Amatörradio en museal hobby eller inte

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Många förutom jag själv har konstaterat att amatörradio är en museal företeelse som i stor utsträckning utövas av äldre människor. De ungdomar som finns inom hobbyn och som är aktiva på amatörbanden och i klubbarna är med få undantag yngre än 35-40 år. (Jag definierar 35-50 åringar som ungdomar och 50+ som äldre i denna betraktelse.)

Det finns en liten grupp ännu yngre förmågor ner mot 20-25 års åldern men som av olika skäl inte stannar kvar i hobbyn mer än något år eller så. En stor del av dessa kommer aldrig i luften.

Kikar vi på den verksamhet vi bedriver så är huvuddelen av denna knuten till att kommunicera med varandra med radioapparater som trots att de ofta är moderna tillverkade de senare 5-10 åren ser ut ungefär som de radioapparater vi använde för säg 50 år sedan. En eller flera större eller mindre lådor på bordet med rattar, knappar och en frekvensskala. Lådorna kopplas ihop med kablar som göms i ett virrvarr bakom bordet.

Samtalens art är ungefär de samma som förr, vi pratar om allt möjligt och trafiken sker i simplexform, d v s först talar A en stund och ger kommando till sin motstation att nu är det din tur. B tar över och talar för att sedan lämna över till A eller C. Kanske kommer möjligheterna att kommunicera i full duplex-mode som vi kunnat göra i vanlig telefon sedan början av 1900-talet någon gång i framtiden.

Vi som bygger radio, bygger våra sändare och mottagare på ungefär samma sätt som förr. Min första amatörradiosändare bestod av två NPN-transistorer och lämnade några watt på 80 m. Schemat fann jag i ARRL Handbook 1968.

De flesta moderna radioamatörer som intresserar sig för att bygga radio, bygger efter samma sorts scheman, QRP-har blivit populärt och Internet översvämmas av schema på enkla transistorsändare eller transceivers med en handfull transistorer.

Byggsatser har blivit populära och många bygger ihop sin egen station där arbetet kan bestå av att montera de mer eller mindre färdigbestyckade kretskorten i den medlevererade apparatlådan, som t ex Elecraft K3. Andra bygger sina byggsater mer från grunden som t ex QROlle där ytmonterade komponenter skulle lödas fast på kortet.

Skillnaden mellan då och nu är faktiskt inte så särskilt stor om man tänker efter. De flesta standardtransistorerna som utvecklades på 70-talet tillverkas ännu och med samma data. Visst har väl förbättringar skett och de gamla stora benkomponenterna har ersatts med motsvarande ytmonterade, men det är inget som betyder något för en vanlig radioamatör som bygger för att det är kul. Prestandan blir ungefär den samma.

Ibland hörs någon säga att "vi måste hänga med utvecklingen" och att det finns många moderna digitala moder att utforska. Roy FPD skrev ett bra inlägg om detta för ganska länge sedan där han pekade på att alla de "moderna moderna" i själva verket var ganska gamla vid det här laget. Mycket av utvecklingen i det moderna består istället av att allt fler varianter av samma gamla saker tas fram och allt häftigare mjukvara skrivs som ger fler finesser och större upplevelser. Ungefär så kan man sammanfatta den saken.

Rent radiomässigt så har det inte hänt särskilt mycket när vi talar renodlad mätbar teknisk prestanda. Men mottagarna har blivit mer komplicerade och försetts med fler finesser. En del mottagare har blivit bättre rent radiomässigt medan andra faktiskt blivit sämre trots att de försetts med massor av knappar och undermenyer. På sändarsidan råder motsvarande förhållande.

Redan på 50-talet gick det att konstruera hyperstabila och spektralt rena sändare som gav en ren och fin utsignal med hög effekt. Om man genom lyssning jämför en sådan 50-tals sändare med en toppmodern sändare tillverkad 2011 så torde det inte märkas någon skillnad. En sändare kan ju inte låta bättre än perfekt. Det var länge sedan man nådde dit och därefter gick det inte att komma mycket längre. Visst kan man bygga mindre och mer kompakta sändare idag men rent lyssningsmässigt finns ingen som kan höra skillnad på om jag använder ett hembygge baserat på 50-talskomponenter eller den modernaste plastradion som tillverkats i år.

Det jag lurar på här är vad den hypermoderna amatörradion egentligen är. Vad är den stora innegrejen just nu - om man vill hänga med i utvecklingen - och vad är spjutspetstekniken inom amatörradion?

Då menar jag inte SDR-radio som vid det här laget funnits länge och redan måste anses vara gammal ålderdomlig teknik. Nej, det allra nyaste inom hobbyn som kan betraktas som toppmodernt och som vi kan känna stolthet över utan att riskera få stämpeln på oss - museal verksamhet utövad av gamla personer.

Inte heller D-star kvalar in här eftersom det också bygger på ålderdomlig teknik. Nej, det nya toppmoderna. Vad är det?

/Bengt
 
Ifall jag tvingas till ett kort svar så finns det inget "toppmodernt" inom amatörradion, och har inte heller funnits de senaste 40 - 50 åren.

Sett i stort är det nog så att amatörradion präglas av ålderdomlig teknik, och att det "allra nyaste" inom radiotekniken som olika former av spread-spectrumteknik, CDMA samt rums- och frekvensdiversitetsschemor som MIMO är svårt att applicera inom amatörradio. Dessutom är kostnaderna för utveckling av sådana system närmast "astronomiska", och det finns nästan ingen dokumentation eller programvara i "public domain". Att göra fungerande upplägg för sådant kräver även stora resurser både av personal och materiel.

