Antennval

Dessutom blir måtten okritiska på loopen/dipolen då Du använder stegmatning.

En SM7 som köpte stegpinnar av mig hängde han upp en så stor loop som han hade rimlig plats och fästpunkter till.
Efter några månader hörde han av sig och berättade att loopen blev 240 m med 3 fästpunkter...alla över 20 m. Jag vill minnas han hade 40 m stege.

"Antennen går så ini h-vete! Den häftigaste dagen i mitt amatörliv sedan certet 1977!"
"Varför har ingen berättat om detta förut?"

Han var helt lyrisk!

Själv använder jag en 100 m triangulär loop och min känsla är att den går bättre än den fyrkantiga på 4X22=88 meter jag hade tidigare. Stegmatning är ett måste då man kör oresonanta antenner och flera band! Dvs om man inte vill bränna effekt i koaxen!

Loopen är bland de bästa allroundantennerna man kan ha!

Tore SM7CBS
 
Loop-antenner

Loopen är bland de bästa allroundantennerna man kan ha!

Tore SM7CBS


Jag håller med. Loopen har dessutom inga "spetsiga" avslutningar där höga rf-spänningar bildas. Ett annat plus är att man kan jorda loopens symmetripunkt och på det sättet bli av med statisk elektricitet. Fungerar oberoende av använd frekvens eftersom symmetripunkten alltid har ett strömmaximum.

73
Bengt SM6APQ
 
Dessutom blir måtten okritiska på loopen/dipolen då Du använder stegmatning.

En SM7 som köpte stegpinnar av mig hängde han upp en så stor loop som han hade rimlig plats och fästpunkter till.
Efter några månader hörde han av sig och berättade att loopen blev 240 m med 3 fästpunkter...alla över 20 m. Jag vill minnas han hade 40 m stege.

"Antennen går så ini h-vete! Den häftigaste dagen i mitt amatörliv sedan certet 1977!"
"Varför har ingen berättat om detta förut?"

Han var helt lyrisk!

Själv använder jag en 100 m triangulär loop och min känsla är att den går bättre än den fyrkantiga på 4X22=88 meter jag hade tidigare. Stegmatning är ett måste då man kör oresonanta antenner och flera band! Dvs om man inte vill bränna effekt i koaxen!

Loopen är bland de bästa allroundantennerna man kan ha!

Tore SM7CBS


Hur skulle det funka med ett avslut av stegen med en bit koax in i schacket?
Sedan till tuner...


/ Peter
 
Hur skulle det funka med ett avslut av stegen med en bit koax in i schacket?
Sedan till tuner...


/ Peter

Varför vill du göra så?
Om du vill dra koax genom väggen så kan du skarva med dubbel koax med hoplödda skärmar.

Eller ännu bättre, flytta ut ATU´n till matningspunkten och dra koax hela vägen.

/Micke
 
Att skarva en balanserad transmissionsledning med en obalanserad koax är väl inte riktigt "rumsrent"?
Bättre då att göra en så kort skarv som möjligt med två koaxkablar fram till den balanserade antennavstämningen som GLD råder.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Att skarva en balanserad transmissionsledning med en obalanserad koax är väl inte riktigt "rumsrent"?
Bättre då att göra en så kort skarv som möjligt med två koaxkablar fram till den balanserade antennavstämningen som GLD råder.

73
Bengt SM6APQ

SM6APQ de SM6VKC!

Bandkabel 450 ohm eller 600 ohms stege?
Det handlar om ca 40m från matningspunkt på kvadratisk loop till schacket.



/ Peter
 

Bandkabel 450 ohm eller 600 ohms stege?
Det handlar om ca 40m från matningspunkt på kvadratisk loop till schacket.



En smaksak eller en fråga om "vad man har". Personligen föredrar jag för permanenta installationer öppen feederstege - 600/800-ohms impedans.

p.s. skickat ett mail på din yahoo-adress.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Peter/VKC!
Det är klart att man kan skarva stegen med en koax. Allting handlar ju om val. En "snygg och enkel" koax in till radion ser ju bra ut. Kanske också förenklar installationen. Frugan är glad.
Det "enkla, snygga" får man ju väga mot de förluster man alltid får med sämre teknisk lösning. Det handlar ju till slut om ett personligt val.

