Amatörradio en museal hobby eller inte

Min tanke med inlägget var typ ..

Du främjer genom att du berättar för andra hur de kan göra och tänker gränslöst då du sa att det var ok för dig att APRS intresserade gjorde reklam för sin del av hobbyn :-) .

Nåja nu tycker min sambo att jag inte har lust att sitta här o uggla utan istället skall ge mig ut och utforska 9A och S57 ;-) ..

Soliga hälsningar från Kroatien .. o ja radion är med och jag vill inte köra 59 QSOn :-)

14.315...

// Freddy
 
Ja visst, alla vi enskilda borde satsa mer krut på att synliggöra, göra reklam och propagera för vår egen lilla nisch inom amatörradiohobbyn. Ungefär som i övriga samhället där var och en talar sig varma för sina idéer och ser om sitt eget hus. Alla får göra det dom själv brinner för och trivs bäst med.

Ha det så bra på semestern!

/Bengt
 
"Bästa sättet att säkra framtiden är främja mångsidighet och tänka gränslöst." eller på klarspråk "Tänk på dig själv och skit i andra".

Den där kopplingen förstår jag verkligen inte. Det är absolut inte heller vad jag menar. Det får stå för dig.

Det jag menar är fördöm inte grenar av hobbyn du själv inte sysslar med. Fördöm inte människor med annan teknisk eller annan bakgrund än dig själv. Sätt inte egna begränsningar på hobbyn genom att försöka rama in den eller genom egna definitioner.

Var öppen med vad du sysslar med. Prata och skriv om projekten. Inspirera och låt inspireras. Dela med dig av kunskap till intresserade, även till de som vill gå i en lite annan riktning. Prova slå på sub-tonen....

/Anders
 
Ärligt talat trodde jag du skulle jubla över inlägg nr 8 där jag lyfte fram det positiva i den del av hobbyn som några av oss sysslar med och att du skulle kunna vara så öppen i sinnet att du accepterade en sådan hållning även om den är väldigt smal och begränsad jämfört med den totalt gränslösa hobby du förespråkar.

Som svar på det inlägget redovisar du istället din analys av ett antal andra trådar och gör sakfrågan till en personfråga genom dina många meningar avslutade med frågetecken. Jo, så kan man skriva för att hålla ryggen fri, då har man inte påstått något men ändå uttryckt vad man vill ha sagt. Aftonbladet och andra kvällstidningar gör så ibland för att inte hamna i klistret. :rolleyes:

Vi får nog försöka styra in oss på själva saken igen och kanske kan det jag skrev till Freddy lugna ner dig en smula; "Ja visst, alla vi enskilda borde satsa mer krut på att synliggöra, göra reklam och propagera för vår egen lilla nisch inom amatörradiohobbyn. Ungefär som i övriga samhället där var och en talar sig varma för sina idéer och ser om sitt eget hus. Alla får göra det dom själv brinner för och trivs bäst med."

Det där är väl ganska oantastligt och borde ligga i linje med vad du själv tycker i sakfrågan. Möjligtvis kan ordet propagera vara känsligt liksom att de flesta av oss har en inbyggd vilja att se om sitt eget hus.

Jag ser det ganska oviktigt att vinna en debatt ty det är nog sällsynt att den ene övertygar den andre eller tvärt om. Däremot vet jag att läsarna som följer debatten många gånger får ett stort utbyte genom att de tvingas tänka efter och ta ställning till det som debatteras. Vissa håller med dig och andra med mig. Andra tycker jag har fel och du har rätt. Debatten svänger fram och tillbaka och respektive deltagare får i bästa fall klart för sig vad saken handlar om.

Läs vilken tidning som helst så skall du se att du inte håller med om allt som skrivs. Andra har andra uppfattningar i samma frågor.

/Bengt
 
Som svar på det inlägget redovisar du istället din analys av ett antal andra trådar och gör sakfrågan till en personfråga genom dina många meningar avslutade med frågetecken. Jo, så kan man skriva för att hålla ryggen fri, då har man inte påstått något men ändå uttryckt vad man vill ha sagt. Aftonbladet och andra kvällstidningar gör så ibland för att inte hamna i klistret. :rolleyes:

Mer textanalys och dessutom med en felaktig slutsats. Snacka om att inte hålla sig till ämnet.

Jag tror inte att starta en massa trådar där man försöker definiera hur amatörradio ska vara, vad som är en riktig amatör, eller ständigt fråga hur nära döden amatörradion är, inte tillför något gott.

Då jag inte är intresserad av svenska eller litteratur eller få min text recenserad och jämförd med kvällstidningar, så hoppar jag härmed av denna tråd.
 
RNA skrev; "Jag tror inte att starta en massa trådar där man försöker definiera hur amatörradio ska vara, vad som är en riktig amatör, eller ständigt fråga hur nära döden amatörradion är, inte tillför något gott."
----

Du är definitivt inte ensam om att ha den åsikten. Det fina med ett öppet och publikt forum som Ham.se är att det finns plats för olika åsikter, ibland obekväma, och att det mesta tillåts debatteras utan att åsiktscensureras.

När man inte håller med sin motdebattör kan man välja mellan att argumentera emot eller hoppa av som du gör nu.

Tack för debatten så här långt Anders. Jag tycker att du delgett mig en del vettiga synpunkter som jag sympatiserar med men även skrivit en del annat som jag velat diskutera vidare för att försöka förstå hur du resonerar.

