Anrop och svar på anrop.

SM3GUJ

Well-Known Member
Som en parallelldiskussion till tråden om 599-rapporter vill jag ta upp ett annat område där många radioamatörer "rationaliserar".
Det är anrop och svar på anrop. När man lyssnar i etern så frågar man sig ofta om stationerna man hör vet vem det är som får svar. Det gäller särskilt vidDX pile ups.
 
Så är det. Knappast bidrar förfarandet till någon "rationalisering" men många DX-jägare har som system att hela tiden sända sin anropssignal alldeles oavsett vem som DX-stationen efterfrågar eller vilken trafik som redan pågår. Gäller såväl många SM-stationer som övriga EU och WW. Trist.

73/Lasse
 
Så är det. Knappast bidrar förfarandet till någon "rationalisering" men många DX-jägare har som system att hela tiden sända sin anropssignal alldeles oavsett vem som DX-stationen efterfrågar eller vilken trafik som redan pågår. Gäller såväl många SM-stationer som övriga EU och WW. Trist.

73/Lasse
jag tänker nog främst på själva DX-stationen, den jagade. Ofta hör man att när de svarar så skickar de bara en signalrapport, utan några som helst anropssignaler innan. Och då kan de ha en hel hög med stationer som ropar.
Men det gäller även andra. Jag har ofta frågat mig om man vet vilken station som kör vem.
 
Min erfarenhet är att den hett åtrådda DX-stationen oftast är mycket noga med att ange vilken station han lämnar rapport till.

Däremot kan det vara lite si och så med att DX'et uppger sin egen signal, utan man förlitar sig på att alla har sett det på Clustret, vilket genererar en hel del frustration och onödig trafik.

Jag har kört mycket contest men inte skulle jag våga hävda att den trafiken gör skäl för epitetet "ordning och reda"! ;)

73/Lasse
 
Värre exempel är väl då någon (ofta oerhört stark) station ropar eget call hela tiden oavsett om DX-stationen svarat och kör någon annan. När DX:et till slut avverkar den energiske, kanske mest för att bli av med QRM:et, och vederbörande ber att få veta vilken station han anropat. Då tar man sig för pannan...
 
Hur mycket radio kör ni?
Hur många QSO finns det i era loggar?
Lyft på kjolen nu och berätta! Det är ju jätteintressant detta här!
Har man åsikter så har man väl också mycket erfarenhet, inte sant?
Erfarenheten är det riktigt intressanta...och hur många QSO ni har i loggen. Av alla sorter.
 
C:a en kvarts miljon QSO, övervägande del contesting, DX-jakt och DX-peditiontrafik. 99.9% CW. Kortvåg. Resten blandat på VHF och sån där fåni när man använder kolkornsmikrofon.

DX-trafik i Pile-ups, ofta dålig trafikdisciplin. Har blivit mycket sämre på bara några tiotal år. Intressant för den som studerar beteendevetenskap.

Contesting, allt fler ohyfsade operatörer som armbågar sig fram. Splatter och nycklingsknäppar är vanligt.

Men, som van operatör är det inga större problem att navigera förbi de värsta avarterna och finna någorlunda fria frekvenser. Det är mycket sällan tveksamheter uppstår om man verkligen kört ett rart DX även om denna inte identifierat sig på en halvtimma eller mer. För den ovane som hämtar sin information från DX-clustret kan det vara jättefrustrerande att inte hänga med i svängarna. :rolleyes:

Så tycker jag

/Bengt
 
Tja, jag vet inte hur relevant detta med QSO-antal är... Jag har väl drygt hälften av vad EQL summerar här ovan, men fördelningen är likartad.

Drygt 40 år vid radion har ändå gett många erfarenheter som inte direkt avspeglar sig i antalet QSO.

Det är med dessa som grund jag torgför mina åsikter.

Än du då Bengt/-FUD, vad har du under kjolen? ;-)


73/Lasse
 
Bra jobbat grabbar! Själv har jag inte mycket i min logg. Det är alltid mera intressant vad andra gör och har gjort. Det lär man sig mycket av. Jag var QRT under 6-8 år medan jag var gnist och irrade på haven. Sen tog FRA bort "nöjet" vid radion en tid också. Det hann inte bli så mycket då - hi.
 