Din fråga: " Hur skulle det funka med ett avslut av stegen med en bit koax in i schacket?
Sedan till tuner...?"
Ja, det kommer troligen att funka...frågan är hur bra/dåligt? Fast det är inte säkert tunern klarar att avstämma pga Du kommer att hamna långt i från 50 ohm i nederänden av koaxen i de flesta fall.
I övergången mellan bandkabel och koax kommer att bli stor missanpassning i de flesta fall dvs swr i koaxen och det kostar i förluster. Hur mycket? Ja det måste man räkna på. Den blir dessutom olika på olika band.
Det är den ovan nämnda missanpassningen som orsakar att Du hamnar långt från 50 ohm i nederändan av koaxen.
Man kan naturligtvis "kapa" stegen i 50-ohmspunkten och där ansluta koaxen. Men då har man låst antennen till ett band. Eller rättare sagt ...på alla andra band får Du högt swr och därmed förluster.

Om Du ändå avser att ansluta en bit koax...se till att den blir så kort som möjligt. Då blir det en kortare sträcka som swr-förlusterna hinner "härja" på.
I övrigt håller jag med GLD och APQ i deras tips.

Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Hej igen!
Det är ju slående hur ofta frågan av typ "vilken antenn är bäst eller lämpligast i min situation" ofta landar i resonemang om vilken matare man ska använda. Koax eller eller parledare?

En smart lösning att förena det bästa med parledaren och koaxen/interna ATU:n/50 ohm vore ju om parledaren alltid hade 50 ohm i nederänden så fort man byter band. Då skulle man alltså kunna ansluta koaxen i stegen utan swr-problem. Sätter man en rad av kärnor på koaxen har man dessutom fixat balansen.
Kolla nedanstående länk! Där finns lösningen!

http://www.w5dxp.com/notuner.htm

Denna lösning måste ju gå att använda på en loop också fast den har ju högre matningsimpedans i matningspunkten än dipolen som w5dxp baserar sina råd på.

Är det någon i läsekretsen som byggt denna anordning?.
Det måste ju vara möjligt att mäta/experimentera sig fram 50-ohmspunkterna för varje band? Någon som provat eller har ideer hur man gör det enklast?

Ha en bra dag?
Tore SM7CBS
 
Vilken antenn är att föredra? 80m loop eller 2x19 dipol båda stegmatade.

/SM0IXY


Ja - den som det visste!

Jag bygger alltid mina egna antenner efter "eget huvud" och praktisk erfarenhet samt från läroböcker i transmissions- och antennlära. Jag tror att man får pröva och experimentera sig fram till de kunskaper som man så småningom erövrar.

Antennteori bör praktiseras. Och det är dessutom roligt att tillverka sina egna antenner, och det är glädjande att det fortfarande finns radioamatörer som är intresserade ... Du är tydligen en sådan. Lycka till, men ta inte för givet att andra "vet bäst", så mitt råd är - PRÖVA & SE!
 
Hej igen!
Det är ju slående hur ofta frågan av typ "vilken antenn är bäst eller lämpligast i min situation" ofta landar i resonemang om vilken matare man ska använda. Koax eller eller parledare?

En smart lösning att förena det bästa med parledaren och koaxen/interna ATU:n/50 ohm vore ju om parledaren alltid hade 50 ohm i nederänden så fort man byter band. Då skulle man alltså kunna ansluta koaxen i stegen utan swr-problem. Sätter man en rad av kärnor på koaxen har man dessutom fixat balansen.
Kolla nedanstående länk! Där finns lösningen!

http://www.w5dxp.com/notuner.htm

Denna lösning måste ju gå att använda på en loop också fast den har ju högre matningsimpedans i matningspunkten än dipolen som w5dxp baserar sina råd på.

Är det någon i läsekretsen som byggt denna anordning?.
Det måste ju vara möjligt att mäta/experimentera sig fram 50-ohmspunkterna för varje band? Någon som provat eller har ideer hur man gör det enklast?

