Antenner ovanpå varandra

igge

Well-Known Member
Nu har jag fått tag i en teleskopmast för ett par tusen spänn.
Så nu börjar min planering av fundament, etc.
Men en tanke slog mig.
Om jag skall ha flera riktbara antenner i masten, hur skall de placeras?
Naturligtvis ovanpå varandra men hur stort avstånd bör man ha mellan antennerna?

Jag antar att det finns många med den erfarenheten.
 
Hej Igge, och välkommen tillbaka till hobbyn!

En tumregel tycks vara att ta till halva bomlängden som stackningsavstånd. Stacking Yagis

73!
Jonas/SM5PHU

(Du har väl koll på att det i din närhet finns en mycket trevlig lokal radioklubb: SK5BN)
 
Last edited:
Hej igen!
Var med en gång på sjuttiotalet och startade en klubb i Norrköping.

Angående antennerna så skall det bli ett hemmaygge, 2 meters Yagi och sedan kommer det att bli mer för de gamla banden som jag gärna kallar det. VHF
Men en sak i sänder.
Först fundament när det är blidväder.
Ssen upp med masten som jag skall hämta på fredag.
Därefter är det bara att införskaffa en rigg.
Vart jag nu skall köpa den, Sverige eller USA!?!
 
Last edited:
Vart jag nu skall köpa den, Sverige eller USA!?!

Skall du köpa nytt kan du kolla här. Det går att ställa in för svenska pengar uppe i högra hörnet. Sen är det bara att börja söka rigg i sökrutan till vänster. Se till att du kollar på riggar med engelsk manual=billigare. Frakten kostar en 150 spänn eller så.
 
Last edited:
Nu blir det här lite offtopic, hoppas att det inte gör något.

Visst är det så Jan. SRS har väldigt trevlig personal, men det har även Vårgårda och Mobinet också. Jag har bara köpt fabriksnytt två gånger och då var det från SRS och Vårgårda. Servicen från Vårgårda var utmärkt när FT-73an jag köpt gick sönder. Handjagaren kom tillbaka med vändande post och en liten lapp där Bengt förklarade vad som varit fel. Mycket trevligt och jag liksom du betalar gärna en slant för service och support på hemmaplan. Dock blir jag betänksam när man får betala nästan det dubbla för samma riggar. Att skicka en rigg på rep i Tyskland är knappast dyrare eller krångligare än att skicka den inom landet (om man bortser från språkbarriären). Dock skall jag erkänna att jag inte köpt någon radio från utlandet ännu och kan därför bara uttala mig om vad jag hört från andra som varit nöjda med servicen. En IC-703 står på önskelistan inför sommarens utomhusaktiviteter.

En liten jämförelse får illustrera vad jag menar:

IC706 MKIIG
Sverige: 14 375:-
Tyskland: 7 905:-
diff: 6 470:-

IC-703
Sverige: 10 500:-
Tyskland: 5 950:-
diff: 4 550:-

IC-7400
Sverige: 20 000:-
Tyskland: 13 492:-
disff: 6 580:-
 
Tacka för all info.
Det är många pengar det handlar om.
Undrar om det inte lönar sig att köpa i UK eller Tyskland.
7 tusen är mycket i skillnad.
men jag förstår att handla i USA skall jag inte göra.
Hoppas att vi kommer till engelsk eller tysk hamn bara. Verkar som om de vill ha båten i trafik nere i Karibien.
 
Vad har dollar med saken att göra SM7VVG ??

SRS köper i Euro och även den har gått upp liksom leverantörspriserna, frakterna etc.
Allt blir väldigt turbulent i tider av global konjuktursvacka.
I tyskland har man 17 procent moms. Och frågan är vem i Tyskland som säljer till dessa priser?? Samt huruvida det gäller EU versioner som är CE märkta, RTTE typade, samt notifierade hos PTS. Klart att de som inte behöver marknadsföra sig, med utställningar, annonser etc rider på att andra sköter marknadsföringen. Det kostar oxo, liksom efterservice och efter support som inte är att förakta, det kan handla om 50 tekniska frågor per dag. Att ha reservdelar till 300 modeller i minst tio år är heller inte gratis, bara kapitalet kostar per år. Skiter man i det och inte finns vid problem eller frågor så kan man kanske sälja lite billigare.
 
