Antennmaterial - hemmabygge

mwack

New Member
Hej,

Söker plast, för bearbetning. Borrning, sågning och gängning.
Tanken är att hitta ett bra material som kan utgöra grund till mittpunkten i en disconeantenn.

Finns någon här på forumen som kan tipsa om bra ställen där sådan plast kan köpas.
:rolleyes:
 
Ett bra inköpsställe:
IronBill AB, www.talex.se, ebutiken.nu

"ett bra material" kan betyda mycket, det finns faktorer som kan spela stor roll i valet av material,
-om det är UV-tåligt
-om det är gjutet eller valsat, till exempel gjuten acryl har inre spänningar som gör det mer sprickbenäget än valsad dito.
-är materialet hygroskopiskt?
-hur tål det drag och tryck, det påverkar även vilket förhållande mellan gängstorlek och materialets tjocklek du minst måste ha.
-hur beter det sig vid temperaturväxlingar? -kontraktion vid kyla och i kombination med blåst kanske får muttrar att lossa?
-kemisk sammansättning, fälls det ut något vid surt regn som oxiderar kontaktytor?

Ja, kort och gott kan man krångla till det så in i helskotta :D

Nummer ett kanske är teflon men kan vara ett helvete att bearbeta utan rätt verktyg,
nummer två är Delrin/Acetal (POM) som fyller dina behov bäst såvitt jag kan se,
acryl ("plexiglas") kan jag inte rekommendera alls.



tillägg: POM-H är en förbättrad POM med främst i ditt fall mindre rörelse vid tempväxlingar men den är lite dyrare och svårare att få tag på...såklart ;)
 
Last edited:
Delrin är mycket bra och ofta använt i antennkonstruktioner. Går bra att berabeta med "vanliga" handverktyg. Men inte helt lätt att limma. Själv är jag väldigt förtjust i polycarbonat (PC/Lexan). Fantastiskt lättjobbat och lätt att ta upp gängor i. Funkar kanon som isolator i olika antenndelar. Går också att värma och bocka. De flesta epoxylimmer biter bra på PC.
Det fanns en artikel i QST för 1-2 år sedan med många bra tips för att jobba med PC.
Lycka till!
 
teflon

XUN de APQ, hej

Du skrev:

Nummer ett kanske är teflon men kan vara ett helvete att bearbeta utan rätt verktyg,

Jag har alltid använt teflon som feederspridare till mina öppna stegar. Köpt 15 mm rundstav som jag sedan sågat till lämpliga längder och sedan borrat passande hål för feedertrådarna. Har också inhandlat 30 mm stav som kompisar svarvat ner till varierande diametrar och sektioner för tillverkning av RF-drosslar, s k fyrtorn.

Är inte riktigt på det klara vad du menar att teflon är svårt att bearbeta. Kanske det jag tillverkat är enkla saker, hi?

73
Bengt SM6APQ
 
Hej alla!:)
Håller med om det vita Delrin-materialets förträfflighet.
Har byggt ett flertal fästen till industriella givare
i besvärlig miljö. (Ur livsmedelskemisk synpunkt)

När det gäller induktiva sådana, har jag ibland,
behövt använda nylonskruv som stoppskruv.

Däremot, är jag tveksam till UV-beständigheten avseende hållbarhet.
Kanske någon, som har praktisk erfarenhet av detta?

/Hans
 
Last edited:
Hej alla!:)
Håller med om det vita Delrin-materialets förträfflighet.
Har byggt ett flertal fästen till industriella givare.

När det gäller induktiva sådana, har jag ibland,
behövt använda nylonskruv som stoppskruv.

Däremot, är jag tveksam till UV-beständigheten.
Kanske någon, som vet mer om detta?

/Hans

Delrin har absolut ett stort + i de här sammanhanget.

Att det är svårt att limma som SM0NOR skriver är sant, det beror på att Delrin är en "fet" plast och därmed har normala limmer svårt att få fäste,
men isolatorn i en discone behöver väl trådskaparen knappast limma ihop? :)
 
XUN de APQ, hej

Du skrev:

Nummer ett kanske är teflon men kan vara ett helvete att bearbeta utan rätt verktyg,

Jag har alltid använt teflon som feederspridare till mina öppna stegar. Köpt 15 mm rundstav som jag sedan sågat till lämpliga längder och sedan borrat passande hål för feedertrådarna. Har också inhandlat 30 mm stav som kompisar svarvat ner till varierande diametrar och sektioner för tillverkning av RF-drosslar, s k fyrtorn.

Är inte riktigt på det klara vad du menar att teflon är svårt att bearbeta. Kanske det jag tillverkat är enkla saker, hi?

73
Bengt SM6APQ

För att borra och få ett bra resultat behövs fina vassa borr av god kvalitet och en pelarborr, många har bara en borrkassett från Biltema och då blir det sällan fina hål.
Du kanske har bra verktyg, gott om tålamod och borrar med rätt hastighet?

Att såga rundstav för hand med ett fräscht sågblad låter sig absolut göras, att svarva teflon är inga problem för då har man ju, just det, rätt verktyg ;)
 
Teflon är inte svårt att bearbeta. Däremot är det OMÖJLIGT att limma. Det är därför man ibland väljer andra material. Sen är ju Teflon dyrast av alla plaster också.
För den som absolut vill limma teflon så finns det special-preparerade skivor som är "ruggade" att köpa. Har aldrig provat. Men det lär funka.
 
Förresten artikeln i QST om polycarbonate finns i October 2010. Mycket läsvärt...

"An Ideal Plastic for "Amateur Radio Projects
Not all plastics are created equal — check out all you can do with polycarbonate" by oe Wonoski, N1KHB
 
Back
Top