Är vi forum- eller radioamatörer?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Att amatörbanden avfolkas och att Internet och forumen tagit ett allt fastare grepp om våra överhettade hjärnor råder det nog inget tvivel om. Av alla som skriver här på Ham.se är det bara ett fåtal som är aktiva radioamatörer. Sak samma med läsarna skulle jag tro. Det stora flertalet utövar större delen av sin amatörradiohobby på Internet. Vi läser om vad andra gör och har gjort, tänker och tycker. Kommenterar alla fel vi kan finna och ställer frågor i ett allt högre tempo.

Det vore därför intressant att även få höra lite om hur amatörbanden kan användas och till vilken slags trafik och nytta. Hur många timmar per dag/vecka sitter du framför radioapparaterna och vad ger det för utbyte egentligen. Är det roligt på riktigt? Eftersom intresset variera över tid liksom tillgänglig tid varierar med andra förutsättningar så finns det naturligtvis inget entydigt svar. Men tänk efter ändå.

I en annan tråd här på Ham.se diskuteras "Hur motiverar jag någon att intressera sig för vår hobby?" Det är onekligen en utmanande fråga. För att ett intresse överhuvudtaget skall kunna uppstå krävs att vederbörande först får vetskap om en företeelse som upplevs meningsfull, spännande eller lockande på något sätt. Att pracka på någon en ny hobby utan orsak är nog ingen höjdare.

En sak jag noterat under alla år i hobbyn är att det finns gott om folk som påstår att det är viktigt att visa upp en positiv bild av vår hobby och att VI måste göra reklam för hobbyn, vi måste synas och marknadsföra oss. Samma diskussioner hörs i klubbarna inte minst i styrelserna där pannorna läggs i djupa veck för att uppfinna aktiviteter som lockar nya att bli radioamatörer. -Vi måste bli fler sägs det!

När vi sedan skall utföra det praktiska arbetet att hålla föredrag, skriva en artikel i QTC, anordna en utställning på biblioteket så är förslagsställarna borta för alltid. -Va? Skall jag hjälpa till...nej jag trodde att vi skulle göra jobbet.

Jag lägger själv ner ett antal timmar per dag på att ratta runt på olika frekvensband och det blir också kört en och annan radioförbindelse. För min del är det telegrafin som gäller. När jag inte sitter framför radion byggs det radio eller så letar jag information på nätet som verkligen är en guldgruva för oss som är födda nyfikna och vill lära oss mer. Exakt antal timmar är svårt att sia om men det handlar för min del om i snitt 2...4 timmar renodlad radiotid per dag exklusive Internet som idag stjäl mycket tid vare sig man vill eller ej... -Hur i hela friden klarade vi oss förr utan Internet?

Vad använder vi då amatörbanden till? Det är en svår fråga ty det finns inget entydigt svar. Här kan det gå flera dagar utan att sändaren ens är igång. Att bara lyssna på andra amatörer genererar ju ingen aktivitet som märks på banden precis - även om det kan vara spännande och roligt att lyssna. Märks inte aktiviteten så finns den inte heller eller gör den?

Ibland ropar jag CQ/allmänt anrop i hopp om att få tag på någon att utväxla några kloka ord med. För närvarande håller jag mest till på 80 m telegrafi med min hemmabyggda apparatur där jag föredrar lite längre samtal framför bara att utväxla rapporter i ett rasande tempo. De snabba förbindelserna och att jaga DX var kul förr i tiden men intressena svänger.

Tyvärr är det svårt att finna motstationer som har gott om tid. Det verkar som de flesta känner sig stressade och det är väldigt svårt att samtala om annat än signalrapport, berätta kort om effekt och antenn samt vädret förstås. Verkningsgraden är ibland låg, d v s det kan krävas en hel timmas ropande för att få tag på en enda motstation som det sedan visar sig vara helt ointresserad av att jag byggt min sändare själv. Intresset där var att kräva ett QSL-kort från mig eller bara säga hej hej nu måste jag dra mig tillbaks, plikterna kallar.

