Använda signalgenerator för att justera mottagare?

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena!
Jag sitter med en 40 år gammal radio med litet döv mottagare. Jag har inga avancerade mätinstrument mer än S-meter. På en random signal visar referensradion S7 och testobjektet mellan S1 och S2.
Läser i servicemanualen hur man justerar känsligheten med en signalgenerator. Verkar ganska rakt på. Inte svårt- om man har en signalgenerator. Jag kikade på en TinySA som verkar vara en prisvärd sak för runt tusenlappen. Men den verkar inte kunna generera signaler med den styrkan som servicemanualen vill ha. Enligt manualen vill man signaler på mellan -10db och +90db för olika testpunkter. Se bifogat screenshot.

Nu söker jag på tips på hur jag skall gå till väga. Antingen tips om en signalgenerator som klarar uppdraget. Eller om det finns andra sätt att approchera problemet?


1725400131682.png
 
Om du letat efter en signal generator som ger +90 dBm ska du vara glad att du inte hittat någon :)


Du får nog läsa resten av servicemaualen och lägga upp den här, brukar stå lite om utrustning /förutsättningar för mätning.
vad är det för radio?
 
Det som står i meningen (i) : "...set the output of the SG to 90 dB." kan knappast vara korrekt, iallafall inte utan ytterligare information. Möjligen menar man "-90dBm", men så står det inte.

Om mottagaren blivit döv (och är från omkring 1984) så borde det väl finnas någon konkret anledning till detta, utöver att den bara skulle ha drivit iväg i sina justeringar? Vad är det för en radio?

:)
 
Last edited:
Om du letat efter en signal generator som ger +90 dBm ska du vara glad att du inte hittat någon :)


Du får nog läsa resten av servicemaualen och lägga upp den här, brukar stå lite om utrustning /förutsättningar för mätning.
vad är det för radio?
Jag har nog tänkt tanken att 90db verkar väldigt högt. Tryckfel? Samtidigt finns det i punkt 4 angivet 60db. Så då är det tryckfel på två ställen...? Hmmm.... Bifogar servicemanualen
 
Av typsnittet i manualen att döma så är radion sannolikt japansk, och i litteratur därifrån
så anger man ofta nivåer i "dBu" som är dB över en mikrovolt polspänning, som i sin tur motsvarar
-107 dBm.

Den som är bekväm av sig skaffar sig en Rohde&Schwarz kaffemugg med praktiska nomogram
för översättning mellan olika nivåmått:

1725427114620.png
"Bör ej saknas i något hem".

Vi som använder "Geräte im formschönes Stahlblechgehäuse" har vanligen råkat på
enheten dBµV som grovt räknat är samma sak.

För att avgöra om en mottagare är "döv" eller inte behövs en signalgenerator med känd och inställbar
utnivå samt bra skärmning. Signalkällan i TinySA är inte sådan.
 
Last edited:
Det som står i meningen (i) : "...set the output of the SG to 90 dB." kan knappast vara korrekt, iallafall inte utan ytterligare information. Möjligen menar man "-90dBm", men så står det inte.

Om mottagaren blivit döv (och är från omkring 1984) så borde det väl finnas någon konkret anledning till detta, utöver att den bara skulle ha drivit iväg i sina justeringar? Vad är det för en radio?

:)
Det som står i meningen (i) : "...set the output of the SG to 90 dB." kan knappast vara korrekt, iallafall inte utan ytterligare information. Möjligen menar man "-90dBm", men så står det inte.

Om mottagaren blivit döv (och är från omkring 1984) så borde det väl finnas någon konkret anledning till detta, utöver att den bara skulle ha drivit iväg i sina justeringar? Vad är det för en radio?

:)
Ja. Jag har också tänkt att det är litet konstigt att inställningarna drivit iväg. Radion är fin på insidan så jag tror ingen annan har skruvat före mig.
Men jag tänkte ändå att en signalgenerator ändå kan vara ett bra inköp. Även om inställningarna är rätt så kan jag kanske se i vilken del av mottagarkedjan signalen faller och därmed kunna undersöka de fysiska komponenterna i det steget? Eller tänker jag fel?
Radion är den här: https://www.rigpix.com/cbfreeband/sommerkamp_ts788dx.htm
 
Av typsnittet i manualen att döma så är radion sannolikt japansk, och i litteratur därifrån
så anger man ofta nivåer i "dBu" som är dB över en mikrovolt polspänning, som i sin tur motsvarar
-107 dBm.

Den som är bekväm av sig skaffar sig en Rohde&Schwarz kaffemugg med praktiska nomogram
för översättning mellan olika nivåmått:

View attachment 12413
"Bör ej saknas i något hem".

Vi som använder "Geräte im formschönes Stahlblechgehäuse" har vanligen råkat på
enheten dBµV som grovt räknat är samma sak.

För att avgöra om en mottagare är "döv" eller inte behövs en signalgenerator med känd och inställbar
utnivå samt bra skärmning. Signalkällan i TinySA är inte sådan.

Fin mugg!

Jag googlade vidare på detta och det var intressant att lära sig om olika metoder att mäta! Räknade då ut att 90 dbu blir -17dbm och -10dbu blir -117 dbm. Det verkar mer rimligt!

Tyvärr ryms det inte i ekonomin att köpa dyra HP eller R&S instrument för att mäta på en nostalgiradio. Menar du att en enkel rf-generator och mätande av dc-spänningar som manualen föreslår inte skulle kunna leda mig till var radion tappar nivå? Jag menar att jag är ju inte är ute efter en precisionsmätning. Det vore bara kul om radio lät litet bättre? Och så vill jag också lära mig något om hur en mottagare fungerar. Kunskaperna är faktiskt litet dimmiga på det området - trots snart 50 år av elektronik-meckande.

Tar tacksamt emot idéer på hur jag kan hitta "felet". Kanske en konding som läckt? Eller en induktans som spruckit... vad vet jag. Vill bara lära mig hur jag hittar det....
 
Det som är kritiskt i en signalgenerator är att utnivån är känd och reglerbar, samt att
den är så bra skärmad att signalen endast tar sig in i mottagaren "rätt väg".

Eftersom den skara som begriper sig på instrument i "tidlös design och skottsäkert utförande" är både
grånande och krympande, samt kan börja få svårt att lyfta dem, får man ofta en kvalitetsgenerator som t.ex. HP606A för ett (lågt) kilopris numera.

Felsökning i "råttbon" som denna apparat, är svårt och tålamodskrävande.

1725430917968.png

Vanligen ligger felet i en eller flera åldrade kondensatorer eller en dålig kontakt någonstans.
Proceduren är att köra in en signal på rätt frekvens och tillräcklig nivå i antenningången och petar/vickar på komponenter och anslutningar tills något ändrar sig. Där intensifieras letandet, tills det dåliga stället identifierats.

Man kombinerar ofta denna metod med att börja från högtalaren och gå framåt i apparaten och injicera
signaler på de frekvenser som förekommer tills de försvinner, eller nivåerna avviker påtagligt

Efter ett par-tre iterationer har man vanligen ringat in felet till en begränsad mängd komponenter.
 
Din TinySA har, som du skriver, en signalgenerator vilken fungerar till enklare felsökning och går att ställa ner till -76dBm vilket motsvarar drygt S-9. Det borde vara tillräckligt att börja med. När du senare vill ha svagare signal så bygger eller köper du en ställbar dämpsats. Det blir lite av bonnalagning med så enkla instrument men det räcker för att du skall komma igång och kanske hitta felet.
Som du skriver ändrar sig sällan trimmningen utan det är troligen något annat fel.
 
Men du måste tänka på att S-metern inte är en referens för känslighet.
Dessa visar olika på olika apparater.
Testa därför med att lyssna på bruset som uppstår när du ansluter antennen, finns det brus från antennen är ju mottagaren tillräckligt känslig.
Oavsett vad S-metern visar.

risken att trimma sönder radion är överhängande, dvs präck kärnor etc, därför bör man vänta så länge som möjligt med ev trimning, åtminstone tills man vet att allt annat är ok.
Dvs trimma aldrig en radion som inte är hel.

SM4FPD
 
Om man kan lita på att signalkällan i TinySA kan regleras ner till -76 dBm (inte fullt S9 enligt IARU-skalan) så
finns möjligheten att använda den för att få en uppfattning om mottagaren är "hel" eller "trasig".

Ifall man kan höra signalen med god styrka i högtalaren och S-meterindikeringen ligger någonstans på mitten av
skalan är mottagaren sannolikt inte direkt felaktig, Man kan jämföra både signal och indikering med de hos
en annan mottagare som man vet är funktionsduglig.
 
Naturligtvis är -76dBm lite under S-9 som AOM skriver då S-9 är -73dBm, även solen har sina fläckar :)
Att lyssna på bruset när antennen kommer i säger väldigt lite, det säger mer, som AOM också skriver att lyssna på en signal och hålla koll på S-metern även om den troligen inte är exakt i den gamla och lite enklare radion så får man en hint om det står någorlunda rätt till.
Vill man ha full koll så är det en SINAD-mätning som gäller.
De signaler som står i manualen du visar är helt åt skogen så hoppa över dem.
 
Last edited:
Din TinySA har, som du skriver, en signalgenerator vilken fungerar till enklare felsökning och går att ställa ner till -76dBm vilket motsvarar drygt S-9. Det borde vara tillräckligt att börja med. När du senare vill ha svagare signal så bygger eller köper du en ställbar dämpsats. Det blir lite av bonnalagning med så enkla instrument men det räcker för att du skall komma igång och kanske hitta felet.
Som du skriver ändrar sig sällan trimmningen utan det är troligen något annat fel.

Finns en nyare version av TinySA som heter Ultra och går ned till -117dBm.
 
Naturligtvis är -76dBm lite under S-9 som AOM skriver då S-9 är -73dBm, även solen har sina fläckar :)
Att lyssna på bruset när antennen kommer i säger väldigt lite, det säger mer, som AOM också skriver att lyssna på en signal och hålla koll på S-metern även om den troligen inte är exakt i den gamla och lite enklare radion så får man en hint om det står någorlunda rätt till.
Vill man ha full koll så är det en SINAD-mätning som gäller.
De signaler som står i manualen du visar är helt åt skogen så hoppa över dem.

Det låter. Men signalerna ligger runt 4-6S-enheter under referensradion som är en Kenwood TS850.
Svaga signaler är svårare att urskilja. Den allmänna brusnivån på 10M här i Tallkrogen är S3-S5. Så på så sätt är den gamla CB-radion skönare att lyssna på. Den plockar inte upp allsköns störjox lika bra :D
 
Med begränsad budget för instrumentinköp får man skaffa sig en stor
vänkrets inom hobbysfären. Se bara till att det instrument man får låna
har en reverse power protection dvs att man inte riskerar att blåsa signalgeneratorn
om man skulle råka fumla med micken under felsökningsprocessen.

Tips 1: S-Metrar är inga bra referensmätare för signalstyrkor.
Har man en signalgenerator utan modulationsmöjligheter men en audiovoltmeter
kan man försöka mäta "20dB Quieting" i FM läge med öppen squelch.

Problemet med många billiga generatorer är att dom läcker.
En öppnad radio kan lyssna på läckaget från en signalgenerator
med hela ingångsdelen. (Här tvingas man satsa på något solitt
men helst en syntesmaskin med faslåst utfrekvens. Eljest måste man
hålla koll på en extra parameter när testfrekvensen driver samtidigt
som man felsöker / trimmar.)

Men om generatorn "håller tätt" och man kan sänka utsignalnivån en bra bit
under känslighetsnivån (exvis HP 8640 kan -145dBm) går det ganska bra
att trimma en FM-pyts med 20dB Quieting-metoden.

Anslut audiovoltmetern parallelt med högtalaren. Ställ in ljudet (bruset)
med volympotentiometern så att audiovoltmetern visar "0 dB".
Dra därefter på RF signal från ingenting tills audiovoltmeterns visare backat till -20dB
allteftersom närvaron av en omodulerad signal tystar mottagaren.

Det ger en hyfsad uppfattning om den "ekvivalenta" känsligheten
man kan få genom att jämföra med en mottagare man vet är OK.

Tips 2: Är att ha en flaska med kylspray (och ett tunnt rör) så
att man kan applicera kyla selektivt.

Tips 3: Är att gå igenom kretskorten med en fin lödpenna för att utesluta
tennkrypning som förorsakat avbrott. (Inte ovanligt på gammal
elektronik där de tryckta kretskorten tillverkats utan genompläterade hål.
Tenn-kryp-avbrott förekommer (faktiskt) även på modernare kort, har tom.
fixat moderna HP-instrument genom att löda om hela kort.

Jag lyckades hugga en R&S kaffemugg på en mässa. Muggen används sparsamt
och med andakt. Tyvärr påstår källor på nätet att R&S inte låtit tillverka
några fler. Vi muggägare är således en liten exklusiv skara...
 
(Här tvingas man satsa på något solitt
men helst en syntesmaskin med faslåst utfrekvens. Eljest måste man
hålla koll på en extra parameter när testfrekvensen driver samtidigt
som man felsöker / trimmar.)
Att göra tresignalselektivitetsmätningar på riktigt bra mottagare, så bra att man behöver använda R&S SMLR effektsignalgeneratorer, kräver att operatören(-erna) är "skapt som en bläckfisk".

Kommer sent att glömma när SM5HP och jag mätte på R&S EK085 och Collins HF-8054 i hans gamla labb i Brottby med användning av sådana generatorer. Att hålla tre generatorer på rätt frekvenser, samtidigt som man ska göra SINAD-mätning med en distorsionsfaktorbrygga är rätt tålamodsprövande.

Har man stabiliserade generatorer blir det lättare,

1725485341347.png
 
Finns en nyare version av TinySA som heter Ultra och går ned till -117dBm.
Signal Generator spec:

* Output level selectable in 1dB steps between -115dBm and -19dBm
* Level accuracy +/- 2dB up to 800Mhz between -72dBm and -19dBm, less accuracy below -72dBm, even less accuracy below -110dBm

Inte ett precisionsverktyg kanske ("even less"?) men absolut användbart!
 
Back
Top