73
/Bengt
 
RNA skrev; "Jag tror inte att starta en massa trådar där man försöker definiera hur amatörradio ska vara, vad som är en riktig amatör, eller ständigt fråga hur nära döden amatörradion är, inte tillför något gott."
----

Du är definitivt inte ensam om att ha den åsikten. Det fina med ett öppet och publikt forum som Ham.se är att det finns plats för olika åsikter, ibland obekväma, och att det mesta tillåts debatteras utan att åsiktscensureras.

När man inte håller med sin motdebattör kan man välja mellan att argumentera emot eller hoppa av som du gör nu.

Tack för debatten så här långt Anders. Jag tycker att du delgett mig en del vettiga synpunkter som jag sympatiserar med men även skrivit en del annat som jag velat diskutera vidare för att försöka förstå hur du resonerar.

73
/Bengt

Jag tackar för det.

Jag vill avslua med ett lästips. Titta på framsidan på QTC nr1 1993 och tillhörande artikel i tidningen i fråga.

/Anders
 
Om man ska vara helt korrekt, så har amatörradion alltid varit avsett för kommunikation bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte. Dvs. vad vi i dagligt tal skulle kalla för trivialiteter eller t.o.m. skitsnack.

27MHz bandet däremot var ALDRIG avsett för det som den används till, dvs. trivialiteter. Det var avsett som ett relativt fritt band för landmobil radio med fastställda uteffekter och fastställda begränsningar för antennvinst.

Vad gäller lyssning, ja, det förekommer mer än man tror. Och både 2m och 70cm är kommersiellt intressanta frekvensband. Självklart sitter inte riksdagsledamöterna (som bestämmer) och lyssnar personligen. Men det finns tillräckligt många som har koll på frekvensnyttjandet för att det skall motivera att HELA amatörradioband aktiveras.

50MHz bandet är också av intresse för meteorscatterbaserad kommunikation och det har genomförts dylika försök på frekvenser kring 50MHz för militärt bruk.

Det sämsta vi kan göra är att ignorera omvärlden och tror att vi lever i vår egen amatörradiovärld och att inga utomstående har koll. Då är jag helt övertygad om att obehagliga beslut kommer som överraskningar.

mvh
Kai

RCL. skrev..

Det viktiga är att vi använder våra amatörradioband. Det är när vi lämnar dem som vi får problem. Vem skulle acceptera ett 6 metersband mellan 50,0-50,4MHz? Då blir det trångt under öppningar. Eller ett 2 metersband mellan 144,0-144,4MHz?


Tror du seriöst att någon av de som styr sitter och lyssnar på banden om det förekommer trafik eller inte ?? Och om de nu skulle göra det så tror jag inte att de tänker "Oj 2m repeaterbandet kan vi ju inte ta ifrån dem , då har du ju ingenstans att diskuterat vem som skall hämta hem barnen"

Förstå mig rätt , jag tycker absolut banden skall aktiveras , men på rätt sätt.
Viss trafik hör kanske hemma på GSM banden. Jag minns när jag började min radiokariär hur just den typ av trafik som förekommer på repeatrarna idag fanns på 27 Mhz (ett band som jag uppskattat och uppskattar). Tyvärr har den typen av trafik en tendens att spåra ur och så småningom så är det mer fyllesnack o tjafs än seriösa samtal.

Visst jag pratar själv en del "strunt" på repeatrarna och använder repeater trafik som tidsfördriv.. men jag hade uppskattat mer om det förekommit mer "radioprat" där med lite konsistens..
 
MUSEAL HOBBY

Amatörradio är inte en museal hobby lika lite som alla andra fritidsaktiviteter är museala. Knyppling exempelvis, tycker någon är mossig och en typiskt kvinnlig aktivitet. Andra tycker att det är det roligaste som finns. Frågan är således inte motiverad, men jämväl provocerande och det var nog Bengts tanke när han tog upp tråden, eller rättare sagt la ut den ... snubbeltråden. Han är sådan - Bengt. Vill utmana och kittlas mentalt. Kul.

Däremot tycker (obs tycker) jag att amatörradio är mossig och cementerad i alla avseenden. Den är i flera stycken direkt frånstötande. Lite löjlig när man hör amatörer pratar med varandra. Fikonspråket väcker ett löjets skimmer över dem. Det har jag lagt märke till många gånger när jag visat upp hobbyn och demonstrerat den för allmänheten. Varför får åskådarna något skämtsamt i blicken?

Alltså - inget fel på hobbyn som sådan. Det finns så mycke substans i den. Men utövarna beter sig konstigt. Låt mig ta ett exempel. OTC SYD hade möte i slottsparken i Sofiero för ca 10 år sedan. Mössor med stora anropssignaler, namnanropsbrickor på kavajslaget etcetera. Med lite fantasi kunde man tänka sig ett religiöst möte eller politisk sammankomst - extremer.

När mötet upplöstes och deltagarna skingrades, stannade ett äldre par upp och frågade en OT om vad som pågick. De fick sig en genomkörare direkt med superlativer om vilken fantastisk hobby detta var. Paret drog sig långsamt åt sidan, men "förföljaren" var inte riktigt nöjd... Till slut kände jag mig nödsakad att ingripa och få stopp på den äldre gentlemannen - anno dazumal.

Det är något visst med amatörradio, men det gäller bara den tekniska biten och hobbyn bör nog utövas hemma i "mörkrummet" enskilt och vid möte för amatörer utan åskådare. Kalla gärna hobbyn social, men prata inte så högt om det.

Hugo
 
Last edited:
Back
Top