Ibland undrar jag om inte allt detta bara är någon sorts konstgjord andning där vi försöker hålla igång något där bäst före datum passerat för länge sedan. Efter flera timmars hårt arbete på 80 m drar jag ur pluggen och slår igång datorn, lägger benen på bordet, klickar på Ham.se och läser igenom de senaste inläggen, funderar en stund på vad vi håller på med, skriver detta inlägget och avvaktar svar under dagen som i sin tur kan leda vidare till precis vad som helst.

-Hur använder DU amatörbandet och till vad?

/Bengt
 
Forum eller...

Tja! Som jag alltid har gjort. Lyssnar, lyssnar, lyssnar ... och "skäms" och just nu hör jag hur "mastern" på 3762 beskriver en katt vid namn Sune, mycket intressant, men inte min katt tack och lov. Just nu har en annan katt vid namn Oskar uppenbarat sig på KUNSKAPSKANALEN. Det är den 21dec. idag och katterna tycks redan ha fått vårkänslor.
AMATÖRRADIO? Ja, jag byter nog band och drar iväg en "salva" cw... rätt ut i etern.
 
................
När vi sedan skall utföra det praktiska arbetet att hålla föredrag, skriva en artikel i QTC, anordna en utställning på biblioteket så är förslagsställarna borta för alltid. -Va? Skall jag hjälpa till...nej jag trodde att vi skulle göra jobbet.
..............
/Bengt

Det är helst någon annan som ska göra jobbet. Grannens hustru brukade alltid säga att NÅGON (på västerbottensdialekt NAGEN) skulle ha gjort det eller det. Grannen lessnade till slut och frågade vem den där NAGEN egentligen var, det skulle ha varit trevligt att få träffa den personen.
Begreppet dyker nu upp här hemma också men mest på skoj...
MX HNY
 
Inga problem. Jag är QRV relativt ofta. Kör lite CQ då och då. Dock inte alltid att man får svar. Funderar seriöst på att dra igång en AM-ring på 2m. Om inte annat, för att aktivera det gamla hederliga modulationssättet.

Sen håller jag på med byggeri också för att bättra på stationen, och det medför att man inte kan vara i etern lika ofta. För att inte tala om jobbet som jag lägger ner på min blogg, för att sprida kunskap om hobbyn och vad jag pysselsätter mig med.

Misströsta inte Bengt, när jag har fått ordning på pre-amp på 2m och lite mer output, så kan vi aktivera 2m och spåna järnet om en massa roligt radiorelaterat.

Kanske till och med fundera på hur man bygger upp ett relativt bra/billigt radiolabb för att mecka hemma.

73 de Kai

PS: Vem vet, jag kanske provar Kochmetoden???
 
Personligen skulle jag klara mig utan sändartillstånd och använda konstlasten de få gånger jag behöver testa sändaren och antennanalysatorn för att kolla antennerna. Samma sak med forumen. Jag läser mycket men skriver ytterst sparsamt.

Med åren har jag blivit en lyssnaramatör som snurrar runt VFOn på KV en stund varje kväll och bildar mig en uppfattning om hur konditionerna är för stunden. Jag minns inte ens när jag luftade min signal i etern senast......
 
Kai skrev; "Funderar seriöst på att dra igång en AM-ring på 2m. Om inte annat, för att aktivera det gamla hederliga modulationssättet."
------

Musik för öronen. Kul med AM-ringen på 2 m. Det finns gott om utrymme på bandet och det finns inga problem att dra på bandbredden till full Hi-Fi för den som vill breda ut sig.

Det ser ut som vi också blir några stycken som kommer igång på 2 m AM här nere i mina regioner. Som jag skrivit här tidigare så har Sven SM7BZX redan rotat fram sina gamla hembyggen från 50-talet. Mottagaren fungerar fortfarande och sändaren är nog också snart driftklar. En annan filur kör liksom jag med nybyggd rörsändare och en tredje fuskade en smula och införskaffade en FT221R men och som låter toppenfint på AM.