När det gäller HF så är väl 3G ALE det närmaste "state-of-the-art" som förekommer inom amatörradion. Detta bygger dock på redan 20-30 år gammal teknik.

Olika HF-modem med tillräcklig kapacitet för digitaliserat tal har förekommit, t.ex. "Dream" som bygger på DRM-kodningen samt G4GUO-modemet som använde den modemarkitektur som var modern på 80/90-talet och som övergavs för kommersiella/militära ändamål för över 10 år sedan.

Rent fysikaliska begränsningar vad gäller t.ex. tillgänglig bandbredd och S/N i olika kanaler gör det svårt att införa avancerade vågformer och protokoll på amatörradiofrekvenser.

I och med den sjunkande tekniska kompetensen hos amatörradioanvändarna i stort blir det också svårare att införa mer komplexa vågformer och system i större sammanhang.

För att kunna få sådant att fungera krävs det mer än "veckoslutskurser", och dessutom krävs tillgång till radiomateriel som har goda och förutsägbara prestanda vad t.ex. gäller grannkanalundertryckning och inombandsdistorsion.

Jag tror att amatörradion har nått ett "jämviktstillstånd" där traditionella metoder för kommunikation; telegrafi för "riktiga radioamatörer", samt SSB/FM/D* för de övriga är fullt tillräckliga för att tillfredsställa det befintliga kommunikations- och experimentbehovet inom hobbyn.

Någon mer omfattande experimentverksamhet i teknikens framkant förekommer inte av skäl som anförts tidigare. Utöver detta kan man identifiera undergrupper som PSK31 m.fl. samt RTTY. Dessa är också "traditionella metoder" men utövas av mer nischinriktade kategorier.

Man kan dock tänka sig ett "genombrott" när det gäller amatörradiotrafik via satelliter. En tillräckligt resursstark organisation skulle kunna placera ett flertal kommunikationssatelliter i banor som ger möjlighet till global kommunikation i realtid med rimligt stora jordstationer, alltså någon form av "amatör-Iridium". Hur stora möjligheterna, och intresset, för något sådant kan vara undandrar sig min bedömning.

Nu ser jag inget problem med detta.
Så länge som mer eller mindre organiserade attacker mot amatörradiospektrum går att avvärja samt att störmiljön inte gör HF-banden oanvändbara så kommer amatörradion att kunna använda sina mer eller mindre antikverade vågformer och trafiksätt för de inblandades höga nöjes skull under någorlunda överskådlig framtid.

Det går här att dra parallellen med museijärnvägarna.
Ångloksentusiaster lägger ner 100000-tals arbetstimmar och stora penningbelopp för att under någon sommarmånad kunna trafikera järnvägarna med "riktiga tåg", trots att detta med alla rimliga ekonomiska
synsätt är rena vansinnet, samt ett föga effektivt utnyttjande av järnvägsnätet.

Jag har i ett annat sammanhang skrivit att "det nog inte går att 'rädda amatörradion', men att vi får anstränga oss för att ge dess återstående tid ett meningsfullt innehåll". "Ålderspuckeln" kommer på längre sikt att lösa problemet av sig självt.

Om vi anlägger "museijärnvägsresonemanget", och låter amatörradio förbli en form av levande museum eller ett "elektroniskt Skansen" är det en bit på vägen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Amatörradion som hobby kommer långsamt att förtvina. Orsakerna är flera.

1. Tekniken upplevs inte som "modern" (Se inläggen ovan)

2. Störnivåerna runt och i våra band ökar hela tiden.

3. Svårt att få antenntillstånd om man bor i ett hyreshus...

4. Hobbyns status som samhällsresurs och insteg till teknik minskar/försvinner.

5. PTS inför regleringar och tar band.

Det kommer dock alltid de som finner glädje i att bygga sina utrustningar oavsett om det handlar om antika rörkonstruktioner eller VHF/UHF-byggen. Svårt eller helt omöjligt att kontrollera/lagföra.

Dock - Elektronikhobbyn försvinner inte - Tvärtom. Den frodas men då talar vi om hobbyister som konstruerar med mikroprocessorer "Embedded". Dels för eget nöje, dels för att tjäna litet extrapengar. Att stiga in i ett labb som inte innehåller en enda radio men fullt av logikanalysatorer, JTAG-poddar och annat ger en "Aha"-upplevelse: Det är inte bara runt amatörradio som folks experimentlystnad kretsar.

Det är dit hobbyn tog vägen. Vi andra står kvar och konstaterar litet trist att "tåget gick för ganska många år sedan".
 
Detta är vad som hänt. Under många år utvecklades amatörradiohobbyn till en punkt där den stagnerade. Nu faller den tillbaks i ett ökande tempo. Amatörkollektivet består idag av gamla människor med en medelålder som snabbt närmar sig 60-70 år enligt en nyligen publicerad undersökning från RSGB.

"Vi gamla" som under hela vår amatörradiokarriär sedan 50- och 60-talen, när vi började, har varit med att bygga upp hobbyn till vad den är idag. En del av oss känner starkt för att bevara den som den är eller t o m har varit.

