Är D-star på väg att dö?

Jag tror att största hotet mot D* är att bara en tillverakre säljer D*apparater. Inte ens kineserna verkar se nån nytta med att kopiera det.
 
Det är åtskilliga tillverkare som gör D-STAR tillbehör, hela relästationer lär komma från både Tyskland och USA framöver.
De tillverkare som bygger transivers har upp till 7 års utvecklingstid och kommer så småningom. ja inte konstigare än att det tog 20 år innan flera tillverkare började med SSB stationer.
När Kineserna kommer med DV beror på när tillverkningsunderlag läcks till en sådan tillverkare. De lägger inte ner arbete på att själv utveckla.
Dessutom verkar inte radioamatörer vara Kinesernas huvudkund.
Annan marknad för deras apparater är mer än 100 ggr, ja kanske 1000 ggr så stor.
Dvs Kineserna skiter fullständigt i amatörradio, de vill sälj tiotusentals apparater. de har ännu inte en enda äkta typgodkänd radio för just amatörradio.


de
Roy
 
Tillbehör är en sak, riggar en annan. Sedan tvivlar jag på att det behövs 7 år för att tillverka en mobil FM/D*-radio. Framför allt då JARL och Icom bjuder på teknologin. Hade Kenwood, Yaesu eller Alinco velat ha D* så hade de haft det sedan länge nu. Att det tog 20 år för vissa företag att komma med SSB berodde troligen på att ledningen bestod av ett antal äldre genuint radiointresserade herrar... ;)

Om de kinsesiska apparaterna är godkända eller inte vet jag inte, men de säljs både i landet av återförsäljare och direkt i från Asien med frekvenser och finesser anpassade för amatörbanden och med beskrivande text som bekräftar användinngsområdet. Att många av apparaterna är mer eller midre piratkopior på Yaesu och Alincos apparater är svårt att missa..
 
Det var en annan tid när SSB kom. När det gäller D-star så är det nog den proprietära lösning som sätter käppar i hjulet. Den juridiska tvångströja som AMBE lägger på dig gör nog att t.o.m kineserna drar öronen åt sig. Antar att de andra helt enkelt väntar ut ICOM för att se om det floppar eller inte innan de börjar göra DV-riggar kompatibla med D-star
 
Vilken annan hobby erbjuder så mycket gratis infrastruktur som amatörradio. flera hundra relästationer helt gratis.

Fast det är faktiskt här flaskhalsen ligger när det gäller D-star.

Ger du mig en D-starrepeater gratis så lovar jag att ordna relästationsplats, ombesörja drift, service & underhåll! (jag tar inte ens betalt av användarna :))

Så länge D-starrepetrarna kostar 40,000:- och då inte ens inräknat den enklaste antenn, så kommer inte infrastrukturen att byggas ut i Sverige. Hembyggda hotspots är inte närheten av vad en riktig repeater ger.
 
Det var en annan tid när SSB kom. När det gäller D-star så är det nog den proprietära lösning som sätter käppar i hjulet. Den juridiska tvångströja som AMBE lägger på dig gör nog att t.o.m kineserna drar öronen åt sig. Antar att de andra helt enkelt väntar ut ICOM för att se om det floppar eller inte innan de börjar göra DV-riggar kompatibla med D-star

Jag skulle kunna tänka mig att när man valde codec under lanseringen (har för mig att de första transceivrarna kom 2004, och D-STAR som system spikades 2001) fanns inte så många codecs att tillgå som var tillräckligt bra för ändamålet. Det är en ofantlig skillnad mot det som finns i dagsläget med olika proprietära lösnigar såväl som opensource. Jag kan oxå tänka mig att man inte vill ändra codec under resans gång med tanke på att många amatörer inte gärna byter riggar mer än högst var 25år (kanske lite ironi hihi)

//SM0TSC
 
Fast det är faktiskt här flaskhalsen ligger när det gäller D-star.

Ger du mig en D-starrepeater gratis så lovar jag att ordna relästationsplats, ombesörja drift, service & underhåll! (jag tar inte ens betalt av användarna :))

Så länge D-starrepetrarna kostar 40,000:- och då inte ens inräknat den enklaste antenn, så kommer inte infrastrukturen att byggas ut i Sverige. Hembyggda hotspots är inte närheten av vad en riktig repeater ger.

