Antenn på resa

SM7PXS

Well-Known Member
Godmorgon

Finns det någon här ute som har tips på smidig antenn att ta med på resa söderöver. Har funderat på att ta med ett 6m metspö men dom blir ju ändå dryga metern ihopskjutna. Det lär ju knappast överleva flygtransporten. 17-10m är dom primära banden.

Hur har ni gjort? tips mottages tacksamt.

Örjan
SM7PXS
 
Hej Örjan!
Kanske den ändmatade portabelantennen som beskrivits i QTC för ett par nummer sedan (den med tennisbollarna)?
Jag vet att många här anser att den är värdelös, men samtidigt verkar det ju vara många som är nöjda med den.
Själv har jag inte testat den med kan ju vara värd ett försök?
// Åke
 
Min reseantenn knåpade jag ihop intill Kaitumälven i Lappland. Hade med min KX1:a men bara fått med en rulle tunn tråd. Således klippte jag till en dipol och tillverkade en stege med några varv eltejp som spacer ungefär var 30:e centimeter.

När jag byggde KX1:an tog jag med Elecrafts option, en inbyggd tuner. Kör på 80-40-30-20 m och den inbyggda tunern fixar att stämma av antennen.

Prestanda för antennen är okänt men det fungerar ju. Får ut 2-5 W beroende på band men det räcker till för DX-kontakter. Antenntråden och stegen är tunn så alltsammans tar liten plats.
 
Hej Örjan

Jag föredrar att inte vara beroende av upphägningspunkter, jag har gjort en kopia på Buddistick och den fungerar tillfredsställande. Stativet är ett kamerastativ, under spolen en gardinstång som är delan (Biltema) och ovanför ett teleskopspröt som är 1.5m långt. Går bra mellan 10-20m
 
Hej,

Nu reser jag mest med bil på min semester men jag brukar använda mig av ett 5m metspö i glasfiber samt en enkel inverterad V konstruktion för passande band. Till detta kan man även ta med några tältpinnar och nylonrep om man saknar något att fästa det i på plats eller behöver binda upp metspöt mot något.

Passar det inte att göra ett inverterat V kan man alltid göra en vertikal av den :)

73 de SM7VRZ
 
Många goda tips. Tackar.

Åke, har tyvärr inte tillgång till QTC. Så har inte sett den.

Det blir ju vissa fysiska begränsningar. Har försökt få tag på metspö som går ner i resväska men för kort varsel. Mina vanliga går inte ner.
Kommer ha terass, inte balkong så inte helt enkelt att hänga saker heller. Egentligen ett ganska hopplöst läge. Men skam den som ger sig, Icoms original mobilantenn till 703 går ner i väskan så den får åka med tillsammans med lite radialer.

Sedan får vi se vad eftermiddagens experiment kan ge. Kanske ger mig på något som är stort no no för många. 9:1 unun och random tråd. Eller nåt helix aktigt på delbart elektrikerrör. Tur man har nära till stort varuhus med grön och vit skylt.

Örjan
 
IMG_1292.JPGIMG_1293.JPGIMG_1294.JPGIMG_1295.JPG
Min antenn är lite som en outbacker också. jag har bara fler uttag att välja mellan. finliret gör man med teleskopsprötet. Nerpackat är det bara 45cm.
 
Jag har med viss framgång använt ett 5-meters resemetspö "Fladen Clipper Compact".
Det blir endast 60 cm ihopfällt, och går lätt ned i en resväska.
Här verkar det finnas att köpa: Intropris.se

73,
Jonas/SM5PHU
 
@Bjarne, Tack för bilderna. Tjusigt bygge. Det får jag kika vidare på när mer tid finnes.
@Jonas. Det var precis sånt spö jag var ute efter men hittade inget på nätet när jag började leta, tack för länken!
@Åke, packning pågår just nu, får se om radioprylarna får plats. hård prioritering om kilona i väskorna. Återkommer om tid och Freq via mail om det går i lås.

Har i alla fall fått ihop antenner i eftermiddag med gedigen hjälp från RRF. Det blev en avstämd dipol för 17m gjord av 0,75 mm2 RK. tunn och fin, nästan osynlig.
Samt en liten annan sak. Vet inte om det är dummyload eller antenn. Men byggde en Rybakov med 7,6m tråd. och lite radialer. Hörde i alla fall en del på den och på 17m var det nästan samma signaler som dipolen. inga problem att stämma av från 30m och uppåt.
Jag har inga förväntningar på att det ska vara någon kanonantenn utan det var mer ett utslag av experimentlusta.

Matar allt med lågförlust.koax, en variant som är hälften så tjock som RG58 typ så allt blir tunt och smidigt och snudd på osynligt.
Ja det hade varit bättre att mata med öppen stege och köra nåt annat men nu är förutsättningarna inte sådana att det är möjligt.

Återigen tack för alla råd och tips! Har gett ytterligare inspiration och ideer. Synd man inte reser utomlands i jobbet längre, då hade det där kompakta metspöet varit perfekt.

Örjan
SM7PXS
 
Lycka till på resan Örjan, komplettera gärna med bilder när du kommer hem.
 
Inga stående vågor här. Men rätt mycket bekymmer att bada igår med vågor på uppemot 1,5m. Så dom flyttade sig ordentligt och allt annat i sin väg.
Blev ingen radio på resan men gott om antennplatser lokaliserade för ett ev återbesök. Dryga 30 grader kl 19 och 26-27 i havet. Helt ok i SV9-land.

Örjan pxs
 
Back
Top