En del jag snackat med slingrar sig som ormar och tycker att vi är bakåtsträvare. Jo, det hade varit jättekul med AM säger dom, men det tillhör ju det förgångna, så ormar dom sig. Dom vill egentligen väldigt gärna vara med i nostalgigänget men vågar ändå inte? :confused: :rolleyes: :p :cool:

Vi hör ibland liknade resonemang på 80 m där SSB-folket ibland provar AM-läget för att vara överens om att -Åhhh, vad fint det låter. För att minnas de gamla goda tiderna men i nästa ögonblick säga -Nu är det nog bäst att vi går tillbaks till SSB igen. Och så gör dom det.

Varför är det bäst? Om det nu lät jättebra på AM varför vill de då gå tillbaks till SSB igen - som lät sämre. Är det för att någon okänd lyssnare skulle ha ont av AM eller är de rädda för att bli kallade bakåtsträvare av sina kamrater. Intressanta frågor tycker jag. Amatörbanden måste vara en guldgruva för beteendevetare och amatörpsykologer som har gott om studieobjekt att sätta tänderna i.

>>>PS: Vem vet, jag kanske provar Kochmetoden???

Det var som fan! Ja, sätt full fart Kai, det kan vara lite motigt i början men du ångrar dig definitivt inte när du nått målet. Det är en sak som är säker. :-)

Igår blev jag förärad en NC-100XA som använts för signalspaning av den Allmänna Säkerhetstjänsten i Norrland under andra världskriget. Manualen är redan utprintad och genomläst. Elektrolyterna är formerade och ur högtalaren strömmar ett helt underbart ljud ut från mellanvågsstationerna. Man blir faktiskt förbluffad över hur bra de gamla apparaterna lät och denna innehåller då bara 11 rör men en elektrodynamisk högtalare i kraftig järnlåda med tjock dämpfilt invändigt och öppen baksida.

Apparaten står på ett rullbord här i radiolabbet och nästa steg blir ev rörbyte och genomtrimning upp till fulla specifikationer. Så rullar det på här nere i mina domäner. I tid och otid avlyssnas amatörbanden i jakt på antingen hemtrevligt chirpande telegrafisignaler eller bara kul typer som snackar i ringarna. Underhållsvärdet på de sociala kanalerna skall inte underskattas.

God Jul!

/Bengt
 
Last edited:
-Hur använder DU amatörbandet och till vad?

Jag är relativt ny amatör (juni 2010) och kör enbart CW på HF.
Jag funderade faktiskt i dessa banor igår kväll - vad är det egentligen för kul med att skicka signalrapporter, antenn- och väderinfo?
Fortfarande tycker jag det är väldigt kul att köra (har ca 1.000 QSOn i loggen). Men hur länge kommer jag att tycka det?

Jag kom fram till att grejen för min del är egentligen inte innehållet i QSOna, utan snarare att jag känner mig bättre och bättre på CW.
Mitt mål är att både bli säkrare på den hastighet jag ligger på idag, ca 90-takt, men jag vill gärna komma upp i högre hastighet (125 och uppåt?). I det perspektivet kommer det nog att ta lång tid innan jag tröttnar. Det är inte konversationen i sig som är intressant. Men visst är det även kul när man ibland stöter på HAMs som vill köra lite "rag-chew".

Hade jag kört telefoni hade jag med andra ord troligen tröttnat ganska fort och gått över till Internet istället.

// Åke
 
Last edited:
För att kämpa i en spännande CW contest finns Morse Runner på dator - varför behövs ännu en sändare med antenn ute på taket när hela världen finns på skärmen och vid tangentbordet? Nej, jag skäms... :)

73 de Karl, DK7AL
 
Även jag fick en inre upplevelse...

Om alla kommunicerade med hjälp av cw skulle det då vara lönsamt för dem som inte kan cw (de flesta) att polisanmäla någon för FÖRTAL?
 
En sak som gjorde AM impopulärt en gång i tiden var dess förmåga att när det blir LF detektering avslöja allt vad som sägs. Grannen kan till och med känna igen rösten på dig i sin radios LF del.
Dvs i grannens Elorgel hörs AM, i grannens stereo hörs AM, i grannens TV högtalare detekterades AM, ja till och med i frikyrkans tältkyrka, och deras PA, skedde LF detektering och det var det kul att prova AM med en 27 MHz handapparat i busken utanför, det ansågs då att FM var bättre då man slapp detta problem.