Så värst mycket nytt och revolutionerande finns nog inte att göra. För att kunna överleva behöver hobbyn förnyas och göras om så att den inte längre är "vår gamla hobby" vilket naturligtvis inte är fel för de yngre generationerna som startar med amatörradio idag. Men samtidigt är det inte troligt att en sådan tänkt modernisering kommer att intressera de äldre generationerna i någon större utsträckning, vilket betyder att det gamla fasas ut i takt med att de äldre generationerna långsamt tynar bort.

Jag läste en intressant uppsats om framtiden för hembygdsföreningar och arbetarmuseum som jag rekommenderar att studera noga. Ohyggligt träffande slutsatser som i mångt och mycket kan appliceras på amatörradion och klubbarnas ständiga problem då det gäller den avtagande återväxten och problemen med att få unga att engagera sig ideellt i föreningarna.

http://www.arbetetsmuseum.se/images/stories/arbetslivsmuseer/rapporter/arvet.pdf

/Bengt
 
Last edited:
Nej, det är ingen museal hobby, inte ännu.

Självklart har många teknologier utvecklats under lång tid. De är inte heller särskilt "nya" i ett tekniskt perspektiv. Men betänk att många teknologier har varit antingen hemligstämplade militära förmågor innan de blev "public domain". Ett exempel är bredbandiga SDR, som inte ens var ekonomiskt möjliga att anskaffa för en privatperson förr. Idag kan man bygga eller köpa sig en SDR från ca 2000kr och uppåt. Det ger självfallet möjlighet att bevaka amatörradioband på ett helt annat sätt än förr.

Låt mig göra en tankelek. Säg att jag väldigt gärna vill ha den där sista lokatorrutan till mitt fina diplom som jag suktar efter. Låt oss också säga att jag vill ha den rutan på 10m. Varför då inte utveckla en kombination av QRSS,WSPR sändare och SDR som mottagare för att bevaka ett geografiskt område. Låt oss också anta att vi bidrar med att förbättra prediktionsmodellerna som finns i VOACAP exempelvis. På så sätt skulle jag kunna jaga mina diplom/DX eller vad som intresserar mig och jag skulle kunna bidra till forskningen. Jämför det med datavärlden, där man genom GIMP, SETI@HOME etc. hjälper vetenskapen med sina privata dataresurser. BOINC beräknade de senaste 24 timmarna 5,869.90 TeraFLOPS. Det gör BOINC som projekt till världens näst kraftfullaste superdator om man jämför sig med Home | TOP500 Supercomputing Sites som rankar superdatorer. I och för sig distribuerat, men ändå. Så varför skulle vi inte kunna kombinera BOINC, vågutbredning mm med vår egen hobby?

En annan sak att betänka är att amatörer har i princip aldrig haft det senaste, utan har byggt sina prylar på surplus från den civila eller militära sidan. Eller att man har skrotat kommersiell utrustning för att få tillgång till delar. Förutom själva vågutbredning och antennexperiment vill jag påstå att amatörradion aldrig varit i framkant. Dock har ett antal radioamatörer i sin professionella gärning bidragit positivt till teknikutvecklingen inom radio.

Misströsta inte, en såpass flexibel och infrastrukturoberoende hobby som amatörradion kommer inte att försvinna i brådrasket. Betänk också att många länder har en total avsaknad av en väl fungerande infrastruktur. I dessa länder kommer amatörradion att vara ett komplement till andra kommunikationsmedel.

Mikrosatelliter för ett "amatörradio-IRIDIUM" låter intressant. Dock alldeles för dyrt tror jag för att bli en realitet. Meteorscatter däremot, där tror jag också att vi kan utveckla hobbyn ytterligare. Där är vi inte vid vägs ände.

Till sist vill jag nog säga att så länge som vi amatörer har en POSITIV syn på vår hobby och dess framtid, så kommer den att utvecklas. Om vi misströstar och tror att allt är uppfunnet av Morse, Marconi och Armstrong, då har vi inget mer att göra....

73 de Kai
 
RSGB:s rapport som jag nämnde pekar på att hobbyn är museal. Bl a konstateras att det finns fler amatörer i åldersgruppen 80-95 år än det gör i gruppen 0-40 år tillsammans. Man kan konstatera att vi måste leta oss upp i åldersgruppen 40-45 år innan kurvan börjar peka uppåt. Flest amatörer finns i grupperna 60-70 år och väldigt många i spannet 70-80 år.

Om tio år så har ålderpuckeln förflyttat sig ytterligare tio år upp i åldrarna och de första som faller ifrån är väl då 85-95 åringarna som ju fyller 95-105 år. Om tjugo år ser det riktigt katastrofalt ut även om återväxten skulle öka faktor 100 jämfört med idag.

Nåväl, RCL:s tankelek är ändå tänkvärd. Jag funderar på vilka åldersgrupper som lättast attraheras av de moderna möjligheterna att utveckla sin hobby till en kombination av QRSS, WSPR sändare och SDR som mottagare för att bevaka ett geografiskt område och detta tillsammans med förbättrade prediktionsmodeller för VOACAP.

Jag som närmar mig de 60 kan nog tänka mig att labba lite med detta för att skaffa mig erfarenheter men frågan är om den stora gruppen som idag bär upp hela hobbyn, d v s 60-70 åringarna kan inspireras. Kanske, kanske inte.

Troligare är nog att de mycket unga, de som idag är mellan 40 och 50 år är de som möjligtvis skulle tycka nämnda High-Tech möjligheter vara kul.

De som är under 40 år är så få till antalet så dom kan vi glömma bort helt. De har ingen praktisk påverkan på utvecklingen vad jag kan förstå.

