Antenn för en nybörjare

bastuper

Well-Known Member
Vad ska man satsa på om man är nybörjare på radio?

Jag flyttar snart till en lägenhet där jag kommer att ha möjlighet att sätta upp en mast för amatörradio - men funderar på hur stort projekt det blir, ska man satsa på att sätta upp nått på taket gärna några meter upp från själva taket?

Det är ett gammalt 2 våningshus med rejäl takhöjd - iallafall på första plan och taket är plåtat dessutom.

Dessutom är detta i centrum, d.v.s. 500 m utanför "centrum centrum" i stan och det är fastigheter och lägenheter runtomkring.

Jag hade tänkt att försöka spara ihop till en all modes apparat och vill ju gärna kunna köra all mode dessutom.

Jag har inte certet än men det verkar bli en kurs i stan snart, annars får man nöja sig med DXing första tiden.
 
För HF:
Personligen så tycker jag trådantenner är perfekta som första-antenner. Iaf så länge du har utrymmet.
Det finns mängder av olika typer att välja på. Den enklaste är nog dipolen.
Priset är också oslagbart så länge man klipper till en själv.
Vill du köra vertikalt så tar du ett metspö för att staga tråden, sedan flera trådar som "jordplan".

För VHF och uppåt rekommenderar jag ett besök på en loppis.
Där kan du ofta hitta en yagi för några hundralappar (självklart inte i nyskick för det priset :)
Eller så gör du din egen dipol av två alu-bitar och en bit plast-skärbräda från köket.

73 SM0RVV
 
Back
Top