Antennomkoppling vid fjärrstyrning

SM0UXX

Well-Known Member
Håller på och planerar för fjärrstyrning av stationen på landstället. Skulle gärna vilja ha förslag på enklast möjliga lösning på följande som jag vill åstadkomma;

1) Kunna koppla från antennen mot radion för att undvika skador av statiska urladdningar
(vid åska, snö, blåst, mm)

2) Kunna koppla om mellan 3 antenner, gärna med en omkopplare inne i schacket. (Som det ser ut nu 2st antenner i samma mast, samt en trådantenn som nog kommer hänga på andra sidan huset, dvs inte det smidigaste att ha en antennväxel ute vid masten, utan i eller nära schacket. Dessutom har jag sedan tidigare flera koaxkablar indragna redan).

Har beställt webswitchen från SM2O, främst för att slå på och av nätagg mm. Man borde kanske kunna använda den till att styra koaxreläer, men jag är osäker på hur jag ska bygga en omkopplare på det sättet? (Har aldrig hållt på med koaxreläer, så är verkligen grön novis på det området).

Det är klart att man kan gå och handla sig en antennväxel á la Remote Antenna Switches 8 Position Remote Relay Switch RF Switch Control Console men det känns lite overkill i mitt fall.

Ytterligare en utmaning är att jag planerar använda RS-232 porten på SM2O´s RRC-1258 till rotorkontroll, och då är det väl svårt att styra ytterligare grejer?
 
Last edited:
Du kan använda "web-switchen" direkt för att styra antennreläer.

Så länge det är fråga om "kortvåg" så behövs inte koaxreläer, utan det går utmärkt med
reläer för lägre frekvenser så länge kontaktmaterialet är lämpligt för HF. Kontakter av silver eller guldplätering rekommenderas för att undvika problem med övergångsmotstånd.
Reläerna monteras med korta ledningar i t.ex. en gjuten aluminiumlåda.

Om du bara har en transceiver på stationen är ett lämpligt upplägg att använda ett 1-poligt växlande
relä per antenn, och koppla dessa så att vilokontakten går till jord, arbetskontakten till radion och tungan till antennen. Alla arbetskontakter parallellkopplas och går till radion.

Genom att göra på detta sätt kommer radion att vara frånkopplad och antennerna jordade när stationen är strömlös, vilket bäst ordnas via en separat brytare antingen via "web-switchen" eller på annat sätt.

Vill man helgardera sig mot att koppla in flera antenner samtidigt gör man lämpligen någon form av logik som gör att bara ett relä i taget kan vara draget.

Ifall man använder reläer med 8A kontakter fungerar detta bra även med maximala tillåtna effekter.

Den som har flera transceivrar ställs inför ett något mer komplicerat problem, eftersom det är synnerligen olämpligt att koppla ihop två radioapparaters antennkontakter med varandra.
Man brukar lösa sådant med någon form av matrisomkopplare. där man har en brytkedja som går igenom systemet vilken förhindrar att det går att nyckla sändarna om de är ihopkopplade.

Även logik brukar användas för att förhindra otillåtna kopplingstillstånd i matrisen

Det finns egentligen inga hinder för att styra ett i princip obegränsat antal enheter via en RS-232 port.
Nyckeln till detta är att göra enheterna adresserbara. Jag vet dock inte om protokollet i RRC-1258 tillåter detta.

Har gjort motsvarande fjärrmanöversystem på jobbet, där upp till 4 HF-sändare, lika många mottagare
samt ett par hundra digitala in/utgångar kunde hanteras via en enda 300 bps seriell länk.

Det som användaren fick hålla i minnet var att responstiden kunde bli lång om det skickades många kommandon efter varandra. En fullständig uppdatering vid t.ex. "kallstart" tog c:a 20 sekunder.

Moralen i detta är att med genomtänkta format för överföring av fjärrmanöverdata krävs det inte så mycket bandbredd, och med användning av adressering så behövs det ett minimum av kommunikationsportar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Du kan använda "web-switchen" direkt för att styra antennreläer.

