Antennfördelare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag funderar på att göra mig en splitter för flera mottagare
jag har fyndat tre st splittrar med två utgångar där varje utgång
har 3,5db dämpning MACAB MFD-2 om man kopplar ihop flera
splittrar så får man väll addera dämpningen?

Hur är det med splittrar med sex och åtta utgångar har dom samma
dämpning på alla utgångarna?

mvh Lasse sm0ydo
 
Alla utgångarna ska dela lika på inkommande effekt.
Med två utgångar får vi teoretiskt -3dB / utg, till detta adderas vissa förluster.
3utg: -4,8dB
4utg: -6dB
5utg: -7dB
6utg: -7,8dB
10utg: -10dB
alltså teoretiska värden.

/Micke
 
Jaha Micke tack för svaret jag provade med att söka på Google och hamnade på
något annat forum angående splitters och det visade sig att skannerägarna
använder splitters och förstärkare till flera mottagare.

Scanner.nu: Antennfrdelare/splitter

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jo jag vet att tv splittrarna är på 75 Ohm jag vet inte hur mycket missanpassning
som det blir med 75 Ohm mot 50 Ohm.

Vad innehåller Splittrarna är det motstånd eller toroider? för flera år sedan så såg jag ett
exempel på hur man beräknar komponenterna för att få rätt anpassning i en
Allt om Elektronik tidning eller var det 301 eller 501 byggboken jag minns inte

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jo jag vet att tv splittrarna är på 75 Ohm jag vet inte hur mycket missanpassning
som det blir med 75 Ohm mot 50 Ohm.

Vad innehåller Splittrarna är det motstånd eller toroider? för flera år sedan så såg jag ett

mvh Lasse sm0ydo

Dom är konstruerade av mittmatade transformatorer lindade på ringkärnor.
Jag inbillar mig att impedansen är "vad den blir".
Specen säger 0-1000MHz men 0 betyder bara att det finns en dc-passage i splittern.
Induktansen är nog på tok för låg för HF.

/Micke
 
En effektdelare med bara motstånd.
Nackdelen är 3 dB större förluster, vilket ändå är realistiskt i många fall.
Någon isolation mellan utgångarna, eller ingångarna får vi dock inte. Det är nödvändigt i vissa fall vid IMD mätningar.
Finessen med att effektdela med motstånd är att det går vatt välja antal portar fritt, exvis 2, 3, 4, 5 etc. dessutom är det lätt att få bredbandighet, och funktionen behjvöer knappast verifieras.
Jag har en gammal beskrivning på hur man effektdelar med motstånd och klistrar in den:


Power divider, effektdelare, med motstånd
Ibland vill man dela en antenn till två eller fler mottagare. Det mest typiska exemplet är när man vill ha två TV apparater på en antenn. Eller två HF mottagare på en dipol.
Man kan göra en effektdelare som delar upp halva effekten från antennen till resp mottagare.
Klart att man tappar en del av signalstyrkan. 3 dB är det minsta, men då krävs att man bygger en effektdelare av mer komplicerad typ än jag skall beskriva här. Jag pratar om effekt, men det är faktiskt så att vi jobbar med en effekt om än väldigt liten även vid mottagning, det gäller då vi har ett 50 eller 75 Ohm system. Låt oss säga att vi vill ha två HF mottagare med vardera 50 Ohm ingångsimpedans anslutna till en 50 Ohms antenn. Vi kan då göra en sk stjärna. Gör en liten plåtlåda med tre koaxkontakter, löd ett motstånd från varje till en frihängande punkt. Allt tre koaxialkontakter håller 50 Ohm om de är anslutna till en 50 Ohms grej, antenn eller mottagaringång. Motstånden skall då vara 16 Ohm vardera. Dämpningen blir 6 dB i detta fallet. Dvs 3 dB per mottagare, de får hälften var, och 3 dB går bort i motstånden. Detta är inget problem på HF, där vi ofta har god marginal på mottagarens känslighet, särskilt om det är en ICOM station. Givetvis skall vi inte sända i denna koppling.
Ett annat exempel är om vi har två skannrar, på VHF eller UHF, och en aktiv antenn, eller en antenn med bredbandsförstärkare, vi har lite att ta av beträffande signalnivån, då har vi råd att förlora de 6 dB som en sådan hör krets dämpar. Vill vi ha fler mottagare och en antenn, är det bara att göra en fyr eller fem stjärna. Nu måste vi ta till lite matte och räkna fram motstånden.
R = n-1/n+1 x 50. R står för motståndsvärdet i alla motstånd, n för antalet portar, siffran 50 är aktuell impedans. Så om vi gör en låda för tre mottagare och en antenn blir det: R = 4-1/4+1 x 50 dvs fyra stycken 30 Ohms motstånd. Går vi vidare och vill ha 4 mottagare och en antenn blir det R = 5-1/5+1 x 50 vi får då fem stycken 33 Ohms motstånd. Snedstrecken är division.

de
Roy
 
Om fördelaren skall användas för LV, MV och KV upp till c:a 10....15 MHz ser jag inga problem med att använda en helt resistiv fördelare som kan mata kanske upp till 4...6 mottagare. Dämpningen blir hög men ändå inte katastrofal under förutsättning av mottagarna inte är allt för okänsliga, d v s har hög brusfaktor.

Användning av passiva transformatorkopplade splitters ger lägre förluster och blir en bättre men också mer komplicerad lösning. Det är svårt att få till bredbandigheten om den skall täcka hela området 150 kHz - 30 MHz, men det går.