Priserna är tagna från respektive företags hemsida igår (090223). Att jämföra med julpriser som inte gäller nu vore kanske inte direkt rättvist.

Företaget i Tyskland heter THIECOM och om du kollar in deras hemsida så kanske du kan få en uppfattning om vad det är dom säljer med avseende på CE märkningar och annat. Ställ in valuta längst upp till höger och sök modell i rutan till vänster.
 
Konstigt att gissningar skall skapa rykten, och styra vad folk skall tro.
Varför inte skaffa fram fakta först och skriva sedan.

Det går att ta hem varje svenskt företags bokslut från UC, och genom att läsa det göra sig en bild av hur de bedriver verksammheten, vilka valutyor etc.. Då blir ofta sanningshalten bättre.
Dock är det inte gratis.
Däremot att tro och spekulera och generera rykten är gratis men kan skada andra.
 
Helt fantastiskt hur min fråga om flera antenner ovanpå varandra kan hamna med verksamhetsberättelser.
Jag tycker det är skitkul!

Tillbaka ett par steg,
Vad är det för skillnad på exv. IC-7400 och dess amerikanska motsvarighet IC-746 tror jag den heter over there.
Att EU-märkning, etc inte finns är en sak men tekniskt sett, är det inte samma apparat?
 
Hej Igge!
Håller inte med dig att det är skitkul:(, att din relevanta radioteknikfråga avseende lämpligt stackningsavstånd mellan antenner, återigen spårar ur i diskussioner om valutor och lämpligheten att handla radiogrejor utomlands eller inte.

Tala om att misshandla en tekniktråd, som kunde utvecklas till något mervärde för oss som gärna experimenterar med antenner.

Riktiga radioamatörer, nedlåter sig inte, att bemöta banala valuta/utlandstransaktions-trådar. Istället hänvisar jag till en förening, Experimenterande Svenska Radioamatörer (ESR), som bryr sig mer om teknikombyte än allmänt gnäll mellan olika amatörradiosignaler.
 
Hej Igge!
Håller inte med dig att det är skitkul:(, att din relevanta radioteknikfråga avseende lämpligt stackningsavstånd mellan antenner, återigen spårar ur i diskussioner om valutor och lämpligheten att handla radiogrejor utomlands eller inte.

Tala om att misshandla en tekniktråd, som kunde utvecklas till något mervärde för oss som gärna experimenterar med antenner.

Riktiga radioamatörer, nedlåter sig inte, att bemöta banala valuta/utlandstransaktions-trådar. Istället hänvisar jag till en förening, Experimenterande Svenska Radioamatörer (ESR), som bryr sig mer om teknikombyte än allmänt gnäll mellan olika amatörradiosignaler.

Nu får du väl för fasen hejda dig!!! Har du läst hela tråden?

Det var trådskaparen själv som frågade var han skulle köpa sin rigg och jag svarade.
 
Ta´t lugnt!

Please!
Hetsa inte upp er! Visserligen är antennfrågan inte utredd ännu, men tiden är inte ute än!
Stackning var det inte fråga om, utan antenner för olika band! Vi ser fram emot en antennbyggare som har erfarenhet av olika antenner på samma mast...:)

/Ingvar
 
Last edited:
Ett problem är väl att veta hur mycket man kan belasta en teleskopmast med ett antal antenner, med tanke på vindlaster, vindarea och vikt.
 
