Använda signalgenerator för att justera mottagare?

Jag har en Tiny SA Ultra och jag kollade signalgeneratorns nivåer med en HP 437B & 8484A/8481A och en "riktig" spektrumanalysator. Nivåerna stämmer förvånansvärt bra. Hur det är med apparatens skärmningsegenskaper vet jag inte. Tittar man i en HP 606B, 608 eller 8640B ser man att sådana egenskaper inte kommer utan vidare.
 
TinySa Ultra klarar tillräckligt låg utsignal från signalgeneratorn som tillsammans med förmågan att modulera signalen räcker till för att göra en Sinad-mätning av stationen.
Det finns Sinad-mätare som man laddar ner till datorn och som använder datorn ljudkort för mätningen.
På så sätt kan man med TinySA Ultra och rätt mjukvara till datorn göra en Sinad-mätning.
Sedan är det frågan med så enkla medel hur exakt det blir men det borde ändå ge en god fingervisning om hur stationen tar emot.
 
Lite nyfiken och som UKE testade jag min Tiny SA mot min spectrumanalysator och den stämmer riktigt bra, något högre utsignal än inställt men högst marginellt och, vilket inte syns på bilden, inte några konstigheter på andra frekvenser att tala om.
Även jag testade med min signalgenerator och den lite högre utsignalen från Tiny SA är som den är men som sagt högst marginellt i sammanhanget.
Har man som jag den enklare modellen skulle den ändå fungera bra med en ställbar attenuator, och med den möjlighet till modulation den har fungerar den säkert hyfsat bra för att göra en Sinad-mätning.
 

Attachments

  • tinysa spektrum.jpg
    tinysa spektrum.jpg
    164,6 KB · Views: 9
TinySa Ultra klarar tillräckligt låg utsignal från signalgeneratorn som tillsammans med förmågan att modulera signalen räcker till för att göra en Sinad-mätning av stationen.
Det finns Sinad-mätare som man laddar ner till datorn och som använder datorn ljudkort för mätningen.
På så sätt kan man med TinySA Ultra och rätt mjukvara till datorn göra en Sinad-mätning.
Sedan är det frågan med så enkla medel hur exakt det blir men det borde ändå ge en god fingervisning om hur stationen tar emot.
DL4YHF's Spectrum Lab kan också mäta SINAD , det var en bug i tidigare versioner så man får kolla att man har senaste versionen.

Jag har även en licens för ComTekk SINAD, den går även att köra i trial mode ett tag.
 
Tack för all inspel!
Jag kommer att beställa en TinySA Ultra. Möjligen hittar jag inte problemet med såpass enkel utrustning. Men jag tänker i alla fall försöka. Och i värsta fall har jag bara blivit litet klokare!
 
Back
Top