Antenner i regnväder...

Inte undra på att det sprakar ibland!

BSZ hade sina kryssyagi för 144 sittande inte som + utan som x för att inte vattendropparna skulle hänga kvar längs hela längden utan rinna av i ena änden, och dessutom lika för båda planen. Ren vertikal resp horisontell polarisation får man då genom att mata båda planen i eller ur fas.

Att han sen tidigt hade en noiseblanker som tog statiskt regn är en annan sak. Båda finns beskrivna på hans hemsida.

/Jan
 
Avstämning vid fuktig väderlek

Varför är det bara svårt att stämma av antennen enbart på 17m bandet när det är fuktigt ute? Övriga band är inga svårigheter utom när det är extremt fuktigt som det varit senaste tiden med mycket blötsnö då kan även 20m bandet vara svårt att stämma av med radions inbyggda ATU.
Någon som kan förklara? Om jag får fukt in i koxialen så borde det väl påverka alla band?
/Roger
 
Varför är det bara svårt att stämma av antennen enbart på 17m bandet när det är fuktigt ute? Övriga band är inga svårigheter utom när det är extremt fuktigt som det varit senaste tiden med mycket blötsnö då kan även 20m bandet vara svårt att stämma av med radions inbyggda ATU.
Någon som kan förklara? Om jag får fukt in i koxialen så borde det väl påverka alla band?
/Roger

Kan vara fler orsaker, du får en annan ledningsförmåga i marken. Isolatorer med mera kanske läcker mer än vid torr väderlek. Det speglas sedan som ändrade resonanser/impedanser vid radion, resultatet blir att antennen "skevar" så pass mycket så att din rigg inte längre klarar av att stämma av den.
 
Roger, vad har du för matningstyp på din krånglande antenn? Är det en Beam eller Vertikal?
Väder påverkar ganska mycket ibland. Dimma, snö och hårt regn.
En gammamatchning på en Beam är till exempel inte alltid den bästa lösningen. Inte heller andra typer av matning med öppna ledare som ligger tätt tillsammans. En balanserad stege ändrar också karaktör med snöhäng. Det tänker man vanligen inte på eftersom man alltid "stämmer av".
En färdigavstämd antenn märker man skillnaden på som du gjort, Roger. Men inte alla antenner. En del märker man mera på än i andra.
Det kan också vara så enkelt att du har fått fukt i koaxialkontakten om det finns en sån på din antenn. Som du beskrivit är det troligen inte kabeln som är orsaken.
Om det är en vertikal så gör jordplan och andra kopplade linor en hel del och i synnerhet om det är en multibandsvertikal. Öppna anpassningspolar i matningspunkten på en sån antenn kan också påverka en hel del.

Vad har du för SWR utan avstämning? En antenntuner bör klara 1:3 (3:1 om man vill skriva det så istället). Det innebär ca 16-160 ohm motsvarande gamla tiders Plate- och Tune-reglage. Om din tuner har svårt att stämma av så borde du ha mer än 1:3.

Vintern är kort - bara håll ut!
 
Last edited:
Antennen är en beam T.G.M MQ-36SR. Den har en balun kopplad till koaxialkabel isolerad med vulktejp.
Upplever att problemet blivit mycket tydligt efter att jag bytt koaxial från RG213 till Echoflex10 samt satt en Ameritron antennväxel emellan. Försökt installera enligt manual med kabeldragning så att vatten inte skall kunna nå inkopplingspunkterna.
SWR mätaren slår i botten på 17m dvs långt utanför vad ATUn klarar.
Men som sagt övriga band 20m, 15m, 12m, 10m, 6m klarar ATUn utan problem.
Mottagningen på 17m är det inga fel på.
/Roger
 
Last edited:
Kan det vara så att du genom byte av kabel tagit bort en dämpsats och med den nya kabeln ser hur antennen verkligen är? Vad säger andra som använder samma antenn?
 
Hittar inga direkta svar hos andra användare mer än att SWR kurvan för antennen förskjuts vid regn, is etc men ingen nämner något om att den skulle vara omöjlig att stämma av på något band med ATU.
Förstår inte vad Du menar med dämpsats och tror inte att det skulle kunna vara en förklaring då antennen fungerat utmärkt tidigare med RG213 och speciellt på 17m.
 
SWR dämpas av förluster i en kabel. Tänk på en oändligt lång koax, den behöver inte avslutas den kommer ändå uppvisa korrekt impedans. Har du en annan längd på matarkabeln nu än tidigare? Det kan ställa till problem vid SWR.

