Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Den sista länken från QTC verkar väl vara den som TS refererar till.
Det borde vara kraftigt med commonmode strömmar i W1JR balunen, vilket bör göra att den går varm, energin måste ut någonstans. Det diskuterades tidigare i trådarna om baluner och dess kärnor.
Jag begriper inte heller riktigt vad vitsen med "ändmatningen" skulle vara. Istället för en transformator går det åt två...
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Vitsen med end-matning är rent praktisk. Inte alla som kan sätta upp en mittmatad dipol.
/0AjXWhy
Ja vet att dom lärde har bestämmt att en antenn ska vara symmetrisk. Ja håller med om detta, men lite flexibel måste man vara.
Jo, det var så jag tänkte också, men i praktiken måste man ju dra koaxen så att den fungerar som motvikt också, om vi tar fallet med balkongen och trädet till exempel, då faller ju lite av det praktiska.
I dom flesta fall har man då en meter från balkongräcket och in i lägenheten och sedan ska resterande koax ringlas runt någonstans och utgöra motvikt.
Skulle en halvvågsdipol på 80m även funka på 40m utan matchbox?
// Åke
Edit: Jag kör endast CW så det är en begränsad del av banden vi pratar om.
Jag säger som K-A, förstår inte vitsen med denna antennkonstruktion. Visserligen kan det finnas tillfällen när det är praktiskt att ändmata en antenn, men då finns det betydligt bättre metoder!
73/Lasse