Antennlängder på "randomwire" med 9:1 unun

SM6YZC

Member
Har en 9:1 unun som jag tänkte testa vid nästa portabeltillfälle.
Har letat runt på nätet ett bra tag nu men blir bara mer och mer osäker på hur lång själva tråden ska vara. Givetvis beror det på hur den är upphängd senare och hur omgivningen ser ut.

Men låt oss säga att jag ska vara igång på 20 meters bandet. Vad är en optimal längd för detta? Helvåg, halvvåg, kvartsvåg?
Någon som sitter på kunskaperna?
 
Har en 9:1 unun som jag tänkte testa vid nästa portabeltillfälle.
Har letat runt på nätet ett bra tag nu men blir bara mer och mer osäker på hur lång själva tråden ska vara. Givetvis beror det på hur den är upphängd senare och hur omgivningen ser ut.

Men låt oss säga att jag ska vara igång på 20 meters bandet. Vad är en optimal längd för detta? Helvåg, halvvåg, kvartsvåg?
Någon som sitter på kunskaperna?

Hej.
Första frågan jag ställer till dig; varför leta runt på nätet när det finns seriösa antennhandböcker?

Andra frågan: Som rubrik har du angett "random wire" alltså godtyckligt lång tråd. Det finns ju ingen anledning att använda sig av en godtycklig längd om du siktar på att göra en antenn för 14 MHz eller övriga amatörband över 14 MHz. Det är ju alltid lättare att mata en antenn som är resonant. Jag kan ej heller föreställa mig vad en 1:9 balun skall användas till - resonant eller godtycklig antennlängd.

Chefskonstruktören för en stort företag som tillverkade antenner för rundradio, fast trafik, militären etc, yttrade när jag träffade honom: 70% av allt som står på Internet om antenner och matarledningar är felaktigt"

Nu till din fråga.
Du undrar hur lång en tråd skall vara för 14 MHz för att fungera optimalt. Det beror på vad du menar med optimal? En kvartsvåg, halvvåg eller helvåg är lika optimal vad verkningsgraden beträffar men får olika strålningsdiagram. (Kvartsvågsantennen fordrar en rejäl motvikt!)
Om du tittar i en antennhandbok finner du att halvvågsantennen ser ut som en "8:a" med två minimum i trådens riktning. Detta under förutsättning att antennen är installerad på en halv våglängds höjd - i detta fallet c:a 10 meter.
En helvvågsantenn, under förutsättning att den ändmatas, uppvisar ett diagram påminnande om en fyrklöver.
En enkel tumregel säger att för varje halvvåg bildas en lob på vardera sidan av tråden.
En helvågsantenn har ju två halvvågor och sådeles får vi två lober på vardera sidan av tråden.
Däremot, om en helvågsantenn matas på mitten, får vi två halvvågor i fas och en något smalare lober erhålles som har en vinst cirka 2,5 dB över en halvvågsantenn.
Som du förstår, allt beror vad du vill att antennen skall göra för dig.

Vad du skall använda en UN/UN 1:6, (50 till 300 ohm förmodar jag?) till förstår jag inte?
Ingen av de uppräknade förslagen uppvisar en impedans på 300 ohm.

Mitt förslag, mittmata 2 x 5 meter med koax eller stege/tuner och se till att få dipolen så högt som möjligt.

Ta en titt i en antennhandbok och lycka till!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Det enda som jag tycker är den "röda tråden" i detta ämne är väl att man ska undvika halva våglängden på de band man önskar.

//SA0AZY

AZY de APQ

"Undvika halva våglängden på de band man önskar"
Du har nog missförstått detta råd.

En gyllene regel säger: Vilken trådstump som helst, oavsett längd, strålar lika effektivt som en dipol om man kan mata in hela sändarens effekt i den. Men, och åter men, det är mycket lättare att mata in effekt i en tråd som är resonant, t ex en halvvågsdipol som uppvisar en ren impedans runt 50 till 75 ohm utan reaktanser.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej.
Första frågan jag ställer till dig; varför leta runt på nätet när det finns seriösa antennhandböcker?

Andra frågan: Som rubrik har du angett "random wire" alltså godtyckligt lång tråd. Det finns ju ingen anledning att använda sig av en godtycklig längd om du siktar på att göra en antenn för 14 MHz eller övriga amatörband över 14 MHz. Det är ju alltid lättare att mata en antenn som är resonant. Jag kan ej heller föreställa mig vad en 1:9 balun skall användas till - resonant eller godtycklig antennlängd.

Chefskonstruktören för en stort företag som tillverkade antenner för rundradio, fast trafik, militären etc, yttrade när jag träffade honom: 70% av allt som står på Internet om antenner och matarledningar är felaktigt"

Nu till din fråga.
Du undrar hur lång en tråd skall vara för 14 MHz för att fungera optimalt. Det beror på vad du menar med optimal? En kvartsvåg, halvvåg eller helvåg är lika optimal vad verkningsgraden beträffar men får olika strålningsdiagram. (Kvartsvågsantennen fordrar en rejäl motvikt!)
Om du tittar i en antennhandbok finner du att halvvågsantennen ser ut som en "8:a" med två minimum i trådens riktning. Detta under förutsättning att antennen är installerad på en halv våglängds höjd - i detta fallet c:a 10 meter.
En helvvågsantenn, under förutsättning att den ändmatas, uppvisar ett diagram påminnande om en fyrklöver.
En enkel tumregel säger att för varje halvvåg bildas en lob på vardera sidan av tråden.
En helvågsantenn har ju två halvvågor och sådeles får vi två lober på vardera sidan av tråden.
Däremot, om en helvågsantenn matas på mitten, får vi två halvvågor i fas och en något smalare lober erhålles som har en vinst cirka 2,5 dB över en halvvågsantenn.
Som du förstår, allt beror vad du vill att antennen skall göra för dig.

Vad du skall använda en UN/UN 1:6, (50 till 300 ohm förmodar jag?) till förstår jag inte?
Ingen av de uppräknade förslagen uppvisar en impedans på 300 ohm.

Mitt förslag, mittmata 2 x 5 meter med koax eller stege/tuner och se till att få dipolen så högt som möjligt.

Ta en titt i en antennhandbok och lycka till!

73
Bengt
SM6APQ

Jag vill nog påstå att de 70% desinformation som Bengt/APQ talar om är lågt räknade. Dock finns det undantag; läs t.ex. UnUn experiments där Steve/G3TXQ som är en mycket erfaren radioingenjör skriver om fenomentet UnUn:s.

I några fall kan dessa förbättra en antenn, men minst lika ofta försämra den. Om det finns plats att sätta upp en 1/4 våglängd lång vertikal radiator med ett jordnät eller radialer är det den enklaste antennen som ger "anständiga" prestanda.

Även den mittmatade 1/2 våglängder långa dipolantennen är en bra lösning.

Det är inte lätt att förstå varför UnUn-transformatorn har blivit så populär. Många tycks tro att en sådan transformator har "ideala egenskaper" och då kunna ersätta en antennanpassare, vilket är helt galet.

En tråd av längd vilken som helst blir inte en anpassad bredbandsantenn endast för att man ansluter en UnUn mellan matningspunkten och matarledningen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top