Amatörrbanden i framtiden?

SM4FPD

Well-Known Member
Det talas om att amatörband kommer att säljas.
Idag finns en signal om att 2,3 GHz kommer att strykas.
Rundradion kräver fler band på HF och amatörbanden kommer att få stryka på foten.
Radioamatörer är inte sammhällsnyttiga och kommer att försvinna.
Vi kommer aldrig att få 5 MHz i SM
Vi kommer aldrig att få 70 MHz i SM

Ja sådana domedagsprofetior har vi läst om de sista åren.
Faktum är att jag hört pessimismen i 35 år, och liknande argument.
Det mesta har inte hänt.


Vad är då verkligheten?

Vi har under denna tid fått nya band på HF, 1,8 - 2 MHz, 10 MHz, 18 MHz, 24 MHz, 50 MHz, 136 kHz. Några får special på 500 kHz.
Man talar om att även SM snart kommer att få 1850 - 1930 kHz, samt 5 MHz som våra grannländer.

På VHF UHF kan det vara sämre.

Vad händer med 30 - 88 MHz, vem vill köpa detta frekvensband?
Den mesta komradion, och inte minst blåljus på 78 - 80 MHz försvinner.

Komradio minskar, mobiltelefoni ökar och de vill ha GHz-band, inte HF eller låga VHF.

Den ena efter en andra av kortvågens BC stationer försvinner. Inte minst mellanvågen dör ut.

Vem kommer att köpa mellanvågen?

Vem kommer att "köpa kortvågen" så att radioamatörer inte får plats? Ja som soptunna för störningar förståss, till det behöver man inte ens betala.

Visst låter det lite tvetydigt om hur framtiden skall bli?
Skall man som radioamatör bereda sig på att bara få ha HF-banden kvar?

Vad händer om 144 - 146 MHz blir stängt som amatörband, kommer radioamatörerna att sluta använda bandet?

Att politiker, och "höga vederbörande" fullständigt skiter i radioamatörer får vi väl vara överns om att så sker.

Ser vi i Europa så accepteras mer och mer 27 MHz som en form av amatörband. Kan det bli så med komradiobanden på 30 - 88 MHz?
Vi ser ju hur det handlas med sådan komradio, använder de dessa att prata i?

Kommer radioamatörer att vara en skum art som håller sig i en mörk stuga ute i skogen långt från störninagr i framtidn, "den där eremiten med antenner".

Kanske är det en sport att vara pessimitisk?
Finns någon framtid?
Kanke bara att låta tiden gå och se vad som sker....


de
Roy
 
Vi har under denna tid fått nya band på HF, 1,8 - 2 MHz, 10 MHz, 18 MHz, 24 MHz, 50 MHz, 136 kHz. Några får special på 500 kHz.
Man talar om att även SM snart kommer att få 1850 - 1930 kHz, samt 5 MHz som våra grannländer.

På VHF UHF kan det vara sämre.

Vad händer med 30 - 88 MHz, vem vill köpa detta frekvensband?
Den mesta komradion, och inte minst blåljus på 78 - 80 MHz försvinner.

Komradio minskar, mobiltelefoni ökar och de vill ha GHz-band, inte HF eller låga VHF.


Vem kommer att köpa mellanvågen?
...

Vem kommer att "köpa kortvågen" så att radioamatörer inte får plats? Ja som soptunna för störningar förståss, till det behöver man inte ens betala.

Visst låter det lite tvetydigt om hur framtiden skall bli?
Skall man som radioamatör bereda sig på att bara få ha HF-banden kvar?

Vad händer om 144 - 146 MHz blir stängt som amatörband, kommer radioamatörerna att sluta använda bandet?

Att politiker, och "höga vederbörande" fullständigt skiter i radioamatörer får vi väl vara överns om att så sker.

Ser vi i Europa så accepteras mer och mer 27 MHz som en form av amatörband. Kan det bli så med komradiobanden på 30 - 88 MHz?
Vi ser ju hur det handlas med sådan komradio, använder de dessa att prata i?

Kommer radioamatörer att vara en skum art som håller sig i en mörk stuga ute i skogen långt från störninagr i framtidn, "den där eremiten med antenner".

