Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SM0AOM: .....Det ingår i definitionen av normalfördelningskurvan att den är symmetrisk och att den beskriver utfallen av oberoende händelser.
Hurrudu K-A;
Missar man inte något då du förändrar y-axelns skala på diagrammet för 2032?
/Janne
Prova med att kasta tärning så får du se.
K-A, jag brukar inte argumentera med dig i tekniska eller matematiska ämnen, men denna gång tror jag inte du tänker utanför en perfekt prydlig modell. Som vanligt i diskussioner på Ham.se glider fokus från ämnet till sidospår som detta. Sorry men jag kan inte låta bli.
Hursomhelst är en normalfördelning inte nödvändigtvis symmetrisk, även om bommar på "bulls-eye" vanligtvis fördelar sig lika åt alla håll, för att fortsätta min tidigare metafor. Vid en lång serie där skytten är god, bössan är perfekt och sidvinden är försumbar, blir träffbilden central, säg runt beloppen 10, 9, 8 på en tavla där centrum är 10, men plötsligt finner man några skott vid tavlans nedre vänstra hörn. Inte ovanligt och det kan finnas förklaringar, t.ex. att skytten glömde hålla andan varvid kolven flyttades en smula uppåt mot höger vid enstaka tillfällen. Således blir huvuddelen hyfsat samlad men symmetrin i fördelningen förskjuts eftersom felen inte fördelas jämt i alla riktningar.
Om man istället tänker sig en serie mätningar av frekvensnoggrannheten i en sändare eller mottagare som har god stabilitet och gör 100 mätningar vid uppnådd normal drifttemperatur borde mätvärdena fördela sig jämt. Men två värden visade onormal drift vilket berodde på att den som mätte la handen på apparaten varvid kapacitansen förändrades av beröringen. 98 värden ligger inom symmetrin men två värden fördärvar normalfördelningskurvan uppåt i frekvens.
Det är det jag menar med att man vid en förskjutning av en förväntad symmetri kan ana sig till ett intermittent, ett slumpmässigt eller ett systemfel vid tolkningen.
Är det ett problem då? Går det att göra något åt? Om de yngre inte vill bli eller kommer att bli amatörer så är det bara att acceptera och konstatera att i framtiden kan var och en ha en egen repeater och egen frekvens på alla band, Om det finns några band kvar förstås
)) Låt de sista ljuva åren ....... ))
Skrivet med en hand och en tänd tändare i andra