Appropå bättre förr...

SM4SCN

Well-Known Member
Jag tänkte så när jag plockade isär HP 606A Signalgenetator från 1961 och såg en 285 mm lång insexnyckel, 7/64 tum som satt fast i hållare. Undrar just hur många apparater som levereras med serviceverktyg i dag?

Beundrade också skärmat nätintag, säkert med drosselfilter. Skalmekanismen var som urverket till en Moraklocka med fina kugghjul också

73 IMG_8220-5.jpg IMG_8215-5.jpg IMG_8230-5.jpg IMG_8217-5.jpg de Åke
 
Vacker apparat från en annan tidsepok, med en doft av kalifornien och bränt damm.
Idag blir motsvarande generator inte större än ett cigarettpaket och enda fördelen är att det blir mer utrymme ledigt i labbet.
 
HP 606 är en klassiker, jag har själv haft en 606B. B-varianten fanns kvar i HP:s katalog en bit in på 80-talet otroligt nog. (Skulle nog rekommendera att byta kondingarna i filtret. Det ser ut att vara gamla vaxkondingar) Fin dämpsats i 606. Vad jag minns var inte 606 så sanslöst tung som många andra gamla generatorer kunde vara, med en samtida Marconi i minnet. Senare kom HP 8640, en annan generatorklassiker. Den har en liten plastburk med några reservdelar för nätdelen plus förlängningskort för att kunna felsöka kretskorten inne i apparaten, kanske insexnyckel också. Tyvärr håller inte 8640 alls samma fina klass på mekaniken med plastiga reglage och kugghjul som vittrar sönder. Min 8640B håller dock ihop fortfarande med undantag för frekvensratten.
Appropå överraskningar inne i apparater så har jag en gammal Nagrabandspelare som förutom schema innehåller en plastkorv med diverse komponenter och en bit lödtenn för att kunna fixa den i fält. Utstyrningsinstrumentet kan fungera som voltmeter för felsökning. Inga tramsiga texter om "no user serviceable parts inside.", här är det mer eller mindre en uppmaning att gå in och fixa. Var man utrikeskorrespondent på SR när det begav sig skulle man förstås inte behöva stå handfallen när någon skulle intervjuas på en plats långt från teknisk support.

Har man en 606 A/B så behöver man också en 200AB för LF och en 608 för VHF/UHF. Plus en frekvensräknare med nixierör (glömt beteckningen).
 
Har man en 606 A/B så behöver man också en 200AB för LF och en 608 för VHF/UHF. Plus en frekvensräknare med nixierör (glömt beteckningen).

Kan du mena 5245? jag hade en sådan med två olika plug-in moduler, jag saknar fläktsuset och nixierören... :)
 
HP 606 är en klassiker, jag har själv haft en 606B. B-varianten fanns kvar i HP:s katalog en bit in på 80-talet otroligt nog. (Skulle nog rekommendera att byta kondingarna i filtret. Det ser ut att vara gamla vaxkondingar) Fin dämpsats i 606. Vad jag minns var inte 606 så sanslöst tung som många andra gamla generatorer kunde vara, med en samtida Marconi i minnet. Senare kom HP 8640, en annan generatorklassiker. Den har en liten plastburk med några reservdelar för nätdelen plus förlängningskort för att kunna felsöka kretskorten inne i apparaten, kanske insexnyckel också. Tyvärr håller inte 8640 alls samma fina klass på mekaniken med plastiga reglage och kugghjul som vittrar sönder. Min 8640B håller dock ihop fortfarande med undantag för frekvensratten.
Appropå överraskningar inne i apparater så har jag en gammal Nagrabandspelare som förutom schema innehåller en plastkorv med diverse komponenter och en bit lödtenn för att kunna fixa den i fält. Utstyrningsinstrumentet kan fungera som voltmeter för felsökning. Inga tramsiga texter om "no user serviceable parts inside.", här är det mer eller mindre en uppmaning att gå in och fixa. Var man utrikeskorrespondent på SR när det begav sig skulle man förstås inte behöva stå handfallen när någon skulle intervjuas på en plats långt från teknisk support.

Har man en 606 A/B så behöver man också en 200AB för LF och en 608 för VHF/UHF. Plus en frekvensräknare med nixierör (glömt beteckningen).