Kanske är det en sport att vara pessimitisk?
Finns någon framtid?
Kanke bara att låta tiden gå och se vad som sker....


de
Roy

Intressant frågeställning.

Eftersom jag bl.a. arbetar med spektrumfrågor får jag någon inblick i hur man resonerar hos de stora aktörerna.

Att det blivit nya amatörband beror primärt på att trycket på HF- och de låga VHF-banden har avtagit.

MF/HF-rundradio dras med stora lönsamhetsproblem och brist på lyssnare, och militärerna kommer att ta det frekvensutrymme på HF som de anser sig behöva utan att fråga någon. Andra användare håller på att flytta över sina verksamheter till primärt satellit- (och därmed UHF-baserade) radiosystem. En pådrivande faktor är störningsmiljön på lägre frekvenser.

Orsaken till att 5 MHz och 70 MHz inte tilldelats i Sverige på NIB, till skillnad från våra grannländer, är helt enkelt att PTS anser att det redan finns ett fullt tillräckligt antal amatörband sedda i relation till antalet aktiva radioamatörer. Ett sådant yttrande "halkade ur" en svensk delegat till WRC 2010. Med sådana vänner behöver man inga fiender.

När det gäller VHF och i synnerhet UHF är situationen annorlunda.
50 och 144 MHz kan vara intressanta frekvenser för yttäckning av glesbefolkade områden, samt för olika former av telemetri och fjärranalys.

432 MHz är delat med flera sorters radarsystem som stormakterna använder.
Så länge detta förhållande gäller tror jag inte att det försvinner, men ifall
radar flyttar upp i frekvens vill mobiloperatörerna gärna åt området.

Samma gäller för 1296 MHz, med där vill redan olika former av satellitnavigering åt frekvenserna så fort flygspaningsradar i L-bandet
lämnar området.

Hur det är med 2300 MHz vet vi redan.

Högre band som 5760 och 10000 MHz är redan "öronmärkta" för försäljning inom EU inom en 10-års period.

27 MHz är ett intressant exempel. I motsats till Roy anser jag inte att 27 MHz "accepterats" som ett amatörband, utan det är amatörtrafiken som allt mer liknar privatradion.

Den som inte tror mig kan läsa 3 kap. 39 §, 42 §, 45 §, 48 §, 51 § samt 54 § i PTS konsekvensutredning http://www.pts.se/upload/Remisser/2...utredning-undantagsforeskrifter-120125pdf.pdf

Amatörradions existensberättigande i stort är svårt att peka på idag,
den traditionella motiveringen med "en reservkår av tränade radiotekniker och operatörer, vilka utan kostnad för det allmänna vidmakthålla sina kunskaper" försvann med 80-talet och det kalla kriget.

Hur man från de olika spektrummyndigheternas sida resonerar i dessa frågor mer övergripande är ganska otydligt, själv har jag intrycket att så länge inte radioamatörerna besvärar myndigheterna eller orsakar störningar hos allmänheten eller hos betalande radioanvändare får vi hållas.

Det undandrar sig dock min bedömning om amatörradiomarknaden är tillräckligt stor för att utrustningsleverantörerna ska kunna utöva något politiskt tryck på beslutsfattarna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Roy skrev; "Visst låter det lite tvetydigt om hur framtiden skall bli?
Skall man som radioamatör bereda sig på att bara få ha HF-banden kvar?"
----

Det mest logiska är väl att de högre frekvensallokeringarna i GHz-områdena blir mindre och färre i takt med att de kommersiella intressenas spektrumbehov ökar. Dessutom är det så att EU börjar bli en farlig maktfaktor även inom frekvensspektrumanvändningen som på sikt kommer att kortsluta inte bara de nationella telemyndigheterna som PTS utan också stora delar av ITU. Sanna mina ord.

Kortvågen tror jag vi kan få behålla under överskådlig tid. Det som är vår räddning där är att radiovågor har en otäck förmåga att propagera över nationsgränserna och därför krävs frekvenskoordinering på världsbasis. Det är sega komplicerade processer som kräver långa förberedelser och en hel del lobbyverksamhet mellan världsradiokonferenserna. Nästa WRC blir 2015 och några större omvälvande förändringar är knappast att vänta.

