Amatörradio i USA

Johan Persson

Well-Known Member
I Sverige har amatörradion det lite kämpigt med att hitta nya utövare just nu, tror jag såg någon siffra på att det tillkommer runt 10-20st radioamatörer årligen.

Däremot i USA ökar antalet konstigt nog, även sett som andel av befolkningen. Vad är det som dom gör rätt i USA, som vi missar här? Genomsnittsåldern är också ganska låg, 52 eller 68 år beroende på om man räknar medlemmar i ARRL eller icke-medlemmar.


1694530534787.png
 
...tror jag såg någon siffra på att det tillkommer runt 10-20st radioamatörer årligen.
Nej, det stämmer inte. Under pandemin låg siffran mellan 70 och 80 nya amatörer i Sverige varje år. I år har vi hittills certifierat över 100.

73,
Jonas SM5PHU
 
Det här har flera orsaker, en är att man i USA i en ännu högre grad än här prioriterat kvantitet före kvalitet,
och personer fullständigt ointresserade av amatörradio rekryteras till hobbyn i stor omfattning.

Detta beror i sin tur på en massiv marknadsföring av "nödkommunikation"
vilket gör att många tar en "Technician-licens" bara för att det förväntas av dem.
Dessutom finns det ett stort mörkertal av orapporterade SK:s och av personer
vilka för 8-10 år sedan skaffat en Baofeng och sedan stoppat den i byrålådan.

Nu har FCC infört en avgift för att få behålla anropssignalen och detta utlöser
med högsta sannolikt en påtaglig minskning.
 
Sedan 2015 har det årligen tillkommit i genomsnitt 82 nya amatörer i Sverige, 2023 ej inräknat.
Hittills i år har det tillkommit 103 nya med en medianålder på 42 år.

1694722615265.png
 
Intressanta siffror! Det skulle betyda att om nuvarande trend håller i sig, och den förväntade livslängden är 80 år, så kommer vi att runt 3200 radioamatörer i Sverige i framtiden. Jag hade faktiskt trott att siffran skulle vara lägre, men kanske minskar den framöver. Dom som är 40år gamla har förmodligen kommit i kontakt med amatörradio på 80 eller 90-talet när dom var barn, vilket dom som föddes senare förmodligen inte gjorde.

Men är det inte lite märkligt att så få av dom 100 nya radioamatörerna inte dyker upp här t.ex?
 
Att skriva på forum är ngt som främst äldre folk håller på med.
Den tekniska nivån här anses ofta som för hög…vad jag får höra iaf.
Sen är folk innerligt trötta på ’det var bättre förr’ mentaliteten som genomsyrar de flesta trådarna.
För egen del är ’förr’ ngt som hände på 80-90 tal…och jämfört med det är det bättre nu.
 
I Sverige har amatörradion det lite kämpigt med att hitta nya utövare just nu, tror jag såg någon siffra på att det tillkommer runt 10-20st radioamatörer årligen.

Däremot i USA ökar antalet konstigt nog, även sett som andel av befolkningen. Vad är det som dom gör rätt i USA, som vi missar här? Genomsnittsåldern är också ganska låg, 52 eller 68 år beroende på om man räknar medlemmar i ARRL eller icke-medlemmar.


View attachment 10699

I USA skulle jag gissa att många nya amatörer tillhör antingen "Maker" rörelsen eller "Prepper" rörelsen.
Dessa rörelser verkar främst finnas i USA, kanske att Maker rörelsen har hittat lite spridning i övriga länder.

//Harry
 
I USA skulle jag gissa att många nya amatörer tillhör antingen "Maker" rörelsen eller "Prepper" rörelsen.
För något år sedan så skrevs det om saken på qrz.com, och det ska tydligen vara så
att c:a 2/3 av alla nyexaminerade är någon form av "preppers" eller på annat sätt ser katastrofscenarier framför sig.

