Amatörradions åldersfördelning

Hurrudu K-A;
Missar man inte något då du förändrar y-axelns skala på diagrammet för 2032?

/Janne
 
SM0AOM: .....Det ingår i definitionen av normalfördelningskurvan att den är symmetrisk och att den beskriver utfallen av oberoende händelser.

K-A, jag brukar inte argumentera med dig i tekniska eller matematiska ämnen, men denna gång tror jag inte du tänker utanför en perfekt prydlig modell. Som vanligt i diskussioner på Ham.se glider fokus från ämnet till sidospår som detta. Sorry men jag kan inte låta bli.

Hursomhelst är en normalfördelning inte nödvändigtvis symmetrisk, även om bommar på "bulls-eye" vanligtvis fördelar sig lika åt alla håll, för att fortsätta min tidigare metafor. Vid en lång serie där skytten är god, bössan är perfekt och sidvinden är försumbar, blir träffbilden central, säg runt beloppen 10, 9, 8 på en tavla där centrum är 10, men plötsligt finner man några skott vid tavlans nedre vänstra hörn. Inte ovanligt och det kan finnas förklaringar, t.ex. att skytten glömde hålla andan varvid kolven flyttades en smula uppåt mot höger vid enstaka tillfällen. Således blir huvuddelen hyfsat samlad men symmetrin i fördelningen förskjuts eftersom felen inte fördelas jämt i alla riktningar.

Om man istället tänker sig en serie mätningar av frekvensnoggrannheten i en sändare eller mottagare som har god stabilitet och gör 100 mätningar vid uppnådd normal drifttemperatur borde mätvärdena fördela sig jämt. Men två värden visade onormal drift vilket berodde på att den som mätte la handen på apparaten varvid kapacitansen förändrades av beröringen. 98 värden ligger inom symmetrin men två värden fördärvar normalfördelningskurvan uppåt i frekvens.

Det är det jag menar med att man vid en förskjutning av en förväntad symmetri kan ana sig till ett intermittent, ett slumpmässigt eller ett systemfel vid tolkningen.
 
Last edited:
Intressant att 2/3 var radio- teletekniker eller ingeniörer. Övrigt för lite information för att dra några säkra slutsatser.

@BYS:
Västerås har alltid varit ett "näste" för rävjägare ;)
 
Om man drar kurvan avservärt till höger så kan man med säkerhet få en 'normal' kurva med då måste man räkna in dom som är över hundra år och dom är troligen döda !

Alla 'riktiga' mätvärden är avvikande från normarl 'fördelningskurvan' !

Prova med att kasta tärning så får du se.
 
Hurrudu K-A;
Missar man inte något då du förändrar y-axelns skala på diagrammet för 2032?

/Janne

Det var Excel som gjorde det åt mig, men det är inte absolutvärden utan staplarnas distribution som var intressant.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Prova med att kasta tärning så får du se.

Tärningskast är det klassiska exemplet på en "stokastisk process med oberoende utfall". Just genom att analysera principerna bakom sådant så kom giganter som Gauss och Bernouilli fram till den moderna sannolikhetsläran.

K-A, jag brukar inte argumentera med dig i tekniska eller matematiska ämnen, men denna gång tror jag inte du tänker utanför en perfekt prydlig modell. Som vanligt i diskussioner på Ham.se glider fokus från ämnet till sidospår som detta. Sorry men jag kan inte låta bli.

Hursomhelst är en normalfördelning inte nödvändigtvis symmetrisk, även om bommar på "bulls-eye" vanligtvis fördelar sig lika åt alla håll, för att fortsätta min tidigare metafor. Vid en lång serie där skytten är god, bössan är perfekt och sidvinden är försumbar, blir träffbilden central, säg runt beloppen 10, 9, 8 på en tavla där centrum är 10, men plötsligt finner man några skott vid tavlans nedre vänstra hörn. Inte ovanligt och det kan finnas förklaringar, t.ex. att skytten glömde hålla andan varvid kolven flyttades en smula uppåt mot höger vid enstaka tillfällen. Således blir huvuddelen hyfsat samlad men symmetrin i fördelningen förskjuts eftersom felen inte fördelas jämt i alla riktningar.

Om man istället tänker sig en serie mätningar av frekvensnoggrannheten i en sändare eller mottagare som har god stabilitet och gör 100 mätningar vid uppnådd normal drifttemperatur borde mätvärdena fördela sig jämt. Men två värden visade onormal drift vilket berodde på att den som mätte la handen på apparaten varvid kapacitansen förändrades av beröringen. 98 värden ligger inom symmetrin men två värden fördärvar normalfördelningskurvan uppåt i frekvens.

Det är det jag menar med att man vid en förskjutning av en förväntad symmetri kan ana sig till ett intermittent, ett slumpmässigt eller ett systemfel vid tolkningen.

Eftersom du är lantmätare vet jag att du har en fått mycket mer omfattande utbildning i matematisk statistik och mätvärdesanalys än vad jag har som simpel elektroingenjör, men måste ändå komma med en lam protest mot att en osymmetrisk utfallskurva kallas för "normalfördelad" rakt av.

För att kunna ta hand om osymmetriskt fördelade utfall har man fått införa generaliseringen "skew-normal distribution" som är en matematisk-logisk utvidgning av normalfördelningsbegreppet. För en kortfattad introduktion i ämnet, se A very brief introduction to the skew-normal distribution.