Anledningen till att vi har så många och stora frekevnstilldelningar idag kan vi tacka de amatörvänliga tillika duktiga radioamatörer som suttit med i internationella arbetsgrupper och kommittéer redan för 20...30 år sedan. Utan deras insatser för att bevara våra band så hade situationen sannolikt varit en annan. Så låt oss hoppas att de som nu sitter med i grupperna och förbereder framtidens förslag har goda argument som biter på såväl EU, myndigheter som ITU och WRC.

Frågan blir då vilka argumenten för vårt existensberättigande är. Vad rättfärdigar att vi radioamatörer skall få tillgång till enorma frekvensutrymmen som andra aktörer är beredda att betala miljontals dollar för. Låt oss hoppas att aktiviteter som SMFF och annat liknande väger så tungt att såväl EU-byråkrater som WRC-folket inser att amatörradio är livsviktigt och en enorm tillgång i samhället.

Själv behöver jag knappast några amatörband för min radioverksamhet. Jag har funderat mycket kring detta och om vi skulle hålla oss till vad amatörradio är enligt ITU-definitionen så skulle det räcka med några hundra kHz här och där. Mest för att på ett lagligt sätt ha möjlighet att utprova radioutrustning och antennsystem. I nödfall klarar gruppen radiotekniker/radiokonstruktörer sig med en 50 ohms konstbelastning men så illa blir det nog inte vad som än händer - inte i vår livstid i alla fall.

/Bengt
 
Last edited:
Nja Bengt nog tycker jag att det är själva vågutbredningen, att lyckas höras på fjärran ställen med den lilla radiostation man skapat, byggt och satt upp.
Att sända den i en konstlast verkar väl lite onödigt och inte kul.

Att lyssna och höra någon från ett krypin nån stans är väl mer spännande än att lyssna på sin signalgenerator som man köpt i Eskilstuna... Även om det är spännande att se om man kan höra den......

Karl Arne nämnde militären, som jag tycker mig kunna se lämnar de kortvågen för VHF UHF, krypterat, Digital modulering, flyg och sattelitburna relän, och direkt sattelit.
Vad skall dom med HF till? Överföring av eldledningsdata?

Men som jag nämnde har jag hört allt detta i över 30 år, men vad händer?

Att amatörradio inte har någon kommersiell ekonomisk betydelse vet jag med säkerhet.
Idag jämfört med 35 år sedan köper en radioamatör för omkring 10 procent av värdet jämfört med då. Så om tio år finns säkert inga fabriksbyggda apparater. Ingen som säljer dem eller lagar dem.

Men tanken var att dennna tråd skulle spekulera i vad som händer i framtiden med "våra" frekvensband.

Vem vill ha 30 - 88 MHz?
De som kör radiostyrda flygplan? Eller jagar älg med 31 MHz jaktradio?

Nån mer som tror något?

de
Roy
 
Vem vill ha 30 - 88 MHz?
De som kör radiostyrda flygplan? Eller jagar älg med 31 MHz jaktradio?

Kanske kan vara av intresse att veta att förutom 30, 31, 35 och 40MHz så har R/C-folket även nu frekvenser på 2,4GHz...
 
Rikigt RNA, och det betyder väl att 27, 30, 31 och 40 MHz telemetri (radiostyrning) kommer att försvinna, eller åtminstone tystna, till fördel för 2,4 GHz. Dvs när alla modellflygare skrotat sina gamla saker. de nya på 2,4 GHz ger så måmga nya fördelar, till och med nerlänk från flygplanet. Dock är det ju små effekter och små räckvidder.

Ännu tommare på 30 - 88 MHz i framtiden.
Är det då ingen som vill köpa 30 - 88 MHz?
Kanske blir 24 - 88 MHz ett amatörband i framtiden?