Masten är en gammal byggkran med två sektioner, (teleskop).
Jag har bara stegat upp den och den är minst 8-meter i uppfält läge.
Den bör klara några tons last.
I "innerbiten" hade jag tänkt sätta fast ytterligare en mast "toppbit" som skall monteras med stödlager och rotor i neränden.
Men masten kommer hem på fredag och fundamentet som jag skall gjuta fast på berggrunden blir först nästa gång jag kommer hem på vederlagsledighet och det blir i juli tidigast.
Så det finns tid för funderingar samt att träna upp hastigheten på CW.
Tänkte faktiskt ha det som fritidssysselsättning ombord, att repetera Q-koden och värma upp handpumpen. Målet är minst 80-takten då jag hade A-cert tidigare.
Allt verkar kul och intressant just nu, lite fjärilar i magen.
 
igge, skillanden mellan IC-746PRO och IC-7400.
Först och främst är det en frågaa om varför man har olika namn på samma modell. Jag misstänker att min kommentar då IC-756 blev PRO i EU, då jag förklarade för Japan vad PRO betyder, har betydlese för namn givningen. Pensionärernas Riks Organisation. De blev lite rädda och frågade "om detta var allvarligt". Så kanske vi inte får "PRO" apparater mer i EU.

Andra skillander ryms inom skillanderna på de olika krav för typgodkännanden som krävs i de olika världsdelarna. Vad dessa kravskillander innebär vet jag inte i detalj, det måSte däremot den som avser importera en USA version veta, han har ju ansvaret för just detta då. Det handlar om en väldig massa dokumentationer som man msåpte lusläsa och förstå.

EU versionen IC-7400 har CE märkning, R&TTE typgodkännande och Rohs, IC-7400 är notifierad hos PTS, vilket man då måste göra med eget ansvar för typgodkännandenas skillander om man tar hem en 746PRO.

IC-7400 har 144 - 146 MHz 1750 Hz, CTCSS, (746PRO 144-148 MHz) och är default avsedd för våra repeaterkanaler. Den har 50 - 52 MHz 746PRO 50 - 54 MHz). default inställnigarn kan skilja exvis på frekvenstegen. Vi har ju 12,5 och 25 kHz här liksom 9 kHz på mellanvåg. Dessa saker går dock troligen att ställa om i PRO.
EU versionen har EMC filter på DC sladden vilket den är typad att ha. EU versionen 7400 är tillverkad enligt Rohs, och Rohs typgodkänd. detta innebär bl.a. blyfritt lödtenn. Den amerikanska varianen på blyfritt lod är inte EU godkänt.

Allt detta betyder oxo att det kan skilja på reservdelar. Allt från IC, CPU, och hela kretskort som reservdel efter exvis åsknedslag. Men sådanabör kunna gå att skaffa från USA oxo, viktigt är att spara kvittot från köpet och på så vis veta vem man köpt den ifrån.
Något som verkar vara ett stort problem.
SRS har ingen juridisk skyldighet att tillhandahålla reservdelar till andra versioner än de som säljs här. På förekommennledning ha det ställts sådan kräv.
 
Hej Igge!
Håller inte med dig att det är skitkul:(, att din relevanta radioteknikfråga avseende lämpligt stackningsavstånd mellan antenner, återigen spårar ur i diskussioner om valutor och lämpligheten att handla radiogrejor utomlands eller inte.

Tala om att misshandla en tekniktråd, som kunde utvecklas till något mervärde för oss som gärna experimenterar med antenner.

Riktiga radioamatörer, nedlåter sig inte, att bemöta banala valuta/utlandstransaktions-trådar. Istället hänvisar jag till en förening, Experimenterande Svenska Radioamatörer (ESR), som bryr sig mer om teknikombyte än allmänt gnäll mellan olika amatörradiosignaler.

Instämmer.

Roger
 
Då börjar jag förstå skillnaderna.
Köpa rigg blir här i EU-land, kanske rentav i Sverige om ekonomin tillåter.
Just nu håller jag på att fördjupa mig i antennernas underbara värld.
En vild tanke...En quad för 2 meter?
Någon som provat?
 
Back
Top