Javisst, jag har en 608C som jag har inklämd i ett förråd så det var nästan omöjligt att fota /ÅkeIMG_8240_1.jpg IMG_8243_1.jpg
 
Idel sköna bilder (nördvarning!). Kan inte undanhålla sällskapet HP 5245L som mycket riktigt var räknaren jag tänkte på.5245L.jpg Pluggen för att utöka frekvensområdet var lite lurig, den var väl i princip en extra oscillator och en blandare och man kunde därmed få två utslag när man vred runt på pluggens frekvensratt (som var graderad i frekvens) och det gällde att bedöma vilken träff (indikerad på det lilla instrumentet) som var rimlig men oftast har man nog ganska bra koll på i vilket härad man befinner sig. Själva grundenheten gick till 50 MHz om jag minns rätt men kunde utökas till en faslig massa MHz/GHz med pluggen till höger.

HP608 var offer i en reklamkampanj från Wavetek som nog ansåg att rörbestyckade generatorer var passé och det var dags för modernare skapelser. Någon 608 har jag aldrig haft utan jag fick nöja mig med den blytunga Marconin i väntan på 8640B.
solong608.jpg
 
Denna tråden fick mig att damma av och faktiskt använda denna klassikern nu ikväll, Marconi TF995A

McnTF995A2M.jpg
 
Pluggen i HP-räknaren på bilden är en 5261A "Video Amplifier"
som kunde ge räknaren en känslighet runt 1mV. Som UKE skriver
fanns det en uppsjö av olika
pluggar till dessa räknare: Heterodynblandare upp till 18GHz. Voltmetrar.
Frekvenskonverterare och tidintervallsfunktionspluggar.
Även ett antal olika varianter av själva
räknarna. På slutet fanns en variant 5248 som gick upp till 150 MHz
på huvudingången och som fanns i olika varianter med olika ugnsoscillatorer.
"På den tiden det begav sig" fanns inte TTL som kunde driva Nixierören
utan HP löste det med matriser av glimlampor + LDR-motstånd.

5240-serien måste ha varit en bestseller. Överallt fanns dom i labben på
70-talet...

Edit: SCN kan vara glad. Många 608'or som kommit ut på junkmarknaden var 608D som slutade på 420 MHz. Tidigare varianten -C gick upp till 480 MHz.

http://hpmemoryproject.org/wa_pages/wall_a_page_03.htm

/GXV
(Aftonens Messerschmitt)
 
Last edited:
Här kommer ännu ett bevis på temat "bättre förr" (eller roligare förr?). Och det har faktiskt radioanknytning (3m VHF) så ingen ska komma och banna mig för att komma med off-topic-inlägg. :p Apparaten i fråga har ett förflutet i SM7-land men trots det låter det fortfarande bra när man spelar in... Faktum är att det inte hörs någon skillnad mellan originalljud och det som hamnat på bandet. Men det kan man kanske ha rätt att förvänta sig om man spelar in över bandets fulla bredd i 19 cm/s.
nagra1.JPG
nagra2.JPG nagra3.JPG
Man kan ju undra hur det var att släpa runt på en sån här tingest som journalist, det gedigna utförandet avspeglas i en väl tilltagen vikt. Under kretskortet, som också kan fällas upp, finns reservdelar och ett schema. Törs inte tänka på vad den kan ha kostat som ny, ändå var det en ekonomimodell där i stort sett allt onödigt är avskalat. Den har i alla fall motordriven återspolning av bandet till skillnad från den legendariska minibandaren SN där man själv fick veva tillbaka. Det skulle nästan vara skoj att spela in ett blandband med musik och lyssna under tågpendlandet till jobbet - för att se folks blickar. Upplevelsen får väga upp att ljudet bara är i mono. Undrar om jag har något band kvar...
 
Idel sköna bilder (nördvarning!). Kan inte undanhålla sällskapet HP 5245L som mycket riktigt var räknaren jag tänkte på.View attachment 4300 Pluggen för att utöka frekvensområdet var lite lurig, den var väl i princip en extra oscillator och en blandare och man kunde därmed få två utslag när man vred runt på pluggens frekvensratt (som var graderad i frekvens) och det gällde att bedöma vilken träff (indikerad på det lilla instrumentet) som var rimlig men oftast har man nog ganska bra koll på i vilket härad man befinner sig. Själva grundenheten gick till 50 MHz om jag minns rätt men kunde utökas till en faslig massa MHz/GHz med pluggen till höger.

HP608 var offer i en reklamkampanj från Wavetek som nog ansåg att rörbestyckade generatorer var passé och det var dags för modernare skapelser. Någon 608 har jag aldrig haft utan jag fick nöja mig med den blytunga Marconin i väntan på 8640B.
View attachment 4301

HP 5245L var det, med Converter 50-500MC HP5253B (andra nedifrån)

IMG_8255-5.jpg
 
Back
Top