Nog är det väl tillåtet för en radioamatör att fjärrstyra modeller på ett amatörban, telemetri?

de FPD
 
Roy skrev: " Idag jämfört med 35 år sedan köper en radioamatör för omkring 10 procent av värdet jämfört med då. Så om tio år finns säkert inga fabriksbyggda apparater. Ingen som säljer dem eller lagar dem."
----

Kan det verkligen stämma? Det som hänt är väl snarare att antalet modeller och fabrikat ständigt ökat. Särskilt om man tar med alla byggsatser och tillsatsburkar för SDR-radio och digitala moder. Utbudet har aldrig varit större än det är nu liksom antal inköpsställen.

Dock kan jag tänka mig att de etablerade amatörradioförhandlarna som t ex SRS har fått det tufft och på sikt inte har något annat val än att upphöra helt med amatörradio. Detta beroende på att det blivit så enkelt att köpa från utlandet där priserna ligger långt långt under de svenska. Så ser det ut i många brancher.

Om det ändå blir så att det inte kommer att finnas några fabriksbyggda apparater att köpa om tio år som du förutspår så skulle det inte behöva betyda att hoppet är ute för hobbyn. Man kan ju se en sådan utveckling som positiv och en välbehövlig uppstädning som nog många av oss skulle välkomna med öppna armar. Kvar blir i så fall bara de genuint radiointresserade som troligen klarar sig med små frekvenstilldelningar på lämpliga ställen och som själva kan få ihop sin egen utrustning eller modifiera gammal surplus från 2000-talets början.

/Bengt
 
Priset på ALL elektronik har gått ner. För 30 år sen kostade t ex en pc flera månadslöner. Och det har aldrig varit så enkelt och billigt som nu att utveckla och tillverka elektronikapparater, både för amatörradiotillverkarna och amatörer. Jag tror inte det är hindret. Om det inte finns några frekvenser minskar däremot intresset för att bli radioamatör.

Men man kan ju sitta framför datorn och simulera både elektroniken, antennen och vågutbredningen, samt prata med andra gamla gubbar. ;)

Eller har jag fel?
 
Jo jag vidhåller att en radioamatör idag jämfört med för 35 år sedan kostar på sig en tiondel i radiopryttlar.
Att utbudet är stort, påverkar knappast mängden sålda prylar.
Däremot brukar jag bläddra igenom gamla böcker och tidningar. Utbudet att AM stationer för HF var enormt på 50 och 60 talet i USA. Inte minst pryttlar för mobil HF. Liksom antenner, mobilantenner och tillbehör. Det såldes då mycket lösa delar för byggen. Spolar, vridkondingar, spolsystem, eleketronrör, dessa var itne gratis och de flesta sådana säljs idag för nåbn hundralapp på loppisar och blev ingen bygge.
för 35 år sedean kostade en Drake line 13 tusen, och bensinen 1,5 kr, (idag 10 ggr fler kr) en färg-TV 5000 och det blev tre års avbetalning för att köpa en sån.
När jag köpte min första amatörradio en R-599 kostade den 1800 kr och jag behövde två hela månadslöner. Sändaren konstade nästan tre månadslöner efter skatt.
Idag kan de flesta köpa 10 st radiostationer ex 2200H med 65 W på VHF på en månad. Dock tycker man det är dyrt och köper på sin höjd en per 20 år...
visst kan det bli billigare att kppa av en stor förhandlare som gör större inköp, 10 - 20 ggr större i G land. Och i framtiden kommer förståss garantier, efterservie, reservdelar och support att försvinna i likhet med där. Liksom för annan eleketronik.
När jag köpte mina första och sista eleketronrör, slutet av 60 talet, för att bygga PA på 25 - 30 MHz (preskiberat) så kostade de över hundra kr. Idag tusenlappar.
Vad kostar det med dagens pengar att lägga upp en reservrörsats till Drake linen?

Dock kostar radioamatören på sig annat idag, kanske 2000 - 5000 kr i telefonräkningar, plus lika mycket i Internetabonnemang, per år, en ny telefon vart tredje år, ny dator var tredje år, platt TV även om den gamla är hel. Lätt en IC-7800 på 5 till 10 år.

Men det var inte priser förr och nu det handlade om utan vad skall det bli av alla överblivna frekvenser?