Många verkar ha förlorat förtroendet för samhällsfunktionerna och vill ordna med
kommunikation som är "off-grid". Då är en "Technician-licens" något som är ganska vanligt att skaffa sig. Sedan finns det grupper som aktivt uppmuntrar även helt ointresserade av amatörradio att skaffa sig en licens i det syftet.

Men är det inte lite märkligt att så få av dom 100 nya radioamatörerna inte dyker upp här t.ex?

Man vet väldigt lite om orsakerna till den låga tillströmningen av både nya och aktiva amatörer. Att det var på väg åt det här hållet har varit tydligt i åtminstone 20, kanske 25 år, och varför är ganska höljt i dunkel. För dryga 20 år sedan så pratade jag med de utbildningsansvariga i en av de stora SM0-klubbarna, och de hade funnit att mindre än 10% av de som examinerats blev antingen aktiva i klubben eller på amatörbanden på några märkbara sätt. De flesta andra hade tagit sitt certifikat med en "axelryckning" och sedan tappat intresset.

Att det är ett så lågt intresse rent allmänt torde bero på dels ett mycket tilltagande "informationsbrus",kort uppmärksamhetshorisont och ett stort antal konkurrerande aktiviteter om den uppmärksamhet som finns, samt dels ett avtagande tekniskt intresse i allmänhet bland ungdomar.

Väldigt få, om ens några, blir radioamatörer med de syften som min generation hade;
att kunna ha internationella kontakter, eller att få hålla på med radiosändare legalt.
 
Last edited:
Jag tog licens för ett par veckor sedan. 36 år, född i Sverige till svenska föräldrar, man. Lyssnade till radion för att somna som barn, fick en kortvågsmottagare av morfar, pillade på Ra180 och DART 380 i försvarsmakten, skaffade en DVT-B SDR när det blev poppis för +10 år sedan och på den vägen är det. Andra aktiviteter kom i vägen på vägen men nu är jag här.
Sen är folk innerligt trötta på ’det var bättre förr’ mentaliteten som genomsyrar de flesta trådarna.
För egen del är ’förr’ ngt som hände på 80-90 tal…och jämfört med det är det bättre nu.
Det här är min känsla av detta forum. Kollar man i div. mailinglistor på groups.io för specifika projekt eller håller sig i mer nutida teknikkretsar så ser man mycket roligt som man inte ens kunde drömma om när jag var barn (relativt nyligen då). Många som är yngre än mig sitter med HackRF och GNU Radio och har en bra framtid som ingenjörer framför sig.
 
Många som är yngre än mig sitter med HackRF och GNU Radio och har en bra framtid som ingenjörer framför sig.
Jag vet inte, men kanske är det att även inom teknikområdet, och inte då bara radiokommunikation, finns otroligt mycket intressant att göra och lättillgängligt. För 30-40 år sedan fanns inte alls detta utbut, och att amatörradion/PR-radio hade mindre konkurrens av annat. Exempelvis allt roligt man kan göra med en Arduino-dator och liknande.
 
Men är det inte lite märkligt att så få av dom 100 nya radioamatörerna inte dyker upp här t.ex?

En och annan nybörjare dyker upp här på HAM.SE och ställer ungefär samma frågor om och om igen, vilken radio och antenn som är bäst och vilka frekvenser det finns något att lyssna på.

Svaren spretar åt alla håll och många gånger misstänker jag att de stjälper mer än de hjälper. Var nybörjaren inte villrådig och led av beslutsångest innan så finns det risk att bli det här på HAM.SE

De som svarar och kommer med tips och råd gör det utifrån sin egen definition på vad amatörradio är (borde vara?) och baserat på sina egna referensramar och specialintressen ofta färgade av tiden som var "bättre" än idag. Att ge en nybörjare rådet att bygga en kristallstyrd rörsändare för morsetelegrafi är ganska meningslöst även om det var så de flesta av oss i det gamla gardet började för 70 år sedan.

