andra sätt att fjärrstyra

martin76

Member
hej tänkte styra min TS-570s direkt via datorn ochham radio delux + skype någon som vet hur jag ordnar med ljud +får möjlighet att använda PTT:n?

har sedan längre tid försökt få min remote RRC-1258MkII att funka via riggen men inte ännu.

kan va brist på tid eller tillräcklig datavana som stoppat mig.
 
Jag tycker du skall satsa på att få igång RRCn. Det är betydligt krångligare att få det att fungera med en dator i andra ändan för att inte tala om störningar som det kan medföra..

Jag använder en ICOM IC706 med delad front och det fungerar klockrent med remoterig...
 
ok, tack för rådet ska fokusera på RRC:n.

har dock små problem som jag försökt lösa här men dock utan störe hjälp
 
tyvärr varit där dock utan svar.

felet nu ligger på routern eller nån inställning i RRC:n

kör senaste microbit 1.0.24 som visar med grön ikon att com 0+com 2 fungerar men dock inte min gateway.
 
Ok, jag har själv aldrig använt comportarna så jag vet inte hur dom fungerar.

Vad har du för router och uppkoppling på radiosidan??
 
min router är D-link DIR-655 och har ADSL 24mb lina....telenor

enligt microbit är comport 0+2 fungerande men inte gateway....

RRC e uppdaterad med senaste versionen men får det ej att funka
 
Prova med ett annat portnummer för SIP. Något annat än 5060 alltså.
Det hjälpte för mig.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Kontrollera inställningarna i routern, radioändan. Normalt 192.168.0.1

Under "Advanced" och "Port forwarding" skall port 5060 (TCP?) , 11000 (UDP) och 12000 (UDP) vara inskriven för att skicka vidare till remoterig (normalt 192.168.0.228). För att vara på den säkra sidan, skicka vidare portarna på både TCP och UDP. Dvs. 5060, 11000, 12000

DIR-6554.jpg
 
Last edited:
mina remot har ip nummret 192.168.0.196 / 192.168.0.197
dock vet jag ej om nätmas och gateway är korrekt.....
 
Anslut dina enheter med USB kabeln och kör Setup manager. Kontrollera att nätmask och gateway IP är korrekt. Det normala för 192.168.0.x/24 är just nätmask 255.255.255.0
Din gateway IP skall motsvara IP som din router/firewall har på LAN interfacet (insidan) som vätter mot ditt LAN. Sen måste du, som nämnts ovan, göra NAT/PAT från WAN sidan av din router, på de portar (TCP/UDP) som erfordas, mot insidan, dvs IP på din RRC.
 
För att slippa hela port forwarding-problematiken kan du också lägga remote-enheten utanför routern, i den s k DMZ.
 
sugen att besöka någon om jag tar med mig remoten +min TS-570s och fixa det så, eller om någon kan komma till mig i Ängelholm.

har skype,msn eller mobil nummer om någon tänkt komma förbi

mitt nummer finns på SSA genom att mitt cert SA7BCK
 
Du måste börja med att konfigurera din router/modem i radioänden.
Är det där du har D-LINK DIR 685 och 24 Mb ADSL?
Har du i den änden konfigurerat port forwarding som SM6VTT föreslagit?
Alternativt, har du provat DMZ som Skalmannen föreslog?

73,
Jonas/SM5PHU
 
sugen att besöka någon om jag tar med mig remoten +min TS-570s och fixa det så, eller om någon kan komma till mig i Ängelholm.

har skype,msn eller mobil nummer om någon tänkt komma förbi

mitt nummer finns på SSA genom att mitt cert SA7BCK

Om du PM:ar mig så kan jag hjälpa dig på remote, men det fodrar att du tillser att jag kan komma åt din router från WAN sidan.
 
hej nu fick jag nog av min RRC så den är såld , det blev en " signalink usb "istället.

min RRC blev mera ett dåligt skämt
 
Back
Top