Nån som vill köpa 4 - 5,5 MHz? Pefekt för att hyra ut till radioamatörer.

En fin affärside, köp ett kortvågsband av PTS och sälj licenser till radioamatörer och ta betalt för genomförda QSO, total utstrålad energi eller en engångsavgift.
Just denna affärside försöktes det med på 68 MHz till jaktradio, det blev dock ingen succe.

Med höjd medlemsavgift kunde SSA köpa ett frekvensband, och låta sina medlemmer använda.
Framtiden?

de
FPD
 
Men det var inte priser förr och nu det handlade om utan vad skall det bli av alla överblivna frekvenser?

Nån som vill köpa 4 - 5,5 MHz? Pefekt för att hyra ut till radioamatörer.

En fin affärside, köp ett kortvågsband av PTS och sälj licenser till radioamatörer och ta betalt för genomförda QSO, total utstrålad energi eller en engångsavgift.
Just denna affärside försöktes det med på 68 MHz till jaktradio, det blev dock ingen succe.

Med höjd medlemsavgift kunde SSA köpa ett frekvensband, och låta sina medlemmer använda.
Framtiden?

de
FPD

Jag tror inte att det blir praktiskt möjligt att "sälja" kortvågband.
Internationell koordinering lägger f.n. hinder i vägen.

Endast om PTS skulle välja att helt vända ryggen i den heliga marknadens namn till det traditionella internationella samarbetet inom ITU så skulle detta kunna bli verklighet, och jag misstänker att tröskeln för något sådant fortfarande är ganska hög.

Nettoeffekten av att avregleringen medfört att uppföljning och övervakning av frekvensbanden minskat är att i synnerhet HF-amatörbanden blivit något av en "elektronisk allmänning" där det blivit tämligen riskfritt att sända under i princip vilka former som helst med eller utan tillstånd.

Detta utnyttjas redan i dag av verksamheter som inte vill besvära sig med att söka frekvenstillstånd eller betala avgifter.


Jo jag vidhåller att en radioamatör idag jämfört med för 35 år sedan kostar på sig en tiondel i radiopryttlar.
Att utbudet är stort, påverkar knappast mängden sålda prylar.
Däremot brukar jag bläddra igenom gamla böcker och tidningar. Utbudet att AM stationer för HF var enormt på 50 och 60 talet i USA. Inte minst pryttlar för mobil HF. Liksom antenner, mobilantenner och tillbehör. Det såldes då mycket lösa delar för byggen. Spolar, vridkondingar, spolsystem, eleketronrör, dessa var itne gratis och de flesta sådana säljs idag för nåbn hundralapp på loppisar och blev ingen bygge.
För 35 år sedean kostade en Drake line 13 tusen, och bensinen 1,5 kr, (idag 10ggr fler kr) en färg-TV 5000 och det blev tre års avbetalning för att köpa en sån.
När jag köpte min första amatörradio en R-599 kostade den 1800 kr och jag behövde två hela månadslöner. Sändaren konstade nästan tre månadslöner efter skatt.
Idag kan de flesta köpa 10 st radiostationer ex 2200H med 65 W på VHF på en månad. Dock tycker man det är dyrt och köper på sin höjd en per 20 år...

Det förefaller ganska rimligt att plastradioindustrin så småningom kommer att påverkas av åldersfördelningen inom och svårigheten att rekrytera till amatörradion. "Silent Keys" köper inga nya apparater.

Då kommer plastradioindustrins lönsamhet att minska snabbt, och nyutveckling samt produktion upphör. Tidsperspektivet på detta är dock svårt att förutse.

Initialt kommer inte amatörradion att påverkas, eftersom apparaterna håller så pass länge och antalet apparater i omlopp är stort, men frågan är vad som kommer att hända efter något årtionde.

Kommer den lilla rännil av nyrekrytering som finns att nöja sig med att bara använda begagnad materiel, eller att modifiera "surplus"?


En högst tänkbar långtidseffekt blir då att det endast blir de allra mest intresserade och motiverade som blir kvar inom amatörradion, vilket skulle medföra en långsiktig kvalitetshöjning.

En risk i helheten är dock att den "dip" i kompetens som de urvattnade certfikatsproven medfört leder till att undantagen för självbyggen och modifierad materiel i EMC och R&TTE-direktiven förloras, vilket gör att motiveringen till att bli en experimenterande radioamatör kan försvinna.

Denna kategori kan även förväntas vara i stånd att konstruera och bygga sina utrustning själv, och dessutom ha motivation till att lära sig telegrafi, på vilket sätt vi således har gått hela varvet runt och återvänt till hobbyns rötter...

Kanske inte en så tokig utveckling ändå.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det förefaller ganska rimligt att plastradioindustrin så småningom kommer att påverkas av åldersfördelningen inom och svårigheten att rekrytera till amatörradion. "Silent Keys" köper inga nya apparater. 73/Karl-Arne SM0AOM

- Kan du precisera vad du menar med "plastradioindustrin"?

- Gäller detta även för t.ex. bilar och TV-apparater?

Hej från
Lennart
SA5BTB-SE5X
 
En grov indelning av radioapparater har växt fram under hand.
Den är som följer:

"Träradio"

Lite äldre radioapparater för konsumentbruk, som kännetecknas av trähölje
och tyg framför högtalaren

"Plåtradio"

Radioutrustning ursprungligen konstruerad och byggd för (semi-) professionellt eller militärt bruk.

Är ofta rörbestyckad, men kan också vara halvledarbestyckad.
Kännetecknas av riktiga rattar och knappar samt i övrigt av
med smak valda manöverorgan.

Har nästan alltid en plåtlåda och ganska ofta 19" panel för rackmontage.

En del amatörradioapparater byggda före c:a 1975 kan också karaktäriseras som "plåtradio".

"Plastradio"

Moderna radioapparater (80/90-tal och framåt), främst japanska, vilka konstruerats, byggts och marknadsförts till amatörradiomarknaderna. Kännetecknas av modellväxlingar och anpassningar av både innehåll och form till marknadens nycker.

Prestanda kan variera i ett stort intervall, från mediokert till riktigt bra, och ett överflöd av knappar och menyer kännetecknar frontpanelen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
De flesta plastradioapprater är byggda i gjutgods och plåt. Mycket gedigna, både rent mekaniskt och eleketriskt robusta. En helt annan klass är det vi brukar kalla plåtradio, från Amerika, från 40 - 70 tal.

Så ordet måste vara någon form av nedvärdering.

Eller så är det beroende på om de säljs över disk eller via offert.

Med höjda teknikska krav på radioamörer slipper vi fler radioamatörer.

Skulle några ändå klara ett prov med högre krav så kommer de ändå inte att bli lika de gamla gubbarnma som kopierade av en byggbeskrivning i en gammal tidning och tyckte att de byggde minsan. De måste i så fall ha kompetens och utrymme att bocka plåt. För plast går ju inte. Och tyvärr har Clas Olsson slutat sälja hålpucharna för rörhållare.

Oavsett kunskap så tror jag aldrig vi kommer att lägga tid på att uppfinna hjulet en gång till. Utan skaffar en transiver ungeför som de förr skaffade ett färdigbyggt eleketronrör.

Visst är det roligt att bygga, det tycker jag oxo, jag inser dock att det är väldigt gammalmodigt. Jag byggde igår en adapter mellan NIKON F till Minolta old bajonett.
Man har inte en chans att göra ens i närheten av något färdigbyggt vare sig det skall byggas TV, radio eller sändare.

Och vi har ju även hört att de som bygger nöjer sig att sända till en konstlast, eller lyssna på en signalgenerator. Och då är ju frekvensspektrat fritt.... Behövs ingen callesignatur ens.

Frågan är om "högre krav" även gäller att utantill kunna ännu fler Q-förkortningar?

Kanske byta Q-förkortningskunskap mot 50 timmar transistorkunskap?

Man kan läsa likande resonemang inom foto, det finns de som hävdar att de gamla mekaniska kamerorna med film och kemi är "riktig" fotografi. och att det istället för att köpa nya plastkameror borde det vara högre utbildning och kunskap, kanske kunskaps krav på att skaffa en kamera.

