Anrop vid nödsituation

Jo, det stämmer. Det fick jag lära mig när jag tog VHF-cert och det stämmer också bra överens med infon i länken som EQL nämner ovan.

Hursomhelst är frågeställningen (som alltså egentligen inte ens var en frågeställning från mig) utredd:
Det som står i QTC om att "Break" och ännu hellre "Break, break, break" skulle vara det gängse att använda om man behöver bryta in p.g.a. livshotande nödsituation är fel. Även om det nu är SSA:s rekommendation....:confused:

(Sedan spelar det nog knappast någon roll - precis som sägs ovan - hur man påkallar uppmärksamheten om det är en livshotande nödsituation. Då gäller det bara att få uppmärksamhet....).

"Emergency traffic" är ett rätt odefinierat begrepp utanför fartygs- och flygradiovärlden.
Ser ut som man buntat ihop alla former av "brådskande trafik".

Det hela vrider sig runt företrädesrätt på frekvensen, och jag kan tänka mig att i mindre reglerade verksamheter som militärradio och andra former av mobilradio har det vuxit fram procedurer som liknar men inte är helt identiska med de hårt reglerade.

Inom dessa är det glasklart:

Nödmeddelande "MAYDAY"
Ilmeddelande "PAN PAN"
Säkerhetsmeddelande "Securité"

Sedan finns en prioritetsordning för annan trafik:

Communications relating to radio direction finding.
Communications relating to the navigation and safe movements of aircraft engaged in search and rescue operations.
Communications relating to the navigation, movements and needs of ships and weather observation messages destined for an official meteorological service.
Government radio traffic relative to the application of the United Nations Charter (ETATPRIORITENATIONS)
Government radio traffic with priority and government calls for which priority has been expressly requested ETATPRIORITE)
Service communications relating to the working of the telecommunication service or to communications previously exchanged, e.g. service telegrams.
Government communications other than those shown, ordinary private communications, RCT radiotelegrams (telegrams concerning persons protected in time of war by the Geneva Conventions of 12 August 1949) and press radiotelegrams
.

Hur prioritetsordningen ser ut inom amatörradion undandrar sig min bedömning.

73/
Karl-Arne
 
Det är väl så att de olika ITU radiotjänsterna med underliggande radioanvändare har utvecklat sina egna procedurer och trafikmetoder. Armén har sina metoder, Marinen sina och de som gått polisutbildning har fått lära sig de radioprocedurerna som används där.

Många av de fraser och trafikprocedurer vi diskuterar kan härledas till de ursprungliga skrivningarna ITU-RR och har sedan anammats av radioamatörer som ibland gjort sina egna tolkningar, slarviga översättningar, missuppfattat i fem led eller omskrivningar så att det låter bra eller bara häftigt.

Vi ser t ex att Break Break har något olika betydelse i de listor som citerats.

Innan jag tröttnade på att ha passning på 2 m repeatrarna här i Skåne så hördes ofta sådana där Break Break både två och tre gånger. Sedan kom någon filur in och villa ha en signalrapport eller bara få vara med och prata om inget. Jag har nog aldrig kopplat samman Break Break med någon sorts fara för liv eller nödanrop utan det har bara varit folk som velat bryta av en etablerad förbindelse för att blanda sig i leken.

Kanske ser ut på annat sätt i andra delar av landet? Har ingen aning...
 
Last edited:
Det finns nog många som använder "break" på det sätt som du beskriver Bengt,
en allmän begäran på uppmärksamhet från de som redan deltar i QSO:et.

Personligen viker jag nog ordet för att just bryta ett pågående QSO om jag av någon
anledning behöver göra ett anrop via repeatern.
 
För att röra till det ytterligare så har IARU publicerat ett dokument med titeln; IARU HF INTERNATIONAL
EMERGENCY OPERATING PROCEDURE As Adopted by all 3 Regions-

Här står det så här:

2. Measures in case of emergency
- if you hear the word "emergency", "welfare-traffic" or the abbreviation QUF - stop transmitting and listen.

Slår man upp QUF så betyder det;

QUF
Have you received the distress signal sent by ... (call sign of mobile station)?
I have received the distress signal sent by ... (call sign of mobile station) at ... hours.