De mer självgående spiller inte sin tid på HAM.SE utan söker upp svaren själv via källor på Internet. Det finns absolut ingen brist på information så som det fanns förr i tiden då vi var hänvisade till de fysiska biblioteken och leta på hyllorna eller helt enkelt få svar på alla sina funderingar genom att bli medlemmar i de lokala klubbarna och under några år delta i den löpande verksamheten som förr i tiden kretsade kring tillämpad amatörradio, dvs att köra radio och mixtra med antenner. Medelåldern i klubbarna var betydligt lägre förr i tiden än de är idag. Sådant spelar också in.

Sen måste man försöka acceptera det faktum att amatörradio, i takt med den tekniska utvecklingen, blivit är en otroligt bred och fragmenterad hobby med närmast oändligt många nischer som inte har någon naturlig koppling till varandra utöver den gemensamma spelplanen - amatörradiobanden. Vi ser samma sak i klubbarna där det är svårt att finna någon som är intresserad av samma saker som en själv. Några enstaka nya tillkommer från tid till annan men tröttnar snabbt igen och kommer aldrig tillbaka.

Slutligen tål det att påpekas att aldrig förr har möjligheterna inom hobbyn (alla dess olika nischer) varit större och bättre än de är idag. Allt som behövs finns och det mesta är lätt tillgängligt till mycket låga kostnader, men enbart för den som är självgående och tar egna initiativ, som är beredd att göra de uppoffringar som krävs, läsa och lära, söka och experimentera osv.
 
Jag tog licens för ett par veckor sedan. 36 år, född i Sverige till svenska föräldrar, man. Lyssnade till radion för att somna som barn, fick en kortvågsmottagare av morfar, pillade på Ra180 och DART 380 i försvarsmakten, skaffade en DVT-B SDR när det blev poppis för +10 år sedan och på den vägen är det. Andra aktiviteter kom i vägen på vägen men nu är jag här.

Det här är min känsla av detta forum. Kollar man i div. mailinglistor på groups.io för specifika projekt eller håller sig i mer nutida teknikkretsar så ser man mycket roligt som man inte ens kunde drömma om när jag var barn (relativt nyligen då). Många som är yngre än mig sitter med HackRF och GNU Radio och har en bra framtid som ingenjörer framför sig.
Välkommen till hobbyn!
Hoppas du hittar mycket roligt att upptäcka i vår unika teknik hobby. Jag tog mitt Cert. 83 och håller fortfarande på att lära mig nya saker varje dag. För mig är det det som gör det roligt, att det finns en sån bredd och många olika spår man kan utforska.

73
//Harry
 
Det måste ju finnas hur många olika skäl som helst att ägna sig åt detta med "radio". För min del har nog intresset formats av militärtjänst (1970-tal) och då handlade det helt och hållet om att överföra viktig information. Med hänsyn till att kommunikation via både HF och VHF till viss del är beroende av operatörernas skicklighet och att man har vettig utrustning till hands, så blir det en intressant utmaning att faktiskt skapa kommunikationskanaler, på olika frekvenser och via olika moder (CW, SSB etc). Den praktiska nyttan i vardagslivet är svår att hitta, men det är lite som att man likaväl kan ifrågasätta varför en violinist övar på ett instrument vars ljud man kan sampla och processa till vad som helst med modern teknik. Den operatören älskar sitt instrument och vill vara/bli/förbli skicklig i att använda det, även om "produkten" (välljud?) kan ersättas med annan, enklare genomförd process. Kanske... Många amatörer blir nog helt enkelt nöjda och glada av att behärska en viss, hyfsat komplex teknik, och kunna "spela på sitt instrument", även om det inte alltid fyller en akut, praktisk funktion.

Detta kan säkert ses som att det finns en stark, speciell koppling till telegrafi, i och med att det är mer kopplat till "talang" och/eller påtaglig envishet än många andra aspekter av just radioteknik. Det går säkert att lära nästan vem von helst att lösa differentialekvationer, eller använda räknemetoder med imaginära tal eller trigonometriska uttryck, men alla klarar inte telegrafin. Alla kan heller inte bli goda violinister...
 