Ha en bra dag?
Tore SM7CBS


Jag tvivlar inte på att det fungerar genom att justera längden på feedern för att hitta en punkt där impedansen år 50-ohm.
Däremot tycker jag inte det är en smart lösning! Reläkontakter utomhus kommer att ge kontaktproblem efter en tid. Att hålla på att manövrera switchar innebär att radiorummet är "organiserat" så att dessa är lätt åtkomliga. Jag tycker inte konceptet är riktigt "rumsrent" att behandla en transmissionsledning på det här viset. En feederstege eller bandkabel skall löpa rakt och fritt och ha balans till jord (marken).

Jag tycker att S-matchen eller en linkkopplad avstämningsenhet är smartare och enklare.

73
Bengt SM6APQ
 
Jag håller i grunden med Dig Bengt!
Öppna transmissionsledningar ska man behandla med respekt!
Men det är ju så många som har sina radiorer (kan man skriva så?) med inbyggda ATU som man så gärna vill nyttja. För dem är det ju en superlösning om inga andra käppar i hjulen dyker upp.
Och som vanligt och slutligen handlar det om enskilda människors (säg amatörers) val.

Tore SM7CBS
 
Peter/VKC!
Det är klart att man kan skarva stegen med en koax. Allting handlar ju om val. En "snygg och enkel" koax in till radion ser ju bra ut. Kanske också förenklar installationen. Frugan är glad.
Det "enkla, snygga" får man ju väga mot de förluster man alltid får med sämre teknisk lösning. Det handlar ju till slut om ett personligt val.

Din fråga: " Hur skulle det funka med ett avslut av stegen med en bit koax in i schacket?
Sedan till tuner...?"
Ja, det kommer troligen att funka...frågan är hur bra/dåligt? Fast det är inte säkert tunern klarar att avstämma pga Du kommer att hamna långt i från 50 ohm i nederänden av koaxen i de flesta fall.
I övergången mellan bandkabel och koax kommer att bli stor missanpassning i de flesta fall dvs swr i koaxen och det kostar i förluster. Hur mycket? Ja det måste man räkna på. Den blir dessutom olika på olika band.
Det är den ovan nämnda missanpassningen som orsakar att Du hamnar långt från 50 ohm i nederändan av koaxen.
Man kan naturligtvis "kapa" stegen i 50-ohmspunkten och där ansluta koaxen. Men då har man låst antennen till ett band. Eller rättare sagt ...på alla andra band får Du högt swr och därmed förluster.

Om Du ändå avser att ansluta en bit koax...se till att den blir så kort som möjligt. Då blir det en kortare sträcka som swr-förlusterna hinner "härja" på.
I övrigt håller jag med GLD och APQ i deras tips.

Hälsningar
Tore SM7CBS

Hej Tore och övriga.

Tack för alla tips, Bengt -APQ har lovat att komma och besöka oss och hjälpa till med en bra installation av loop och matning.

/ Peter -vkc
 
Jag tvivlar inte på att det fungerar genom att justera längden på feedern för att hitta en punkt där impedansen år 50-ohm.
Däremot tycker jag inte det är en smart lösning!

Fast ändå, nog finns situationer när metoden kan vara "smart"!

1. Kräver inga andra komponenter än ferritringar, förutom kabeln/kablarna.
2. Minimal dämpning i impedanstransformationsledet (häftigt ord! :)
3. Hög effekttålighet. Begränsas endast av kablarnas ledararea och isolationsavstånd.

Okonventionellt, ja, men varför skulle det inte vara rumsrent?

73/Lasse
 
QUOTE=SM3BDZ;61946]Fast ändå, nog finns situationer när metoden kan vara "smart"!

1. Kräver inga andra komponenter än ferritringar, förutom kabeln/kablarna.
2. Minimal dämpning i impedanstransformationsledet (häftigt ord! :)
3. Hög effekttålighet. Begränsas endast av kablarnas ledararea och isolationsavs[tånd.

Okonventionellt, ja, men varför skulle det inte vara rumsrent?

73/Lasse[/QUOTE]


Plus reläer med i längden "sårbara" kontakttungor eller flera knivomkopplare, helst lätt åtkomliga.

73
Bengt SM6APQ
 
Jo, det har du ju rätt i Bengt, men ändå är det ju inte ofta man slipper undan sådana i en amatörradio-installation... ;)

73/Lasse
 
Back
Top