Hej Bengt!
Har gått till vägs ände med "V-dipolen" och tro mig här blir den inte rundstrålande. Kan vara att vinkeln mellan benen är för liten runt en 50 - 60 grader, gissningsvis. Det är den största vinkel jag kan uppnå.
När Philip, SM6AOU 1968 (!) flyttade in i en hyreslägenhet hjälpte jag honom att få upp en "antennkompromiss". Det blev en vinklad dipol, 2 x 40 m, med cirka 45 grader mellan benen. Den visar ingen speciell riktverkan. Philip bor på tredje våningen så höjden på antennen bör vara minst 20 meter. I princip kan den betraktas som rundstrålande. Philip är fortfarande aktiv och använder antennen som aldrig trillat ner och överlevt västkuststormar och nedisning.
KBW, jag vill ge dig rätt på sätt och vis. Det är nog omöjligt att få en horisontell tråd helt rundstrålande. Men, om antennen sitter lågt våglängdsmässigt, under 1/4 våg från marken, blir den i praktiken utan påtaglig vinst i någon riktning. Detta gäller i synnerhet som antenninstallation är utförd mellan hyreshusen i en tätbefolkad förort.
För några år sedan roade jag mig med att sätta upp två fullsize 3,7 MHz dipoler vinkelrätt mot varandra. Antennhöjden var cirka 22 meter. Någon skillnad på S-metern kunde jag inte observera varken på SM eller övriga Europa.
Ändmatade fönsterantenner, igen.
Diskussionen tycks fortsätta i all evighet. Det förefaller mig som att de flesta älskar baluner och hatar balanserade antenntuner.
Det verkar som om man koncentrerar sig på vilken balun man måste använda istället för att koncentrera sig på val av fästpunkter m m. Detta med baluner gäller inte bara ändmatade trådar utan överhuvudtaget allt vad antenner heter.
Det tycks inte ha gått upp för vissa att en 1:4, 50:200 ohm balun, bara kan "tjänstgöra" där lasten är i närheten av 200 ohm. Det är den sällan och absolut inte i nederändan av en öppen feederstege som matar en mittmatad tråd avsedd för 160 - 10 meter!
Jag vet att den här jämförelsen är dålig men vill ändå belysa balunproblemet från en mera "sunt förnuftvinkel".
En 230 volt till 6,3 volt transformator är avsedd för att mata glödtrådarna i 6 volts rör, t ex 6AG7, 6J6, 807 m fl absolut ingenting annat. Rör som 1625 (12v), ej 813 (10v), 4-250A (5v) eller 4-1000A (7,5 v) kan inte matas från en 6,3-voltstransformator!
För att dra en dålig liknelse förefaller det mig som om en del amatörer envisas med att använda 230/6,3 volts transformatorn till de sistnämnda rörtyperna.
73
Bengt
SM6APQ
Last edited: