Antennuppsättning

SM0GLD

Vänsterhänt
Det sägs att det ska gå lättare att sätta upp fästen för trådantenner med hjälp av lite PVC-rör

kanondelar.jpg

Hur ska det gå till:confused:


/Micke
 
Last edited:
Det ser lovande ut, jag gissar att du väljer pressluft framför den mer vådliga sprayflaska/tändsticka-metoden :)
 
Sedan måste man passa på rätt väder. Tvärt emot vad många tror är rätt väder inte en molnfri stilla dag under det ljusa halvåret, utan någon kväll (natt) i december/januari. Underkylt regn eller massivt snötäcke. "Sibiriska" temperaturer. Snorhalt på tak och i stegar.

Det är då - om man inte efteråt har tvingats besöka en vårdcentral - som den sanna antennglädjen infinner sig.
 
Nu blev man ju lite nyfiken :)

Några frågor:
Det undre grova röret är tryckbehållaren?
Vad har du för arbetstryck?
Blåsmunstycket styr den svarta ventilen?
Vad har du för inner diam. på "kanonröret" och vad skjuter du för typ av boll?

Byggde själv en enkel variant i sommar med en brandsläckare som tryckbehållare
en 3/4" ventil mellan tryckbehållare och "kanonrör" (75mm avloppsrör).
Laddar 7-8 bar.
Skjuter tennisbollar men inner diam. på röret är lite för stor i förhållande
till tennisbollarna så man tappar lite effekt.

73' André-SM2RHL
 
Tydligen måste man limma ihop rören för att det ska funka:D

kanon.jpg

Eldrör: 46mm ID.
Tank: 75mm.
Ammunition: liten tennisboll.

Jag ska prova med tändargas, kanske kan man då uppnå kravet på vårdcentralbesök:D

Nu ska jag provtrycka........

/Micke
 
Nu är det provtryckt och provskjutet med en alternativ pipa.

"Jädrar vilken smäll" :D:D:D:D:D:D

Källargången är väl 20m lång och trycket var 5kg.
Den lilla bollen slutade aldrig studsa:)

Provade först 2kg för att kolla om det var tätt.
Ökade sedan till 4kg och kollade under en minut att trycket inte sjönk, och avfyrade första projektilen.
Sista provskottet med 5kg, HELT GRYMT!!
.....jo visst innomhus, jag vet.
Det blir väl annorlunda ute när man står öga mot öga med en 20m tall.

Nu återstår en del arbete innan man kan ta ut vapnet och prova på riktigt.
Avtryckaren ska monteras på ett fäste och haspelrulle ska givetvis införskaffas och fästas på något vis.

.....tänk om man skulle helt enkelt byta hobby, detta var ju riktigt kul;)

/Micke
 
Jag byggde min av en kolsyresläckare. Monterade bort tratten och gänga dit ett stålrör ist. Borrade hål i en 15mm kula som passa som handen i handsken i röret. Ett snabbt slag på avtryckaren ;) .. hehe aningen för bra drag kan jag säga. Gick dock bra att rensa bort grenar med..
 
Är det en byggsats du köpt eller har du shoppat på en byggmarknad?

Dammbutiken.se säljer rördelar och levererar säkert och snabbt.
Trädgårdsteknik i Ängelholm levererade sprinklerventilen.
Tyvärr fick jag inte den ventil jag beställde. klagade gjorde jag via två olika mail men dom svarade inte alls, MYCKET OPROFFSIGT.
Blåsmunstycket kommer från Biltema.


provskott.jpg
Rakt eldrör för sprovskott.
Cykelpump med manometer.
Liten lätt boll från leksaksaffären, refill till slangbella.



/Micke
 
Last edited:
Hej!
Jag har sedan flera år tillbaka använt en antennlinahängare som är gjord av aluminiumrör och ett metspö av kolfiber (se bilder). sammanfogade blir det en längd av 14.5 meter. Längst upp tejpar jag fast en bit 12 mm VP-rör och genom det träder jag en murarlina. Till murarlinan knyter jag ett lod. Därefter lyfts hela paket upp och lodet hängs över den gren som skall bära antennlinan. När väl lodet nått marken avlägsnas lodet och avsedd antennhängarlina knyts och tejpas mot murarlinan. Sedan är det bara att dra murarlinan så att antennhängarlinan kommer över grenen och ner till backen. Man bör helst jobba med detta när det är vindstilla. / Martin
 

Attachments

  • Antennlinahängare2.jpg
    Antennlinahängare2.jpg
    31,8 KB · Views: 161
  • Antennlinahängare.jpg
    Antennlinahängare.jpg
    323,1 KB · Views: 149
Installation och uppsättning av trådantenner.

Intressant "tråd". Har kämpat med olika metoder att få dipoler etc, så högt som möjligt med hjälp av träd. Började som tonåringen på mina föräldrars sommarstugetomt.

Alla metoder är bra utom dom dåliga! Efter att i mer än 60 år, I Sverige och Afrika/Asien (FN), prövat olika metoder har jag fastnat för - slangbåge, blytyngd och tunn nylonlina. Jag har provat att ha linan "laddad" på en haspelrulle installerad på en kort stav som nedgrävd i marken pekar mot "målträdet". Har dock en känsla av att när blytyngden lämnar slangbågen, densamma har en enorm hastighet vilket i viss mån bromsar linan när den lämnar rullen. (Vid "normal" användning av haspel vid fiske har ju draget plus ev. sänke en mycket lägre hastighet.)

Jag gör istället så här: Jag breder ut ett stort plastskynke, kanske 5 x 5 meter, vid "avfyringsstället". Därefter lägger jag beräknad längd av nylonlina, med råge, i snygga bukter på plasten. Jag inbillar mig att fisklinan löper ut med mindre friktion (jämfört med haspelrullen) vilket bör resultera i att linan når en högre höjd över eller genom "målträdet".

Innan jag kom på att lägga nylonlinan i slingor på ett plastskynke brukade jag lägga linan direkt på marken men jag tyckte att gräs, grus och bark i viss mån bromsade linan

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Jag har sett på naturfilmer på TV, hur man skjuter upp linor i höga träd för att kunna klättra upp. Exvis i Amazonas djungler där det finns mycket höga träd. Kanske högre än 50 meter.
De använder en sorts slangbåge, byggd på ett aluminiumrör, kanske 3 meter långt.
Riktar röret mot trädtoppen och spänner gummislangarna utefter hela röret. Siktar med hela röret och skjuter av.
Med en så "lång slangbåge" får de en enorm acceleration och kan komma så högt och med god precision.
Vad för slags lina de använder, och vilken vikt man skjuter med har inte gått att se.
Sen har de vanliga klätterrep att fira upp sig i träden med. Klätterrep som man tydligen dragit upp med den uppskjutna linan.
Nån som sett det här? Och vet mer?

de
SM4FPD
 
Man ska nog vara försiktig med sådana här tryckluftskanoner. Det har hänt massor av olyckor med exploderande konstruktioner. Om man använder för högt tryck, felaktiga konstruktioner eller slarv kan det gå riktigt illa! Sök på webben: "potato gun accidents".

Själv skulle jag aldrig våga använda en sådan här pryl. Det får bli haspelspöet som får göra tjänst.

73 Leif SM5KNV
 
Back
Top