Anpassa 4+j150 ohm till 50 ohm?

SA5A

Well-Known Member
När jag använder och sänder på min 100m triangel-loop med stegmatning och s-match på 1,820 MHz så blir toroiden T225A-2 varm. Ingen katastrof egentligen, men överväger ändå en altenativ och fast anpassning vid denna frekvens. Antennsystemet, alltså antennen inklusive transmissionsledningen, har nere vid radion en impedans på ca 4+j150 ohm. Vilken alternativ koppling, istället för s-matchen, skulle kunna vara lämplig för att anpassa till 50 ohm vid denna frekvens? (Jag kör endast på den lägre delen på bandet.)

SM5DXV Sture
 
Last edited:
Några alternativ....


Series L = 54,4uH
Shunt C = 721,25pF

Series C = 140,55pF
Shunt C = 441,96pF

Shunt C = 7048,39pF
Series C = 630,88pF

Shunt L = 1,1uH
Series C = 539,84pF


allt enligt LCmatch

/Micke
 
Balanserat.....vicken lyx!

Då tar man bara halva värdet på serieelementet och lägger i varje branch.

dvs om det är en induktor annars blir det väl dubbla värdet.

/Micke
 
Last edited:
Sture får väl klargöra det, att han talar om antennsystemet och S-match ledde
mina tankar till ett balanserat system.

Ja det borde väl i rimlighetens namn vara halva serievärdena i vardera gren.
 
Åh, tack för uträknade värden och synpunkter. Jo, det är balanserat ned till en sådan här anpassningsenhet, i så fall. Och visst bör man kunna ta halva serieelementets reaktans i vardera branschen. Den sista, av de fyra, värdena för C och L ser ju enkla ut. Några synpunkter på förluster och bredbandighet ndg de olika kombinationerna?
Sture
 
Med delade seriereaktanser blir det väl en variant av SM6APQs portabla avstämmare.

Då det är låga resistanser i matningsändan bör det väl vara rätt kraftig tråd i spolarna,
bromsrör kanske?

Om du använder en variabel kondensator kan du fintrimma för lägsta SWR.

Det hela är väl egentligen en K-A fråga att utreda ;)
 
LCMatch bråkar lite i win-7.

Jag fick lite nya värden nu.

Series L = 46186,17nH
Shunt C = 746,67pF

Series C = 165,57pF
Shunt C = 418,47pF

Shunt C = 5931,00pF
Series C = 640,95pF

Shunt L = 1289,35nH
Series C = 534,64pF

/Micke
 
Är man lite gammaldags och plottar i Smith-diagrammet så får man till ett L-nät
med ett serie-C i antennänden samt ett parallell-L i sändaränden.
Delar man sedan upp C i två halvor i varje bransch blir det 2 C=1060 pF och L= 1,3 µH.

Nätet i fråga får en "kanonisk form" varför det ger den största bandbredden för givna värden.
Det kommer att vara antennens bandbredd som avgör hur stort det användbara frekvensområdet blir.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nätet i fråga får en "kanonisk form" varför det ger den största bandbredden för givna värden.
Det kommer att vara antennens bandbredd som avgör hur stort det användbara frekvensområdet blir.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ursäkta en obildad tölp, vad menas med "kanonisk form"?
 
Den enklaste kretslösningen som ger den efterfrågade transformationen.
Då får man även det lägsta Q-värdet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top