SM0AOM
Well-Known Member
Jo, det stämmer. Det fick jag lära mig när jag tog VHF-cert och det stämmer också bra överens med infon i länken som EQL nämner ovan.
Hursomhelst är frågeställningen (som alltså egentligen inte ens var en frågeställning från mig) utredd:
Det som står i QTC om att "Break" och ännu hellre "Break, break, break" skulle vara det gängse att använda om man behöver bryta in p.g.a. livshotande nödsituation är fel. Även om det nu är SSA:s rekommendation....
(Sedan spelar det nog knappast någon roll - precis som sägs ovan - hur man påkallar uppmärksamheten om det är en livshotande nödsituation. Då gäller det bara att få uppmärksamhet....).
"Emergency traffic" är ett rätt odefinierat begrepp utanför fartygs- och flygradiovärlden.
Ser ut som man buntat ihop alla former av "brådskande trafik".
Det hela vrider sig runt företrädesrätt på frekvensen, och jag kan tänka mig att i mindre reglerade verksamheter som militärradio och andra former av mobilradio har det vuxit fram procedurer som liknar men inte är helt identiska med de hårt reglerade.
Inom dessa är det glasklart:
Nödmeddelande "MAYDAY"
Ilmeddelande "PAN PAN"
Säkerhetsmeddelande "Securité"
Sedan finns en prioritetsordning för annan trafik:
Communications relating to radio direction finding.
Communications relating to the navigation and safe movements of aircraft engaged in search and rescue operations.
Communications relating to the navigation, movements and needs of ships and weather observation messages destined for an official meteorological service.
Government radio traffic relative to the application of the United Nations Charter (ETATPRIORITENATIONS)
Government radio traffic with priority and government calls for which priority has been expressly requested ETATPRIORITE)
Service communications relating to the working of the telecommunication service or to communications previously exchanged, e.g. service telegrams.
Government communications other than those shown, ordinary private communications, RCT radiotelegrams (telegrams concerning persons protected in time of war by the Geneva Conventions of 12 August 1949) and press radiotelegrams.
Hur prioritetsordningen ser ut inom amatörradion undandrar sig min bedömning.
73/
Karl-Arne