Antenn problem

SA5BXT

New Member
hej
Ny på forum och nytt cert och trist bostadsrätts förening! Jag får inte sätta upp en trådantenn på taket då risken är stor att det kommer att växa upp en skog av antenner!! Vore ju trevligt om hobbyn växte...
Däremot så tyckte vice chefen att jag kan "smyga" upp en tråd mellan balkong och fönster!! Så, då gör jag väl så. Nu är kunskaper om antenn design inte stora hos undertecknad. Jag har ca. 6m att jobba med antar att jag kan komma en bit med detta avstånd. tacksam för lite tips om lämplig konstruktion.

73 de Mats
 
Du kan ju börja med att fundera på vilka band du vill köra på. Högre frekvens = kortare antenn... ungefär..

mvh/Eric
 
Hej Mats,
Du är inte ensam om att leva under antennförbud......tyvärr även jag.
Detta är väldigt vanligt och detta ämne har diskuterats vid ett flertal tillfällen här på forumet. Jag rekommenderar att du söker i gamla trådar, alltid hittar du något nyttigt.

Jag gjorde så här:

Antenn1, En tunn 27m lång 1,5mm aluminiumtråd fäst mellan balkongräcket och närmsta träd fungerar hyfsat. Balkongräcket är min jord i detta fall och jag har en antenntuner sittande på balkongen.

Antenn2, För högre frekvenser (20m och upp) använder jag ett 6m glasfibermetspö.
Även i detta fall jordning i balkongräcket och antenntuner i matningspunkten.
Metspöantennen kan jag snabbt plocka ner om det blåser för mycket.

Du har ju 6m mellan balkong och fönster.
Kan du jorda i balkongen så fungerar nog din 6m "korta" tråd bättre.
Alternativt använd ett metspö åt ena hållet och din 6m-tråd åt andra så kan du kanske få till en 12m dipol.

Först ter sig situationen hopplös.
Sedan släpper man loss fantasin och vips har man "hittat på" en antenn som fungerar hyfsat.

/Micke
 
Antar att GLD bor längst upp och inte har något tak ovanför balkongen ?

Inte lika enkelt ifall man bor på 2:a våningen...

Jag har funderat på att dra någon tråd i L form mittemellan mitt räcke och underdelen av balkongen ovanför, men hela balkongkonstruktionen är i metall så den lär väl påverka en del.
Man kanske skulle prova att stämma av balkongen istället :D

Sedan är jag lite rädd att bränna upp mina aktiva wellbrook RX loopar som också står på balkongen ifall jag börjar sända där, nu har jag ju dock bara en FT-817 så det kanske inte händer så mycket.

Provade att sända lite JT65 med en loop inomhus idag på 20/15 men det kom nog inte ut någon mW öht., antar att vi har någon sorts metallfolie i väggarna utåt. (Modernt hus med frigolit isolering ytterväggarna)

Det är inte lätt att vara radiointresserad i det moderna samhället.
 
Antar att GLD bor längst upp och inte har något tak ovanför balkongen ?


Nej jag bor inte högst upp och jag försöker bara förmedla några av mina antennidéer.

Jag började med att spänna upp en dipol för 40m på en lång loftgång.
2x10m satsade jag på men innan jag hittade resonansen hade jag klippt ner antennen med ca 3m. Detta berodde på antennens koppling till husets balkongräcke, eldragning mm. Min slutsats var att antenner fungerar inte så bra väldigt nära ett stort hyreshus. Antennen satt på husets östra sida och jag kunde faktiskt bara höra ryssar, västerut var jag skärmad av huset.

En tråd ut till ett träd fungerade mycket bättre, antennen ska långt bort från huset om det går.
Min metspöantenn är skärmad av huset åt ena hållet, vad kan jag göra? trots detta går den bättre än tråden från 20m och upp.

/Micke
 
Last edited:
Förlåt, jag kunde bara inte förstå hur man sätter ett 6m metspö vertikalt utan att man retar grannen ovanpå ?

Jag tycker du gav fina tips och önskade att jag själv kunde göra något liknande, har kört med
metspö vertikal i Storlien på 20m och jag såg genast på JT65 RB att den gick mycket bättre på DX än den lågt placerade 40/20 dubbeldipol jag hade fått upp först i djupsnön bakom andelsstugan.

Har själv haft tankar på ett horisontellt metspö men då lär man väl bli anmäld av någon granne, inget får ju sticka ut från balkongen som för övrigt är in mot en gård i mitt fall.
Lite mindre ögonifallande om man bor så man har skog eller obyggt utanför.

Något motor styrt ala James Bond hade inte varit så dumt, då skulle man kunna smyga ut antennen när det blivit mörkt utan att själv exponera sig.
 
Last edited:
Utan att veta hur din lägenhet ser ut i mer detalj är det svårt att ge konkreta råd.

Allmänt sett så är det ett besvärligt problem med att få till en fungerande antenn i små utrymmen.

En ändmatad tråd medför problemet att den har mycket starka närfält omkring matningspunkten, i synnerhet på låga frekvenser. Dessutom kommer returströmmarna till matningspunkten att vilja följa den övriga ledningsdragningen i huset så riskerna för att både störa och bli störd är stora.

