världar i den filmen med 20-40 års mellanrum kanske, där killen på den ena sidan var en liten grabb, och i den andra världen var han den vuxne sonen som var cirka 35-40 år kanske.

Jag minns även nån film där någon åkte hem till en person som sysslade med radio, det kan ha varit en radio som vart kastad i backen, troligtvis en bilradio kanske t.o.m.

Sen har vi ju om långtradarchaffisen som blir lurad av 2 killar via CBradion och han besöker en som han tror är en kvinna på ett motell men vilket bara var dessa 2 pojkar som skojar till det.



Men man kan ju göra det enkelt för sig, göra en egen film där radion spelar in stor roll kanske....Den gamla polisserien "Tillbaka till Aidensfield" där använder sig ju polisen sig av kommunikationsradio av något slag, kan dom ha legat på polisens egna frekvenser där, jo troligtvis användes polisens ordinarie utrustning eller så var det bara "ett spel".

I Beckfilmerna ser vi dock inte mycket radiotrafik, där spelar nya moderna fina mobiltelefoner en större roll, däremot i "Scali" används polisradion mycket där Scali själv går runt och bär på något som nästan ser ut som en Tegelsten, jag skulle gissa på en NMTtelefon.......


Någon som har fler erfarenheter så får ni gärna ge dom, jag ska kolla den där andra tråden lite mer, var väl lite filmer nämnda där.
 
Back
Top