Kanske finns ett motsvarande dokument för VHF?

PS
Jag tror att Uffe CIQ:s förslag -Hjälp hjälp hjälp! är bäst, i alla fall på VHF-repeatrarna. Det kan även användas av VRZ som bränt sig på lödkolven och vill ha hjälp att sätta på ett Bamse-plåster. :)
 
Jag brukar använda "Fan, fan, fan! Jag har bränt mig på lödkolven"! :D

(Fast ingen i närheten verkar iofs bry sig något nämnvärt heller...)
Sånt brukar falla under avdelningen självförvållat. ;)

/ Göstha
 
Om jag som radioamatör råkade ut i ett allvarligt nödläge i min segelbåt skulle jag gjort så här.

Vi förutsätter att jag hade haft tillgång ombord till en HF tranceiver med kraft från en rejäl blyackumalator.
Jag hade valt en av Maritime Mobile SSB frekvensena på 14,3-MHz.

MAYDAY MAYDAY MAYDAY THIS IS SWEDISH YACHT CALLSIGN EIGHT SIERRA KILO NOVEMBER (8SKN) IN POSITION 85 NAUTICAL MILES NORTH EAST BARBADOS STOP TAKING ON WATER STOP NEED IMMEDIATE ASSISTANCE STOP END OF MESSAGE

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
OK.
Fast nu är vi ganska långt från ämnet jag avsåg när jag startade tråden: vad man ropar när man bryter in och vill påkalla uppmärksamheten på en repeater vid livshotande nödsituation. Edit: ....med anledning av påbudet i senaste QTC om att använda "break" för livshotande nödsituation, något som de flesta härinne håller med om inte är speciellt gångbart och som väl nu är utrett både på längden och tvären :rolleyes:

(Även jag är också "båtmänniska") ;)
 
Last edited:
JAg skulle använda "Mayday", för det finns en stor risk att ett "break"
kommer negligeras av som redan använder repeatern.
 
OK.
Fast nu är vi ganska långt från ämnet jag avsåg när jag startade tråden: vad man ropar när man bryter in och vill påkalla uppmärksamheten på en repeater vid livshotande nödsituation. Edit: ....med anledning av påbudet i senaste QTC om att använda "break" för livshotande nödsituation, något som de flesta härinne håller med om inte är speciellt gångbart och som väl nu är utrett både på längden och tvären :rolleyes:

(Även jag är också "båtmänniska") ;)

RIN de APQ.

Jag anser att mitt föreslagna "nödanrop" tillhör diskussionsämnet och påkallar helt klart uppmärksamhet antingen det sker över en repeater eller på en HF-frekvens.

73
Bengt
SM6APQ
 
Spontant tycker jag att det känns rimligt att använda "break break" eller "break break emergency"/"break break nödtrafik" för att ta sig in i ett pågående QSO, och uppmärksamma övriga talare på att det är något viktigt man vill säga. Det känns adekvat som ett sätt att se till att komma in på en frekvens som används.

Däremot skulle jag använda mer gängse nödanropssignaler efter att väl ha fått övriga trafikanters uppmärksamhet.

Huruvida det är korrekt eller adekvat kan jag inte säkert säga, men i utbildningsboken från SSA anges att "Mayday" används vid telefoni, när luftfartyg, fartyg eller annat färdmedel "hotas av allvarlig och överhängande fara och begär omedelbar hjälp". (Tolkar man detta bokstavligt vore det alltså möjligen korrekt att använda detta om man har voltat med bilen och inte tar sig ut, eller om man har cyklat omkull i skogen och brutit benet.)

Vidare står i "Bli sändaramatör", sjätte utgåvan, tryckt 2009, att signalen "CQ Emergency" kan förekomma som nödsignal vid nödsituationer på land, när allvarlig och överhängande fara hotar människoliv. Det framgår inte vilken signal som används på amatörradiofrekvenser vid nödsituationer till sjöss, under vattnet (dykning) eller i luften.
 
Jag är nog av meningen att det hela krånglas till lite i onödan.

Att behöva anropa "break break break" på engelska när trafiken försiggår på svenska över en svensk repeater
finner jag lätt märkligt. Enligt min mening så borde ett kort anrop följd av en lugn (så gott det går)
och sansad beskrivning över vad som inträffat vara fullständigt tillräcklig.