Ett tredje alternativ är att parallellkoppla samtliga mottagares antenningångar och skippa alla splittrar. Rent tekniskt blir det naturligtvis en "dålig lösning" men ofta fungerar detta tillräckligt bra. Om mottagarna har högohmiga antenningångar och antennen är lågohmig blir det betydligt lägre överföringsförluster och i de flesta fall fungerar en sådan lösning "bra". Nackdelen är att isolationen från en mottagare till en annan är noll vilket innebär att lokaloscillatorerna kan läcka över och skapa störningar på någon frekvens. Men det kan man kanske leva med?

En fjärde metod som är den "rätta" men också den mest komplicerade är att använda en aktiv impedansomvandlare gärna med några dB:s överförstärkning för att omvandla antennens 50 ohm till en utimpedans i häradet 1 ohm eller lägre. I den punkten ansluts sedan valfritt antal 50 ohms motstånd som kopplas till var sin koaxkontakt. Kommersiella sådana antennfördelare brukar ha 10-20 utgångar och fungerar utmärkt. Bland fördelarna märks extremt hög isolation mellan utportarna till mottagarna där ju en läckande lokaloscillator måste ta sig igenom ett T-nät 50 ohm, 1 ohm till jord, och 50 ohm till nästa mottagare. Vidare blir impedansanpassningen perfekt 50 ohm resistiv. Det spelar heller ingen roll om någon mottagare har en låg antennimpedans vid någon frekvens som i praktiken kortsluter antennporten på andra frekvenser.

Bland nackdelarna kan nämnas att impedansomvandlaren måste byggas med omsorg och den använda transistorn måste vara av högeffekttyp och lågbrusig som inte tillför vare sig brus eller intermodulation etc.

Antennfördelare av den sistnämnda typen dyker upp då och då på surplusmarknaden och har man tur så kostar de en femhundring upp till en tusenlapp. Väl investerade pengar om man har många mottagare men få antenner.

/Bengt
 
Last edited:
Hej Bengt jag har Allt Om Elektroniks antennförstärkare eller Elektor som det också heter

det är en utedel med kort antennspröt och impedansomvandlare och en innedel med
nätagregat och inbyggd ställbar dämpsatts Ljust nu så är den inte i fungerande skick
men jag har haft den inkopplad till min Kenwood TS520 S för lyssning och det har fungerat bra jag ska fixa till den snart.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag har sett den websidan det är inte så länge sedan den var uppe på Ham.se

det är bara det att jag lyckades inte få tag på den Toroiden som dom använde i artickeln

BOQ hade den inte i sortimentet så det var bara att beställa den ifrån USA men det vart

inte gjort sen så tyckte jag att det var lite svårt att se på ritningen hur man skulle

linda den.

mvh Lasse sm0ydo
 
....Antennfördelare av den sistnämnda typen dyker upp då och då på surplusmarknaden och har man tur så kostar de en femhundring upp till en tusenlapp. Väl investerade pengar om man har många mottagare men få antenner.

/Bengt

Hej!

Tips på VAD jag skall leta efter och VAR jag skall leta?
 
Det har sålts ganska många R&S NV14T på auktionen i Växjö under årens lopp. Priser från 100:- upp till 500:-/st.

Fördelen med R&S NV14T är att den är en mycket kompakt konstruktion och som har bra tekniska prestanda.

Kika t ex på denna länken i slutet av dokumentet så finns både schema och bilder på hur den ser ut. http://www.premium-rx.org/ref mans/nv14t/nv14t.pdf

För hobbybruk kan man klara sig med enklare konstruktioner, men kika på utgångssteget som har en mycket låg utimpedans och där man sedan splittar upp signalen i 10 utgångar som jag skrev tidigare. Enkelt och elegant sätt att få till en hög isolation mellan RX-portarna.

Det finns fler fabrikat av Multi Couplers och även rörbaserade stora åbäken från 60-talet som är "tekniskt bra" men skrymmande och tunga som bly.

/Bengt
 
Last edited:
Hej!

Tack för den informationen Bengt!
Är det någon som har en till övers så är det fritt fram att höra av sig.
 
Tradera

ANTENNFÖRSTÄRKARE ROHDE & SCHWARZ på Tradera. Övrigt | Amatörradio |

mvh Lasse sm0ydo

Hej igen jag försökte att göra splittern som det finns länkar till tidigare i tråden men jag
förstod inte riktigt hur man skulle linda sekundärsidan på trafon det är ju två lindningar
i serie som är kopplade till jord via ett motstånd i mittpunkten men hur lindar man i
praktiken? Är det bifilärt? Två trådar som man lindar parrallellt eller på en del ritningar
så finns det en punkt vid ena änden på en spole på ritning men det finns inte på¨den
här ritningen Hur gör man ?
 
Last edited:
Antenn Splitter

YDO de APQ.
Den här antennsplittern har jag tillverkat för två kuststationer i Tanzania och Mauritius. Den var då avsedd att mata två mottagare inställda på 500 och 454 kHz. Fördelaren kan givetvis göras för hf-området. Kommer ej ihåg hur många varv jag använde för 500/454 kHz. Jag har en sådan splitter för två hf-mottagare och är tillverkad av 8 bifilära varv på en 4C65 toroid. Isolationen mellan de två utgångarna (RX1 och RX2) är omkring 40 dB och mellan antenn och utgång 1 eller 2 är dämpningen 6 dB vilket inte påverkar signalbrusförhållandet.
På Mauritius kuststation byggde jag in splittern i en tom sardinburk.För in- och utgångar använde jag Bnc-kontakter.
Anordningen väckte stor uppmärksamhet när presidenten gjorde ett besök på anläggningen vid kuststationens invigning och en av "traffic supervisor" pekade på sardinburken.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • passiv splitter.jpg
    passiv splitter.jpg
    57,6 KB · Views: 340
Last edited:
Hej APQ och tack för ditt svar en fråga punkterna vid lindningarna på din ritning
är det i början på lindningen eller ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top