Vi behöver har in c:a 1000 nya amatörer per år här i Sverige i åldergruppen 15-25 år för att på 10-20 års sikt kunna bromsa upp ålderspuckelns framfart ut över ättestupet. Då krävs det att minst 90% av de 1000 hänger kvar i hobbyn mer än fem år och huvuddelen är av lika segt virke som vi old timers och stannar kvar hela livet.

Är detta möjligt ens om vi slopar alla kompetenskrav och tvingar in folk direkt från gatan och ger dom en gratis radio att prata i?

/Bengt
 
Last edited:
Till sist vill jag nog säga att så länge som vi amatörer har en POSITIV syn på vår hobby och dess framtid, så kommer den att utvecklas. Om vi misströstar och tror att allt är uppfunnet av Morse, Marconi och Armstrong, då har vi inget mer att göra.

Amen!


.
 
Hoppsan!

När verkligheten blir för påträngande och motargumenten tryter så är det lätt att man uttrycker sig så fåordigt som Anders gör. Därför skall jag kommentera Anders Amen med en längre historia som jag vet att många gillar att läsa och även fundera över.

Kanske är det också dags att tillmötesgå Kai och lyfta upp några av de POSITIVA sidorna av amatörradio, visserligen sett från mitt eget trånga perspektiv, men ändå. Andra kan sedan fylla på med sina egna POSITIVA beskrivningar av sin hobby som jag hoppas få läsa om. Här finns alltså chansen att redogöra för DIN syn på DIN hobby och kanske inspirera någon nykomling att välja rätt väg och komma vidare i den breda hobbyn amatörradio ju är.

Den senaste 10-årsperioden har utbudet utrangerad elektronik och surplus ökat astronomiskt. Aldrig förr har det funnits så mycket högpresterande elektronik- och radioskrot på begagnatmarknaden. På loppisarna finns möjlighet att för nästan inga pengar alls köpa på sig både komponenter, apparater och mätinstrument av en kaliber som vi bara kunde drömma om när vi som små barn startade vår radiobana. Denna trend kommer att fortsätta ett bra tag till, var så säker.

Internet har inneburit en enorm tillgång på information i en sådan mängd att ingen behöver gå sysslolös en enda minut på dygnet. Det finns alltid ny information att läsa eller ladda ner. Inte nog med det, även allt det gamla från det förgångna finns på Internet och mer gammalt tillkommer varje sekund. Här kan vi ladda ner inscannade databöcker som i detalj beskriver radiorören som tillverkades på 20-talet fram till de allra modernaste integrerade kretsarna som planeras för morgondagen. Allt är gratis och lätt åtkomligt med en enkel knapptryckning.

Inte nog med det, beräkningsprogram, rit- och cadprogram finns i parti och minut. Helt gratis. Simuleringsprogram och andra hjälpprogram är inte heller få. Listan kan göras lång här också.

För min del som sysslar med "radio- och elektronikutveckling" både som hobby och yrke är detta positivt och trenden ser ljus ut. Kvaliteten på mina hobbyprojekt ökar ständigt i takt med att utbudet elektronik ökar och priserna faller som resultat att allt fler äldre av åldersskäl avvecklar sin hobby och att elektronikföretagen uppgraderar sina instrumentparker. Inom mitt yrke jobbar jag med morgondagens produkter som vi får se komma ut på marknaden nästa år. Helt ny spjutspetsteknologi handlar det om där jag har den stora förmånen att få vara med som en liten kugg i det stora maskineriet. Inblicken i den nya tekniken är spännande.

Som motpol till denna supermoderna vardag blir den museala amatörradion en perfekt motpol för min del. Jag som började min radiobana på 60-talet är uppfödd med glödande radiorör och även om min första amatörradiosändare som byggdes 1968 var transistoriserad så har jag under hela min amatörradiokarriär sysslat med egenbygge av radioutrustning baserad på radiorör och förhållandevis gammal transistoteknologi.

Jag har provat på mer modern amatörradio och innehaft både ICOM & YAESU-riggar, stora svarta lådor med många rattar och undermenyer. De har fungerat utmärkt. För snart 10 år sedan byggde jag min första SDR-mottagare och en del annat "High-Tech" som fortfarande brukar benämnas som modern amatörradio. Jo, det var kul och inget jag ångrar.

Men på något sätt kom hobbyn och det jag sysslade med till vardags i mitt yrke allt närmare varandra och gränsen mellan hobby och yrke var på väg att suddas ut. Att syssla med "samma saker" på kvällen som jag slet med under dagarna kändes inte längre särskilt inspirerande. Jag märkte också att för att hänga med in i den moderna amatörradion så var det inte radioapparaterna som skulle stå i centrum längre, det var datorn med alla sina häftiga program. För min del som är totalt okunnig när det gäller programmering och som inte har det minsta lilla intresse att lära mig att programmera och bygga interface mellan datorn och radion så tog det stopp här. Den moderna amatörradion var inget för mig.

Lösningen för min del blev att ställa undan alla nya moderna plastradioapparater och återgå till gammal rörbaserad teknik där jag i dagsläget bedriver min hobby på likartat sätt som de som har veteranbilar som sin hobby. Jag fokuserar på 40- och 50-tals amatörradio där jag renoverar gamla radiomottagare och sändare inte bara för att ställa dom på hyllan utan för att med oblyg stolthet visa upp dom för mina likasinnade kompisar och ibland använda apparaterna att kommunicera med.

