Antenn

SM3IXY

Well-Known Member
Hej ja kör med 2x16m dipol och den funkar bra på 20,40 och 80m. Vad händer om a byter till longwire 37m?
 
Frågan är hur bra din dipol igentligen fungerar på de banden du skriver, jag antar att du använder din tuner för att få till det och då mår ju radion bra men frågan är vilken verkningsgrad du har i den antennen så vida du inte kör med stegmatning.
Jag har hjälp en amatörkompis med en ändmatad antenn liknande den du undrar över och du behöver till att börja med en balun med hög utväxling och ett riktigt bra jordtag annars blir det som GLD skriver med höga commond mode strömmar efter skärmytan på koaxen men rätt monterad fungerar det skapligt bra.
Det finns många så kallade "multibands antenner" men den enda riktigt bra antennen för alla band som inte är i resonans är en balanserad antenn med stegmatning och en tuner avsett för stegmatning.
Inte en vanlig tuner med stegingång och ofta med en 4:1 balun på ingången utan en länkkopplad tuner är det som gäller.
 
Nu är det för all del longwire han frågar om…inte vad som är den bästa antennen…svaret på det måste vara som att fråga vilken bil som är bäst.
Mitt bidrag är isf liknande min fandipol med flera dipoler till samma matningspunkt.
Ingen tuner alls behövs. Den behöver inte ta mer plats än 2x16 m heller.

’Longwire’ gissar jag det eg inte alls handlar om utan en ändmatad tråd. Angiven längd antyder ju det. Amatörer i lght har ofta inte annat o välja på men brukar ändå få till det.

Har man plats för 2x16m finns det dock ingen som helst anledning till byta ner sej till ändmatad tråd…tycker jag.
 
Tack för svaren, från antennen använder ja en 300ohms kabel ner till vinden och via en choke går RG58 ner till shacket. Min 7300 stämmer av alla banden som ja nämde även 6m och 10m
 
Då har du inte så våldsamt hög SWR då 7300 klara 3:1 som mest men som sagt frågan är hur bra du kommer ut på banden då verkningsgraden inte är så bra som en antenn i resonans eller med stege hela vägen till tunern.
 
från antennen använder ja en 300ohms kabel ner till vinden och via en choke går RG58 ner till shacket. Min 7300 stämmer av alla banden som ja nämde även 6m och 10m
Men Stefan, har du tagit bort din LDG tuner?
Man bör nog anpassa efter 300 ohms kabeln innan man går vidare via vanlig koax.
 
Ja LDG-tunern är bortkopplad, tycker du ja ska ansluta den igen?
Ja ska testa att koppla in den igen de kanske bidrar positivt, men ja ska åka bort på måndag så det blir en senare test, de ligger nåt i de ni säger.
 
Det hela beror ju på hur bra/dålig anpassningen är i slutet av din 300 ohm kabel och hur lång din koax är.
Har du en balun mellan bandkabel och koax?
 
Back
Top