Har du mätt direkt på antennen med t.ex en miniVNA och jämfört med hur kurvan ser ut inne i schacket?

Anledningen till att jag frågar om kabeln är för att du bara har problem på ett band.
 
Last edited:
Jag har varit med om klämskador på mjuk koaxialkabel. Alltså mjukare än RG-213. Ecoflex-10 och likaså -15 kan klämskadas så att det uppstår fenomen. Men det brukar synas på SWR-metern genom att man får plötsligt hög SWR när uteffekten går över ett visst värde (beroende på var på kabeln skadan finns och frekvens) men det finns kvar oavsett väderlek. Så det är inte säkert att det är ett sådant problem du har heller, Roger, men det kan vara. Det går inte heller att på en mjuk kabel okulärt hitta en sån skada. Kabeln fjädrar ju ut sig igen. Därför ska koaxialkablar under inga omständigheter ligga på golvet - hi.

Du har väl rätt kontakter till din Ecoflex-10? Vanliga PL-259 går ju att montera men det blir inte bra utomhus.

Den balunen du berättar om, finns det hålrum i den tror du? Jag tänker på fukt och kondens nu. Om du har fuktproblem i den så bör det ändras när det blir minusgrader.

Jag skulle nog gjort så att jag hade dumpat den där balunen och gjort en RF-choke istället.
Man måste tänka på att det finns fabrikstillverkade baluner med kärna som kan ge resonansfenomen. Det kan inte en koaxialbalun. Men återigen, det skulle inte egentligen vara fuktrelaterat.

Vi får fortsätta fundera...
 
Jag skulle nog gjort så att jag hade dumpat den där balunen och gjort en RF-choke istället.
Man måste tänka på att det finns fabrikstillverkade baluner med kärna som kan ge resonansfenomen. Det kan inte en koaxialbalun. Men återigen, det skulle inte egentligen vara fuktrelaterat.

Vi får fortsätta fundera...


Samtidigt kan han koppla in en konstlast uppe vid antennen och se om kabeln i sig har SWR.
 
Roger, jag har just tittat på antennen och läst lite om den.
När du har problem med 17mb, har du då snö eller isbildning ute på ändarna på elementen?
Antennen har högt Q-värde (inget konstigt för en multibandsantenn iofs) och en liten förskjutning kan då bli droppen...om skämtet tillåts.
 
Några svar
-kabellängden är den samma som tidigare ca 40m
-Jag har inte mätt med tex minVNA
-balunen är en strömbalun som rekomenderas av tillverkaren. Jag har för mig att den har dräneringshål på undersidan, jag har misstänkt balunen tidigare men kan inte förstå varför det bara skulle påverka 1-2 band.
-Ecoflexen 10 har riktiga kontakter, se min tråd om UHF special
-Klämskadorna gör mig lite orolig eftersom koaxen hänger fritt från masten förstärkt med bärlina som är förankrad i mastens släde resp huset. Såg på min gamlaRG213 att den fått vissa skador av bärlinan så jag försökte vara extra försiktig denna gång, men skall se över det hela när vädret börjar bli lite mer mänskligt för antennarbeten. Men även klämskador borde väl påverka alla band?
-Om det är is är väl inte otroligt även om den mesta snön nu blåst bort från antennen.
Kan inte se något onormalt kring 17m spolarna med kikaren.
-Ecoflexen, kontakterna är helt ny och liksom antennväxeln och har suttit uppe ca 2 veckor.
 
Jag köpte en ca 2 år begagnad Ecoflex-15 i höstas för att användas till min 1296 antenn. Efter kontaktering så mätte jag upp den med min MFJ-269pro för att se att allt var OK. Detta instrument klarar inte 1296 MHz så jag fick mäta den med 432 och 144 MHz. Nu fick jag ingen ordning alls på dessa mätningar utan resultaten var helt förvirrande. Mätte en annan kabel typ RG213 i samma längd och allt blev som förväntat. Nu skyllde jag på att MFJ-269:an var ett dåligt instrument.
Jag anlitade ett proffs som mätte upp kabeln och som sig bör med proffsinstrument. Det visade sig att den var skadad på en längd av ca 6 m ungefär mitt på kabeln. På ett antal punkter på den sträckan var impedansen mindre än 30 Ohm.
Hur den skulle ha fungerat på HF-banden vet jag inte då inga mätningar gjordes på dessa frekvenser, men den hade nog passat bäst som DC-matning i så fall.