Med de resurser i form av tekniskt kunnande, samlade praktiska erfarenheter från över 40 år inom radio och elektronikområdet, särdeles gott om fritid, en god portion tålamod och kreativ läggning samt tillgång till högpresterande mätinstrument så kan jag nu göra allt jag drömt om. Det enda problemet jag har är egentligen att välja ut vad jag vill bygga eller renovera eftersom utbudet möjligheter är så astronomiskt stort - beslutsvåndan infinner sig allt oftare och det blir allt svårare att finna helt nya projekt som inte redan provats i någon tappning.

Min hobby kallas ofta mossig av de nya amatörerna och många nykomlingar har oerhört svårt att förstå tjusningen med att bygga en kristallstyrd 1-rörssändare på en träplatta enbart för att prova en koppling från 1937 och för att mäta upp prestanda med hypermoderna mätinstrument. Någon tappad själ utan självinsikt frågar gång på gång om jag har svart och vit TV - nej jag tittar inte på TV. När jag sedan nämner att färdigheter i morsetelegrafi är närmast ett måste om man skall få stort utbyte av riktig gammeldags amatörradio så bryter helvetet ut. Men låt det bryta ut. Debatten är ju fri och alla får ha en egen åsikt och torgföra denna.

Frågan är nu bara hur representativ jag med min "gamla morse- och lödkolvshobby" är för amatörradiohobbyn i stort. Själv känner jag inte till särskilt många likasinnade men en del av de som delar mina intressen umgås jag med regelbundet via Internet och ibland träffas vi på field-days och andra tillställningar. Vi diskuterar vår smala nisch inom hobbyn och delar med oss av komponenter från våra junkboxar som i många fall är så överfulla att dom hotar att tränga ut oss ur husen. Vindar, källare och uthus är fulla med skrot och nästan allt kommer att hamna i kommunens återvinning till slut.

Hur skall vi hinna med att använda allt skrot vi har och vem kommer att sitta med Svarte Petter?

Detta var ett exempel på en av många smala nischer inom amatörradiohobbyn, vad är dina intressen inom amatörradiohobbyn och vad sysslar DU med?

/Bengt
 
När verkligheten blir för påträngande och motargumenten tryter så är det lätt att man uttrycker sig så fåordigt som Anders gör. Därför skall jag kommentera Anders Amen med en längre historia som jag vet att många gillar att läsa och även fundera över.

Motargument? Jag har inte uttryckt att jag inte håller med någon. Bara att jag håller med Kai. Tycker man kan lyfta det positiva mer och tona ner domedagsprofter som anser att det redan är kört. Visst ska man belysa problem, men man får inte glömma möjligheterna. Är man övertygad om att hobbyn som den är och kommer att bli är trams, och att de de som utövar hobbyn är ovärdiga okunniga pajaser då kan man vara tyst...

Angående hur långa inlägg ska vara så anser jag en större risk att ingen läser om man skiver novell efter novell med samma spånande. Åsikter om längd på inlägg, stavning, styckesindelning, hur man signerar sina inlägg m.m. tillför ingenting....

Jag har skumläst ett antal trådar du startat och tycker mig se att du har stora tvivel i din hobby. Kanske det kan vara så att det är dags att gå vidare och ägna sig åt nåt annat. Jag har några andra hobbys som jag i perioder ägnar mig åt och någon som jag i nuläget inte tror att det är troligt att jag kommer att återupptaga. Man känner kanske att man nåt vägs ände? Att man står och stampar? Eller att man för tillfället inte hittar någon som delar ens särintressen och som man kan inspirerar och inspireras av? Eller att det man skulle vilja göra inte är ekonomiskt eller praktiskt genomförbart? Ja då kan det kanske vara värt att ta en en så kallad "time-out", eller helt lämna hobbyn på obestämd tid.. Jag tror att man gör fel om man känner nåt personligt ansvar för hobbyns framtid. Snarare så gör man kanske hobbyn en björntjänst genom att piska en häst som inte ens kan stå själv... Låt hästen hämta sig... Självklart är det svårt att släppa en hobby, nej jag vill kalla det livsstil som man haft i 20-30 år, kanske längre.

Vad det gäller mitt egna intresse så orkar jag inte skriva, men den som är intresserad kan Googla mitt call och få lite info. Vad det gäller min nuvarande aktivitet så är den starkt begränsad bl..a. p.g.a. min hälsa. Dock har jag inte slutat förkovra mig, med saker som jag finner intressanta och har förhoppningen att någon gång i framtiden att få möjlighet att omsätta det i något verkligt.

Nåväl. Det här tycker jag är ett lagom långt, vettigt styrkeindelat inlägg som blir perfekt med en avslutande hälsning. ;)

73 de Anders SM4RNA i Ludvika
 
Last edited:
Jag får tacka för dina synpunkter och din snabbanalys av några av mina tidigare trådar snarare än att tacka dig för att du sakligt redogjorde för vad du själv ser som positivt i hobbyn nu när det äntligen lämnades en möjlighet att svämma ut i det positiva budskapet. Jag skall Googla på din signal om en stund och se vad du är för en filur och vad du har för radiointressen. :)

Det jag personligen tycker är intressant med denna typ av diskussioner med glimten i ögat är att debattörerna får möjlighet att prova olika synsätt på varandra och känna av hur vindarna blåser. Det finns naturligtvis inte något som är mer rätt än det andra men för den sakens skull hindrar det ju inte att vi spånar om sådant som vi själv finner intressant eller t o m märkvärdigt och söker begripliga förklaringar på.

