Antennsplitter

Johan Gustafsson

Well-Known Member
Nån som kan rekomendera en bra och prisvärd antennsplitter som ska dela på vhf signalen mellan två radion scanners.

//Johan Gustafsson
 
Kan du/vill du bygga själv så är allt du behöver tre kontakter, en metallåda och tre 50 ohms motstånd, antennsplitters finns i många utföranden, mer eller mindre bredbandiga och med mer eller mindre isolation mellan in- och utgångarna, jag förmodar också att du vill att den skall vara bredbandig på VHF.
En enkel resistiv "triangel"- eller deltasplitter kommer man långt med om man kan acceptera lite dämpning, jag googlade fram en bild på kopplingen:
resistive-splitter-aaa-faq.jpg
 
Det hela beror även på om det krävs påtaglig isolation mellan utgångarna.
Detta får man inte med resistiva "splitters".
Ifall man kan tolerera de ganska hemska F-kontakterna så kan "splitters" för kabel-TV användas,
t.ex. Clas Ohlson 22-3688
En sådan ger 4-4,5 dB genomgångsdämpning och c:a 25 dB isolation,
jämfört med 6,5-7 dB resp. 5-6 dB för en resistiv.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja det var väl 2 scannermottagare som skulle skiljas år till samma antenn, ingen sändning ?

Då fungerar splittarna ovan, men en splitter från Clas Olson eller Kjell & Co är ett bra alternativ
om du vill vara noggrannare och få bättre isolation mellan de två mottagarna. Dessa kan ju störa
varandra.

Men om inte det är ett problem och inga andra problem föreligger så kör på nån av de utritade
splittarna ovan, eller dela signalen med en 1nF konding från mittledaren i koaxen till varje
mottagrare. Inte snyggt, men funkar definitivt !
 
För att behålla eller tom få bättre känslighet kan man sätta en förförstärkare innan splitten. Sen kan man dela signalen med ganska stora förluster utan att tappa känslighet, till och med ett T-stycke funkar.
/Jan
 
Bygg då gärna en förförstärkare som har goda storsignalegenskaper (inte bara hög känslighet, vilket jag tolkar som låg brusfaktor) !
 
Hej jag började också med att bygga mig en flervägssplitter i en 19 tums rack för några år sedan och sen
vart den ståendes i något hörn i lägenheten man borde få ordning på den.

Jag har tre st tvåvägssplittrar som jag tänkte tänkte koppla ihop med RG59 eftersom det passar till F kontakterna
och sen sätta 75 ohm bnc kontakter på fronten på racken.

mvh Lasse sm0ydo
 
Frågan är vart man ska köpa bnc 75 ohm chassikontakter med crimp om man ska åka till elfa eller kika på ebay etc ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top