Jag tror faktiskt vi måste inse att verkligheten förändras med utveckling av modern teknik och att de allra flesta vill ta åt sig detta. Ocha tt det alltid har förändrats, och kommer att fortsätta. Om inte vill jag veta vid vilken tid som gäller, när var radio på den nivå då det skall gälla?
Och att detta faktiskt ger personlig utveckling. Men att man givetvis skall se forntiden med viss respekt... om man så vill.....

Nån som vill köpa 137 - 144 MHz där verkar tyst, och WX satteliterna är ju borta, likosm MIR.
begär offert.

de
Roy


Roy
 
Hej!

Karl-Arnes definitioner av de olika radiotyperna är klockren, håller med till 100%!

Men, ett varningens finger, vissa radiokommunikatörer tar illa vid säg när man nämner "plastradio", uppenbarligen ett känsligt begrepp?

För min egen del gäller trä & plåt!
 
Roy skrev; "Men tanken var att dennna tråd skulle spekulera i vad som händer i framtiden med "våra" frekvensband."
----

Min spekulation går ut på att det inte kommer att behövas några amatörband i framtiden. I alla fall inte så många och så stora som vi har idag.

En annan fråga som också är värd att fundera över är; Vad skall amatörbanden användas till? Till vilket ändamål och vilken sorts trafik?

Beläggningen idag är mycket låg. Det är bara en bråkdel av de certifierade radioamatörerna som är aktiva på ett sådant sätt att det skulle ge utslag i en beläggningsmätning på kortvåg även om mätningen omfattade en stor geografisk yta eller t o m hela världen på en enda gång.

Kikar vi på VHF- och UHF-banden är beläggningen ännu mindre och knappt skönjbar. På de högre frekvensbanden i mikrovågsområdet existerar ingen aktivitet alls utöver vid de få timmarna som aktivitetstesterna pågår. Då kan ett 20-tal stationer höras/köras i storstadsregionerna om stora antenner och känsliga mottagare används plus att det avtalas tid och frekvens via Internet eller mobiltelefon.

Ytterligare en fråga att spekulera över är om beläggningen på våra många amatörband kommer att öka, minska eller ligga kvar på nuvarande mycket låga nivå.

Allt tyder på att vi får uppleva en mycket kraftig minskning när åldersgruppen 60-80 åringarna ställer trätofflorna och trillar av pinnen. Det är inte realistiskt att förvänta sig att ungdomarna under 50 år förmår att hålla igång på den nivån vi har idag. Halveringstiden minskar katastrofalt och av 100 nyexaminerade amatörer är det i nuläget bara c:a 10% som kommer igång och fortfarande är aktiva efter ett eller två år.

Egentligen är framtidsscenarion som dessa inget att oroa sig över. Ingången till amatörradio har alltid varit nyfikenhet och intresse och de personer som har tillräckligt stort intresse kommer på ett eller annat sätt att finna en väg och nå sina mål.

Om amatörradio i framtiden attraherar 10 personer per år så kommer 10 personer att få tillgång till en fantastisk hobby med oändliga möjligheter. De 8-9 millioner övriga i Sverige som inte är intresserade av radioteknik eller vad det månde vara lär knappast gråta blod över att inte bli radioamatörer. Tillgång och efterfrågan kommer att styra som överallt i samhället. Själv är jag inte intresserad av golf och gråter verkligen inte över att inte få spela på de nyklippta banorna.

Det största felet som vi gör är att hela tiden tänka i banorna att "vi måste rekrytera fler" och för att bli fler så måste kraven sänkas eller t o m tas bort helt. Det är synd om dom stackare som inte vill eller kan. Alla måste klara proven oavsett om de har kunskap eller intresse att utbilda sig. Dom som inte orkar eller kan, släpp in dom också så att de inte blir ledsna. Ett sådant tankesätt leder ofelbart till den utveckling som vi ser skolan genomgå sedan flumskolan föddes efter 68-rörelsen och där det nu råder total kaos och där politikerna tappat allt förstånd och sunt tänkande.

Vad skall amatörbanden användas till i framtiden? Kom med förslag.