Själv får jag ut en hel del av att debattera och jag följer en del annan debatt i andra ämnen inom skola, utbildning och samhälle. På så sätt skaffar man sig hela tiden nya kunskaper och får en ökad förståelse för saker och ting.

Någon Time-Out från amatörradiohobbyn är knappast på gång här. Jag har flera nya projekt i Pipe-Linen som jag just nu samlar delar till. Men jag känner nog att jag efter åratal av funderingar och diskussioner funnit en stabil plats bland de dammiga radiorören och min egen mossiga hobby är definitivt att betrakta som museal amatörradio. :)

Så nu vill vi höra vad modern amatörradiohobby går ut på och hur den kan utövas och kan attrahera de nytillkomna så att de får ökat utbyte av sin hobby.

/Bengt
 
Vi har nog många aspekter av hobbyn att hålla på med. Om man får tro vissa domedagsprofeter så kommer oljan att ta slut (peak oil) och med det den lätta tillgången till både råvaror och energi. Därvid kan det bli svårt att upprätthålla dagens nivåer på infrastruktur och teknik. Och då är det back to basic som gäller.

Så min teori är att oavsett hur det går i framtiden, så kommer både det tekniskt komplicerade och det enkla att behövas.

Vad gäller hobby och jobb, så är det nog så att vissa av oss har förmånen att ha sin hobby på sätt och vis som betalt lönearbete också. Inget fel i det. Dock så finns det alltid tillfällen i livet då man behöver rensa tankarna och då åker i mitt fall fiskespöet fram för fiske och inte antennbyggen....

Men Bengt har en väldigt viktig poäng. Mycket av elektronikutvecklingen idag gör av ingenjörer i åldern 30-50 år. Det är dessa ingenjörer som behöver komma in i hobbyn tidigt, för att amatörradion ska utvecklas som en teknisk hobby. Som socialt nätverk kommer den att fungera oavsett om utvecklingen stannar av idag.

Vet ni vad, nu ska jag laga lite lunch och sen bevaka 6m, det kan bli conds.

73 de Kai

PS: Amatörradio är som ett gratislotteri, du vet aldrig vilket QSO du kan köra idag :)
 
Jag har hört de här argumenten i minst 25 år, trots det har de inte hänt.
Varför inte se framtiden ljust an i stället och försöka göra sig en så trevlig sak som möjligt av hobbyn?

Amen lär betyda ungefär "punkt slut" "slutdiskuterat" "jag vill inte vara med mer det är vad jag säger som gäller"
Diktatorns sätt att bekvämt få slut på diskussionerna, något av det mest odemokratiska utryck som finns. ( enligt min mening)

Eller den högborgerliga skolfröken som vill få slut på diskussionen, i ämnet hon inte behärskar och säger punkt slut.

Jo visst är amatörradio en trevlig hobby som kommer att leva vidare i många många år.
det blev regn idag så tyvärr får vi vänta till i morgon med mitt antennexperiment, men det skall ändå blir kul. Något att se fram emot inom hobbyn
Och vad dumma "Svensson" (medelsvensson) tycker om trådantenner bryr jag mig inte om.


De OC-71
 
Så nu vill vi höra vad modern amatörradiohobby går ut på och hur den kan utövas och kan attrahera de nytillkomna så att de får ökat utbyte av sin hobby.

Jag tror inte jag är rätt person att svara på det. Jag vill tro att jag inspirerat ett antal personer att ta cert genom åren. Jag har även hållit en kurs i mitten av 90-talet. Men numer så har jag nog snöat in på mina särintressen.

Generellt så tycker jag dessutom att man genom att definiera sin hobby i praktiken begränsar den. Om man för egen del vill sätt ord på vad som ger glädje i livet, så tycker jag att man mycket väl kan göra det. Men när man börjar tala om för andra vad vår hobby är, då är det det kontraproduktivt.

Man kan även se hur det ser ut när vi här och på andra ställen om och om försöker utse den "riktigt amatören" och det mest ädla sättet att utöva amatörradio på o.s.v.... Jag tycker dessa diskussioner är pinsamma och jag skäms. Det skadar oss lika mycket som när hobbyn och utövarna döms ut. Jag tror inte jag behöver skriva i klartext vilket är det största hotet mot vår hobby...

Det positiva till slut, för att följa min egen uppmaning. Så länge vi har aktiva amatörer så finns det hopp. Bästa sättet att säkra framtiden är främja mångsidighet och tänka gränslöst.

73 de Anders
 
Åhhh... -Nu blev t o m jag glad!

>>>"Mycket av elektronikutvecklingen idag gör av ingenjörer i åldern 30-50 år. Det är dessa ingenjörer som behöver komma in i hobbyn tidigt, för att amatörradion ska utvecklas som en teknisk hobby."
---

Skriv ut och häng upp på anslagstavlorna runt om i klubbarna. :)

Smaklig spis och lycka till på 6 m Kai.

/Bengt
 
Amen .. betyder på flera ställen "jajamen" oxså :-) ..

Vadå in med flera ingenjörer ?? Trodde det var viktigare att vi fick in så många som möjligt som kan bidraga med så mycket pengar som möjligt till vår moderförening SSA.. Sen att det mjölkar ur hobbyn totalt spelar ju ingen roll ..