Den praktiska nyttan i vardagslivet är svår att hitta,

Den praktiska nyttan av en hobby vilken som helst är nog en sekundär grej? Ingången till en hobby är i de flesta fall intresse och nyfikenhet. De flesta sysslar med en hobby för att det är kul och spännande eller bara som tidsfördriv. Det finns tusen anledningar och ingen behöver vara fel.

Som du skriver så handlar det oftast om att skapa kommunikationskanaler som även kan vara enkelriktade, begränsade till att lyssna eller bara sända. Ett exempel på enkelriktad kommunikation är WSPR som blivit populärt där man sätter upp sin egen lilla "radiofyr" som sedan andra radioamatörer runt om i världen med enbart mottagare via datorn automatiskt laddar upp data på en webbplats där alla kan se vem som har hört vem och hur konditionerna varierar. Här finns en praktisk nytta om man intresserar sig för vågutbredning eller vill utvärdera antenner på samma sätt som det fanns en praktisk nytta förr i tiden då många av oss hade 2 m radio i bilen och kunde kommunicera med andra amatörer vilket "vanligt folk" inte kunde, utöver de som hade privatradioapparater i bilarna. Alltså tiden före mobiltelefonen blev allmänt tillgänglig för alla. Den praktiska nyttan med en 2 m radio i bilen idag är liksom privatradio är nog ganska begränsad och det är troligen förklaringen till att 2 m bandet och repeatrarna liksom privatradiobandet är mer än stendöda. Inget praktiskt behov finns längre nu när mobiltelefonsamtalen är närmast gratis och man kan nå alla när som helst utan störningar. Svarar inte vederbörande skriver man ett SMS, thats it.

När datorn sedan kom in i bilden så flyttade mycket av kommunikation amatörer emellan över till först e-mail och senare div forum som HAM.SE och mängder av sociala kanaler som Facebook, Twitter-X m fl. Alla dessa Internet-kanaler är vida överlägsna vanlig amatörradiotrafik när det gäller att överföra information i form av ljud, text och bild inkl rörlig bild. Resultatet av dessa bekväma kommunikationsverktyg kan vi märka på amatörradiobanden som numera är tämligen avfolkade med få aktiva användare. De få som är kvar på amatörradiobanden och fortfarande aktiva där är troligen intresserade av något annat än att överföra information. Kanske handlar det för de som är kvar på amatörbanden mer om att passa på att utnyttja olika typer av vågutbredning i form av goda konditioner, experimentera med antenner och delta i tävlingar osv. Jag har svårt att sätta fingret på något särskilt.

I USA är det stort fokus på olika sorters katastrof- och sambandstrafik. Det finns många sammanslutningar som enbart sysslar med sådan verksamhet där amatörradioapparater används för sambandstrafik på amatörbanden. Alltså trafik som per definition inte är amatörradio men som drar till sig många "radiointresserade" som vill göra en god gärning i samhället. För att kunna hjälpa till så krävs ett amatörradiocertifikat/licens. Här blir den praktiska nyttan kanske mer tydlig även om det nu inte handlar så mycket om att utöva amatörradio som hobby utan mer att amatörradioutrustning används i sambandsverksamheten. Samma finns i Sverige i mindre omfattning men kanske mer begränsat till sambandstrafik vid olika tillställningar som större evenemang och bilrally etc.

Så knäckfrågan är vad vi skall ha amatörradio till och varför vi håller på nu när det finns så många andra bättre och billiga vägar att kommunicera med varandra? :cool:
 
Vi som anser att "det var bättre förr" gör det utifrån ett antal ganska fundamentala iakttagelser.
Amatörradio är en anakronism som har varit kritiskt beroende av ett antal omvärldsfaktorer vilka blir allt mindre framträdande i dagsläget. Dessa är, utan inbördes rangordning;

* Reglerade telemarknader
* Officiellt stöd
* Någon form av marknad med efterfrågan
* Tillgång till användbart spektrum
* Tillströmning av intresserade unga

Allt detta fanns under den tid när det "var bättre".

