Amatörrbanden i framtiden?

Hej Roy.

Eftersom jag får anses vara "militären" på detta forat, så kan jag nog ha en åsikt om HF för militärt bruk.

I princip kan man säga att yttäckning kan uppnås för militära operationer på två sätt.

1. Infrastruktur som stödjer kommunikation i operationsområdet.

Här har svensk militär haft allt från TS-9000, lokala radiolänkar och idag RAKEL. I utlandsmissioner används också satellitkommunikation i stor omfattning.

2. Infrastruktur saknas i operationsområdet.

Här kommer vi till pudelns kärna, dvs. vi ska verka i ett område som saknar infrastruktur. Då brukar trådlös kommunikation tyvärr vara lika eländig för militären som för oss radioamatörer. Dvs. för VHF/UHF blir det line of sight. Och om man aspirerar på längre avstånd, så är det HF som gäller. Med rätt valda antenner förstås.

Nu vet jag att många amatörer kommer att protestera mot LOS för VHF. 2m från en radioamatörs bil går ju jättebra upp till 10 mil utan några större problem. Men här kommer vi till en lite otrevlig nyhet. Om ni kör på 2m med säg 50-100W och en 5/8 antenn på taket, så blir strålningsnivåerna så höga att det inte godkänns för militärt bruk. Därför brukar militära VHF/UHF-stationer INTE lämna ut mer än 25W. Tråkigt men sant.

Så radioamatörer tillåter sig lite mer strålning än Försvarsmakten gör.

En indikation på lägre bands nytta för militär verksamhet är att det förekommer trots allt nyanskaffning av HF-radio. Exempel på detta är HF2000 med 3G ALE (Googleövning).

Den enda anledningen till att HF-användningen inte har gjort så mycket väsen av sig inom FM är att i dagsläget så har många sambandsofficerare relativt låg erfarenhet av HF-radio och är fullt nöjda med infrastrukturlösningar. Men den lärdomen kommer nog att läras om om/när någon vital infrastruktur lägger av.

För att summera det hela.

Militärer kommer även fortsättningsvis att köra HF. Vid kriser och katastrofer som påverkar infrastruktur kommer det att öka.

För få militärer är radioamatörer med egen erfarenhet. Alltså kommer det att inte finnas tillräckligt mycket kompetens inom området vågutbredning.

Hoppas att det kunde belysa en del vad gäller radio och militär verksamhet.

73 de Kai (tillika sambandsmajor).



Karl Arne nämnde militären, som jag tycker mig kunna se lämnar de kortvågen för VHF UHF, krypterat, Digital modulering, flyg och sattelitburna relän, och direkt sattelit.
Vad skall dom med HF till? Överföring av eldledningsdata?


de
Roy
 
Back
Top