Jag brukar ofta inte sitta och irritera mig men tycker seriöst att det har gått lite långt när våra lokala repeatrar används för att kvinna i huset redogör ad hon skall göra innan hon kommer hem från jobbet .. och att hon får instruktioner vad hon skall handla på vägen hem . Det har väl fan inget med amatörradio att göra :mad: . O ja jag har en power knapp på min radio som jag använde ..

JA in med mer teknikkunnigt folk , lusa ner QTC redaktionen med artiklar likt dem som vi ser i ESR resonans så de fattar att det finns vi som är intresserade av tekniska biten.

Ja Bengt sitter ofta o jämrar (sorry Bengt) sig över hur illa det är med hobbyn o tyvärr måste jag i många fall hålla med. Och jag till hör enligt Bengts måttstock till de UNGA amatörerna. Nej det är inte alltid riktigt så illa som Bengt skriver men det är fan inte långt ifrån och vi är snart där om inget görs.

Lätt att man blir stämplad som gnällspik för att man sticker fram hakan .. men man räknar kanske med att få en käftsmäll tillbaka .. det är kanske "to take one for the team" .Ibland behövse det tankställare..

O ja jag räknar med att få en käftsmäll efter detta inlägget, men det känns som om det har gått för långt med urvattningen .. Hobbyn smakar tyvärr mer vatten än saft i många fall .. NEJ INTE ALLTID !!

// Freddy
 
RNA skrev; "Bästa sättet att säkra framtiden är främja mångsidighet och tänka gränslöst."
---

Det är ett ganska utslitet uttryck i den politiska debatten och som egentligen bara är snömos utan värde. Ty vad avses egentligen rent konkret och hur skall ett sådant främjande gå till rent praktiskt om det för den enskilde inte sker inom vissa gränser och begränsningar?

Sett ifrån min snäva horisont så ligger det i mitt eget intresse att främja en inriktning av hobbyn som jag tror på och som kan skapa ett mervärde i den smala verksamhetsgren jag själv sysslar med. Med andra ord ser jag gärna att fler radioamatörer intresserar sig för radioteknik och radiotekniska experiment. På så sätt utvecklas just den delen av hobbyn jag är intresserad av.

Själv väljer jag därför att sälla mig till dem som jag finner att de antingen är intresserade av att lära sig mer om radio och elektronik, där jag kan bidra med mina erfarenheter, eller till de som jag känner att de kan lära mig något nytt som jag har nytta av. Jag går med i de klubbar som har en inriktning som ligger i linje med mina egna intressen och som verkar i en riktning och för en sak som jag gärna vill stödja.

Därför är jag inte medlem i vare sig någon APRS-grupp eller D-Star förening. Jag kan inte heller tänka mig att propagera för vare sig mer APRS-trafik eller att de analoga FM-repeatrarna skall ersättas med D-star. Här handlar det om hur jag väljer att prioritera min tid och på vilket sätt jag kan få ut mest av de nedlagda insatserna.

Å andra sidan accepterar jag naturligtvis att det finns dom som har APRS som sitt stora intresse liksom D-star kan få förekomma. Så länge verksamheterna ryms inom de föreskrifter och bestämmelser som reglerar amatörradion så är det fritt fram. Men respektive företrädare för sitt område får sköta sin marknadsföring själv och anordna sina kurser eller vad det nu är som behövs för att växa.

Jag återkommer till ditt uttalande; "Bästa sättet att säkra framtiden är främja mångsidighet och tänka gränslöst."

Jag undrar vidare vem det är som skall tvingas tänka gränslöst. Själv är jag tämligen upptagen i min smala nisch med mina radiotekniska experiment och har inte tid att missionera för en ytterligare splittring av hobbyn där allt skall bakas samman till en enda sörja som kallas amatörradio en gränslös hobby. I min värld blir detta otydligt och diffust.

Bättre vore då att var och en tilläts att synliggöra sin del av hobbyn genom att skriva inspirerande artiklar i respektive föreningars tidskrifter och webb-tidningar. Jag ser inget hinder i att APRS-intresserade går samman och ger ut en intressant tidning eller marknadsför sina egna intressen i avsikt att locka till sig fler. Inte heller ser jag något problem i att contestintresserade organiserar sig för att odla sitt intresse och genom olika PR-insatser utveckla sin hobby. QTC som är SSA:s medlemstidning och är tämligen gränslös ligger öppen för precis alla sorters artiklar och inriktningar. Det är bara att börja skriva. Jag är säker på att redaktören Jonas HJZ blir jätteglad då det normalt inte strömmar in bidrag i större mängder.

Många av oss har flera intressen som dessutom varierar över tid. För inte så länge sedan var jag en ivrig contester medan jag just nu inte sysslar med contesting alls. Då för en tid sedan skulle jag mycket väl kunnat tänka mig att gå med i en contestklubb, men inte just nu. Jag är också en filatelist med klassiskt stämplat Sverige som min specialitet men just nu ligger min samling i ett bankfack på banken. Då och då tar jag hem hobbyn och finner mycket nöje i att sitta och titta på mina fina små papperslappar som jag med stor möda samlat.

Den frihet vi alla har att själv välja vad vi sysslar med och hur vi vill synliggöra det vi sysslar med är kanske det som avses när man säger att man vill främja mångsidigheten. Inte vet jag.

Någon annan som vet vad som avses?