När vi kollade den felaktiga sträckan noggrant kunde man förnimma att det fanns lite lätta "böjar" på den. Kan ha varit resultat av fastsättning av kabeln med buntband eller najtråd mot exempelvis tvärstag i en mast.

Kontentan av det hela är att köper man begagnad Exoflex så måste man mäta upp den för att se att den är ok. Likaså får man se till att man inte trampar på eller klämmer den under montering. Den är väldigt känslig för mekanisk åverkan.

Som tur var så var det en seriös säljare som tog tillbaka kabeln och jag fick tillbaka mina utlägg. Bara en del extra jobb och en erfarenhet rikare.

Jag hoppas att Roger får tag i felet i sin antennanläggning och var rädd om kabeln!
/Anders
 
Koaxialkabel är någonting som de flesta köper på sig från kreti och pleti ofta utan att över huvudtaget fråga sig vem det är som säljer den. Det finns bland oss radioamatörer en ganska utbredd o-kunskap kring koaxialkablar (och matningskablar i det hela taget....vågar jag nog drista mig till att säga).
Koaxialkabel är en färskvara. Precis som bildäck. Fast av olika orsaker.
Det dyraste att tillverka på en koax är skärmen. Billiga koaxialkablar vill väl de flesta handla, inte sant? Dyra kablar är ju dyrt, ju. Men de är väldigt mycket bättre. Köpa koax på loppisen hör inte hemma i min verklighet. Gör någon så?
När det gäller Foam-kabel som Ecoflex'arna (bland andra) så finns det andra risker också. Mjuka kablar ska alltid köpas färsk. Om den har legat på ett golv - köp den inte. Någon kan ha trampat på den. Om inte en amatör (som borde begripa bättre) så en gäst eller en kamrat som inte vet.
Jag har också ett skräckexempel på problemkabel. Jag hade en gång en 60m-längd av Ecoflex-15 som jag körde en stor 2m-stack med. För att hitta felet på kabeln (efter att irritationen blivit tillräckligt stor) delade jag hela längden på hälften och provade igen. Den ena halvan var frisk och den andra sjuk. Den sjuka delades återigen på hälften och jag fick en frisk och en sjuk halva. Så höll jag på till jag hade en 2m-längd kvar. Den slängde jag.
Jag hade vid ett tillfälle haft hantverkare på arbetsbesök. De klättrade runt på samma nivå som kabeln låg och hade helt säkert klämt sönder den. Mycket irriterande, och dyrt. ROT-avdraget gällde inte kabeln, tyvärr.

Köp färsk Foam-kabel och alltid av en leverantör man litar på!
Köp aldrig RG-58 eller RG-213 som har en gles skärmstrumpa eller stenhård mellanisolation. Kablarna med svart koppar förstår väl alla att man inte ska ha. Dessutom är kopparreducerande medel inte bara dyrt utan fruktansvärt giftigt. Inget att ägna sig åt.

Roger, jag tror fortfarande inte det är din kabel som är ditt 17m-fel.
 
Ja nog är det ett fuktproblem i antennen.
Idag när det är något torrare ute så har jag SWR 5 i området 18,108-18,129 och däröver slår SWR-nålen inte i botten iallafall.
Verkar som att SWR kurvan för just 17m förflyttar sig väldigt mycket i blöt väderlek så det blir att kolla upp så jag inte fått läckage in i spolarna vilket ju inte är omöjligt eftersom de endast är täckta av silikon, motsv. Se bild på http://www.sa0and.com/MyAntennaProjects.html
/Roger
 
Last edited:
Nu har jag inspekterat antennen. Inga synliga skador på silikontätningen på spolarna. Men mikrosprickor kan ju ev finnas.
Har dock genomfört modifiering enligt tillverkarens rekommendation, dvs borrat ett antal luft/dräneringshål.
Idag är det torrt ute så inga som hellst problem att stämma av anetnnen med Radions ATU.
Avvaktar nästa regn/snöväder för att se om modifieringen gör någon nytta.
/Roger
 
Roger: "Felet" du har med antennen är det samma som jag hade med min minbeam på 80-talet. När den brunaktiga delen mellan ringarna som har sk spokes iskruvade blir blöt så ändras impedansen i en känslig del på antennen. Skulle vilja kalla det för en konstruktionsmiss.

Jag rådde aldrig bot på min egen antenn som dessutom vid vind vibrerade så att dessa spokes bröts av...:(
 
Back
Top