/Bengt
 
Karl Arne skrev:

"Plastradio"

Moderna radioapparater (80/90-tal och framåt), främst japanska, vilka konstruerats, byggts och marknadsförts till amatörradiomarknaderna. Kännetecknas av modellväxlingar och anpassningar av både innehåll och form till marknadens nycker.



Själv tycker jag precis tvärs om. Marknaden och produkterna är extremt koservativ, Nästan inget nytt överhvudtaget går att sälja.
Det skall vara samma ord, CW = Morse. VFO = inställningshjul. BFO ahr däremot försvunnit.
Selektiv i alla former är helt otänkbara för radioamatörer, det vore dock jättekul med varianter på sådant på kortvåg.
FM-stn får inte ha en utstyrningsmätare, men vid SSB MÅSTE man sitta och prata upp nålen i bött.
Allt är som för 40 år sen.
Nyheter vågar ingen tillverkare komma med.
"Modenycker" vet jag inte vad det betyder?

Om det betyder skanners och minnen så byggdes sådant till riggar som inte hade detta förr.

Det som verkligen är förbättrat begriper ingen ändå finessen med. Exvis avsevärt bättre FM detektorer, och linkärare DSP detektorer för SSB.
Man kör sin 37 år gamla 50 kHz kanalradio ändå.

Subton för att få den kanaliserade amatörradio användbar motarbeteras konsekvent.
nej amatörradion är lika konsevativ som de flesta hobbys.

Det borde finnas massor av nya saker att göra inom hobbyn.
Nya instrument, varför byggs inte devaitionsmätare?
Varför är det ingen som säljer sådana?

D-STAR är dock något nytt och ger nya möjligheter, men motarbetas kraftigt av den konservativa skaran.

Sen har jag bara sett samma gamla argument som under de senaste 35 åren här.
Gamla radiamatörer som "snart dör, ingen ny rekrytering".

Trots det finns nya radioamatörer som blivit medelålders och övertar de gamlas position löpande.
Dvs det är som alltid.

Kanske beror det mesta på att radioamtörer sedan förr och nu faktiskt ändå vill köra radio, och att byggen förr var nödvändiga då det var för dyrt att köpa. Jag tror väldigt få nöjer sig med konstlasten som motstation.
Byggen var förr nödvändiga av ekonomiska skäl, idag är det tvärs om.


Inga nya kommenterar på själva trådens frågeställning?

de
Roy
 
Om det kommer att behövas amatörradioband och isåfall hur stora är kopplat till hur amatörradiokåren ser ut kompetensmässigt och vad man tänkt sig för användning.

På de frekvenser som vi har störst chans att få behålla länge,HF, så går det inte länge att göra några stora vetenskapliga framsteg längre. Då blir då frågan ifall amatörradion anses ha något annat mervärde för samhället. Finns det inget sådant tror jag vi får svårt att motivera existensen.
De kommunikationstjänster som kan erbjudas har knappast en sådan kapacitet eller tillgänglighet att de motiverar stora spektrumtilldelningar längre.
Tar vi dessutom med allmänhetens rädsla för EM-fält blir det hela ännu värre.
Vi vill ju faktiskt ha rätten att generera stora fältstyrkor mitt i bostadsområden bara för vårt höga nöjes skull.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vi vill ju faktiskt ha rätten att generera stora fältstyrkor mitt i bostadsområden bara för vårt höga nöjes skull.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

För att inte tala om de förskräckliga "fältstyrkorna" grannens plasma-TV orsakar. Vi borde väl få ge igen?
;)
 
En reflektion jag gjort här är att det bara är de gamla amatörerna som oro sig för amatörradions framtid. Vi gamla stutar har ju framtiden bakom oss...och behöver väl inte bry oss egentligen. De yngre verkar inte oroa sig särskilt mycket.

Eller är det någon som räknar med att köra ett och annat qso från "andra sidan" framöver? Ett cw-qso tvärs igenom pärleporten kanske? :-)

Och HF-banden sägs ju ingen vara intresserad av...varför skulle de då dras in ifrån framtidens amatörer?

Trevlig helg och 73
 
Back
Top