sm7czr said:. Det är löjligt att en sådan diskussion kan fortgå på detta sätt mellan vuxna människor med samma hobby! Bli ovänner för att myndigheterna ändrar regler, det är ju inte klokt! SSA kan vi glömma. PTS likaså! Tack för ordet!
/Ingvar
Som jag ser det är detta en högst relevant diskussion faktiskt. Handen på hjärtat: Vad är det som säger att några civila hobbyister ska kunna lägga beslag på delar av radiospektrum, helt gratis? Tradition? Bah! "Contest" kan dom väl göra i Quake på internet om det nu ska vara så viktigt. Bah! Dessutom har jag en kompis som får störningar i sina PC-högtalare av sin amatör till granne. Bah!
Det finns stora kommersiella intressenter som vill lägga rabarber på kortvågen om de ges tillfälle till det. Ta bara diskussionen om bredband via elnätet. "Såvitt jag hört är det bara några insnöade hobbyister som inte ser teknikens framsteg som blir, som de säger, störda av vår fina produkt som kostat oss mängder i utvecklingstid och dito pengar. Varför ska dom ha en massa privilegier? Nä, kör över dom!".
Personligen är jag faktiskt rädd att myndigheterna kommer att så att säga dra ur proppen för oss med tiden. Det kan förstås göras på olika sätt: Effektbegränsning (i England gäller 400 W som maxeffekt!), Bandbegränsning (kommer den där utökningen av 7 MHz nån gång?, "hålet" i 160 metersbandet) eller nåt annat. Som jag ser det ger en ökad teknisk kompetens hos oss en möjlighet att motivera vad vi håller på med.
Vill vi bara prata finns GSM i var mans ficka eller Skype i var mans dator. Ett "DX" till Argentina är lätt avklarat: Fatta luren, knappa sedan in landskoden, 0054 i detta fall, slå sedan siffra efter siffra lite lagom slumpartat tills du får kopplingston, vänta sedan på svar. Ha så kul!
Med våra hittillsvarande privilegier kommer ett ansvar: Ansvaret att kunna ta hand om de problem som uppstår när man sänder ut effekt (avstörning, övertoner, andra störningar), ansvaret att hålla sig inom bandgränser och sändningsklass, ansvaret att bete sig vettigt på banden m.m.
Om vi inte kan förvalta dessa privilegier kan jag inte förstå varför vi ska ha dom? Om man kör rattfull är det ett tecken på att man inte är mogen ansvaret att ha körkort. Om man inte kan bete sig väl bland folk är man inte mogen ansvaret att gå på restaurang. Om man inte kan hindra störningar i grannens stereo är man inte mogen ansvaret att sända. Det är så det fungerar i samhället.
För att få behålla dessa privilegier ser jag att vi måste bevara och gärna höja den tekniska kompetensen inom hobbyn. Det behöver inte betyda att alla skall bli avstörningsgurus, men en teknisk kompetens är en grundförutsättning för att överhuvudtaget kunna ställa rätt frågor till någon annan, som förhoppningsvis kan mer.
Och ju fler som bygger egna apparater desto bättre. Och om du lär dig telegrafi kan du använda även den enklaste hembyggda apparaten till riktigt mycket roligt!
Vårt medel att komma upp på banan igen är SSA. En stark samlande organisation som kan föra vår talan i en konstruktiv anda. Om SSA inte axlar den rollen håller jag med dig: Då kan vi glömma SSA. Och om inte SSA kan agera mot PTS kan jag inte se att PTS skulle vara på något sätt välvilligt inställd till att ett gäng hobbyister ska få fortsätta att bete sig som de gör på 80 m SSB exempelvis. Kanske ett lämpligt första steg är att stänga igen 80-metersbandet?
/M