Antenn för 6m

SM0GLD

Vänsterhänt
Har simulerat (EzNEC) en antenn typ halo för 6m.
Måste få upp en någorlunda "osynlig" antenn.
Sneglade lite på Omniangles och andra 1/2-vågs rundstrålare.

Det hela fungerar bra men jag får en impedans på ca 10ohm.
Hur anpassar jag denna antenn till 50ohm?

Vad jag vet så kan jag välja någon av följande metoder:

gammamatch.
transformator, (luftlindad?)
1/4-vågs trafo med koax.

Vilken metod är lättast att lyckas med?

Tacksam för tips!

73/Micke

Jag har lyckats med en gamma-match en gång i tiden. Dock så är den antennen historia. Funderar dock på att bygga en ny halo för 6m. Bra för contest för att hitta stationer.

Hur osynlig måste antennen vara?

Har du någon möjlighet till rotor?

Kanske ett par stackade 4 ele Yagi och kalla det för TV-antenn???

73 de Kai

Jag har lyckats med en gamma-match en gång i tiden. Dock så är den antennen historia. Funderar dock på att bygga en ny halo för 6m. Bra för contest för att hitta stationer.

Hur osynlig måste antennen vara?

Har du någon möjlighet till rotor?

Kanske ett par stackade 4 ele Yagi och kalla det för TV-antenn???

73 de Kai

Jätteosynlig!!:cool:
Hade tänkt hänga upp den under ett takutsprång.
Självklart vill man ha yagi på rotor men det är otänkbart på hemmaQTH´t.
Har på nåder fått behålla min tråd för HF och vill inte utmana ödet i onödan.

Har provat med en deltaloop tillverkad av ett metspö och lite tråd.
Fungerar bra men kan inte sitta uppe när det är ljust ute.

En halo är ju platt så den kan jag gömma tror jag.

/Micke

Kanske 2 paralellkopplade 1/4 vågs transformatorer med 50 ohms koax kommer tillräckligt nära (25 istf 22 ohm)?

Cebik beskriver en rundstrålande antenn för 6m med "öppen triangel" som har 50 ohms matningsimpedans här: http://www.cebik.com/content/a10/vhf/ex6.html

/Arne

Arne, tack för länken. Där fanns lite nyttigt att läsa.
bl.a att det var svårt att anpassa till den låga impedansen då det var lätt att råka ut för resistiva förluster.

/Micke

Jätteosynlig!!:cool:
Hade tänkt hänga upp den under ett takutsprång.
Självklart vill man ha yagi på rotor men det är otänkbart på hemmaQTH´t.
Har på nåder fått behålla min tråd för HF och vill inte utmana ödet i onödan.

Har provat med en deltaloop tillverkad av ett metspö och lite tråd.
Fungerar bra men kan inte sitta uppe när det är ljust ute.

En halo är ju platt så den kan jag gömma tror jag.

/Micke

Men har du en HF-dipol så kan du använda den för 6m. Borde funka bra. En halo så nära ett takutsprång kan vara ganska ineffektivt. Har du några foton som du kan lägga upp så att man ser lite hur det ser ut. PM:a annars om du inte vill lägga upp bilder här.

mvh
Kai

Hej Kai,
Nej det är ingen HF-dipol utan endast en 26m ändmatad tråd.
Den funkar inte så bra på 6m och dessutom klarar ATU´n max 30MHz.

Att knöka in en liten antenn för 6m ovanpå min balkong och under tak är förmodligen inte effektivt men ganska osynligt. Taket är dock av trä och tegel, inte plåt.

Har en lång loftgång på andra sidan huset, betong över och under med armeringsjärn.
Funkar inte bra för antenner, det har jag provat redan.

Och taket är tabu, där kommer inga antenner upp för närvarande.

Vill ha en permanent monterad antenn för 6m men den måste vara liten och nästan osynlig.

DSC_5575_s.jpg
Här syns loopantennen monterad i kväll.
Den inglasade balkongen har ett tak men husets tak sticker ut ovanpå.
DSC_5572_s.jpg
Utrymmet mellan dessa två tak ser ut så här.
En antenn placerad i detta utrymma kan inte upptäckas från marknivån:)

/Micke

Last edited:
Byggde en Moxon.
Den låg 2MHz för lågt och return loss var kass, endast 8dB.
Kapade lite och hamnade rätt men fortfarande taskig anpassning.
Om jag ökar avståndet ordentligt till reflektorn så blir anpassningen bättre men då tappar man F/B på dessa antenner.
Bäst anpassning fick jag när antennen pekade rätt upp och stod med reflektorn i betongen.

.....alltså, hur tunar man en Moxon?

/Micke

Vilka dimensioner har du använt? Jag har byggt ett par stycken för 10m med hjälp av moxonprogrammet hos AC6LA Software och de har haft lågt SWR matat med 50 ohm, och ett utmärkt F/B förhållande.

