Är vi forum- eller radioamatörer?

SSA-reflektorn mm

För att återgå till trådens ursprungsrubrik ber jag att få knysta en aning.

Jag tycker att ham.se egentligen fungerar som en stor gemensam radioklubb. Med några få urspårade undantag påminner diskussionerna i högsta grad om dem som försiggår på en lokal radioklubb, med den positiva skillnaden att vi här har tillgång till en nästan outtömlig källa av kunskap och samlad erfarenhet. Humor inte att förglömma eller förringa.

Så till ett närliggande ämne. I ett annat forum var diskussionen om den "bortgångna" (saligen eller inte) SSA-reflektorn uppe. För ett halvår sedan slog det mig att jag kanske hade de flesta av de sista årens inlägg kvar i min e-mail, och det har jag! Nu undrar jag om det finns någon som är beredd att få en kopia av hela ras..., förlåt, materialet och göra något av det?

/ Göstha

Ändå kan jag få för mig att göra samma sak. Koppla in min kristallstyrda Paraset som ger 4 W i antennen. Ropa CQ i en halvtimma för att få svar från en fransman som ger 459 QSB QRM i rapport och sedan frågar om på allt. PSE AGN RST NAME QTH?

Så håller vi på....när vi kan skriva till varandra här på Ham.se, skicka bilder och t o m köra ringskrift.

Jo men visst är det så! I går gjordes t ex dagen för en rumän som kom in hos mig på 579 med endast 100 mW på 20m!
Visst är det coolt! :cool:

// Åke

"... Nu undrar jag om det finns någon som är beredd att få en kopia av hela ras..., förlåt, materialet och göra något av det?

/ Göstha"

Är väl kanske inte så lämpligt med tanke på att skrivet material från ett forum är oftast detta forums ägodel. Annars vore det nog kuligt att läsa med tanke på att enbart medlemmar i SSA har tillgång till det och jag är inte.

Men i detta fall var det inte på ett forum man skrev utan bara till en epostlista. Själv tror jag mig ha ett i det närmaste komplett (?) teknikforum mellan 2002-09-18 och 2008-05-01. Frågan är hur man kan presentera det hela på ett läsligt sätt?

omilitärisk?

Detta hittade jag på en blogg.

Hugo var det mest omilitäriska befälet på P6, talade sig varm för amatörradion och var mycket omtyckt av rekryterna.

Det verkat finnas några som gillar dig i allfall :-)

Du får väl ta strid med dillitanterna, rättning i leden:D

Åke skrev; "Jo men visst är det så! I går gjordes t ex dagen för en rumän som kom in hos mig på 579 med endast 100 mW på 20m!
Visst är det coolt! "
-----

Ja det är häftigt med låga effekter. Min första kontakt med fenomenet QRP var som nybakad amatör 1969 då jag hade kontakt med ON4TA vid flera tillfällen på 80 m telegrafi. Han hade en rörsändare där han kunde variera anodspänningen till slutröret. Han rapporterade vid varje QSO sin anodspänning, anodström och ineffekt. Jag minns att jag inte kunde förstå att bara några tiotals milliwatt inmatad DC-effekt kunde nå ända från Belgien till Skåne.

Under årens lopp har det laborerats en hel del med såväl QRP- som QRO-sändare. Man kan finna nöje i båda formerna. Hög effekt kan ge en enorm kick om konditionerna är på topp. Alla gillar vi att få 599 +60dB så att vi kan skriva in det i loggen och berätta för våra kompisar hur bra vi är. Sådana är radioamatörerna.

Vi gillar också att berätta för kompisarna hur många länder som körts med den hembyggda milliwattsändaren. För ett antal år sedan gjorde jag en del försök på både 160m och 80 m med låg effekt. En signalgenerator anslöts till min dipolantenn på 28 m höjd. Signalgeneratorn modulerades med långsamt frekvensskift om några hundra Hz för att signalen skulle vara lätt identifierbar. För att göra en lång historia kort så lyckades SM3BDZ, SM6APQ plus några till att höra signalgeneratorn ner till -28 dBm. Det motsvarar 1,58 mikrowatt uteffekt. Det är alltså vad som behövs för att med örat och en ordinär mottagare kunna identifiera förekomsten av en signal långt ner i bruset.

Vid upprepade mätningar kunde konstateras att att dämpningen i en enhoppsförbindelse hamnade i häradet 105-110 dB. Det innebär att den mottagna signalstyrkan hos SM3BDZ var c:a -133 dBm eller uttryckt i S-enheter ungefär 0 till -1 grundat på att S1 skall motsvara -121 dBm enligt IARU S-meter standard.

Med modern avkodning typ datorprogram och vattenfall kan man med lätthet vinna ytterligare 10-20 dB eller mer. Det skulle innebära att det räcker med sändareffekter i häradet -48 dBm vilket är så lite som 16 nanowatt.

Experiment som dessa kräver naturligtvis en extremt tyst radiomiljö fri från alla "man made" störningar, något som blir allt mer sällsynt i dessa dagar.

Se där då har vi sett hur amatörradio och Internetforumen kan komplettera varandra. Vi experimenterar med riktig amatörradio på amatörbanden och sedan berättar vi om resultaten här på forumet så att andra inspireras och börjar tänka i andra banor. Fundera och räkna dB. Kanske någon rent av gör samma experiment som vi gjorde och får samma aha-upplevelser som jag. Jag tycker fortfarande att radio och vågutbredning är magiskt. Helt fantastiskt faktiskt!

PS
Ursäkta att jag bröt av rättegångsdiskussionen men det var min avsikt. Lägg den i en egen tråd Hugo. Stör inte mitt QSO. Tack!

/Bengt

Helt i sin ordning Hugo. Idag skall jag ta in den riktiga julgranen (OBS ingen plastgran för böveln!) och förse den med fot. Sedan blir det påklädning med danska flagglöpare och glitter enligt recept som har sina anor ända tillbaks till farfars tid i OZ-land. Tomtar är vi väl alla på vårt eget vis några mer än andra. Det lär t o m finnas tappade radioamatörer som hänger upp radiorör i julgranen men så långt i utvecklingen har jag inte kommit - än. Hoppas man kan behålla hälsan och distansen till hobbyn...:cool: :D

God Jul och Gott Nytt År

/Bengt

Men ett glödande rör i grantoppen kan ju faktiskt vara fint :)

God Jul önskar Kai

Helt i sin ordning Hugo. Idag skall jag ta in den riktiga julgranen (OBS ingen plastgran för böveln!) och förse den med fot. Sedan blir det påklädning med danska flagglöpare och glitter enligt recept som har sina anor ända tillbaks till farfars tid i OZ-land. Tomtar är vi väl alla på vårt eget vis några mer än andra. Det lär t o m finnas tappade radioamatörer som hänger upp radiorör i julgranen men så långt i utvecklingen har jag inte kommit - än. Hoppas man kan behålla hälsan och distansen till hobbyn...:cool: :D

God Jul och Gott Nytt År

/Bengt

EQL>Det motsvarar 1,58 mikrowatt uteffekt.

Har du någon uppfattning om hur mycket av den effekten som strålades ut?

God jul allihopa!

TLH skrev; "Har du någon uppfattning om hur mycket av den effekten som strålades ut?"
-----

Det där tillhör avdelningen bra frågor. Vi kan väl anta att hälften av effekten strålar ut i etern och resten värmer upp maskarna. Beroende på hur högt dipolantennen hänger kan vi på plussidan sedan räkna med en viss "förstärkning" eller koncentration av loben. Sedan får vi lägga till dämptalet för matarkabeln. I mitt fall hängde dipolen på optimal höjd, 25 m för NVIS-förbindelser upp till 60...70 mil.

I samband med de första experimenten 1999 skrev jag en artikel där det framgår hur försoken genomfördes och hur en enkel signalbudget kan ställas upp.

ESR QRP

Försöken fortsatte i perioder de närmaste åren och det kanske är dags för en ny session med QRSS och datorkraft för att se var gränserna går.

Om någon av läsarna här kan mer i ämnet och vill nagelfara/ifrågasätta signalbudgeten så är det fritt fram att opponera sig.

/Bengt

Ursäkta att jag bröt av rättegångsdiskussionen men det var min avsikt. Lägg den i en egen tråd Hugo.

Överhuvutaget är det tråkigt att trådarna som inte hade med det att göra från början blir nerlusade med rättegångssnack.
Jag är intresserad av radio och inte av folk som bråkar.
En idé är att forumsägaren skapar en egen avdelning på förstasidan för sådana diskussioner för de som är intresserade av det.
// Åke

Nyligen skaffat dator och efter en timmes undervisning är jag inne på självinlärningsstigens kringelkrokar och som nybörjare gör man många fel. Jag är mycket mottaglig för granskande undervisning -tackar!

Helt OK Hugo! :)

Idén med olika trådar är att de handlar om något specifikt ämne och då är det bra om man kan hålla sig till ursprungsfrågan.

På förstasidan hittar du lite olika avdelningar, t ex "Antenner", "Hemmbyggen" mm.
Så har man en fråga eller fundering runt antennbyggen kan man starta en ny tråd under just "Antenner".

Själv brukar jag klicka på "Nya inlägg" när jag loggat in på forumet. Då ser jag alla nya inlägg sedan jag senast var inloggad. Jag läser inte alla inlägg utan bara de som jag tror intresserar mig genom att se vad tråden handlar om.

Det är av just den anledningen man bör hålla sig till ursprungsfrågan i tråden.

Vi är alla intresserade av olika saker, och det kan ju mycket väl vara så att några är intresserade av tvister mm, därav mitt förslag på en sådan avdelning. Personligen tycker jag kanske att ett forum som detta bör innehålla "roligare" saker, speciellt som potentiella nya amatörer kanske går in här och läser. Men det är som sagt min personliga åsikt.

Sorry att jag bröt trådens huvudfråga. :o

// Åke

Så är 2011 snart till ända och loggboken ihopslagen - pang. De tre sista radioförbindelserna, som avvecklades för en stund sedan på 80 m morsetelegrafi, blev SM7GIB, SM5APS och SM7FCU i nämnd ordning.

Vi tar nya tag nästa år och jag hoppas att alla skriverier om hembyggen och morsetelegrafi som florerat på forumet i alla fall har inspirerat någon att spotta i nävarna, ta itu med telegrafiutbildning och glänta lite på dörren till en ny helt fantastisk underbar värld.

TU QRU HNY CU 2012 + @

/Bengt

Så är 2011 snart till ända och loggboken ihopslagen - pang. De tre sista radioförbindelserna, som avvecklades för en stund sedan på 80 m morsetelegrafi, blev SM7GIB, SM5APS och SM7FCU i nämnd ordning.

Vi tar nya tag nästa år och jag hoppas att alla skriverier om hembyggen och morsetelegrafi som florerat på forumet i alla fall har inspirerat någon att spotta i nävarna, ta itu med telegrafiutbildning och glänta lite på dörren till en ny helt fantastisk underbar värld.

TU QRU HNY CU 2012 + @

/Bengt

Jag tycker mig märka att intresset för telegrafi är på väg tillbaka och det är glädjande. Det är ett bekvämt sätt att kommunicera enkelt och kortfattat och skärper ens sinnen på ett helt annat sätt än telefoni, där man kör sk standard samtal, ofta tämligen torftiga och ensidiga. Dessutom tror jag att många går miste om en stor del av amatörradions tjusning genom att inte kunna telegrafera. Telegrafi är minst halva hobbyn -tycker jag.

PS. "Har jag gjort bort mig nu igen ..."?

GOTT NYTT ÅR!

Hugo

Last edited:
-Hur använder DU amatörbandet och till vad?

/Bengt

Amatörbanden menar du nog. Till att lyssna/sända på, mest lyssna. Ganska ofta utan att intressera mig om någon svarar, men däremot om jag "syns" på Reverse Beacon
....där jag kan se vem som hör mig och experimentera med effekter/antenner mm. Jo, jag fuskar ibland på SSB eftersom jag är språkbegåvad och har lätt för det talade ordet.

Och, jo, i morgon är en av två stora "nyckeldagar" på året, kommer vi att höras då?

Om inte bruset här på 80m får mig att tröttna och du själv dammar av din gamla Öller, så kanske vi hörs!

HNY 12

Last edited:
FBJ DE EQL

Öllern är fastskruvad i träbordet och alltid redo. Parallellkopplad med mekanisk bug och kniv så det är bara att välja lämpligt musikinstrument.

Jo så klart jag menar banden. Det finns ju fler än 80 m som jag just nu är mest aktiv på. Sorry skygglapparna...

Njäe, som friständig självtänkande radioamatör avstår jag numera SKD till förmån för normal radiotrafik utanför tävlingstid så att jag inte blir medskyldig till ytterligare koncentration av aktiviteten till enbart vissa schemalagda dagar och tider på året. Fler borde tänka efter.

När SKD är över så gapar 80 m åter igen tomt på svenska stationer och det är fritt fram att ropa långa CQ utan att få svar.

God fortsättning Bjarne!

/Bengt

EQL de FBJ

Du har så rätt Bengt. Det gapar som oftast tomt, speciellt just på 80m, i varje fall på dagarna. Jag känner mig inte precis som Benjamin Syrsa med nyckeln, men det är trist med allt brus jag har och frånvaron av icke stressade förbindelser.

Den "normala" trafiken ståtar som oftast med sin frånvaro, det gäller att ta vara på "guldkornen"

God fortsättning Bengt!

EQL DE FBJ

Jag insåg detta faktum i samband med Kommunjakten. Före den tillrättalagda aktiviteten var den sporadiska aktiviteten bland svenska stationer på 80 m ganska god. Det var förhållandevis lätt att få kontakt.

Sedan drog Kommunjakten igång. Jag som bor i Lomma kommun och är ensam aktiv blev fullständigt överfallen av jägare som bara ville ha tag i min kommun och att jag skulle registrera mig för att dom skulle få poäng.

Fullständigt kaos rådde på en enda frekvens och aktiviteten på 80 m från svenska stationer som deltog i Kommunjakten exploderade. I övrigt avfolkades bandet allt mer. De som inte deltog i Kommunjakten blev av med sina motstationer, tröttnade och lade av.

När Kommunjakten började lida mot sitt slut så avtog aktiviteten och när sedan den kritiska gränsen passerade så tvärdog 80 m. Kommunjägarna hade fått sina diplom och stängt radion. De som inte deltog hade tröttnat på den hets och avsaknad av vanliga förbindelser och stängt radion.

Två stationer kämpade plikttroget på, SM5TA och SM5COP ändlösa CQ som gav ett och annat svar. Jag svarade ibland för att jag tyckte synd om dem. Sakta, sakta hade bandet återhämtat sig då en ny tillrättalagd aktivitet drogs igång - SMFF.

Frekvenserna 3544 och 3744 formligen kokade av stationer som jagade naturreservat. Resten av bandet tystnade precis som i samband med Kommunjakten. Här är vi idag. Ett fåtal plikttrogna försöker med konstgjord andning hålla liv i den lokala SM-trafiken. SM5COP kämpar på med sina CQ och jag tycker synd om honom då han inte får svar. Jo ett och annat men verkningsgraden är låg.

Själv har jag funnit ett vattenhål mellan c:a 3560-3576 kHz. Där finner man en hel del stationer sen kvällstid som gillar lite längre samtal där en hel del utövare kör kniv, mekanisk bugg, handpump, använder QRP-riggar, en del sådana hembyggda samt chirpande surplusriggar. Även SM-stationer har börjat hitta dit.

Visst förstår jag Kommun- och Naturreservatsjägarna och att dom själva tycker att det dom gör är superkul och en kick i den grå tillvaron men inte är sådana aktiviteter någon räddning för amatörradion inte - snarare ännu en spik i kistan.

/Bengt

Last edited:
Back