Ant fundering

sa6aqp

Well-Known Member
Har en liten fundering.
Om jag klipper till en dipol för vi säger 80 m.

Om jag lindar upp t.ex 5-8 m av kabeln på ett plaströr kommer jag då få en spol liknande effekt då?
Eller blir det en dålig resonans i det hela?

Vill kunna köra en förkortad antenn för smidigt portabelt bruk med enkla medel.
 
Du skriver "kabeln",
detta tolkar jag som att du menar koaxkabeln.
Du kommer då att få en luftlindad indiktans som
"tar bort" SWR-strömmar, mantelström, på koax-
skärmens utsida. En sådan "spole"/drossel bör vara
"någon/några dm från antennens matningspunkt för
att ge optimal "strypning".

Om du däremot menar att mekaniskt förkorta någon
av dipolhalvorna av antenntråden så måste du se till
att du får någon/några meter antenntråd "utanför
spolen för att "dra ström genom spolen".
Tyvärr så kommer antennens utstrålning att minska.
 
SA6AQP, förlängningspolarnas egenskaper har inget som helst samband med den längd man vill förkorta antennen med.
Att lyckas förkorta en antenn på det sätt du besrkiver kräver en makalös tur.
Fyll hellre i en lottokupong och köp dig en ferrari med kortvågsantenn......

Med program för att beräkna saken får man fram en spole som har en viss induktans.
Om du med 80 meter menar frerkvensen 3,7 MHz kan na med en spole på 30 µH skapa förkortade antenner.
Sitter spolen nära balunen åstadkommer den stor förkortning sitter den långt ut på antennebenen förkortar den mindre.
Dvs med 30 µH spolar kan man skapa en dipol för 3,7 MHz på kanske 2 x 7 meter till 2 x 15 meter.
Men allt kräver den största noggrannhet.

Att linda upp återstoden på ett plaströr är en väl förankrad myt som kommer från 27 MHz och är numera pemanentad bland radioamatörer.

är kan man ladda hem gratis program för ändamålet: Download from here.

Används solenoid.exe för att beräkna spolen.
Vertload.exe ger en förkortad vertikal som kan göras som dipol


de
Roy
 
SA6AQP Om du vill ha en förkortad antenn så varför inte prova Roys förkortade dipol. Beskrivningen hittar du här: ham.srsab.se/techtalk/kort_80m_dipol.pdf Den har byggts av många amatörer med gott resultat

73 de SM4IHY
Gunnar
 
Tackar för svaren.
Det som jag var nyfiken på var just om längden på antenntråden kunde lindas upp då den egentligen behåller sin rätta längd.
Tomten som jag är och grejar på har inte riktigt utrymme för en halvågs dipol för 160m.
För mycket träd i vägen som man måste komma runt och det blir en hel del trixande.
Alternativ är en loop för detta ändamål.

Ska kolla på Roys förkortade historia där lite.

Exprimentet är egentligen att få till en 160m dipol men manmåste börja någonstans eftersom jag nu har tillgång att köra på 3 olika dipoler för 80m så hade det var enklast att jämföra där..
 
Om du tittar i tråden "vafför använder ni inte 1810 2000 kHz" så finner du min förkortade dipol för 1810 - 2000 kHz, förslag då den ännu inte är trimmad.

Nej trådlängden har inget samband med den i spolen.
Alla tråd som är lindad bildar en spole medan den utsträckt är just en tråd eller stång.

de

FPD
 
Micke! kul online beräkningsmaskin för förkortning av dipoler: Martin E. Meserve - K7MEM - Electrically Shortened Center-Fed Half-Wave Dipole ( 3-30 MHz )
Vi ser att det finns massor med hjälp för att på olika sätt få plats med en antenn som har resonans på önskad frekvens och ändå få plats på tomten.
Fint att K7MEM har gjort det möjligt att välja måttenheter, men lite skrattretande att meter blir M (Mega). Men bara man vet felet så kan man använda programmet. Vidare måste man på förhistorsikt amerikanskt vis använda punkt som decimal.

de
ÄffPeDeh
 
FPD de GLD,

Och kors i taket för att "MHz" är skrivet på rätt sätt:)
Har även kört uträkningarna i EzNEC med gott resultat.


/Micke
 
Back
Top