Antenn på vinden, 144Mhz&430Mhz

Drutten

Well-Known Member
Hej
Jag har pratat med styrelsen i våran bostadsförening om att sätta upp antenner på taket.

Eftersom vårt tak är gjort i trä samt har takpapp och riktiga takpannor som funderar jag att sätt dom på vind av flera skäl.

När det gäller kortvågen så tänker jag dra en lopp runt hela vinden och häfta fast den med häftklammer, den kommer att bli ungefär 90 m lång, sedan är den kopplad till hemmagjord balun.
Där är det inga problem.

Där imot kan jag sätt 2m och 70cm antenn på taket men då måste jag låta någon annan göra det så jag tänkt sätta den antenn också på vinden.
Jag har en basantenn för det och den 170 cm lång.
Jag har hittat ett ställe där jag kan sätta den men den sitter precis i mot taknocken.
Det finns en basantenn som är 130 cm lång som jag kan tänka mig att köpa.

Nu funderar jag om man inte kan sätta upp en mobil antenn gjord för bilar och då frågan om jag måste göra en jordplans plåt eller kan man använda stålburans konstruktions som jordplan.

Fördelarna med att sätta på vinden är, man slipper att den blåser ner när det kommer stormar, blixten har inget att träffa eftersom antenn inte högsta punkten (jag vet att blixten kan slå snett) sedan så är den dold så ingen ser den.

Nu till huvudfrågan, kan jag använda en bilantenn som en basatenn?

Tacka för svaret alla kloka ord i förväg.

Vet också att jag gjord en tråd förut om kortvågsantennen men nu gäller det 2m&70cm.
 
Jodå - det fungerar. Jag hade själv detta arrangemang en gång i tiden. När det regnar eller snön ligger kommer Du att märka en viss försämring. Största nackdelen är att HF-antennen kommer att vara nära andra kablar som för 230V, räcken, stuprännor av plåt och andra metallstrukturer, och i dom finns störningar från nätagg i modern elektronik, störningar från fläktstyrning, jordströmmar med inducerad HF i och annat skräp. Men det är förvisso ett elände som alla som bor i tättbebyggda områden har - mer eller mindre.

Blixten kanske inte slår ner, men den passerar, och när den gör det kommer Din HF utrustning att få känna av den ändå. Det spelar ingen roll om antennen sitter inomhus. Jag minns själv hur det slog 3 dm långa gnistor från mitt kablage till ett jordat rackskåp när det åskade ovanför...

När det gäller VHF/UHF: Googla litet och bygg sedan J-poleantenner eller liknande. Skall antennerna sitta inomhus kommer den att vara skyddad från i vart fall väta och då kan man lika gärna snickra ihop något själv. Vanlig FK-kabel på en bit papp eller trä funkar utmärkt.
 
Jag har satt upp en 6-el. Yagi för 144MHz på vinden (Taket är täckt med betongpannor). Visserligen har jag inte gjort någon vetenskaplig utredning, men det funkar alldeles utmärkt. Jag hör de fyrar som jag borde höra med en utomhusantenn. Det verkar till och med funka ganska bra när det regnar med.

Den stora fördelen är att hela installationen är väderskyddad. Det behövs inga fuktskydd utan alla anslutningar sitter helt öppet. Helt plötsligt blev det väldigt enkelt att bygga antenner....

På HF är det nog värre. Störningsdimman är betydligt tätare där. Jag skulle inte ens försöka. Som tur är fick jag en fin flaggstång i födelsedagspresent av förstående vänner.
 
Hej
.
Nu funderar jag om man inte kan sätta upp en mobil antenn gjord för bilar och då frågan om jag måste göra en jordplans plåt eller kan man använda stålburans konstruktions som jordplan.

Fördelarna med att sätta på vinden är, man slipper att den blåser ner när det kommer stormar, blixten har inget att träffa eftersom antenn inte högsta punkten (jag vet att blixten kan slå snett) sedan så är den dold så ingen ser den.

Nu till huvudfrågan, kan jag använda en bilantenn som en basatenn?

.

En halvvågs bilantenn behöver inget jordplan för att funka bra
 
Här finns beskrivning på en 2m antenn som är nästan gratis. Portabel J-Pole Antenn fr 144 MHz

Om du googlar lite så finns det gott om beskrivningar på denna antenntyp både för 2m och 70cm. Även kombinerade med traps finns.

Hej
Jo när det gäller J-pole antenn så är det ett sätt att göra en antenn och den verkar intressant och det är därför jag sätta antenn på vinden så att jag ska kunna experimentera lite med olika antenner.

Tack för tipsen.
 
Hej
Nu har jag satt upp min bas antenn på vinden och den sitter på en träbalk där upp men den sitter nära en ventilationstrumma vilket ger lite stående våg men helt acceptabelt.

Trumman skärmar av lite söder ut så att jag får dåligt in dom repitrarana åt det hållet men det gör ingeting.

Nu återstår det bara att få ordning på kortvågs antenn men det löser sig.
 
Antenn påp vinden

Hej.

Antenn på vinden kan funka bra eller som i mitt fall för jag inte ha antenner utomhus eller möjligtvis en antenn gömd i en flaggstång.

Varfördå kan man undra sig och det hör till saken att vårt hus är i ett vad man säger "deed restricted area" i USA och här skall allt vara lika och amtörantenner är något man inte gillar.

Har därför som tur är en mycket stor vind.

På vinden finns just nu en J-pole för 2M/70cm och en loopantenn från MFJ som jobbar mellan 10-30 MHz och avstämmes remote nedifrån radiobordet.

Innan jag valde dessa antenner provade jag en del med vanliga GP och div mobilpinnar som en ATAS-120 med jordplanstrådar.
Gemensamt för dessa antenner var hög störnivå från all annan elektronik i bottenvåningen på huset.

Genom att valja dessa antenner blev det ok.

Nästa steg i antennaprken blir att göra loopen vridbar och på samma gång innen på vinden få upp en liten HB-9CW för "M och en dipol gjord av Hamstick antennas för 6M.

Har haft tur för mitt tak är av trä med asfaltsplattor på så själva takkonstruktionen påverkar inte så mycket.

För mig är det även en annan vinst och i Florida har vi orkaner då och då.
Antenner på vinden gör att dom i alla fall finns kvar så länge taket sitter dä. hi-hi

Här kan man läsa mer om "osynliga antenner"
Stealth Amateur Radio

Använde en hel del råd från denna sida.

73 W4LEI Kjelle
 
Back
Top