Jag minns att antennen är känslig för avstånd och elementdiameter där elementen möts.

/Arne

Tack Kai,
Jag ska givetvis läsa på lite mer innan jag besvärar dig.

Det jag har lärt mig är att kopplingen mellan de två elementen är kritisk för F/B-förhållandet, därför ska man se till att avståndet i topparna behålls enl beräkningen.

Jag klippte alltså lika mycket på båda elementen och flyttade efter avståndet mellan de båda och prickade snabbt in 50.150MHz.

Det som nu förbryllar mig är att VSWR är så dåligt trots resonans.

Det blir nya försök i morgon.

/Micke...QRT

Vilka dimensioner har du använt?Jag minns att antennen är känslig för avstånd och elementdiameter där elementen möts.

/Arne

Arne,
Jag har kört med Moxgen och 1,6mm tråd.
Har även genererat en EZNEC-modell och allt stämmer i EZNEC förutom resonansfrekvensen som låg lite lågt.

På min antenn har hörnen radie så jag fick lägga till lite i EZNEC, ca 2,7cm för varje hörn.

DSC_5587_s.jpg

/Micke

Last edited:
Prydligt bygge!

Jag har aldrig byggt med PVC, utan haft ett kors som jag spänt tråden runt. Hur linjerar du ändarna där trådarena möts? Ändarna får inte vikas till öglor utan skall vara raka och ligga i en linje.

Gissar att du redan har sett de artiklar som Cebik skrivit om Moxonrektanglar, men här är länken ändå http://cebik.com/content/a10/moxon/moxpage.html. I slutet av artikeln som heter "Moxon Rectangles for 6 Meters" skriver om han om en trådvariant för just 6m.

/Arne

Hur linjerar du ändarna där trådarena möts? Ändarna får inte vikas till öglor utan skall vara raka och ligga i en linje.

/Arne

Här har jag givetvis gjort vissa avsteg från det optimala.
Jag har sett andra tråd-Moxon som har haft lite för stora öglor men ändå tydligen fungerar.

Jag har dragit ut tråden på samma sida av VP-röret och böjt tillbaka i form av en liten krok ca 5mm.

Kan det vara detta som ger mig dålig anpassning?

/Micke

Jag har för lite erfarenhet för att våga mig på en gissning om din vikning kan påverka anpassningen så mycket, men kanske någon annan här kan uttala sig.

Bygger man enligt de mått som Moxgen ger så borde det fungera på en gång utan större justeringar, tycker jag. Jag skulle nog pröva att bygga en enkel variant med två korslagda ribbor enligt Cebiks beskrivning där man spänner en nylonlina runt som man fäster antenntråden i. Därefter, om den fungerar, leta efter problemet med PVC-varianten.

/Arne

Inga problem.

Tvärtom, det vore kul att testa hur olika metoder ger olika mätutfall. Och jag kan fylla på min blogg med roliga bilder och mätningar. Så det är väl en vinna-vinna situation som det heter. Dessutom har jag själv spanat in möjligheten att ha en Moxon för att hitta stationer under test. Ibland blir Yagis lite smala när man ska hitta motstationerna ;) .

mvh
Kai

Tack Kai,
Jag ska givetvis läsa på lite mer innan jag besvärar dig.

Det jag har lärt mig är att kopplingen mellan de två elementen är kritisk för F/B-förhållandet, därför ska man se till att avståndet i topparna behålls enl beräkningen.

Jag klippte alltså lika mycket på båda elementen och flyttade efter avståndet mellan de båda och prickade snabbt in 50.150MHz.

Det som nu förbryllar mig är att VSWR är så dåligt trots resonans.

Det blir nya försök i morgon.

/Micke...QRT

Nu lite mer resultat...

Antennen pekar nu upp i skyn hängandes i snören för snabb åtkomst.
Har testat lite olika vinklar för att se om detta påverkar VSWR.
Det jag oroar mig för är närheten till armeringsjärn, balkongräcke, fönsterkarmar o.dyl metallobjekt men resultatet blir faktiskt ganska lika oavsett position.

Vid ett tillfälle lutade jag antennen mot balkongräcket och genast fick jag över 30dB return loss:eek:
Alla kablar och kontakter är kollade och dubbelkollade;)
Man får en känsla av att impedansen är helt galen trots tydlig resonans.
Denna resonans kan jag flytta ner i frekvens med hjälp av två krokodilklämmor.
Jag kan även skönja reflektorns resonans som ligger lägre i frekvens.
Även denna kan flyttas med krokodilerna.

Nu plockade jag fram en 4:1 balun och utförde ett prov.
1, Balunen inkopplad 1:4, om antennen har högre impedans.
2, Balunen inkopplad 4:1, om antennen har lägre impedans.

Resultat: Antennen har en impedans som är lägre än 50ohm.
Return loss blev nu 22dB:) det motsvarar ett VSWR=1,17:1

Varför har antennen fått så låg impedans:confused:

/Micke

Back