Så länge det är fråga om "kortvåg" så behövs inte koaxreläer, utan det går utmärkt med
reläer för lägre frekvenser så länge kontaktmaterialet är lämpligt för HF. Kontakter av silver eller guldplätering rekommenderas för att undvika problem med övergångsmotstånd.
Reläerna monteras med korta ledningar i t.ex. en gjuten aluminiumlåda.

Tack för bra och utförligt svar!
Detta låter som en vettig lösning för mig. Några funderingar;

- Hur funkar det med skärmning/jordning? Kan man ansluta alla ingångar/utgångar till gemensam jord så att hela lådan skärmar, eller ska varje koax skärm också brytas av ett relä?

- Har som sagt rätt dålig koll på reläer, skulle det funka med t.ex. 36-187-09 från ELFA?

- Några tips för byggandet så att jag undviker konstiga fenomen med missanpassning? Dvs hur jag drar kablarna inne i lådan mm. Tråkigt med en välavstämd antenn, och så får jag SWR precis innan tranceivern:confused:
 
När man gör en sådan här "låda" för HF (kortvåg) är det enklast att använda
metallhöljet som en gemensam jord.

Om man då använder små reläer som t.ex. Elfas
37-155-13 (med guldpläterade kontakter) går det att åstadkomma väldigt korta ledningar.

För några år sedan gjorde jag ett transferrelä med Elfas 2-poliga växlande relä 37-054-15,
som kopplade om antenner mellan 2 sändare på 1 kW. Detta relä höll ända tills åskan i somras
slog ner i en vertikalantenn och svetsade ihop kontakterna. Det behövs alltså våld i den klassen för att förstöra även små reläer.

Man ska låta ledningarna gå raka vägen mellan kontakterna och reläerna.

Påverkan av en reläbox på SWR för hela systemet i kortvågsområdet kan lugnt försummas.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hur klarade sig riggarna - även om man jordat antennen via reläet så borde det väl bli överslag?

Allmänt Karl-Arne, kan man skydda en sådan här "remote" anläggning mot en direkt träff?

mvh
Bengt / SM0KBW
 
"Riggarna" var proffsmateriel, med DC-jordning av utgångskretsarna samt med överspänningsskydd mellan sändarna och diplexern/antennfiltret, och sådana brukar klara sig.
Sändarstationer för yrkesbruk har för det mesta en mycket lågimpediv stationsjord vilket hjälper åtskilligt.

Att skydda en "amatöranläggning" mot en direktträff är svårt, men låter sig kanske göras med ett genomtänkt system av jordning och överspänningsavledare. Det viktigaste är kanske att hindra åskströmmen att passera något ömtåligt i själva radiostationen på sin väg mot jordpunkterna.

När man jordar oanvända antenner via reläer innan antennkablarna kommer fram till själva radion så finns en lågimpediv väg till jord som brukar kunna rädda radion åtminstone från inducerade åskströmmar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man då använder små reläer som t.ex. Elfas
37-155-13 (med guldpläterade kontakter) går det att åstadkomma väldigt korta ledningar.

Tack igen Karl-Arne för tipset! Då blir det rätt billigt också!

Vill bara dubbelkolla att jag tänker rätt. Från databladet till ovan nämnt relä tar jag kopplings-schemat;


Till stift 1 och 5 kopplar jag styrspänningen (på eller av), till stift 2 kopplar jag respektive antennkontakt, till stift 3 paralellkopplar jag de andra reläernas stift 3 samt mittledaren till kontakten mot radion och slutligen stift 4 kopplar jag till jord. Har jag tänkt rätt då?

Känns enklare än jag kunde tänka mig, och ska bli roligt att bygga lite för en stickproppsamatör som jag - HI!
Än så länge tänker jag bara ha en tranceiver, men vem vet, kanske får ge mig in i logikkonstruktioner om jag ska ha fler apparater senare....

73s de Erik
 
Back
Top