En "skew-normal" kurva som liknar åldersfördelningen kan man se nedan:

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • skew-normal1.jpg
    skew-normal1.jpg
    90,3 KB · Views: 43
Last edited:
Amatörradions åldersfördelning

Borde det kanske inte vara viktigare att diskutera vad vi går åt åldersfördelningen än
att debattera statistik?
 
Förvisso kanske diskussionen dragit iväg för långt åt teoretisk statestik. Men det är ju TS själv som bl.a gjort detta.

Är det ett problem då? Går det att göra något åt? Om de yngre inte vill bli eller kommer att bli amatörer så är det bara att acceptera och konstatera att i framtiden kan var och en ha en egen repeater och egen frekvens på alla band, Om det finns några band kvar förstås ;)
 
Ok, jag inser att vi talar förbi varandra.

Om du vill undersöka en statistisk normalfördelning på ett material där man kan förvänta sig att avvikelserna från genomsnittsvärdet fördelar sig symmetriskt åt bägge hållen (+/-) och inte gör det. Då är något skumt och förtjänar vidare analys. Som du skriver är själva normalfördelningskurvan alltid symmetrisk, och så ser den också ut om man gör en analys på en mängd slumpmässiga tal.

Vad jag menar är att om den förväntade symmetrin i analysmaterialet bryts, några värden harmonerar inte med resten vilket förvandlar en perfekt normalfördelningspuckel till något liknande en pannkaka, då kan man antingen vara nöjd med "pannkakan" eller utesluta de få värden som dramatiskt förändrar det statistiska önskeresultatet. En fundamentalistisk statistiker skulle aldrig begå detta tjänstefel, men är man mätningsingenjör (inte lantmätare, de kör skrivbord) eller som du, elektronikingenjör då blir man betydligt mer kritisk vid mätvärdesanalysen och tänker sig att här har uppstått ett fel av något slag, t.ex. ett systemfel som jag föreslog i ett tidigare inlägg. För att upptäcka ett sådant fel krävs att det är grovt.

Jag får dra en historia från dina krokar i ämnet:

I Stockholm finns en noga inmätt längdbas för triangulering som gjordes i början av 1900-talet. Om jag inte missminner mig börjar basen i Bromma och slutar med en dubb i den lodräta klippan vid Stadsgårdskajen. Således några kilometer lång. Planeringen för längdbasen tog många månader i anspråk, bl.a. skickades mätbanden av kolstål till Paris för etalonering, dvs. kalibrering av längden vid en viss temperatur, jag tror det var +18 grader.

Mätningarna utfördes under sommarhalvåret i delsträckor av flera mätlag under överinseende av en ingenjör. Under vintern beräknades delsträckorna med tre decimaler på millimetern. Det måste ha varit tusentals kalkyler som gjordes för hand. Mätbanden var nog inte längre en något tiotal meter och varje mätning upprepades flera gånger och korrigerades med avseende på mätbandens sträckvikter och temperatur (kolstålets utvidgningskoefficient), antal stödpunkter samt inverkan av jordens dragningskraft på mätbandets nedhängning mellan stödpunkterna.

Vid beräkningen visade sig att, jag tror det var sex delsträckor, att fem av delsträckorna hade fantastiskt samlade mätvärden långt inom tolerans. En av sträckorna avvek från de övriga när det gällde normalfördelningen av mätvärdena. Men dessa var ändå inom kassationsgränserna och kunde godkännas.

Men mätningsingenjören nöjde sig inte med något mindre än ett lysande resultat så han bekostade en ommätning av den avvikande delsträckan med egna medel. Det tog nån vecka för 4-5 personer.

För övrigt bar ingenjörerna bonjour, kubb och gummistövlar på den tiden..
 
Last edited:
Är det ett problem då? Går det att göra något åt? Om de yngre inte vill bli eller kommer att bli amatörer så är det bara att acceptera och konstatera att i framtiden kan var och en ha en egen repeater och egen frekvens på alla band, Om det finns några band kvar förstås ;)

Just det. Det är nog bättre att göra som t.ex. i Danmark och låta tiden ha sin gång. Där har man vad jag förstått accepterat fakta och ger sig inte in på dyrbara och verkningslösa "övertalnings- och värvningskampanjer".

Ifall amatörradion tar slut med oss är det inte så mycket att göra åt.
Satsningen ska då vara att ge dess sista tid ett meningsfullt innehåll.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu tycker jag ni är lite väl negativa ... sitter själv framför datorn och Googlar på L-antenner och försöker banka in lite kunnade i skallen om sådana djur. Samtidigt lyssnar jag på den oerhört intressanta ryska contest trafiken. Av Googlandet på L-antenner kanske det kan bli något, det tror jag nog. Vad jag kan lära mig av ryska contest trafiken vet sjutton ... men man vet ju aldrig :)

73 o Trevlig lördagkväll på er!

/Johan
 
Last edited:
Jag tror inte att den höjda medelåldern är något att förfäras över. Den allmänna trenden är ju att vi "mognar" allt senare i livet.
För bara några generationer sedan började man förvärvsarbeta vid 13-14 års ålder. När jag var i övre tonåren så arbetade de flesta när de fyllde arton och tog körkort.
Idag betraktas man väl nästan som efterbliven om man börjar arbeta före 25 årsdagen.

Likadant när det gäller familjebildning. "Förr" bildade man familj innan man fyllt 20. Idag är nog de flesta över 30 innan de stadgar sig.

Ungdomar lockas inte av amatörradio längre så rekryteringen blir främst hos den "andra vågen", när barnen flugit ut.
Med tanke på detta så kan vi nog räkna med att medelåldern hos nybörjare kan komma att ligga runt 60-65.
 
Back
Top