De tre-fyra första hänger ihop, och är kopplade till synen på "spektrumpolitik".
Fram till avregleringarna på 80/90-talen sågs radiospektrum som en gemensamt förvaltad nyttighet, vilken delades ut "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov ",
för att låna en formulering från Karl Marx. Sådant har gett amatörradion tillgång till ungefär lika mycket HF-spektrum globalt som hela sjöfartsindustrin.

Amatörernas spektrumtillgång ansågs alltså ha samma värde för samhällslivet som en global mångmiljardindustris radiokommunikationer. Något som är ganska hisnande sett med dagens ögon.

Utan att ha mäktiga vänner hade detta varit omöjligt att åstadkomma, och dessa var en direkt konsekvens av de allierades seger 1945. Genom sina insatser sågs radioamatörerna som viktiga beståndsdelar i det kommande kriget, och amatörradiorörelsen fick därför officiellt stöd. Det går att påstå att amatörradio under storhetstiden var en produkt vilken bjöds ut på en marknad med en viss efterfrågan. Någon sådan efterfrågan går inte att se i dag. Inga andra utom möjligen vi själva är nämnvärt intresserade av att radioamatörer fortfarande finns kvar.

Under de kritiska årtiondena 1940-1970 lyckades vi därigenom undvika drastiska nedskärningar av spektrumtillgången i synnerhet inom HF-området.
Nu är situationen annorlunda, radiospektrum har blivit en handelsvara som prissätts efter vad användarna är beredda att betala, och det ganska ointressanta (hittills) frekvensområdet under 30 MHz blivit svårt plågat av störningar från allehanda elektriska och elektroniska apparater, vilket i sin tur gjort det allt mindre intressant ur kommersiell synpunkt.

Däremot är VHF och uppåt i högsta grad kommersiellt gångbart, och värderas till miljarder i spektrumauktioner. Alla icke-kommersiella spektrumanvändare står inför samma problem, och behöver därför ha mycket goda argument för att få behålla tillgången.

Ett traditionellt argument har varit att amatörradio är en inkörsport för ungdomar till tekniska yrken och tekniska utbildningar, och därför ska uppmuntras. Förr så hade det en viss riktighet, eftersom det faktiskt kom åtskilliga tonåringar och ynglingar i värnpliktsåldern till hobbyn. Alla "ungdomssatsningar" hittills har varit grundade i detta resonemang.
Nu visar det sig att medianåldern hos nyrekryterade är c:a 45 år, trots alla ungdomssatsningar, och att rekryteringen fallit till 1/10 av toppnoteringarna från 1980-talet. Detta måste bero på något.


1695040512010.png

Staplarna i ovanstående diagram bygger på extrapolering från några år gamla data, och för åldersgrupperna över c:a 70 är de inte så tillförlitliga p.g.a. ett påtagligt mörkertal av orapporterade SK, men man kan se att om 20 år är grovt räknat 2/3 % av de drygt 10000 SM-amatörerna inte längre i livet, och de yngsta kommer att vara runt 50-55.

Eftersom tillströmningen sedan 2004 varit ganska konstant 100 per år, så skulle det finnas
totalt i häraden 5000 SA-amatörer om 20 år. Populationen skulle då ha reducerats med runt 5000 jämfört med i dag. Dock är detta nog tilltaget i underkant.

1695057425555.png

Medianen ligger runt 48 år, så den är lägre än för SM-signaler, och den verkar vara
ganska konstant. Formen på fördelningen ser dock ganska lika ut, fast det finns fortfarande en viss övervikt för åldrar under 50.