Om det går att orientera tråden så att den blir så mycket vinkelrät mot andra installationer i huset som möjligt är det bra, och även ifall det går att anordna någon form av motviktsnät till antennavstämmaren som inte är galvaniskt förbundet med andra ledningar i huset.

Med en antenn av denna typ får man tyvärr också räkna med att brusnivån i mottagning på de lägre frekvenserna blir hög.

En "magnetloop" har föreslagits, och den är en gynnsam lösning när det gäller mottagningsstörningar. Detta beror främst på att lokala ledningsbundna störningar har mycket mindre magnetiska fältkomponenter än elektrostatiska.

Dessvärre ger en sådan också extremt starka magnetiska närfält vid sändning, vilket kan medföra mycket svåra störningar på grannarnas hemelektronik. Det är svårare att skärma och filtrera bort inverkan av magnetiska närfält, vilket kan leda till att störningar kan uppträda vid lägre effektnivåer än när man använder andra former av antenner.

Sammantaget är problemet svårt men inte omöjligt. Vid högre kortvågsfrekvenser (20m och uppåt) blir antenndimensionerna närmare självresonans vilket gör frågan mer lätthanterlig. Dessutom minskar vanligen störnivån i mottagning med ökande frekvens.

När man dessutom använder telegrafi eller t.ex. PSK31 vilka kräver både smalare bandbredd och lägre S/N än SSB så kan man få goda resultat även med låg effekt och antenner med låg verkningsgrad. Det gäller dock att välja rätt band och rätt frekvens inom bandet i mycket högre grad.

Jag kan också instämma i att ett uppmärksamt studium av kapitlen 8 och 10 av boken
http://www.rsgbshop.org/acatalog/PDF/StealthAntennas_Sample.pdf kan göra underverk.




73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tackar för alla tips ! Läget ser inte helt hopplöst ut som jag förstår. Hur fungerar det här med balkongräcket som jordplan? räcket är ji i och för sig fast i betongen. Ovan teglet så löper en ca. a5 - 20 m lång kopparplåt. Skulle denna kunna vara något? finns ingen möjlighet att beröra mer än från vår balkong.
Mats
 
Det kan vara jättesvårt att avgöra vad du ska göra utifrån lite skriftliga beskrivningar. GLD hade bland annant med foton när vi funderade på hans problem. Mitt tips är en länk till google-maps, så att man kan titta i street-view eller att du bifogar ritning/foto på var du funderade att sätta upp antenn.

Till och med en ändmatad tråd från fönstret kan fungera acceptabelt, och lösningen med ett "metspö" på balkongen är också alldeles utmärkt. Om du lyckas få till ett tillräckligt långt spö, så kan den ju faktiskt rymma en koaxialdipol eller liknande. Då kan du i alla fall köra de högre banden med en tuner.

Ett annat alternativ är att ha en aktiv loopantenn för mottagningen och sen switcha över till lämplig sändarantenn. JZT hade en ritning i detta nummer at QTC som såg bra ut. Den kan du säkert placera på ett listigt sätt på en balkong eller i värsta fall inomhus.

Det finns som sagt många lösningar, men de viktiga frågorna är:

1. Fysiska förutsättningar

2. Vilka band (alla är fel svar oftast)

3. QRP? 100W QRO?

4. Mod? (digi/CW för lägre S/N, SSB kräver lite bättre S/N)

5. Målsättning? (Dvs. contest för skojs skull är lite annat än att jaga topplaceringar exempelvis).

Min erfarenhet är att allt går, bara man är lite kreativ. Förutom att man inte kan tävla mot radioamatörer som kör 1kW+ och 80m monobandsyagis.

Men man kan ha kul ändå. Bara att fundera på vad man vill...

73 de Kai


Tackar för alla tips ! Läget ser inte helt hopplöst ut som jag förstår. Hur fungerar det här med balkongräcket som jordplan? räcket är ji i och för sig fast i betongen. Ovan teglet så löper en ca. a5 - 20 m lång kopparplåt. Skulle denna kunna vara något? finns ingen möjlighet att beröra mer än från vår balkong.
Mats
 
Förlåt, jag kunde bara inte förstå hur man sätter ett 6m metspö vertikalt utan att man retar grannen ovanpå ?

Vet inte vad han där uppe tycker och tänker.
Jag vinklar ut metspöt så att han där uppe inte får den i ögat;)
Metspöt blir inte riktigt vertikalt men det gör inget för huset skärmar ändå av ena sidan och detta påverkar givetvis strålningsdiagrammet.

Jag har två sidor där jag kan sätta upp metspöt, huset sitter i vägen hur jag än gör.

/Micke
 
Läget ser inte helt hopplöst ut. Jag har fått lite idee´r och tips att jobba vidare med. Vad jag förstår så är chansen att få bäst resultat från 20 m och uppåt. Huset är ett vanligt 3 vån flerfamiljshus, bor på 3:e längst ut mot gavel. Balkongen är "riktad" rakt mot söder.
73 de Mats
 
Back
Top