/Bengt
 
Min syn på repeatertugget är ganska klar. Låt dem hålla på. För trots allt så är det stora massan burkamatörer idag. Det är kanske 10-20% som bygger elektronik bland amatörerna idag. Kanske 30-40% som driftar sig till att bygga en diopolantenn. That's about it. Så de experimenterande amatörerna lär knappast störas av repeatersnacket. Tvärtom, repeaterpratarna stöttar faktiskt vår hobby genom att använda bandbredden som vi har blivit tilldelade. Jag kan nog med fog säga att repeaterteknonologin är ganska färdigutvecklad också. Det som saknas är kanske lite tjänstefinesser med tonval/CTSS etc. Och mindre bandbredd.

Nä, jag vill påstå att all radioverksamhet på våra band som kan klassas inom ramen för amatörradio är helt ok, så länge vi inte stör varandra. Om någon blir lycklig av att löda en 70cm GP på en PL-kontakt och ansluta den till sin ICOM/YAESU/KENWOOD etc. och sen bara kör repeatrar med den, så tycker jag faktiskt att det är helt ok för vederbörande att göra så.

Det viktiga är att vi använder våra amatörradioband. Det är när vi lämnar dem som vi får problem. Vem skulle acceptera ett 6 metersband mellan 50,0-50,4MHz? Då blir det trångt under öppningar. Eller ett 2 metersband mellan 144,0-144,4MHz?

Nä, låt oss trafikera så mycket som möjligt :)

73 de Kai
 
RNA skrev; "Bästa sättet att säkra framtiden är främja mångsidighet och tänka gränslöst."
---

Det är ett ganska utslitet uttryck i den politiska debatten och som egentligen bara är snömos utan värde.

Mera retorikanalys. Ett antal här verkar vara väldigt intresserade av det och hur man uttrycker sig. Kanske dags att starta en sammanslutning och ev. ring på 80m för de som speciellt intresserar sig för ord, retorik och enheter? Kanske biblioteken kan vara ett ställe att rekrytera nya potentiella amatörer?


Den frihet vi alla har att själv välja vad vi sysslar med och hur vi vill synliggöra det vi sysslar med är kanske det som avses när man säger att man vill främja mångsidigheten.

Det låter också som ett bra exempel.

/Anders
 
RCL. skrev..

Det viktiga är att vi använder våra amatörradioband. Det är när vi lämnar dem som vi får problem. Vem skulle acceptera ett 6 metersband mellan 50,0-50,4MHz? Då blir det trångt under öppningar. Eller ett 2 metersband mellan 144,0-144,4MHz?


Tror du seriöst att någon av de som styr sitter och lyssnar på banden om det förekommer trafik eller inte ?? Och om de nu skulle göra det så tror jag inte att de tänker "Oj 2m repeaterbandet kan vi ju inte ta ifrån dem , då har du ju ingenstans att diskuterat vem som skall hämta hem barnen"

Förstå mig rätt , jag tycker absolut banden skall aktiveras , men på rätt sätt.
Viss trafik hör kanske hemma på GSM banden. Jag minns när jag började min radiokariär hur just den typ av trafik som förekommer på repeatrarna idag fanns på 27 Mhz (ett band som jag uppskattat och uppskattar). Tyvärr har den typen av trafik en tendens att spåra ur och så småningom så är det mer fyllesnack o tjafs än seriösa samtal.

Visst jag pratar själv en del "strunt" på repeatrarna och använder repeater trafik som tidsfördriv.. men jag hade uppskattat mer om det förekommit mer "radioprat" där med lite konsistens..

EQL Skrev..

Jag återkommer till ditt uttalande; "Bästa sättet att säkra framtiden är främja mångsidighet och tänka gränslöst."

Jag undrar vidare vem det är som skall tvingas tänka gränslöst. Själv är jag tämligen upptagen i min smala nisch med mina radiotekniska experiment och har inte tid att missionera för en ytterligare splittring av hobbyn där allt skall bakas samman till en enda sörja som kallas amatörradio en gränslös hobby. I min värld blir detta otydligt och diffust.

Bättre vore då att var och en tilläts att synliggöra sin del av hobbyn genom att skriva inspirerande artiklar i respektive föreningars tidskrifter och webb-tidningar. Jag ser inget hinder i att APRS-intresserade går samman och ger ut en intressant tidning eller marknadsför sina egna intressen i avsikt att locka till sig fler. Inte heller ser jag något problem i att contestintresserade organiserar sig för att odla sitt intresse och genom olika PR-insatser utveckla sin hobby. QTC som är SSA:s medlemstidning och är tämligen gränslös ligger öppen för precis alla sorters artiklar och inriktningar. Det är bara att börja skriva. Jag är säker på att redaktören Jonas HJZ blir jätteglad då det normalt inte strömmar in bidrag i större mängder.


Jag tycker just att du främjade och tänkte gränslöst !!
:-), och jag tycker att man inom hobbyn tillåts det mesta !.
 
WDG skrev; "Jag tycker just att du främjade och tänkte gränslöst !!
:-), och jag tycker att man inom hobbyn tillåts det mesta !."
----

Tack tack, jag ville bara kolla av om det var OK att använda sig av det gamla uttrycket; "Tänk på dig själv och skit i andra" men inlindat i andra ord så det inte märktes.

"Bästa sättet att säkra framtiden är främja mångsidighet och tänka gränslöst." eller på klarspråk "Tänk på dig själv och skit i andra".

Ack ja, vi får snart hyra in kvällsblaskornas retorikexperter för att röja upp i Ham-träsket och berätta vem som tycker vad och hur vi istället skulle tyckt.

/Bengt
 
Back
Top