Kontentan av detta är att varken kravsänkningarna i modern tid och inte ens avskaffandet av telegrafikravet ledde till någon tillströmning av ungdomar.

När vi SM-signaler är borta om ett par årtionden så kommer sannolikt populationen
att stabilisera sig runt 4000 amatörer med en medelålder runt 45-50, men eftersom det inte finns, och sannolikt inte heller kommer att finnas, någon form av koppling mellan "Callbooken" och folkbokföringen kommer det att bli ännu mer omöjligt att avgöra det verkliga antalet, utan SK:s och inaktiva av andra orsaker kommer att fortsätta ackumuleras.

Frågan är kanske var "smärtgränsen" hos myndigheterna kommer att ligga.
En verksamhet vilken varken kan attrahera ungdomar, sysslar med något som är "säljbart" eller drar in några pengar får svårt att motivera sin existens.

Vi kan kanske titta på utvecklingen i Danmark där EDR har krympt till runt hälften orsakat av inre strider, antalet aktiva radioamatörer sjunker och myndigheterna blir alltmer skeptiska, vilket manifesterade sig när Energistyrelsen plötsligt tvärvände i frågan att "outsourca" licensiering och anropssignaler till EDR.

1695121631409.png

Kanske får vi se den första organiserade attacken mot privilegierna i Europa där.


Det går säkert att lära nästan vem som helst att lösa differentialekvationer, eller använda räknemetoder med imaginära tal eller trigonometriska uttryck, men alla klarar inte telegrafin. Alla kan heller inte bli goda violinister...

Det sista är helt riktigt, men jag kan inte hålla med om att telegrafin fordrar speciella anlag, eller "musikalitet". Detta är något som förfäktas envist av de som inte vill anstränga sig, men moderna rön visar att den som tillämpar metoderna på rätt sätt lär sig telegrafi vare sig de är "musikaliska" eller inte.

Mina egna matematiska kunskaper är numera rätt begränsade mycket på grund av brist på övning, men t.ex. lösning av differentialekvationer är rätt mycket "hantverk" och följer ett schema eller algoritm. Det som är riktigt svårt är "matematiskt modellbygge" där man ska anpassa matematiska metoder på fysikaliska förlopp och då måste man ha en hel del "känsla" för vad som kan inrymmas i en given modell. Sådant kräver "blick" och det är det inte alla som har.
 
Utrustningen är ju frän oavsett hur onödig den kan vara.
Min absolut första, vad jag kommer ihåg kontakt med radiokommunikation…var när jag på min trehjuling som 3,5 åring trampa runt på gatan hemma o plötsligt hörde röster trots att inget folk vart i närheten.
-Det får undersökas. Det verkar komma från den där stora vita bilen(Chevrolet Impala -63 fick jag reda på många år senare) så jag trampa dit.
På ena sidan vart dörren öppen…röster verkade komma från den där mojängen som hänger under instrumentbrädan..den med en spiralsladd på…men gud vad häftigt.

Nämnde det för min äldre kusin som visade mej hur man kunde göra egna spiralsladdar av en bit elkabel man virar upp på en penna. Snart hade alla batteridrivna leksaker med elsladd på…spiraler..
Vurmen för spiraler gick snabbt över och övertogs av andra roliga saker…de randiga metallbiten baktill på elprylar…kylflänsar…de svagt lysande…eller glödande lamporna inuti gamla radios man kunde se genom de ovala utstansade hålen i masonitskivan bak på radioapparater vart otroligt häftiga också - för att inte tala om det ’magiska ögat’ :)

Mitt barnsliga intresse för dylika detaljer håller i sej långt upp i mogen ålder. Idag är det kanske det jättestora vredet framtill på HF stationer som lockar mest..eller nej, fel nu är de det fantastiska vattenfallet man ägnar timmar åt att studera och försöka läsa av de luriga mönstren som framkommer där.

Amatörradio är såklart teknik, kommunikation, ljud & ljus men också så mkt mer.
 
Back
Top