Håller med till viss del att ICOM repeaters är ganska dyra (för dyra kanske tom), lyckligtvis kan man lösa det med tredjeparts produkter för att konvertera befintlig repeater eller modifera annan ny repeater till en betydligt lägre kostnad

Funktionsmässigt får du minst samma och prestandamässigt kan du få bättre beroende på vad för radiodelar du väljer

//SM0TSC
 
Jag skulle kunna tänka mig att när man valde codec under lanseringen (har för mig att de första transceivrarna kom 2004, och D-STAR som system spikades 2001) fanns inte så många codecs att tillgå som var tillräckligt bra för ändamålet. Det är en ofantlig skillnad mot det som finns i dagsläget med olika proprietära lösnigar såväl som opensource. Jag kan oxå tänka mig att man inte vill ändra codec under resans gång med tanke på att många amatörer inte gärna byter riggar mer än högst var 25år (kanske lite ironi hihi)

//SM0TSC

Det gäller nog inte alla amatörer, dessutom kunde man mycket väl valt att använda sig av en flashlösning. Att mjukvara utvecklas väldigt snabbt jämfört med den "vanliga" tekniken var känt långt före D-star utvecklades.

Man hade kunnat valt en "container" lösning, likt videoformatet AVI. Då hade systemet varit helt öppet att använda med godtycklig codec, bara mottagaren har samma codec.
 
Tillbehör är en sak, riggar en annan. Sedan tvivlar jag på att det behövs 7 år för att tillverka en mobil FM/D*-radio. Framför allt då JARL och Icom bjuder på teknologin. Hade Kenwood, Yaesu eller Alinco velat ha D* så hade de haft det sedan länge nu. Att det tog 20 år för vissa företag att komma med SSB berodde troligen på att ledningen bestod av ett antal äldre genuint radiointresserade herrar... ;)

Om de kinsesiska apparaterna är godkända eller inte vet jag inte, men de säljs både i landet av återförsäljare och direkt i från Asien med frekvenser och finesser anpassade för amatörbanden och med beskrivande text som bekräftar användinngsområdet. Att många av apparaterna är mer eller midre piratkopior på Yaesu och Alincos apparater är svårt att missa..

En ganska intressant frågeställning.
Allmänt sett har produkter som inte fått fart på försäljningen på mer än 10 år ganska besvärligt att motivera sin existens på marknaden.

Att kopiera själva radioapparaten borde inte vara speciellt besvärligt,
utan det måste vara DVSI-chipet, antingen kostnad eller ev. exportkontroll, som utgör tröskeln.

Eller också är det så att kineserna inte bedömer marknaden sådan att det är värt att satsa så mycket utvecklingstid som det tar att göra "reverse-engineering" på DVSI-chipet.

När en D* apparat är såpass dyr som de hittills saluförda så gör DVSI-chipet varken från eller till, men i de prisnivåer som kinesiska kopior skulle operera blir förmodligen chipets kostnad en påtaglig del.

Beträffande de andra japanska tillverkarnas ovilja att satsa på D* kan det vara så att de anser ICOM har fått en sådant försprång genom det statliga industristödet i början att detta inte går att ta in.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Den "marknadsundersökning" som gjorts är ifrån Japan under mitten av 90-talet och resultatet från den blev att den japanska telemyndigheten MPHTP stoppade in ett antal utvecklingsmiljoner i ett samprojekt med JARL.

ICOM var också med från början i projektet; tillsammans med andra, icke namngivna, tillverkare.

Hela konceptet är härlett ur japanska förhållanden för amatörradio, vilka både har likheter och skillnader från de som råder i andra delar av världen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej
För att ni inte ska tror att jag kommer med något april skämt så här tidigt i mars så fick jag hör att gäller i södra delen av Sverige och att klubbarna där ner har börjat att ta betalt för att köra D-star repiter.

Än så länge gäller det inte i mitten av Sverige, vad jag vet.

Det är därför jag ställer frågan som jag gör, inte för att komma med några rykten.

Jag vill ha klarhet innan jag investerar i 10 000 kr och mer i radio som man inte kan använda fullt ut.
Det är som att köpa en Lamborghini som kan göra 350 km och när man får den så kan man bara köra i 30 km, ni förstår nog vad jag menar.

Vilken klubb är detta, detta är gammalt snömos och det man gjorde (SK7MQ´s gamla styrelse) var att man krävde medlemsskap för att de skulle registrera din signal. Vilket i praktiken inte spelar nån roll eftersom man kan regga sig var man vill. De kan aldrig hindra trafik via en repeater. Dessutom behöver man inte regga sig. Registrering behövs endast som sagts tidigare om man vill köra DPLUS och REF systemet

//SM0TSC
 
Last edited:
Det gäller nog inte alla amatörer, dessutom kunde man mycket väl valt att använda sig av en flashlösning. Att mjukvara utvecklas väldigt snabbt jämfört med den "vanliga" tekniken var känt långt före D-star utvecklades.

Man hade kunnat valt en "container" lösning, likt videoformatet AVI. Då hade systemet varit helt öppet att använda med godtycklig codec, bara mottagaren har samma codec.

Lite kuriosa, kollade schemat för ID-31 och ID-51 (de senaste handapparaterna) där har man lagt hela kalaset (AMBE och även modemet) i DSP, vilket åtminstone i teorin betyder att man kan byta codec.

//SM0TSC
 
Back
Top