Jaså här kommer du och begär detaljerad redovisning av oss blyga stackare och så vill du inte avslöja hur många QSO du själv kört? Vad menar Mister FUD egentligen? :rolleyes:

/Bengt
 
Jaså här kommer du och begär detaljerad redovisning av oss blyga stackare och så vill du inte avslöja hur många QSO du själv kört? Vad menar Mister FUD egentligen? :rolleyes:

/Bengt

Nä... han håller allt bra hårt i kjolfållen...! ;)
 
Själv tror jag mer på kvalitet än kvantitet när det gäller QSO. Dvs. jag jagar vissa länder ibland på HF, rutor på VHF och kör månadstesterna på VHF. Håller dock med om att det finns många som kör riktigt fult på pile-uper, men det kan man ju delvis som DX lösa genom att köra split 5-15 kHz från sin egen frekvens. Slipper man för det mesta att höra de värsta gaphalsarna.

Konstaterar också att 100W inte förslår långt när pile-upen drar igång ordentligt. Så man får väl överväga legal-limit på HF. På VHF så är det en del som hör sämre än de hörs, men det är ett rent tekniskt problem i andra ändan.

För övrigt tycker jag att det verkar vara väldigt få som kör ragchew på HF, med undantaget för fyllefinnar på 3699 och en del ringar där dagens intressantaste samtalsämne verkar vara att läsa av sin väderstation för kollegorna runt om i landet.

Faktum är att det enda ragchewandet som jag tycker verkar fungera hyfsat bra är repeatertrafiken på 2m/70cm.

Men för att återgå till ämnet, ja, det slarvas enormt med anropssignaler osv. Men DXpeditioner i synnerhet sköter sin del av det hela exemplariskt.

Mina två korvören i debatten
73 de Kai
 
RCL skrev; "Konstaterar också att 100W inte förslår långt när pile-upen drar igång ordentligt."
----

Det håller jag inte med om. Många tror att hög effekt är avgörande vilket kan vara sant under vissa speciella förhållanden då konditionerna är så pass dåliga att en lägre effekt helt enkelt inte når fram till motstationen och ger ett tillräckligt högt S/N.

Men i de flesta fall är 100 W mer än tillräckligt och generellt kan sägas att ju mer rutinerade och kluriga operatörer ju mindre effekt krävs. Jag har som sagt suttit på andra sidan och fått uppleva hur en Pile-up byggs upp från ingenting till full kaos och hur det fungerar "bakom ridåerna". Som ägare av Pile-upen går den att styra precis som man vill och de som lyssnar noga och kan lista ut på vilken frekvens de skall sända får napp direkt. :)

Faktum är att det uppstår naturliga hål i smeten som gör att de med låg effekt kommer igenom klart och tydligt även om signalstyrkan kan vara ytterst låg medan det i nästa ögonblick fullkomligt vimlar av S9-signaler som är oläsbara eftersom de alla hamnat på exakt samma pitch och dessutom ropar i fel tidsluckor utan att synka in i rytmen.

Dock hjälper hög effekt ibland så tillvida att ju högre effekt ju mindre tid åtgår i regel för att bli hörd. Samma sak med antennerna. Bättre antenner ger så klart en fördel jämfört med sämre.

På min andra DX-pedition till Söderhavet favoriserade jag de allra svagaste stationerna och svarade i princip ingen av de allra starkaste. Jag letade aktivt i utkanten av pile-up:en efter svaga stationer och även om raten antal QSO per timma blev låg så inbillar jag mig att kvaliteten totalt sett blev ganska god. Många Small Pistols blev säkert glada och de med superstationer och ev illegal effekt kanske fick svårt att sova när de blev utkonkurrerade av de små? Hoppas det i alla fall.

/Bengt
 
Jag är nog definitivt en "small pistol" med mina mesiga 100w till en dålig antenn som hänger för lågt.

Jag har ändå lyckats ta mig igenom pileups ibland, med myxcket tur från min sida och skicklighet från den andra operatörens sida.

Men jag jagar inte dx speciellt hårt, jag jämför hellre vad väderstationen visar med någon i england än jag byter 59 med någon på en byggnadsställning på ett rev som knappt sticker upp över ytan.

Jag har aldrig själv suttit i andra änden av en pile, men ibland har det varit många som har ropat på mig i en 6m öppning (det är inte alls samma sak, men så nära jag kommer), då har jag försökt att tänka på att inte bara beta av dom starka och lättkörda stationerna.

Ropar någon att dom kör QRP så ser jag det som en utmaning att fullfölja ett qso.

Jag fick ett trevligt ragchew med en qrp station i sydeuropa, han hade tidigare varit en biggun, och även som jag förstod varit iväg på expeditions, men nu hade han flyttat och hade ingen möjlighet alls att köra radio hemifrån, nu körde han 5w på en kastantenn på promenadavstånd hemifrån, med en väldigt avslappnad attityd till sina qso'n.
 
Back
Top