Antenn

SM7CDO

Well-Known Member
Hej alla
Har läst det mesta på detta forum och titta runt på många hem-sidor.
Har förstått att det finns mycket kunnigt folk här.
Så därför en fråga: Jag kommer förmodligen att ha ett utrymme på c:a 100 m
och c:a 25 m högt. Då är frågan hur utnyttja det på bästa möjliga sätt?
Jag vill köra på alla banden 160 till 10m, gärna 6 m oxo.
Skall jag sätta upp en dipol för 160 m med 450 Ohm balanserad matning och direkt in i en automatisk antenn tuner och en kort koax ut till riggen?
Eller finns det bättre alternativ.
Tacksam för synpunkter.

73 SM7CDO
 
Mtt förslag, och min favorit är om du har dessa möjligheter en DubbelZepp.
Dvs du gör en så lång antenn som får plats, klipper den i mitten och matar med 450 OHms stege.
Jag har en sådan på 2 x 40 meter.
Nackdelen är att du måste stämma av den på alla band. Men det blir en bra antenn för alla band. All lyssning gör man i bypass.
Jag har stämt av min på 50 MHz med gott resultat. med en balanserad avstämmare för bara 50 MHz blir det mer optimalt där.
En automat tuner som numera är det som gäller försett med en balun efteråt, 1 till 1 eller 1 till 4 får testas fram. Även om en "äkta balanserad avstämamre" är att föredra. Det är en bra ide att kunna förändra stegens längd ifall det blir problem på något band. Stegen är lätt att skarva.
Bästa möjlig symmetri är av vikt.
Stege kan man bygga eller köpa.
 
Detta beror på vilken typ av "tuner" som man har tillgång till.

För att kunna anpassa hela det impedansområde som en lång dipolantenn ger i matarkabelns ände
i ett stort frekvensområde behöver man en ganska bra anpassare.

Något som har beskrivits i England är att använda en automatisk avstämmare, som t.ex. Icom AH-4, och montera den nära dipolens matningspunkt, och sedan linda upp både koaxialkabel och styrkabel till "tunern" som en luftlindad spole med c:a 10 varv och en diameter på c:a 200 - 300 mm. Skulle det bli problem med "HF i riggen" kan man linda ytterligare en sådan precis innan kabeln går in i huset.

Poängen med detta är att balunen åstadkoms genom att linda upp matarkabeln, och inte genom att sätta en transformator efter "tunerns" utgång. Där utsätts den för stora påfrestningar när man matar höga impedanser.

Dock kan man få antennimpedanser där "tunern" inte har anpassningsområde nog. Dessa uppkommer främst när antennlängden blir en multipel av en hel våglängd. Detta kan man ta hand om genom att antingen ändra på längden så att det inte blir helvågsresonans i något amatörband, eller genom att montera en ytterligare parallellkopplad dipol som man lämpligen gör med halva längden (2 x20 m om man har en 2 x40 m).

Då kommer man att få en dipol som har låg impedans både på 80 m och 160 m, vilka är de besvärligaste fallen. Dessutom kommer "tunern" få ett lättare arbete på de övriga banden, eftersom antennen får "tjocka ben" som ger mindre impedansvariation med frekvensen.

Något man bör känna till är att en sådan antenn kommer att få ett mått av riktverkan på högre frekvenser, eftersom den blir stor i förhållande till våglängden.

Det är vanskligt att sia om hur riktningsdiagrammet kommer att se ut, men det brukar bli ett "flikigt" diagram (a´la "fyrklöver") som har flera strålningslober, vilka har en allt spetsigare vinkel mot antenntrådarna efterhand som frekvensen stiger.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Roy och Karl-Arne.
Vad jag kan utläsa skall jag helt enkelt ta hela tillgängliga längden, vilket blir c:a 100 m
och klippa av tråden på mitten och ansluta en 450 ohm bandkabel.
Ansluta bandkabeln till en balanserad ingång på en automat tuner, som kommer att sitta precis innanför väggen, med koaxutgång till tranceiver.
Ta till bandkabel såväl som koax några meter extra för baluner.
Vad menar Roy med "All lyssning gör man i bypass"?
Icom AH-4 verkar bra men den klarar inte 200 W, som jag har.

73 SM7CDO
 
Hej SM7CDO, med Bypass menar jag förbikoppling, (en arbetskada sedan tiden med "styr och regler").
De flesta antennavstämmare går att förbikoppla, och då dagens mottagare har känslighet i överflöd kan man lyssna utan antennen avstämd. Dock finns mottagare som "mår bättre" av den förseleketion som en antennavstämmare ger.
Den antenn du beskriver skulle jag sätta upp om jag hade den platsen.
Själv har jag 80 meter mellan träden och en 80 meter lång mittmatad dubbel Zepp.
Förändringar av stegens längd påverkar mycket hur avstämmaren klarar jobbet.
AH-4 tål 100 watt och arbetar bara med 10 watt under avstämningen och kan bara köras med en ICOM station.
Koaxen mellan avstämmare och sändare, c:a 0,5 till 2 meter i praktiken, är lämplig att förse med en RF Choke.
 
Back
Top