Ifall man inte blir insläppt på repeatern p.g.a. att den är upptagen av frekvensägande långpratare
lär det inte hjälpa oavsett vad man använder för fraseologi, svensk eller engelsk.

De standardiserade nödprocedurerna i ITU-RR kommer sig av att man internationellt
inte ska behöva riskera att språkbarriärer medför att ett nödanrop missuppfattas eller tappas bort.

Man ska ha i minnet att amatörradion är befolkad av mer eller mindre välmenande kontrollfreaks som vill att just deras tolkning ska vara den som gäller. Författarna till det citerade IARU-dokumentet utgör inga undantag.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SA7ASX
Lättast är väl att ringa 112 på mobilen?

Hm, det syns att Ni lever i en annan del av SM.

Här i NV Jämtl.fjällvärld har vi stora mobilskuggor - och endast EN operatör, Telia. Några ggr / år är även strömförsörjningen utslagen, därmed är "masten död" som folk säger.

Det märkliga är att vid dessa tillfällen kan repeatern inne i Östersund (9 - 10 mil SO) höras och köras från min gamla IC2E.

Detta beror säkert på höjdskillnaden, fjälltrakt till flatland.

Om man tänker sig ett benbrott i stenskrovlig fjällterräng, ligger man taskigt till även om man är två personer. Jag bävar inför den stundande påsken, då många turister ger sig iväg på snöskoter och kan hamna i tråkiga situationer.

Förra året fick jag ett mobilcall från en turist som hade kört helt vilse, han visste absolut inte hur han skulle ta sig tillbaka.
Han hade två små barn i en pulka efter skotern och var helt skärrad. Vid detta tillfälle funkade "mobilen" tack o lov. Jag lotsade honom genom att be han se var solen var, samt uppmärksamma markens lutning. Gick inte att följa skoterspåret tillbaka då det var hundratals spår kors o tvärs.

OM i liknande situation, skulle jag försöka med att öppna repeatern och hojta Hjälp,hjälp,hjälp - en chans i alla fall...

/ Uffe
 
CIQ skrev; "Om man tänker sig ett benbrott i stenskrovlig fjällterräng, ligger man taskigt till även om man är två personer. Jag bävar inför den stundande påsken, då många turister ger sig iväg på snöskoter och kan hamna i tråkiga situationer."

Just där uppe i ödemarken ser jag att en KX3 och en stump tråd samt medelst morsetelegrafi på lämpligt kortvågsband sätta sig i kontakt med den civiliserade världen som en relativt säker livlina. Det förutsätter naturligtvis viss operatörsvana för att få fram sitt budskap så tydligt att detta reläas felfritt till lämplig räddningstjänst.

Men i civiliserade trakter torde sannolikheten för att 112 via mobiltelefon fungerar vara större än att påträffa en radioamatör som snabbt och effektivt kan hantera ett nödsamtal. Men det ena utesluter inte det andra så någon av kommunikationskanalerna bör ju fungera. Mobiltelefonen som back up för amatörradion eller omvänt.
 
Exakt Bengt,

Problemet är att "man" (jag) kör inte omkring med en /P rig i ett sånt läge. Känns mycket chansartat att få QSO just när det behövs. Men visst, om man ropar på ex.vis 3560 eller 7035 kanske det skulle fungera.Men min erfarenhet är att det är lättsammare att ha den gamle -2E i fickan och försöka.Finns i regel ej tid att mixtra med KV. KV-antennen läggs helt enkelt ut på snön, det finns ju inga träd. Inom FM har jag provat liknande, huvudsaken är att man vet var motstn. är belägen, inte för någon riktningsverkan utan mer för att bedöma avstånd/effekt.
Man kan tänka sig i mörker att man får stampa ner en tråd (dipol) i hårdsnön för att en hård storm kan gräva upp och slänga iväg trådarna. Det var jobbigt men funkade, Nu talar jag om c:a 2m hårdpackad snö. Mörker gör ju det inte lättare, men vi hade pannlampor. -:)

/Uffe
 
Last edited:
Back
Top