Antenn för bilen och SMFF 80 m

Allright.

Vi får väl tro att du har ett lite kraftigare antennfäste på bilen, kanske ett med 3/8’ fäste i taket.
Isf drar du en tråd …som en kvartsvågsradiator från den till ett träd.
För 80m blir den såklart betydligt kortare än 19,2m pga närheten till marken. Det där får du prova dej fram till.
Vill du komma åt fler band är det ju antingen att sätta vågfällor på tråden eller koppla på flera trådar för flera band.

Det här har jag provat själv och vet att det fungerar !!
Man kan t.o.m låta ordinarie bilantenn på fästet sitta kvar om gängan på fästet räcker.

Att markförluster o andra dåligheter kommer på köpet lägger jag mej inte i men snabbt blir det iaf.

Jaa... hm. I den gröna världen gick man ju till anfall med ett kastlod och en eller två niometerslinor. Hade man tur gick det rätt fort och utan personskador. Ett ytterligare par niometers som motvikter så var man QRV på 2-8 MHz. Träd eller liknande behövs ju...

Idag skulle jag ta en linjestång och peta upp ett dragsnöre snarare än att använda projektiler. Man kan införskaffa ett 10 m teleskopiskt glasfiberrör till rimligt pris och anordna en trådhållare i toppsektionen. Med vettiga naturliga förutsättningar går det rätt bra att jobba så. En enkel ATU av något slag eliminerar behovet av att justera själva antennen.

Tack för svar.
Det som VRL och OCK diskuterar är ganska likt det jag gjorde innan - förra bilen hade dragkrok och jag surrade fast en glasfibermast på en cykelhållare.

Men jag vill komma ifrån masten, och hellre utnyttja omgivande träd (det brukar finnas för det mesta.) Hur åstadkommer jag en uppsättning av antenn, för 80/60/40m, förmodligen utan mast, med träd, och som bara tar 5 minuter att rigga och ta ned?

Låt fantasin flöda!

OCI
Jag har turen att ha kofångare i metall. Så på bakre kofångaren har jag ett fäste för ett 27 MHz spröt. På insidan en icom ah-4 tuner och en ic-718.
Bara att klämma på en random wire med en krokodilklämma, ock kasta upp i ett träd. och koppla en likadan wire till jord. Snabbt och fungerar finfint. Sitter sprötet på så kan man ju sätta klämman på det.

Ett annat sätt som påminner om OCK:s bild är att man har en platta som man ställer bilens däck på och som har en rörstump svetsat på utanför däcket som maströren passar i.
Stadigt och bra.

antennfäste.jpg

Tuner kräver inte mina bägge varianter heller.
Du sa du hade lite idéer själv…vilka kan det ha varit? Detta med en mast ville du ju inte ha…därför är jag nyfiken på’t?

Ett annat sätt som påminner om OCK:s bild är att man har en platta som man ställer bilens däck på och som har en rörstump svetsat på utanför däcket som maströren passar i.
Stadigt och bra.

View attachment 12695
Ja, så ser ’foten’ ut jag föreslog högre upp fast bäst blir det med en kula, som en dragkula upptill.
När man börjar masta på med en såndär upptäcker man att marken alltid lutar…även där det såg så plant ut från början.
Med en kula på röret är första sektionen man mastar på där enkel att ställa i precis valfri vinkel.
Säger det ifall ngn annan är inne på samma spår.
Ett dumt rör som det på bilden räcker sällan som det är.

Okej, @SM6VRL blev nyfiken på mina idéer så här kommer de. Inget av det här är nytt, utan är saker jag har sett av SMFF:are, kanske från de allra första åren för kanske 10 år sedan. Jag glömde nog säga att jag tänker mig att köra från en bil

Att sätta upp en dubbeldipol kräver att jag rullar ut fyra dipolben, sedan reser masten (eller hissar upp mittfästet i en gren.) Därefter vandra runt och spänna upp dipolbenen. Trådarna har jag uppspolade "i kors" på tillsågade golvlistbitar, för att de inte skall trassla sig. Tänk koaxvindan för en Arméns högantenn, för dig som var med på den tiden. Detta blir en antenn för 80m och 40m, med radions matchbox kan jag hjälpligt köra 60m. Det blir en effektiv antenn, och ofta med väldigt goda signalrapporter. Men det tar en bra stund att få upp allt.

Jag funderar på en random wire som är upprullad på en bobin (rulle), tillsammans med en fästlina på några meter. Jag har sett en bild på detta för länge sedan. Tanken är att jag har den i bakluckan. Jag öppnar bakluckan, tar tag i änden på antennen, och fäster ett kastlod. Jag brukar använda en pinne från skogen. Sedan kastar jag pinnen över en gren, så att antennlinan rullas upp från bobonen. Sedan tar tar jag tag i änden på linan igen och kastar tills antennen är helt utrullad, samt fäster linan i ett träd.

När det är dags att riva antennen lossar jag fästlinan från trädet. Tillbaka vid bilen kopplar jag in en skruvdragare till akeln på rullen och rullar snabbt in antenn och fästlina! Bzzzzzzzzt! (Denna geniala idé är stulen från en annan amatör för länge sedan.)

En sån här antenn mår väl bra av några motvikter. Möjligen ytterligare rullar för dem, eller något annat som går fort. Eftersom de ligger på marken blir det inte lika åbäkigt att lägga ut dem.

I bilen, nära bobinen, ett mantelströmsfilter och en 1:9 (?) unun.

Som jag skrev tidigare, tanken är att det skall ta max 5 minuter från att jag stannar bilen tills jag trycker in PTT. Detta kräver ju en smidig installation i bilen, men det är en annan historia.

Ett förslag helt skiljt från övriga.
EN Magloop på taket. Horisontell eller vertikalt monterad tar säkert bara 30 sekunder att fälla upp eller så kan man köra med den i liggande läge.
Kanske något i denna stil loop kan funka också.

Back