Anpassning av FT-857D för nya bandplan på 40M

SM3WFR

Member
Är intresserad av och Bygga om min Ft-857D (eu modell ) för den nya bandplan på 40m.

Som jag förstår det så är det en serie byglar som bestämmer radions Frekvensområde för RX/TX.

Jag har läst att det ska gå och utöka för den nya bandplan på 40 genom att lägga till eller flytta på dessa byglar.

Frågan är bara vilka eller vilken bygel som ska ändras eller tas bort, i tidigare versioner av 857:an (den utan "D") har man kunnat programmerat om epromet med hjälp av ett program och en cat-kabel.

Är det nån som har erfarenhet eller tips om detta vore uppskattat !

73 dé Tobbe
 
Tyvärr fungerar inte mjukvaruexpansion på dom nyare 857D men jag har hitta en bygelkonfiguration för att öppna upp alla band. Tyvärr lär man öppna upp allt, verkar inte finnas för att bara öka för 40m nya bandplan.


KB2LJJ Radio Mods Database
 
Last edited:
Har du sett denna sidan? KB2LJJ Radio Mods Database
Han visar en bit ner hur han "Expanderade "sin till 7,2Mhz genom att fixa bygel JP1002.

Japp hittade på det nu i yahoos forum, om jag lyckas bifoga bilden så ska det se ut så här för expansion till 7,200 Mhz
 

Attachments

  • n_a.jpeg
    n_a.jpeg
    41,7 KB · Views: 374
  • n_a.gif
    n_a.gif
    29,1 KB · Views: 194
Last edited:
Och märk väl att detta var en radio ifrån UK så den är väl fixad för fler band antar jag? Så det går nog inte att jämföra mer än denna bygeln.Men det är ju bara att hålla inne [F] and [V/M] knapparna o starta o se vad som händer?
PS: det är den andra bygeln ifrån höger sett där.Tog ner hans bild i datorn o förstorade o roterade den.
 
Last edited:
Och märk väl att detta var en radio ifrån UK så den är väl fixad för fler band antar jag? Så det går nog inte att jämföra mer än denna bygeln.Men det är ju bara att hålla inne [F] and [V/M] knapparna o starta o se vad som händer?
PS: det är den andra bygeln ifrån höger sett där.Tog ner hans bild i datorn o förstorade o roterade den.

Bilden är tagen från en europeisk 857D, om det skiljer ytterligare beroende på landsmodell
kanske det är bäst att låta bli. Byglarna består av lågohmiga motstånd så blir det helt på tok så kan man bygla med lod oxå.
 
De går ju att löda dit igen, men det gäller ju att man vet hur man löder den saken är klar.Lätt att bryta sönder laminatet på kortet om man är oförsiktig.
 
Det är nästan värt att investera i en tennsug innan man sätter igång.
Ingreppet skall helst inte synas efteråt, bara dokumenteras... ;)

/ Ingvar
 
Använd tennfläta, den slår inte sönder folierna som tennsugen gör vid sitt slag.
de
Roy
SM4FPD
 
Back
Top