Anti Jamming Antenna

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Här har vi en intressant liten sak att sätta tänderna i eller kanske bygga ihop för att prova i jakten på en störningsfri miljö.

Anti-Jamming Antenna

Att antennen har riktverkan är solklart när man ser hur den ena antennen plus en bit aluminiumfolie är galvaniskt inkopplad till radiomottagarens antenningång och den andra antennen är kopplad kapacitivt till mottagarens kretskort via en annan aluminiumfolie av samma storlek.

Men hur fungerar antennen i teorin?

/Bengt
 
De olika lager/skivor av Al(?) tyx fungera som jordplan.
"Jordplanen" behövs för att få "fullgoda halvvågor" då de små teleskop-
antennerna ju bara är kvartsvåg långa.

"extraantennen" tyx fungera som reflektor enligt Yagi-Uda-principen.

F/B-förhållandet för "2 element Y-U" lär vara c:a 25 dB så att vända
"kakan" med minimum mot störningens ursprung kommer att dämpa
störningen med c:a 25 dB.
Det kan vara det som behövs för störningsfri mottagning!
 
Last edited:
>>>"Jordplanen" behövs för att få "fullgoda halvvågor" då de små teleskop-
antennerna ju bara är kvartsvåg långa.
-----

:)

Nej det stämmer inte. Anti Jamming Antennen är ju avsedd för kortvågsområdet. Teleskopantennerna är alltså inte i resonans på kortvåg. Den befintliga teleskopantennen som hör till radion kan betraktas som en s k aktiv antenn då ingångssteget är mycket högimpedivt. Den andra antennen kopplar via aluminiumfolien kapacitivt till mottagarens kretskort eller jordplan. Någon Yagi-Uda princip kan det inte vara tal om här.

Fler förslag någon?

/Bengt
 
Det kan jag inte heller tänka mig Thomas.

Adcock-principen kanske? Två korta vertikala spröt placerade mycket nära varandra och som med hjälp av den ena folien orsakar tillräckligt mycket fasskillnad mellan spröten, vilket ju krävs om man vill få ett eller två dip i diagrammet. Den ena antennen direktkopplad och den andra kapacitivt med annan fas... Nej, det låter också långsökt. Fler förslag? :)

/Bengt
 
Det finns ju en möjlighet att den jobbar enligt samma principer som såna där mojänger som tar bort jordstrålning...

73,
Jonas/SM5PHU
 
Placeboeffekten kanske? Att tro är viktigare än teori och jämförande praktiska mätningar har vi sett i ett otal antennkonstruktioner.
 
Absolut, you know, det är ju ett strukturellt phenomen , absolut, you know, som dietentialt, och infrastrukterellt bildar en strålningsparameter som abssolut och utan minsta initiala verkan fås att , you now, få fram den stukturella strålnimgsresistansen.
You know, absolut.
Möjligen kan arrangemanget vara verkstamt mot denna typ av störning, citatet kommer från annant forum:

"Störningen som är jobbigast låter som ett kraftigt elektromagnetiskt fält.
Som om det sprutar omkring som i en fontän."

Vad jag menar med de väl valda orden är att ni försöker kommentera skitprodukter utan verklighetsgrund.

Om vi ser på allvar då, nog finns det aktiva antennsystem som kan ge riktverkan på HF.
men avstånden blir väl ändå som vanligt även om antennernna är små aktiva prober.

Men kanske artikeln ändå gäller för 88 - 108 MHz DXing?

de
Roy
 
Vad jag minns så är det här den ena varianten, den för rymdvågsstörare, av professor O.G. Villards (W6QYT) konstruktion från mitten av 80-talet. Han fick i uppdrag av VOA att göra en mottagarantennkonstruktion som skulle göra det svårare att störa USA:s propagandasändningar.

Principen är helt enkelt att få till ett nollställe för en störande sändare genom fasvridning och summering via en "pick-up" antenn.

Anordningen finns i två varianter; en där störaren är rymdvåg och en annan där störaren kommer via markvåg. Markvågsvarianten använder en avstämd loopantenn för att framhäva den önskade signalen genom att denna primärt kommer via horisontalpolariserad rymdvåg.

Jag har själv sett antennen demonstrerad på IEE:s HF-konferens i London april 1988, och då fungerade det i varje fall.

Principen finns beskriven i "Proceedings" som "Portable unidirectional HF receiving aerial for reducing co-channel multihop sky-wave interference"

och Abstract till föredraget lydde:

"Fortunately, the great strength of shortwave broadcasts makes physically-small designs feasible. This article describes a compact aerial suitable for rejecting sky-wave signals and having a cardioidal pattern. It is intended to be used right beside a receiver, either indoors or out, and to have dimensions comparable with, or smaller than, the whips in common use"


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det där om VOA har jag läst på flera ställen liksom att det finns rapporterat att antennen fungerar. Att det har att göra med fasvridning av signalerna är också klart. På ett eller annat sätt fasvrids signalen och summeras med signalen från den bef antennen i radion.

Frågan är om beskrivningen av antennen enligt länken i inlägg nr 1 är entydig och om hjälpantennen enbart kopplas kapacitivt till radions kretskort via aluminiumfolien eller om det finns något annat med i spelet som inte framgår i byggbeskrivningen.

>>>Principen finns beskriven i "Proceedings" som "Portable unidirectional HF receiving aerial for reducing co-channel multihop sky-wave interference"

Hur ser ekvivalentschemat för antennen ut, med kopplingsvägarna till den batteridrivna mottagaren inritade?

/Bengt
 
Får se om jag hittar igen mitt exemplar av "Proceedings". Har dock ett minne av att
funktionssättet var ganska komplext.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top