Rent teoretiskt borde det gå att få samma ljudkvalitet vid alla modulationsmetoder, så just för att det är AM låter det inte bra eller bäst.
Kanske är det som vid rör-HiFi förstärkare att distorsionen vid AM låter speciellt och nygammalt. För det är ju alltid distorsionen som ger en viss karaktär.

Man kunde istället säga att man gillar AM-distorsionen.

Många kan köra AM med sin IC-706alla som det finns många av ute.
Den bör då köras med LF klippern på, och låta LF klippern vara modulationskontroll.
Med micgaionet ställer man sedan modualtionsgraden, och micgainet hamnar då vid 1 - 2 (bara)
Eventuell klippning justerar man med trimmern i hålet på höger gavel, eller med talstyrkan.
Vid FM är det en egen klipper och deviationskontroll. Där kan man bara välja mellan +-5 och +-2,5 kHz deviation.


de
ÄffPeDeh
 
Åke skrev; "Fortfarande tycker jag det är väldigt kul att köra (har ca 1.000 QSOn i loggen). Men hur länge kommer jag att tycka det?
"

Om du har tur (otur) så håller det i sig länge. Jag tog cert 1969 och började omedelbart att jaga länder, först med 10 W kristallstyrt på 80 m där Spanien var super DX.... sedermera på 40 m och även 15 m. När B-certet klarats av ett år senare så blev det lättare ty då införskaffades en Viking Ranger II som gav hela 75 W och VFO. Det kördes DX och contest i ett rasande tempo. Även om lödkolven var varm för det mesta så var det nog radiokörningen som lockade och då enbart telegrafi. Korta perioder har tillbringats på telefoni men då enbart i kontakter med de närmaste som delade mitt intresse. Att dela ut barometerstånd och väderrapporter är inget jag sysslat med.

Efter mina senaste DX-peditioner till Pacific där jag fick möjlighet att sitta i andra änden av Pile-Upsen blev jag botad. Jag kom fram till att det enda mina motstationer var ute efter var mitt QSL-kort som jag tvingades att trycka upp och skriva ut. Ett himla jobb som tog många timmar i anspråk.

Därefter ställde jag undan de moderna grejorna och min FT1000MP MKV plus några plastradioapparater till står instoppade under bordet. Tveksamt om de kommer till användning igen. Epoken med innehållslösa mängd-QSO var slut och jag sökte nya utmaningar. För min del innebar det en resa tillbaks i tiden där jag plockade fram de gamla ritningspärmarna och återbyggde några av de tidigaste sändarna. Samlade ihop surplusapparater på loppisarna och byggde succesivt upp en komplett radiostation i gammalt stuk.

Många av de gamla apparaterna har jag haft en gång tidigare som tonåring. Det jag inte hade då var kunskap att få igång dom, än mindre att reparera felen. Nu är kunskapen större liksom ekonomin god. Äntligen kan jag köpa eller skaffa precis det jag vill och med hjälp av mätintrument kan jag likt en arkeolog mäta upp prestanda och klura ut hur dessa apparater fungerar och mäter sig med de moderna plastradioapparaterna. En del har blivit bättre men det finns också sådant där de gamla apparaterna vinner loppet.

Numera är ett innehållsrikt QSO med en tysk som delar mitt intresse för hembygge elelr surplus mer värt än 1000 5NN TU QSO eller ett nytt land. Ofta lyssnar jag på DX-peditionerna utan att ens fundera på att ropa även om det faktiskt är ett nytt land. Jag nöjer mig med att veta att mina radiosignaler når varje plats på jorden och att de hörs om någon lyssnar på min frekvens. Thats it. Jag trivs alldeles utmärkt och fler borde våga ta steget att slänga ut sina plastlådor och börja om från ruta noll. :-)

attachment.php


Visst är den väl fin. Mottagare NC-100XA med originalhögtalare. Tillverkad i USA och använd som spaningsmottagare i Finland under andra världskriget. Skickad vidare till Sverige i samband med Stella Polaris och stationerad inom den Allmänna Säkerhetstjänsten för att sedan fortsätta sin resa in i FRA och på vingliga vägar nå Lund och hamna på labbänken för 50-års översyn.

Gjorde jag rätt som ställde undan min FT1000MP MKV, IC765 mf l till förmån för dessa svarta, stora och tunga åbäken? Vad skall normalt folk tro! :D

/Bengt
 

Attachments

  • NC100XA_1.jpg
    NC100XA_1.jpg
    86,3 KB · Views: 653
Det var faktiskt en riktigt dråplig historia.

Jag misstänker att ni såg ut som fågelholkar på Teleskolan :D

73 de Kai


Jag var tämligen nybörjare på telegrafistkursen 1952 och åkte tåg tillsammans med några kurskamrater till Stockholm. Vi satt i sällskap men en snygg tjej. Som de "busar" vi var, snackade vi i "hemlighet" om det gamla vanliga genom att knacka cw i bordet.

Tjejen sa ingenting men tittade i smyg på oss och vi trodde att hon småflirtade.
När vi gick av tåget tackade tjejen för sällskapet och sa; Tack! ... men vilken snuskig fantasi ni har!

??? !!! ???

Några veckor senare gjorde vi studiebesök på Teleskolns telegrafistutbildning och där satt en tjej vi genast kände igen, med hörlurar och skrivmaskin och tog emot cw i 125-takt.

Livet é stenkul!
 
Jag lärde mig mycket av den episoden. Det jag upplevde starkast efteråt var tänk ...
vad sa jag om henne egentligen? Vi skämdes faktiskt ... då, men nu... nä idag verkar det som ombytta roller mellan könen (benen?). Lärdomen; respektera det motsatta könet och det gör jag numera - verkligen.

Ett tips till dig Hugo i all välmening. Det finns en knapp i varje inlägg som det står "Citera" på. Om du trycker på den då blir det att se ut som ovan och då vet man vem du svarar och vad du svarar på. När du bara skriver en massa svar som man inte vet vart de hör hemma är det väldigt svårt att förstå vad du pratar om. I detta inlägg förstod jag dock.

de Anders SM4RNA
 
Filosofi är alltid intressant... och så slippar man att bränna sig på lödjärnet.

Mina elever i gymnasiet anser helt klart att det är inte rimligt att lägga tid på något med så lite innehåll som amatörradio, speciellt när samhället erbjuder så många bättre sätt att kommunicera med/genom.

Möjligtvis kan radiosport väcka ett visst intresse, men när de snabbt inser att det är omöjligt att nå någon som helst rättvisa i själva tävlingsförfarandet så faller även detta bort med ett rejält magplask.

Jag inser snabbt att jag säkerligen skulle ha nästan lika roligt med en konstlast till sändaren och ha själva samtalet via skype eller motsvarande program. Endast när jag vill göra mig helt fri från samhällets kommunikationstjänster får utsända radiosignaler något mervärde för mig.

Kanske man skulle kalla sig "Licensierad forumamatör med kunskap i radiobyggande"? Det senare illustreras med bilder på hembyggen i olika forumtrådar, dessa bilder bekräftar även att man är en riktig hembyggare... och det är vi väl där många av oss nu befinner sig. :o
 
Mina elever i gymnasiet anser helt klart att det är inte rimligt att lägga tid på något med så lite innehåll som amatörradio, speciellt när samhället erbjuder så många bättre sätt att kommunicera med/genom.
Visst är det svårt att förklara vitsen med radio.
Men det är ungefär som att säga till en golfare: Om nu syftet är att få bollen i hål, varför krångla? Gå till hålet och lägg i bollen!

Vi kör inte radio för att det är effektivt och enkelt, eller hur? Speciellt inte CW...

// Åke
 
>>>Vi kör inte radio för att det är effektivt och enkelt, eller hur?

Helt rätt Åke, vi kör radio för att det går att köra radio. Går det för bra så gör vi det svårare. Låt mig ta några exempel ur verkligheten som visar det vansinniga.

Häromkvällen ropade jag ett oändligt antal CQ på 80 m telegrafi. Tills slut fick jag svar från en G3 någonting. Han var ursvag och jag tvekade en stund om det var lönt att offra tid på honom. OK, jag sände QRZ G3?... och fick tag på hans signal. Hamrade ut RST 339 mitt namn och QTH. Han kvitterade med 579 men sedan missade jag resten. Fick be honom att repetera och till slut kunde alla rutorna i loggen fyllas i. Jag hörde att han körde QRP 1 W men missade resten. Jag påpekade att signalerna var very weak etc och fortsatte med en summarisk beskrivning av min station TX 80 W ANT DIPOLE.... Lagom till att vi skulle avsluta kommer människan tillbaks med en stadig S7-signal och berättar NW 100 W...

Jo, jag fattar att han gillade QRP-körning och säkert satte värde på att den ynkliga watten nådde ända till Skåne men kanske glömde han bort att den som fick göra jobbet var jag, som satt med huvudet ända in i högtalaren för att vaska fram de undermålig signalerna. Fullständigt meningslöst om man tänker efter.

Ändå kan jag få för mig att göra samma sak. Koppla in min kristallstyrda Paraset som ger 4 W i antennen. Ropa CQ i en halvtimma för att få svar från en fransman som ger 459 QSB QRM i rapport och sedan frågar om på allt. PSE AGN RST NAME QTH?

Så håller vi på....när vi kan skriva till varandra här på Ham.se, skicka bilder och t o m köra ringskrift. :rolleyes:

/Bengt
 
Last edited:
Mitt mål är att både bli säkrare på den hastighet jag ligger på idag, ca 90-takt, men jag vill gärna komma upp i högre hastighet (125 och uppåt?). I det perspektivet kommer det nog att ta lång tid innan jag tröttnar. Det är inte konversationen i sig som är intressant. Men visst är det även kul när man ibland stöter på HAMs som vill köra lite "rag-chew".

Hade jag kört telefoni hade jag med andra ord troligen tröttnat ganska fort och gått över till Internet istället.
// Åke

Är det inte detta med kompetensutveckling som är kärnan i amatörradion?
Att utveckla sig både operativt och tekniskt, som att förr i världen gå från C- via B- till A-certifikatet och bli bättre på både telegrafi och teknik i takt med att antalet QSO ökade och den hembyggda radiostationen förbättrades.

I alla specialområden finns det mer eller mindre samma strävan; att bygga bättre antenner för att fånga DX, förbättra sin operatörsteknik i samma syfte, att förbättra G/T i sin EME-station eller att göra sin nyckling eller modulering så bra som möjligt.

Jag brukar ibland tänka på vad min tidigare kollega inom "Verket", Radiokommissarien vid SAH och EME-nestorn "Molle" SM3AKW sa när han intervjuades i samband med att han fyllde jämnt för många år sedan:
"Att bygga ut och förbättra min station är 'mitt Mount Everest', det är en utmaning som finns ständigt där".

Om amatörradion inte på nytt kopplas till kompetensutveckling och livslångt lärande kommer den så småningom att förtvina och dö ut. Den stora fraktion av nyutexaminerade som bara kommer till repeatrarna och därefter tröttnar bär syn för sägen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag brukar ibland tänka på vad min tidigare kollega inom "Verket", Radiokommissarien vid SAH och EME-nestorn "Molle" SM3AKW sa när han intervjuades i samband med att han fyllde jämnt för många år sedan:
"Att bygga ut och förbättra min station är 'mitt Mount Everest', det är en utmaning som finns ständigt där".

Om amatörradion inte på nytt kopplas till kompetensutveckling och livslångt lärande kommer den så småningom att förtvina och dö ut. Den stora fraktion av nyutexaminerade som bara kommer till repeatrarna och därefter tröttnar bär syn för sägen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Men du har koll på hur man kör EME nuförtiden?

de Anders SM4RNA
 
Förbättrade modulations- och kodningsmetoder ställer lägre krav på G/T än vad som behövdes när jag själv körde EME från SK6AB. Principerna bakom är dock oförändrade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top